Iäkkäiden vanhempieni jutut alkavat rasittaa. En jaksa enää käydä siellä.
Vanhempani ovat eläneet 70-luvulta asti samassa kurjassa pikkukunnassa, josta itse muutin pois jo alaikäisenä. Olin ahdistunut ja masentunut. Ei ystäviä, ei harrastuksia, vain vanhempieni seura. Koulukaveritkin asuivat kovin kaukana. Muuton jälkeen opiskelupaikkakunnalle aloin saada ikäisiäni ystäviä. Masennus alkoi helpottaa ja pääsin rakentamaan oman elämäni.
Vanhempani ovat nyt iäkkäitä, mutta heidän luona käyminen laukaisee yhä edelleen ikäviä muistoja. Puolisonikin sanoo, että talo ja pikkukylä huokuvat ankeutta. Kukaan meidän perheestä ei haluaisi käydä siellä, mutta vanhempani toivovat kyläilyjä. Säälistä olen käynyt.
Tänä viikonloppuna en ajanut 300 km yksikseni. Istahdin autoon perjantaina ja sain ekaa kertaa elämässäni paniikkikohtauksen. Aidosti luulin, että se oli sydänkohtaus tai jotain vastaavaa. En lähtenyt ajamaan, soitin äidille ja valehtelin että tuli noro. Eivät vanhempani ole minulle mitää pahaa ole tehneet, mutta tuo kohtaus sai ajattelemaan, etten voi jatkaa itseni kiusaamista vain velvollisuudentunnosta.
En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Vanhempani eivät ymmärrä vastavuoroisen keskusten päälle, vaan kertovat yhä uudestaan mitä naapurustossa on tapahtunut (ei mitään), ja seuraavaksi ihmetellään naakkoja pihalla. Masentaa ja ahdistaa edelleen tuo kyläpahanen niin paljon, että itkettää.
Kommentit (2596)
Hyvin monin vinkubuumeri on tehnyt todellistaTYÖTÄ. Ihan nuoresta saakka eläkeikään asti. Monet vielä raskasta ja ruumiillistakin työtehtävää. Silti, oli miten oli, vinkuboomerit ovat joutuneet hyvinkin paljon ponnisteleman monenkin asian eteen ja keksimään keinoja selvitäkseen. Heidän myötään moni hyvä käytännön asia painuu unholaan. Pilateksesta harva ollut kuullut nuorempana puhettakaan, saati paikkoja missä sitä harrastaa. Aika tyhjäpäiiltä ja pinnallisilta sensijaan tuntuvat kyllä monet nykyajan muotiharrastaja, someinfluensserit yms.
En sano, etteikö olisi myös fiksuja, ajattelevia ja ihan mukavia nuorempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitapa googleen muistitikku. Löytyy monenlaista niitä ja muistin tallennustavaroita.
Ne ei välttämättä ole enää niitä pieniä koteloita vaan muotoilu voi olla toinen. Terv. kolmekymmentä vuotta vanhempi.
Jos olisit vähän nuorempi niin tietäisit, että muistitikut lakkasivat olemasta tiedonsiirron valtaväylä joskus heti vuosituhannen jälkeen. 😁 Olen itse aloittanut 1980-luvulla tallentamalla tietokonepelejä C-kasetille ja siitä on edetty lerpuille, isäni on opiskeluaikoinaan käyttänyt myös tietokoneiden reikäkortteja. En kuitenkaan opasta muita käyttämään näitä tiedonsiirtoon ja jatka kysymällä vai etkö osaa.
No siirrä sähköisesti muuten. Jos ei kelpaa edes suvun kanssa muistitikku, olipa se minkälainen mötikkä nyt hyvänsä. Tai muistisiru mitä nyt vaan.
Etkö muuten korppuja käyttänyt ollenkaan?
Mitenkäs se cd kävisi tiedonsiirtoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thaimaassa on slummeja joissa ei ole mitään mukavuuksia, ja niissäkin suomeen muuttaneet sukulaiset saattaa vierailla. Auttavat parhaansa mukaan. Mitäs jos tekin kysyisitte missä voitte olla avuksi. Tekisitte vaikka yhdessä ruokaa ja veisitte iäkkäät vanhemmst kerrankin autolla kauppaan niin että saisivat painavat ostoksetkin tehtyä. Voisitte muistella suvun historiaa. Ne rupeaa kiinnostamaan sitten kun aika heistä jättää. Tiedätkö esim. isovanhempien vanhempien nimet, ja minne haudattu. Voi kertoa kuulumisia vaikkei osata kysyäkään. Ja Jopen sketsiin viitaten vanhempi väki kertoo omat kuulumisensa maalla tyyliin: "Tossa on jäniksiä ollut tossa pihalla aamusta asti, mä oon seurannu...".
Kiva kuunnella minkä raivarin viisikymppisistä jotka on olevinaan saa tällä kertaa, kun kerron että olen kyllä tehnyt oman sukututkimukseni ja siinä on tuhansia lähimpiä sukulaisia. Itse aina maksan vuosimaksun sivustolle, olen tehnyt geenitestin jne. Vanhempaa polvea ei kyllä kiinnosta kakkaakaan eivätkä ole halunneet sivustolle ilmaiseksi kirjautua oman sukupuunsa nähdäkseen. Ovat kyllä ilmaisseet että minun pitäisi lähettää se heille jotenkin hienosti paperilla (en kyllä tiedä miten tuhansien ihmisten sukupuu menee A4:Ile). Ei heitä kiinnostaisi sittenkään siihen perehtyä, mutta se olisi statusesine jota voisi hieroa vierailijoiden naamaan 🤣 Vähän niin kuin Chippendale-hopeat. 🤣 Ei näitä meillä kiinnosta kuin naakat ja jänikset, ja nekin on vaan heidän pihalta varastamassa. Enon vaimo kuulemma tapaa hukuttaa oravia ämpäriin. Suorastaan tuovat auringonvalon aina mukanaan. 🤣
Mummuboomeri neuvoo. Muistitikulle ja jokainen vie itse kopiointiliikkeeseen muistitikun präntättäväksi paperille..
Tuo olisi kyllä melkomoista tuo vanhuksiin kohdistunut halveksunta jos sen ottaisi tosissaan. Vitsiähän se on kai tai kirjoittaja ei vakavastiotettava itsekään.
Mummuboomeri voi jatkaa neuvomistaan kun on siinä niin hyvä, että miten tuhansien ihmisten sukupuu mahtuu sukupuumuodostelmassa aanelosille. 😆 Menneen ajan muistitikkuja varmasti saa vielä jostain ostaa, mutta kopiointiliikkeitä ei taida olla enää muualla kuin ehkä teillä siellä Kouvolassa.
Voi . Muistitikulle sopii paljon tietoa ja paperipulaa ei vielä ole. Tietysti pitää myös kansioon sijoittaa tai niitä on kyllä kirpparit täynnä.
Tai tehdä tiedoston ja jakaa osoitteen siihen.
Selitettynäkään ei vissiin oikein aukea se ongelma, että miten se iso viuhkamainen sukupuu haaroineen sijoitetaan aanelosille. 🤣 Vanhemmilla on kyllä monen sortin nettilaitteet ja roikkuvat niillä päivittäin, mutta niiden käyttäminen ei ole ok kun jonkun muun pitää nyt toimittaa se sukupuu yhdellä paperilla (varmaan saa aanelosia teipata toisiinsa). Ja näin täytyy tehdä vaikka se ei ole mahdollista, senkään jälkeen he eivät perehtyisi siihen vaan ainoastaan leuhkisivat kavereille, ja nyt voi valittaa että kun ei se nuoriso meidän eteen viitsi mitään tehdä.
Minulla on iso 300-sivuinen sukututkimus paperilla. Tekijä jakoi sen nettitiedostona tai muistitikulla.
Kai nyt 50 v pitäis tietää ettei iso suku sovi yhdelle paperille.
Kyllä se on ihan selkeästi taulukoitu ( ja numeroitu, missä taulukossa hlö jatkuu) joten voi hypätä taulukko 205 ( isosetä sisarustensa joukossa) taulukkoon 540 jossa jatkuu isosedän sukuhaara.
Jo boomerit teki viiskymppisinä sukututkimusta, alimmankin sosiaaliluokan tyypitm
Niin. Sukupuu on jaettu kaikille halukkaille tiedostolinkkinä. Mutta ei käy linkki, ei käy nettitiedosto, ei käy muistitikku, ei käy taulukot. Sellaiset ovat vanhojen ihmisten kiusaamista. Yksi joka kävi sielä sivustolla asti suuttui kun hänelle on valehdeltu, sillä oli tullut joku mainos vastaan eli oli valehdeltu että on ilmainen vaan olikin maksullinen. Pitää olla sukupuu ja paperilla. Ei myöskään saa olla liian pientä tekstiä koska sekin on vanhojen ihmisten kiusaamista. Valehtelusta syyttävä sukulainen on myös sitä mieltä, että DNA-testaus on höpöä ja ainoa oikea tapa tutkia sukua on käydä tutkimassa vanhoja kirkonkirjoja. Joten varmaan on silkkaa valetta koko sukututkimustuloskin.
Miksi laitat maksullisen? Tee ihan oikea sukututkimus itse maksullisia sivustoja käyttämättä. Et osaa vai tehdä tiedostoja?
Nytkö olen oikein tehnyt sukututkimuspalveluun maksullisen linkin. 🤣 Ihan on ilmainen, mutta jostain tuli tällainen harhaluulo ja siitä raivo.
Kirjoitat sekavia. Milloin maksullista, nyt ei ookkaan.
Palvelu on maksullinen, ja vuosimaksun maksan minä. Palvelun maksaneena voin vapaasti kutsua muita ihmisiä tutkimaan sukupuuta eikä haittasi jos joku innostuisi vaikka osallistumaan. Selkeästi on sanottu että ilmaiseksi saa käydä ja kutsuttu. Mutta yksi vinkuboomeri oli saanut sillä sivulla mainoksen jossa oli kaupattu oman tilin tekemistä. Tästä oli tullut raivo ja hänelle oli valehdeltu että sukupuuta saa käydä tutkimassa ilmaiseksi. Kyllä saa, mutta tässä ei nyt jälkipuheet ja tosiasiat auta kun se kerran on maksullinen ja hänelle on valehdeltu. No tämä on sen verran kaukaisempi sukulainen että olen ihan vaan helpottunut että minut ja vanhempani on liitetty siihen isoon osaan sukua jonka kanssa hän ei halua olla tekemisissä.
Kyllä se on ihan selkeästi taulukoitu ( ja numeroitu, missä taulukossa hlö jatkuu) joten voi hypätä taulukko 205 ( isosetä sisarustensa joukossa) taulukkoon 540 jossa jatkuu isosedän sukuhaara.
En tiedä, miten vanha tuo sukututkimuksen tekijä on ja kuinka vanha tuo mainittu isosetä on. Tuossa vaan mainitaan isosedän sukuhaaran jatkumisesta, joten siitä saa vaikutelman, että siihen on laitettu jälkeläisten nimiä. Sukututkimuksissa ei saa olla alla satavuotiaita, heidän nimet ja syntymäajat pitää jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monin vinkubuumeri on tehnyt todellistaTYÖTÄ. Ihan nuoresta saakka eläkeikään asti. Monet vielä raskasta ja ruumiillistakin työtehtävää. Silti, oli miten oli, vinkuboomerit ovat joutuneet hyvinkin paljon ponnisteleman monenkin asian eteen ja keksimään keinoja selvitäkseen. Heidän myötään moni hyvä käytännön asia painuu unholaan. Pilateksesta harva ollut kuullut nuorempana puhettakaan, saati paikkoja missä sitä harrastaa. Aika tyhjäpäiiltä ja pinnallisilta sensijaan tuntuvat kyllä monet nykyajan muotiharrastaja, someinfluensserit yms.
En sano, etteikö olisi myös fiksuja, ajattelevia ja ihan mukavia nuorempia ihmisiä.
Niin, toiset ovat kiinnostuneita kokeilemaan kaikenlaista uutta. Kuten joku totesi, että kyllä heillä Rovaniemellä kokeiltiin 1980-luvulla kaikki uutuudet solariumista parinvaihtoon. 🤣 Tapansa kullakin, mutta siitä ei voi syyttää että heillä olisi jäänyt elämä elämättä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten vanha tuo sukututkimuksen tekijä on ja kuinka vanha tuo mainittu isosetä on. Tuossa vaan mainitaan isosedän sukuhaaran jatkumisesta, joten siitä saa vaikutelman, että siihen on laitettu jälkeläisten nimiä. Sukututkimuksissa ei saa olla alla satavuotiaita, heidän nimet ja syntymäajat pitää jättää pois.
Niin, jos vaikka 1700-luvulla syntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Kirjallisella luvalla saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thaimaassa on slummeja joissa ei ole mitään mukavuuksia, ja niissäkin suomeen muuttaneet sukulaiset saattaa vierailla. Auttavat parhaansa mukaan. Mitäs jos tekin kysyisitte missä voitte olla avuksi. Tekisitte vaikka yhdessä ruokaa ja veisitte iäkkäät vanhemmst kerrankin autolla kauppaan niin että saisivat painavat ostoksetkin tehtyä. Voisitte muistella suvun historiaa. Ne rupeaa kiinnostamaan sitten kun aika heistä jättää. Tiedätkö esim. isovanhempien vanhempien nimet, ja minne haudattu. Voi kertoa kuulumisia vaikkei osata kysyäkään. Ja Jopen sketsiin viitaten vanhempi väki kertoo omat kuulumisensa maalla tyyliin: "Tossa on jäniksiä ollut tossa pihalla aamusta asti, mä oon seurannu...".
Kiva kuunnella minkä raivarin viisikymppisistä jotka on olevinaan saa tällä kertaa, kun kerron että olen kyllä tehnyt oman sukututkimukseni ja siinä on tuhansia lähimpiä sukulaisia. Itse aina maksan vuosimaksun sivustolle, olen tehnyt geenitestin jne. Vanhempaa polvea ei kyllä kiinnosta kakkaakaan eivätkä ole halunneet sivustolle ilmaiseksi kirjautua oman sukupuunsa nähdäkseen. Ovat kyllä ilmaisseet että minun pitäisi lähettää se heille jotenkin hienosti paperilla (en kyllä tiedä miten tuhansien ihmisten sukupuu menee A4:Ile). Ei heitä kiinnostaisi sittenkään siihen perehtyä, mutta se olisi statusesine jota voisi hieroa vierailijoiden naamaan 🤣 Vähän niin kuin Chippendale-hopeat. 🤣 Ei näitä meillä kiinnosta kuin naakat ja jänikset, ja nekin on vaan heidän pihalta varastamassa. Enon vaimo kuulemma tapaa hukuttaa oravia ämpäriin. Suorastaan tuovat auringonvalon aina mukanaan. 🤣
Mummuboomeri neuvoo. Muistitikulle ja jokainen vie itse kopiointiliikkeeseen muistitikun präntättäväksi paperille..
Tuo olisi kyllä melkomoista tuo vanhuksiin kohdistunut halveksunta jos sen ottaisi tosissaan. Vitsiähän se on kai tai kirjoittaja ei vakavastiotettava itsekään.
Mummuboomeri voi jatkaa neuvomistaan kun on siinä niin hyvä, että miten tuhansien ihmisten sukupuu mahtuu sukupuumuodostelmassa aanelosille. 😆 Menneen ajan muistitikkuja varmasti saa vielä jostain ostaa, mutta kopiointiliikkeitä ei taida olla enää muualla kuin ehkä teillä siellä Kouvolassa.
Voi . Muistitikulle sopii paljon tietoa ja paperipulaa ei vielä ole. Tietysti pitää myös kansioon sijoittaa tai niitä on kyllä kirpparit täynnä.
Selitettynäkään ei vissiin oikein aukea se ongelma, että miten se iso viuhkamainen sukupuu haaroineen sijoitetaan aanelosille. 🤣 Vanhemmilla on kyllä monen sortin nettilaitteet ja roikkuvat niillä päivittäin, mutta niiden käyttäminen ei ole ok kun jonkun muun pitää nyt toimittaa se sukupuu yhdellä paperilla (varmaan saa aanelosia teipata toisiinsa). Ja näin täytyy tehdä vaikka se ei ole mahdollista, senkään jälkeen he eivät perehtyisi siihen vaan ainoastaan leuhkisivat kavereille, ja nyt voi valittaa että kun ei se nuoriso meidän eteen viitsi mitään tehdä.
Minulla on iso 300-sivuinen sukututkimus paperilla. Tekijä jakoi sen nettitiedostona tai muistitikulla.
Jo boomerit teki viiskymppisinä sukututkimusta, alimmankin sosiaaliluokan tyypitm
Niin. Sukupuu on jaettu kaikille halukkaille tiedostolinkkinä. Mutta ei käy linkki, ei käy nettitiedosto, ei käy muistitikku, ei käy taulukot. Sellaiset ovat vanhojen ihmisten kiusaamista. Yksi joka kävi sielä sivustolla asti suuttui kun hänelle on valehdeltu, sillä oli tullut joku mainos vastaan eli oli valehdeltu että on ilmainen vaan olikin maksullinen. Pitää olla sukupuu ja paperilla. Ei myöskään saa olla liian pientä tekstiä koska sekin on vanhojen ihmisten kiusaamista. Valehtelusta syyttävä sukulainen on myös sitä mieltä, että DNA-testaus on höpöä ja ainoa oikea tapa tutkia sukua on käydä tutkimassa vanhoja kirkonkirjoja. Joten varmaan on silkkaa valetta koko sukututkimustuloskin.
Miksi laitat maksullisen? Tee ihan oikea sukututkimus itse maksullisia sivustoja käyttämättä. Et osaa vai tehdä tiedostoja?
Nytkö olen oikein tehnyt sukututkimuspalveluun maksullisen linkin. 🤣 Ihan on ilmainen, mutta jostain tuli tällainen harhaluulo ja siitä raivo.
Palvelu on maksullinen, ja vuosimaksun maksan minä. Palvelun maksaneena voin vapaasti kutsua muita ihmisiä tutkimaan sukupuuta eikä haittasi jos joku innostuisi vaikka osallistumaan. Selkeästi on sanottu että ilmaiseksi saa käydä ja kutsuttu. Mutta yksi vinkuboomeri oli saanut sillä sivulla mainoksen jossa oli kaupattu oman tilin tekemistä. Tästä oli tullut raivo ja hänelle oli valehdeltu että sukupuuta saa käydä tutkimassa ilmaiseksi. Kyllä saa, mutta tässä ei nyt jälkipuheet ja tosiasiat auta kun se kerran on maksullinen ja hänelle on valehdeltu. No tämä on sen verran kaukaisempi sukulainen että olen ihan vaan helpottunut että minut ja vanhempani on liitetty siihen isoon osaan sukua jonka kanssa hän ei halua olla tekemisissä.
Siis et ole tehnyt itse. Oishan se vaivalloista. Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ehkä oli vaan esimerkki sukututkimuksen rakenteesta?
Mitä sä täällä nariset asiasta? Et käy ni se on sillä selvä! Ei tarvitse täällä haukkua vanhempiasi. Mee ittees!
Nuoremmat on aina niin olevinaan, vaikka eivät tiedä mitään. Viimeksi oli niin tyhmä lääkäri, ettei tiennyt että on Ahtisaari on presidentti. Moneen kertaan sitä minulta tinkasi ennen kuin oppi. No sinällään viksu likka että kysy viisaammalta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhusten kodeissakin tietokoneeseen kytketty tulostin on aika yleinen. Onko sukututkimuksen tekijä kuullut semmoisesta?
Vanhuksia on monen kuntoisia. 40-luvun alussa syntyneet äitini/isäni eivät tietokonetta käyttäneet enää eläköitymisen jälkeen. Kännykän tekstiviestit eivät onnistuneet. Älykännykät olivat jo ihan hepreaa.
Sitä hassumpi sitten kehoittaa vanhuksia hakemaan tiedot jostain sukututkimussivuilta jos ei kännykänkään käyttö onnistu. Jos se paperimuotoisen asian tutkiminen onnistuu.
Onhan ne raskaita vanhukset ja niiden horinat, oikeesti. Rakkaudesta sitä jaksaa, mutta rakkautta elämään on myös se, ettei houkuta itseään hoitamiseen, vaan muistaa myös elää. Huomaan lähipiirissä että +- 70 on sellainen tietty vedenjakaja henkisesti ja viimeistään 80 myös fyysisesti. Elämä on rajallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis et ole tehnyt itse. Oishan se vaivalloista. Niinpä.
Ai että. 💖
Ihan kuin pari sukulaista tässä keväällä. Olen alkanut ihan ilman mitään kokemusta tai koulutusta tehdä kotona pintaremonttia. Yllätyksekseni olen ollut niissä hommissa yllättävän hyvä, ja tämä on kahdessa sukulaisessa aiheuttanut ihan suunnatonta kettuilua ja halveeraamista. Toinen aina kertoi mitä kaikkea on tehty huonosti ja väärässä järjestyksessä ja kuinka moni juttu oli aiemmin paremmin näköinen. Kerran totesin, että eittämättä olet varmasti tosi paljon parempi näissä remppahommissa, meillä on vaan semmoinen ero että oon tehnyt jotain myös ihan oikeassa reaalimaailmassa. Kolmen sekunnin tauon jälkeen tämä sukulainen sanoi että ei pidä paikkaansa, on hän kerran 1970-luvulla maalannut taloa. Siitä päivästä lähtien tämä sukulainen paitsi lopetti myös alkoi kehumaan muille että minä teen remonttia. 😆
Kuten tässä ketjussa aiemmin todettiin, niin top 10:ssä terapiassa opiskeltavista taidoista on se että oppii vetämään rajoja siellä missä tarvii. Se kannattaa opetella tekemään ihan stressaamatta ja hymyssä suin. Nämä boomerit selviytyy siitä kyllä hyvin, osa jopa alkaa näyttää arvostusta kuten tämä sukulaiseni. Toiset jatkavat passiivis-aggressiivista kitinää sinusta selkäsi takana, mutta sekin on niin ihanan paljon rauhallisempi vaihtoehto. Tein sukututkimuksen, kaikki halukkaat sukulaiset saa sinne kutsun kun vaan lähettää sähköpostiosoitteensa ja saavat sitä ilmaiseksi tutkia, en passaa ketään pitemmälle. Äitini koetti kyllä kaikki mahdolliset kommervenkkinsä. Ensin se ei me vanhat osata. Sitten se etkö sä nyt mitään viitti tehdä vanhan äitisi eteen. Sitten vedottiin siihen että teen kiusaa muille. Lopulta asia unohdettiin eikä äitiäni todellakaan kiinnosta tietää omien isovanhempiensa nimiä. Mikä siis mulle ok.
Vierailija kirjoitti:
Ihana tämä tyhjäpään ja pinnallisen määritelmä. Siis ihmisiä, jotka maalaavat kynsiään ja itseään ja ovat alle 150-kiloisia eli fitnes. Syvällisyyttä ja sivistystä edustaa nimenomaan rasvaiset hiukset, kulahtanut toppatakki, puheenaiheiden keskittyminen alziin ja muihin sairauksiin, karmalla ja sairauksilla ja jumalan kostolla ja ylläpidon kostolla pelottelu, netissä trollailu, ylipäätään valittaminen, tunnetaitojen ja tunnepuheen puuttuminen jne. Pinnallisuutta ja tyhjäpäisyyttä ja olevinaan olemista edustaa estetiikan, tieteen, taiteen, kulttuurin, kädentaitojen, politiikan, ajankohtaisten asioiden tunteminen. Henkilökohtaisen hygienian puutteet ne vasta ovatkin merkki aitoudesta!
Mihinkähän tuo edellä oleva viesti nyt liittyy?
Aika sakeaa settiä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne raskaita vanhukset ja niiden horinat, oikeesti. Rakkaudesta sitä jaksaa, mutta rakkautta elämään on myös se, ettei houkuta itseään hoitamiseen, vaan muistaa myös elää. Huomaan lähipiirissä että +- 70 on sellainen tietty vedenjakaja henkisesti ja viimeistään 80 myös fyysisesti. Elämä on rajallista.
Niinpä. Siinähän sitten horisevat aikanaan taas seuraava sukupolvi.
70 ei ole kaikille ratkaiseva vedenjakaja. Joillekkin on, joillekkin ei.
Jos olisit vähän nuorempi niin tietäisit, että muistitikut lakkasivat olemasta tiedonsiirron valtaväylä joskus heti vuosituhannen jälkeen. 😁 Olen itse aloittanut 1980-luvulla tallentamalla tietokonepelejä C-kasetille ja siitä on edetty lerpuille, isäni on opiskeluaikoinaan käyttänyt myös tietokoneiden reikäkortteja. En kuitenkaan opasta muita käyttämään näitä tiedonsiirtoon ja jatka kysymällä vai etkö osaa.