Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hain ruoka-apua ja järkytyin!

Vierailija
18.04.2026 |

2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä

Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme pilkkaavia viestejä tässä ketjussa. Itsekin ruoka-avussa säännöllisesti käyvänä tunnistan pettymyksen, kun taso on välillä mitä sattuu. Ei vähävaraisille voi laittaa mitä tahansa, ja ajatella, että ovat kaikkeen kiltisti tyytyväisiä. Tottakai myös meillä on mieltymyksiä suuntaan ja toiseen. Lisäksi liika hiilihydraatit lihottaa ja turvottaa, ällöttävää suorastaan. 

Kerran Facebookin eräästä jouluapuryhmästä sain ruokakasseja joltain yksityiseltä. Ei suostunut keskustelemaan mun kanssa etukäteen, millaista ruokaa toivon. Sitten toi kassin täynnä halpaa ja turhaa hiilihydraattia: joululeipää, puuroriisiä, pipareita, glögiä, rusinoita, marmeladeja, mandariineja, omenoita, suklaata, kahvia. Ihan turhaa höttöhiilaria ja kaloreita ja arvotonta tavaraa. Mieluummin olisin ottanut lihaa ja hyvää juustoa. 

Vierailija
42/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme pilkkaavia viestejä tässä ketjussa. Itsekin ruoka-avussa säännöllisesti käyvänä tunnistan pettymyksen, kun taso on välillä mitä sattuu. Ei vähävaraisille voi laittaa mitä tahansa, ja ajatella, että ovat kaikkeen kiltisti tyytyväisiä. Tottakai myös meillä on mieltymyksiä suuntaan ja toiseen. Lisäksi liika hiilihydraatit lihottaa ja turvottaa, ällöttävää suorastaan. 

Kerran Facebookin eräästä jouluapuryhmästä sain ruokakasseja joltain yksityiseltä. Ei suostunut keskustelemaan mun kanssa etukäteen, millaista ruokaa toivon. Sitten toi kassin täynnä halpaa ja turhaa hiilihydraattia: joululeipää, puuroriisiä, pipareita, glögiä, rusinoita, marmeladeja, mandariineja, omenoita, suklaata, kahvia. Ihan turhaa höttöhiilaria ja kaloreita ja arvotonta tavaraa. Mieluummin olisin ottanut lihaa ja hyvää juustoa. 

Siellä annetaan, mitä on jaettavaksi saatu. Ei se ole mikään vtun toivekonsertti. 
Aina voi jättää menemättä ja ostaa niillä omilla rahoillaan, mitä haluaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asennekysymys. 
Ei kannata varmaan enää sitten hakea, jos siitä jälkikäteen pitää vänistä. 
Ostaa kaupasta sillä rahalla, mitä palkastaan tienaa. 

Ei pitäisi ottaa vastaan ruokaa, jota ei halua käyttää. Tuostahan saisi jo monta ateriaa, jos on oikeasti rahapula. Puuroa, itsetehtyjä pullia tai sämpylöitä, perunamuusia ja säilykelihaa. Hyvänen aika.

Vierailija
44/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä annetaan, mitä on jaettavaksi saatu. Ei se ole mikään vtun toivekonsertti. 

Joo oikein köyhät kyykkyyn-asenne sulla. Miksi antaa tavaraa, joka päätyy roskiin? Miksi sillä samalla rahalla ja vaivalla ei voi antaa sellaista, mikä on oikeasti haluttua. Just noi jauhot, ryynit ja leivät ihan vitsi. Ei mitään ravintoarvoa, pelkkä lihottavaa höttöä. Haluaisitko sinä vaikka puuroriisiä tai vehnäjauhoja, jotka on muutenkin kaupassa aika lailla arvottomia? 

Vierailija
45/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä!? Joku kävi sulle ostamassa tuollaisen kivan jouluruokakassin ja sä haukut tyytymättömänä? Musta oikein ihanat jouluiset tuotteet tuossa, sekä järkeviä juttuja mutta myös pieniä herkkuja. Kiittämätön olet, toivottavasti et enää noita jouluavustuksia saa. 

Vierailija
46/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on merkillistä miten ruokajonoista ilmaista ruokaa itselleen hakevat eivät ikinä osoita minkäänlaista kiitollisuutta. Aina pelkästään rutinaa joko siitä että ruoka on vääränlaista tai se jaettiin väärin.

Olen itse valittanut joskus saamastani ruoasta. Joinakin kertoina sain vanhentunutta ja joskus pilaantunutta ruokaa. Erityisesti jäi mieleen läpinäkyvään folioon pakatut leivonnaiset, joissa oli toukkia. Olin kiitollinen palajuustosta ja jugurtista sekä hernekeittopurkista.  Tämä oli joku vuosi ennen pandemiaa. Sen jälkeen olen tullut toimeen omillani ja ostanut ruokaa velaksi.

Vierailija
47/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo oikein köyhät kyykkyyn-asenne sulla. Miksi antaa tavaraa, joka päätyy roskiin? Miksi sillä samalla rahalla ja vaivalla ei voi antaa sellaista, mikä on oikeasti haluttua. Just noi jauhot, ryynit ja leivät ihan vitsi. Ei mitään ravintoarvoa, pelkkä lihottavaa höttöä. Haluaisitko sinä vaikka puuroriisiä tai vehnäjauhoja, jotka on muutenkin kaupassa aika lailla arvottomia? 

Koska ei ole saatu jaettavaksi sellaista, mitä saatettais haluta. Kuten sanoin: SE EI OLE MIKÄÄN VTUN TOIVEKONSERTTI. 

Jaetaan, mitä on jaettavaksi saatu. 

Mistä hevon vtusta tuo asenne kumpuaa, että ilmaiseksi pitää saada just oman toivelistansa mukaisia tai sitten ei ole kivaa ja vänistään siitä!? 

Ostaa sillä saamallaan rahalla itse, mitä haluaa. 
Mikäli se ei riitä kaikkeen "toivomaansa", priorisoi. 

Vierailija
48/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on merkillistä miten ruokajonoista ilmaista ruokaa itselleen hakevat eivät ikinä osoita minkäänlaista kiitollisuutta. Aina pelkästään rutinaa joko siitä että ruoka on vääränlaista tai se jaettiin väärin.

Kiitolliset saajat eivät ehkä pääse esiin julkisuudessa. 

Vierailija
49/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja usein ovat uusavuttomia, jotka eivät osaa laittaa ruokaa, vaan syövät pääasiassa eineksiä. Taitaa ap kuulua tuohon joukkoon. 

Vierailija
50/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tänään kävin ruoka avussa mutta ei mitään gluteenitonta. sisältö joutaa roskiin :(

Synti ja häpeä heittää ruokaa roskiin. Anna jollekin tarvitsevalle. Ei mitään kunnioitusta, kun ilmaiseksi saa. 😡

Vierailija
51/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tänään kävin ruoka avussa mutta ei mitään gluteenitonta. sisältö joutaa roskiin :(

Meillä tarjotaan naapurille, mitä ei itse tarvi.

Vierailija
52/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ihmiset ensin pysähtyä ja miettiä hetken! Kommentoida vasta sitten.

En ole tämä AP mutta samaa mieltä, jos olisin itse hakenut/saanut ruoka-apua.

Kiitollinen pitää tietysti olla! Siinä olen kommentoiden kanssa samaa mieltä!

Mutta pelkillä jauhoilla ja hiutaleilla ei pitkälle pötkitä! Olen itse pienituloinen ja seuraan tarkasti sähkönhintoja. Käytän isompia sähkölaitteita (=uuni/hella, pesukone) vain halvimpaan aikaan. Tästä syystä en juuri koskaan leivo mitään. Oli sitten itse resepti kuinka yksinkertainen tahansa.

Puuroa "keitän" mikrossa, ostan kaupasta leivät 95%:sti puna- tai keltalappuisina.

Vierailija
53/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä valittavat vain ne, joka eivät sitä oikeasti tarvitse.

Vierailija
54/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-apua ei ole jatkuvaa lisäansiota. Vain äärihädässä ja silloin alkaa leipominenkin maittaa.

Maksat itse- budjetoit menosi, että  tasaisesti riittää rahat.

Ja muuten tuota ihan ok olevaa avustuskassia ei ole pakko ottaa. Otit kuitenkin- 

Teet rusinapullaa, ihania sämpylöitä, pannaria ja puuroa marjoilla tai maidolla- tai menhukeitolla ja lihasäilykkestä voi tehdä soosin  tai ruisleivälle, pysyt pystyssä. ja LOPETA jonossa roikkuminen.

Ainoastaan jos jokin laskukertymä, sairauden tms rikkoontuneen kodinkoneen vuoksi- tuksin keran vuodessakaan olisi tarvetta jonoilla .

Vierailija
55/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asennekysymys. 
Ei kannata varmaan enää sitten hakea, jos siitä jälkikäteen pitää vänistä. 
Ostaa kaupasta sillä rahalla, mitä palkastaan tienaa. 

tee muusia hyvään maitoon ja suolaista voita sekaan. lihasta saa kastikkeen. 

Vierailija
56/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nötkötistä voi tehdä spam musubeja, ne on hyviä. Nötkötti-kastikekin on oikeasti hyvää.

Paistas nötkötin muusin sekaan. Menee sellasenaan. Paistettu sipuli ja mustapippuri nostais toki hyvään luokkaan. 

Vierailija
57/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja usein ovat uusavuttomia, jotka eivät osaa laittaa ruokaa, vaan syövät pääasiassa eineksiä. Taitaa ap kuulua tuohon joukkoon. 

Se on niinä meilessä ihmeellistä, kun Suomessa on koulussa kotitaloutta ja oppilaat oppivat tekemään ruokaa.

Vierailija
58/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkävuosina olisivat tuostakin olleet äärettömän kiitollisia.

NYTKIN OLISI MONI KIITOLLINEN: ap ON LAISKA SITTU: HYVÄT TARPEET LÖSÖLLE JA EI MUKA JAKSA: NO EII OO NÄLKÄKÄÄN: LEIPOIS PULLAA; LETTUJA; PANNARIA; VOITA MUUSIIN; ON PUUROTARPEET- ITSE SIIHEN TYKÖTARPEET MINKÄ KANSSA SYÖ HUTTUNSA: LIHASTA SAA LEIVÄLLE TAI TUOSTA TEHTIIN JO AIKOINAAN KASTIKETTAKIN.

Vierailija
59/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi joskus edes olla tuoreita hedelmiä niissä säkeissä 🙄

Itse jokainen ostaa ruokansa. Tuo on hätätapua vain ehkä kerran parissa vuodessa. Ei noilla avustuksilla olekaan tarkoitus ruokkia kokonaisvaltaisesti, juurekset, vihannekset, marjat, hedelmät, kahvit, leivonnaiset, maidon-kalkin lähde, lihaa, kanaa, kalaa, mausteet.

Noilla  täydennetään  lisäapuna omaan  ruokamenoihin.

Vierailija
60/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele leipomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi