Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hain ruoka-apua ja järkytyin!

Vierailija
18.04.2026 |

2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä

Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin

Vierailija
22/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on merkillistä miten ruokajonoista ilmaista ruokaa itselleen hakevat eivät ikinä osoita minkäänlaista kiitollisuutta. Aina pelkästään rutinaa joko siitä että ruoka on vääränlaista tai se jaettiin väärin.

Jakajat ovat vieneet jo rusinat pullasta. Tai käyttäneet proteiinituotteet hävikkiruuan keittiössään. Mistä ruuat sitten myydään köyhille asiakkaille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut aikoja kun ihmiset ovat elänneet leivällä ja liemellä.

Sait säkillisen leipää, puuttuu vain vesi ja hiiva.

Se että on köyhä ei tarkoita etteikö tarvitse tehdä asioita joista ei tykkää..

Vierailija
24/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄTTYJÄ.

Vierailija
25/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpylät on super helppoja tehdä.

Vierailija
26/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei työssäkäyvä yksinhuoltaja kerkisi leipomaan. Niinkuin se veisi tolkuttomasti aikaa per viikko. Kato netistä ohjeita hiivattomaan leivontaan, niin nopiaan tulee leivät ja piirakat.

Tai olisi sitten jättänyt kassin ottamatta ja jättänyt sen oikeasti tarvitsevalle.

Vierailija
27/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppujen lopuksi esim sämpylöiden teko ei ole kovin vaivalloista. Taikinan nostatukseen menee kyllä aikaa. Mutta eihän kiireinen viitsi...

Vierailija
28/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on merkillistä miten ruokajonoista ilmaista ruokaa itselleen hakevat eivät ikinä osoita minkäänlaista kiitollisuutta. Aina pelkästään rutinaa joko siitä että ruoka on vääränlaista tai se jaettiin väärin.

Joudun käymään jonossa ja olen tosi kiitollinen aidosti. Oon toimeentulotuella, maksan opintolainaa ja tuet tiukentuu samalla kun kustannukset nousee, nyt ei saa "tienata" edes sitä 50e/kyl "ylimääräistä" ja on todella vaikeaa.

En yhtään tiedä, miten pärjäisin ilman tuota mahdollisuutta. Oon myös syömishäiriöinen eli heittäydyn syömättömäksi aina kun on ongelmia. Tuo ylijäämäruoka pitää mua kirjaimellisesti elossa ja jopa syön joka päivä, voisin todella paljon huonommin ilman sitä.

Mäkin olin joskus kasvissyöjä mutta nyt syön kiitollisena sitä mitä saan.

Kiukuttaa välillä itseäkin kun ollaan muka köyhiä mutta pitää kitistä ilmaisesta ruuasta, osa on järkyttävän ronkeleita siihen nähden, että jatkuvasti on pula rahasta. Oon myös ihmetellyt niitä ainaisia energiajuomia, mitä varsinkin nuoremmilla köyhillä näkee. Ja tölkkirahoja ei ilmeisesti tarvita.

Kyllä täällä päässä osa osaa oikeasti arvostaa. Kunhan pääsen töihin niin makselen veroni ihan onnellisena, oon saanut itse niin paljon apua.

Vierailija
29/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-apu on maatalouspolitiikka, ei avustusta. Siihen laitetaan ylijäämätuotteita. Tuo nötkötti on kyllä erikoista, kun sitä ei yleensä ole ollut.

Nötköttiä tehdään varastoon kriisien/sodan varalta. Ja sitä syödään/jaetaan varastosta pois kun ovat vanhenemassa. Siksi sitä jaetaan ilmaiseksi välillä, ettei tarvitse hävittää, koska on ilmaiseksi jakaminenkin on halvempaa kuin hävittäminen. Sitä saa välillä myös ostaa tosi halvalla ainakin Tokmannilta.

Vierailija
30/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppujen lopuksi esim sämpylöiden teko ei ole kovin vaivalloista. Taikinan nostatukseen menee kyllä aikaa. Mutta eihän kiireinen viitsi...

EI ole aikaa odotella sitä nousua tyhjän panttina. 

Vierailija
31/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta missä ovat tryffeli, punaviini tai hanhenmaksa? Köyhäkin on ihminen, jolla on tarpeita.

No yök. Mutta jos jotain extraa niin sitten suklaata, karkkia, sipsii, virvoitusjuomia? Leikkeleitä ja juustoa? 

Vierailija
32/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nötkötistä voi tehdä spam musubeja, ne on hyviä. Nötkötti-kastikekin on oikeasti hyvää.

Vierailija
33/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävetkää meijän päättäjät että suomessa yleensäkin joku joutuu menemään leipäjonoon. Perustulo. 

Vierailija
34/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole loogista että leipäjonosta saa edes jauhoja, jos ei valmista leipää?

Vierailija
35/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei jää edes 500e ruokarahaa kuussa.

Ei sillä pysty ruokaa ostamaan!

Pelkästään Olueen menee tuo summa.

Vierailija
36/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selaa netistä sämpyläreseptejä, niin löytää sellaisia, missä ei kauaa nokka tuhise ja yhtä hyviä, kuin ne pidemmän kaavan mukaankin tehdyt. 
Ja jos aikaa löytyy täällä marisemiseen, niin löytyy taatusti aikaa katsella niitä reseptejäkin. 

Vierailija
37/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sämpylä tai pullataikinan voi tehdä tänään ja pistää sitten jääkaappiin.

Huomenna taikina huoneenlämpöön kohoamaan.

Kun taikina on kohonnut ja olet vaivannut sen, levittelet sen uunipellille vaikka käsin tai paistolastan avulla ja painelet taikinalevyyn ruutuja.

ja sitten paistamaan,

Samoin lettutaikinan voi tehdä jo tänään valmiiksi ja huomenna paistat.

Mitähän ihmiset olisivat tuumanneet elintarvikekortti-aikaan, jos olisivat saaneet ilmaiseksi tuollaisen ruokakassin?

No, onneksi tuo aloitus oli trolli.

Näyttää sitä aikaa todella olevan, kun ei töissä käy.

Mene vaikka roskia keräämään tai tekemään jotain muuta hyödyllistä, paskiainen.

Vierailija
38/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita jauhoja johonkin kulhoon ja sitten vettä ja muotoile niistä vaikka tuhkakuppi ja sitten pistät  sen uuniin paistumaan.

Vierailija
39/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa Eu:n ruokakassilta. Vaikka senhän piti loppua. Ja tilalle kauppalahjakortit. 

Näissä ruokajakeluissa nykyisin on tuhansittain ulkomaalaisia hakemassa ruokaa. 

Miksiköhän ruokajakelutiedotteet on nykyisin myös englanniksi? Tuo mukanaan väärää kuvaa Suomesta maailmalle. 

Vierailija
40/89 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ostat kaupasta tomaattimurskaa, sipulia, kuivahiivaa, maitoa, hilloa ja kananmunia niin saat ison satsin nötkötkastiketta muussilla, tuoreilla sämpylöillä ja lettujälkkärillä. Naminami.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi