Lippu oli maksettu, mutta se ei riittänyt HSL:n lipuntarkastajalle [ragebait mutta tosi juttu]
HSL:n lipuntarkastajat kohtelivat minua epäasiallisesti tilanteessa, jossa yritin toimia oikein.
Palasin raitiovaunulla kotiin lenkiltä, kun matkalle sattui yllättävä tilanne. Olin ostanut lipun HSL-sovelluksesta, mutta en huomannut, että se ei aktivoitunut vaan jäi latautumaan tuntemattomasta syystä. Lipuntarkastaja tarkisti lippuni, ja tilanteesta seurasi 100 euron tarkastusmaksu sekä kokemus epäasiallisesta kohtelusta.
Tilanne alkoi eskaloitua, kun HSL:n lipuntarkastaja alkoi kypsyä kertomukseeni siitä, että minulle on tapahtunut inhimillinen virhe. Hän komensi minua ostamaan uuden lipun, eikä sekään meinannut mennä läpi. Vasta kolmas ostoyritys toi lipun näkyviin. Olin tilanteesta aidosti harmissani ja pahoittelin sitä, mutta yllätyksekseni sain osakseni epäasiallista käytöstä, äänen korottamista ja minua kohdeltiin kuin olisin yrittänyt matkustaa ilman lippua tahallisesti.
HSL:n sivuilla asiakkaita kehotetaan aktivoimaan lippu ennen kulkuneuvoon astumista ja sen on oltava voimassa. Ostin lipun hyvissä ajoin, mutta unohdin tarkistaa, että lippu todella tuli. Tämä oppiläksy kustansi minulle 100 euroa. Tarkastusmaksua enemmän tilanteessa jäi harmittamaan tarkastajan käytös. Minut leimattiin täydessä raitiovaunussa varkaaksi ja äänenkäyttö oli kohtuutonta, vaikka olin itse rauhallinen ja ennen kaikkea hämilläni tapahtuneesta. Tarkastaja puhui päälleni eikä suostunut katsomaan näyttämääni maksusuoritusta, joka näkyi verkkopankissani. Sillä ei ollut mitään merkitystä.
Kummastelen HSL:n joustamattomuutta. Lähimaksua käyttäessä lippuostoksissa verkkopankkimaksu käy tositteeksi lipun ostamisesta. Ymmärrän tehneeni virheen, mutta herää kysymys: pitäisikö järjestelmässä olla tilaa inhimillisille erehdyksille ja nettiyhteyden toimimattomuudelle? Ja ennen kaikkea, voiko asiakasta kohdella epäasiallisesti tilanteessa, jossa hän yrittää toimia oikein ja osoittaa maksaneensa lipun ennen raitiovaunuun nousua?
Kommentit (21)
Ens kerralla ole tarkempi, että lippu on voimassa.
No nyt varaat ajan terapiaan, niin pääset tästä yli.
Älä käytä köyhien kulkineita niin ei ole köyhien ongelmia.
Käytän matkakorttia siksi, etten halua tuollaisia ongelmia. HSL:n tarkastajat ovat aina nähneet voimassaolevan lipun, kun ovat matkakorttia tarkastaneet.
Tarkastajat noudattavat työnantajansa ohjeistusta ja on kaikille selkeämpää ja reilumpaa, kun säännöt on kaikille samat. Jos lippua ei ole aktivoitu, niin silloin olet matkustamassa ilman matkalippua ja saat tarkastusmaksun. Ei ole iso vaiva katsoa ennen liikennevälineeseen astumista, että lippu on kunnossa.
Teit virheen ja nyt märiset siitä.
HSL-sovellus on äärimmäisen surkea. Usein olen kulkenut pummilla ihan vain, koska sovellus ei ole toiminut enkä ole voinut ostaa lippua. Asenteeni on, että jos HSL ei osaa edes tehdä toimivaa sovellusta eikä halua rahaani, en sitten sitä sille anna.
Jos on selkeästi sanottu että aktivoi lippu ennen kulkuvälineeseen astumista, niin mitäpä luulet että tarkastajan percettä kutittaa vaikka miten selität että a) sovellus jumitti ja joojoo ihan varmasti olin just aktivoimassa ennenkuin näin tarkastajan b) varmasti maksoin enkä ikinä menisi pummilla kun olen hyvä kansalainen tai c) pastan keitinveteen ei tarvitse laittaa oliiviöljyä?
Matkustit ilman voimassaolevaa lippua ja sait sakon siitä. Ihan turhaan mussutat.
Samalla tarkistajat katsovat somppunuorison pummimatkustamista läpi sormien.
Tuollaista se saattaa olla tälläisenä digipaska aikana, eipä ollut ennen tuollaisia ongelmia.
En ole saanut mitään sakkoja vastaavassa tilanteessa
Mulle kävi samoin taannoin, appi hidasteli ja hidasteli ja astuin bussiin kun luonnollisesti näin että lataa. Vit tumaiset smurffit hyökkäsivät hyvin agressiivisesti ja epäkohteliaasti vaikka näkivät että olin aloittanut lipun hankkimisen minuutteja ennen. Tekisivät systeemin sujuvaksi mutta ehkä tuo on tahallista.
Minäkin kerran unohdin maksaa ostokseni ja vartijat tuli heti paikalle. Syyttivät varkaudesta. :(
Olen samaa mieltä siitä että vaikka virhe oli sinun niin tarkastaja vois käyttäytyä asiallisesti. Välillä näitä sattuu ja varmasti turhauttaa tulla kohdelluksi kuin tahallaan menisit pummilla. Minä unohdin kerran leimata lipun (Tampereen ratikka) ja kamala haloo. Minulla on kuitenkin vuosikortti voimass suurimman osan aikaa mikä näkyy kun tarkastaja katsoo kaikki tiedot. Joskus ihminen on ajatuksissaan ja leimaaminen jää. Kohtelias käytös ei maksa mitään.
Moni smurffi on kiusaajaluonne, joka tykkää käyttää valtaa toista vastaan. Tietävät varmasti hyvin, että HSL-sovellus on umpipaska.
Jaa no näin kun bussiin pääsi matkustamaan 2 henkilöä ilman lippuja. Toinen antoi muutaman kolikon kuljettajalle. Se raha ei riittänyt edes yhteen lippuun.
Kukahan olis maksanut tarkastusmaksun?
Parikin kertaa käynyt niin, ettei sovellus ole toiminut, mutta mitään sakkoja ei ole tullut tarkastajalta!
Vierailija kirjoitti:
No nyt varaat ajan terapiaan, niin pääset tästä yli.
Ja jos terapiasta ei oo jeesiä niin sit vaan rautakauppaan köyttä ostamaan, loput varmaan arvaat...sinä imbesilli loinen, yritit kuitenkin ilmatteeks...
Otan osaa.