Lippu oli maksettu, mutta se ei riittänyt HSL:n lipuntarkastajalle [ragebait mutta tosi juttu]
HSL:n lipuntarkastajat kohtelivat minua epäasiallisesti tilanteessa, jossa yritin toimia oikein.
Palasin raitiovaunulla kotiin lenkiltä, kun matkalle sattui yllättävä tilanne. Olin ostanut lipun HSL-sovelluksesta, mutta en huomannut, että se ei aktivoitunut vaan jäi latautumaan tuntemattomasta syystä. Lipuntarkastaja tarkisti lippuni, ja tilanteesta seurasi 100 euron tarkastusmaksu sekä kokemus epäasiallisesta kohtelusta.
Tilanne alkoi eskaloitua, kun HSL:n lipuntarkastaja alkoi kypsyä kertomukseeni siitä, että minulle on tapahtunut inhimillinen virhe. Hän komensi minua ostamaan uuden lipun, eikä sekään meinannut mennä läpi. Vasta kolmas ostoyritys toi lipun näkyviin. Olin tilanteesta aidosti harmissani ja pahoittelin sitä, mutta yllätyksekseni sain osakseni epäasiallista käytöstä, äänen korottamista ja minua kohdeltiin kuin olisin yrittänyt matkustaa ilman lippua tahallisesti.
HSL:n sivuilla asiakkaita kehotetaan aktivoimaan lippu ennen kulkuneuvoon astumista ja sen on oltava voimassa. Ostin lipun hyvissä ajoin, mutta unohdin tarkistaa, että lippu todella tuli. Tämä oppiläksy kustansi minulle 100 euroa. Tarkastusmaksua enemmän tilanteessa jäi harmittamaan tarkastajan käytös. Minut leimattiin täydessä raitiovaunussa varkaaksi ja äänenkäyttö oli kohtuutonta, vaikka olin itse rauhallinen ja ennen kaikkea hämilläni tapahtuneesta. Tarkastaja puhui päälleni eikä suostunut katsomaan näyttämääni maksusuoritusta, joka näkyi verkkopankissani. Sillä ei ollut mitään merkitystä.
Kummastelen HSL:n joustamattomuutta. Lähimaksua käyttäessä lippuostoksissa verkkopankkimaksu käy tositteeksi lipun ostamisesta. Ymmärrän tehneeni virheen, mutta herää kysymys: pitäisikö järjestelmässä olla tilaa inhimillisille erehdyksille ja nettiyhteyden toimimattomuudelle? Ja ennen kaikkea, voiko asiakasta kohdella epäasiallisesti tilanteessa, jossa hän yrittää toimia oikein ja osoittaa maksaneensa lipun ennen raitiovaunuun nousua?
Kuulostat rasittavalta mulkulta.