Milloin opitaan se, että jos uusien asuntojen pohjat ovat huonoja ja asunnot liian pieniä sekä kalliita, kauppa ei käy!!!
Järjestö rakennutti Tampereen keskustaan 40 miljoonan euron talon: vain kaksi asuntoa myyty
Uudiskohteiden kauppa on pohjamudissa. Sama trendi jatkuu jo neljättä vuotta. Osa rakentajista vauhdittaa myyntiä nyt vastikealella.
Tampereen ytimessä on myymättä kymmeniä hulppeita kaupunkiasuntoja. Niistä kallein on Opaalin ylimmän kerroksen asunto, jonka velaton hinta on 2 132 000 euroa.
Rakennusyhtiöt tarjoavat ostajille monen kuukauden vastikkeita saadakseen kaupaksi myymättä jääneitä uudisasuntoja.
Taustalla on uudisasuntokaupan syvä alavire. Esimerkiksi Tampereella on myynnissä noin tuhat uutta asuntoa.
Osa kalliista asunnoista on pahimmillaan jäämässä rakentajien käsiin. Tampereella vuonna 2022 valmistuneessa talossa on yhä 19 asuntoa myymättä.
Välittäjien mukaan uusien ja vanhojen asuntojen hintaero on kasvanut jo liian suureksi.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi 60 neliön uudisrakennusluukku puoli miltsiä Tampereen keskustasta?
"Kulmahuoneisto, jonka olohuoneesta on käynti isolle lasitetulle parvekkeelle ja master bedroomissa on lasiliukuoven kautta avautuva ranskalainen parveke. Kodin keskellä on olohuone, johon sohvan ja nojatuolien lisäksi saat mahtumaan suurenkin ruokapöydän."
Lol 🤣🤣🤣 60 m2 kämpässä "master bedroom"?! Ja olohuoneeseen mahtuu sohvan lisäksi jopa ruokapöytä! No pakko on mahtuakin, koska keittiötä ei ole. Ilmoituksen kuvat kuitenkin ovat 15 m2 isommasta asunnosta samassa yhtiössä. Että näillä spekseillä, maksaisitteko puoli miljoonaa? 🤣🤣🤣 En tiedä missä todellisuudessa pitää elää että voisi kuvitella tuon olevan MILLÄÄN tavalla houkutteleva kauppa.
No ostaisin jos olisi vielä walk in closet siinä Master bedroomissa
Ja tämä sijaitsee siis Mansessa nääs, vaikka yritetään englantia käyttämällä luoda jotain trendikästä tuulahdusta. 😂
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi 60 neliön uudisrakennusluukku puoli miltsiä Tampereen keskustasta?
Kuka haluaa asunnon, jossa "keittiö" juuri sisäänkäynnin jälkeen oleskelutilassa? Sanoisin, että onhan tuo ihan kiva airbnb-kämpäksi, mutta muuten kahden makuuhuoneen asunnoksi huonosti suunniteltu. Ilmeisesti kaupunkiasuntojen suunnittelijat ajattelevat, että ei niissä valmisteta ruokaa vaan woltataan ja syödään ulkona.
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Noissa uusissa asunnoissa on muutamia todella häiritseviä ominaisuuksia.
1) ei kunnon eteistä, tuulikaapista tai kuraeteisestä puhumattakaan. Ulko-ovesta astutaan suoraan olohuoneeseen, ihan kuin jossain tv-sarjoissa, kuten Frendit. Ei tämä todellakaan toimi Suomessa.
2) olohuoneen yksi seinä on pelkkää keittiötasoa, hellaa ja jääkaappia. Eli käytännössä olohuone = iso keittiö.
3) makuuhuoneet on niin pieniä, ettei kaksiossa mahdu 160-180 cm leveä sänky. Puhumattakaan makuuhuoneista, joissa ihmeellinen liukuoviratkaisu tilan säästämiseksi.
4) Säilytystilaa/kaappitilaa olemattoman vähän. Vrt mun 80-luvun kaksio, jossa eteisessä 6 isoa kaappia + siivouskomero, makuuhuoneessa 4 isoa kaappia + vaatehuone.
Kävin katsomassa tuon Tampere Mission rakennuttaman talon (Nikama) asuntoja. Ihan onnettomia noi nykyajan yksiöt. Pelkkää keittiötä yksi seinä, ei kunnon alkovia, ei eteistä. Kyllä yksiöstäkin saa toimivan hyvällä suunnittelulla. Mun mummo asui 70-luvun talossa yksiössä. Siinä oli kunnon eteinen, jossa hyvin myös kaappeja kattoon asti, erillinen L-mallinen keittokomero ikkunalla, neliön mallinen huone, joka levyinen parveke, ja selkeä alkovi, joka teki nukkumistilasta oikeasti erillisen. Mikä estäisi nykyään rakentamasta toimivia yksiöitä? Miksi nykyään kaikki lytätään vaan samaan tilaan?
Isompia asuntoja en jaksa edes kommentoida.
Ne Opaalin asunnot ovat kaiken kaikkiaan ihan järjen kuolinilmoitus, kun yhdessäkään huoneessa ei ole yhtään suoraa seinää (kaikki huoneet kolmionmuotoisia tai muuten tosi kätevästi kalustettavissa) ja jopa siinä kahden miljoonan lukaalissa keittiö on olohuoneen seinällä (tilaa kuitekin olisi 190 neliötä). Sitten mallikuvissa näköala on viereisen samanlaisen talon seinä. Jee. Ihme, kun ei mene kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa tuon Tampere Mission rakennuttaman talon (Nikama) asuntoja. Ihan onnettomia noi nykyajan yksiöt. Pelkkää keittiötä yksi seinä, ei kunnon alkovia, ei eteistä. Kyllä yksiöstäkin saa toimivan hyvällä suunnittelulla. Mun mummo asui 70-luvun talossa yksiössä. Siinä oli kunnon eteinen, jossa hyvin myös kaappeja kattoon asti, erillinen L-mallinen keittokomero ikkunalla, neliön mallinen huone, joka levyinen parveke, ja selkeä alkovi, joka teki nukkumistilasta oikeasti erillisen. Mikä estäisi nykyään rakentamasta toimivia yksiöitä? Miksi nykyään kaikki lytätään vaan samaan tilaan?
Jatkan omaan viestiini. Tässä siis pohjakuva yksiöistä.
https://www.kiinteistomaailma.fi/tampere_myytavat_kerrostaloasunnot/134…
Eikö tuo ole vähän harhaanjohtavaa ilmoittaa 1h+kt, koska mitään keittiötähän tuossa ei ole. Koko "asunto" on yhtä keittiötä. Oon asunut Kalliossa 34m yksiössä, joka oli oikeasti 1h+kt. Keittiö oli siis oikeasti erillinen huone, ja sinne mahtui 4 henkilön ruokapöytä. Tuollaisissa yksiöissä olisikin ideaa. Ei tarvitse nukkua keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemellä on monta pari vuotta vanhaa kerrostaloa, joissa lähinnä saunattomia tyyliin 22 tai 24 neliön "asuntoja". Parveke semmoinen mikä lie pikkuinen luukku, joka lähinnä koriste. Näitä sitten ostavat sijoittajat ja iskevät luvattomaan majoituskäyttöön. Mahtavaa. Kenenkään koteja nuo eivät ole.
Aiemmin asuin 18m2 yksiössä, jossa suihku oli yhteiskäytössä käytävällä. Parveke oli rappukäytävässä, saunoja ei ollut yhtiössä ollenkaan.
En tykkää saunoa, en ymmärrä parvekkeella patsastelua (jos haluan ulkoilmaa, menen kokonaan ulos) ja jos kerran päivässä 5min suihkussa lutraa niin ei tuokaan ollut niin paha.
Nyt mulla on 135m2 okt jossa on iso sauna, tuplasuihkut kylppärissä ja 60m2 terassilla 24/7 lämmin ulkoporeallas.
En silti koe, että fasiliteettitason korotus olisi mitenkään ratkaisevasti lisännyt onnellisuutta elämässä. M43
https://www.etuovi.com/kohde/80497715/kuvat
Tää asunto on vuodelta 2017 mutta hyvin tiivistää ongelmia. Astutaan kuraisilla kengillä ulkoa suoraan jääkaapin viereen. Ruokapöydässä istutaan siten, että toppatakit roikkuu vieressä. Makuuhuoneessa jos on 160 cm leveä sänky, pitää kiertää olohuoneen kautta sängyn toiselta puolelta toiselle puolelle. Missä kohtaa arkkitehdeiltä lähti terve järki päästä?
Ehkä sen takia keittiöön ei panosteta, koska eihän nykyihmiset osaa edes ruokaa laittaa eikä perheet syö yhteisen pöydän ääressä.
Woltista tai eineksestä sapuskat ja jokainen nokkii sitten missä nokkii, oman ruutunsa ääressä puhumatta toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Tampereen keskustassa.
Jos mulla olis 2 miljoonaa, se olis viimeinen paikka, jonne haluaisin muuttaa.
mikä vika jos kuitenkin kaunis vesistö ja maisemat?
Vierailija kirjoitti:
https://www.etuovi.com/kohde/80497715/kuvat
Tää asunto on vuodelta 2017 mutta hyvin tiivistää ongelmia. Astutaan kuraisilla kengillä ulkoa suoraan jääkaapin viereen. Ruokapöydässä istutaan siten, että toppatakit roikkuu vieressä. Makuuhuoneessa jos on 160 cm leveä sänky, pitää kiertää olohuoneen kautta sängyn toiselta puolelta toiselle puolelle. Missä kohtaa arkkitehdeiltä lähti terve järki päästä?
nämä nykyajan asunnot on pohjaltaan ja neliöiltään ihan paskoja, en edes osta näitä ikinä! suomessa on tilaa rakentaa isommin vaikka kuinka paljon mutta ei kun tehdään koirankoppeja, kuka hitto niissä jaksaa edes asua kun ei voi juuri ostaa mitään huonekaluja ja sisustaa. ja tiedän tämän makuuhuone pohjaratkaisun olen nähnyt sellaisen, siis en mistään hinnasta asu sellaisessa. minun puolesta saa olla tyhjillään ja olla menemättä kaupaksi tälläiset asunnot, kun kerta tälläisiä paskoja on rakentanut!
Ajatelkaa se rahan kautta.
Jos kämpän neliöhinta on esim 5000€/M2.
Jos jokaisesta asunnosta saadaan nipistettyä yksi neliö, ja yhtiössä on vaikka 100 asuntoa, se tekee rahassa puoli miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Tampereen keskustassa.
Jos mulla olis 2 miljoonaa, se olis viimeinen paikka, jonne haluaisin muuttaa.
mikä vika jos kuitenkin kaunis vesistö ja maisemat?
Paitsi että tuo 2 miljoonan kämppä sijaitsee kiinni Nokia Areenassa ja melkein kiinni rautatieasemassa, ei suinkaan vesistön äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan omaan viestiini. Tässä siis pohjakuva yksiöistä.
https://www.kiinteistomaailma.fi/tampere_myytavat_kerrostaloasunnot/134…
Eikö tuo ole vähän harhaanjohtavaa ilmoittaa 1h+kt, koska mitään keittiötähän tuossa ei ole. Koko "asunto" on yhtä keittiötä. Oon asunut Kalliossa 34m yksiössä, joka oli oikeasti 1h+kt. Keittiö oli siis oikeasti erillinen huone, ja sinne mahtui 4 henkilön ruokapöytä. Tuollaisissa yksiöissä olisikin ideaa. Ei tarvitse nukkua keittiössä.
Tämä onkin mielenkiintoinen juttu, koska vielä ysärillä sellainen olohuone, jonka yhdellä seinällä oli keittiö, oli nimeltään tupakeittiö, ja kahden makuuhuoneen kanssa sellainen asunto oli 2h + tupakeittiö, kun taas nykyään samanlainen asunto on olevinaan 3h + keittiö.
Itse olen asunut kahteenkin otteeseen ikivanhassa talossa, toisessä 23 neliön yksiössä ja toisessa 39 neliön kaksiossa, mutta nämä molemmat olivat ihan tilaihmeitä, kun keittokomero ja kylpyhuone olivat sen kokoisia, että juuri ja juuri mahtui kääntymään. Nyt asun uudemmassa 80 neliön kolmiossa, mutta järkevää tilaa on suhteessa vähemmän, koska varsinkin kylpyhuone on aivan turhaan yhtä iso kuin olohuone.
Olen Oulussa asunut muutamassa uudessa kerrostaloasunnossa ja ne olivat kaikki aivan hirveitä. Todella pieniin neliöihin yritetään puristaa kaikki mahdollinen, silti jostain syystä oltava valtava kylppäri, johon ei kuitenkaan saa esim pesutornia asennettua huonon suunnittelun vuoksi. Kylppärissä puolet neliöistä oli siis minusta aivan turhia ja käyttökelvottomia. Usein makkariin mahtui vain sänky. Keittiöt on kolmioissakin käsittämättömän pieniä, tyyliä liesi ja yksi alle metrin pätkä tasotilaa. Jopa ruokapöytä oli hankala saada mahtumaan kaksioon -__-
Luulin ennen, että uusi asunto on aina parempi kuin vanha. Ei todellakaan ole :D. Muutettiin yli 50v vanhaan paritalon puolikkaaseen, ja en ikinä enää palaa kerrostaloon, jos ei ole ihan pakko. Eipä noihin uudistaloihin voi luottaakaan, kaikki rakennuttamisessa kilpailutetaan ja palonestojärjestelmät ja kosteudenpoisto jne voivat olla ihan mitä vaan. Tarkastajaakaan ei kiinnosta, eli kaikki puutteet rakentamisessa jätetään vaan huomioimatta.
Olen etsinyt eläkepäivien asuntoa, mieluiten asumisoikeusasuntoa. Saunaa en kaipaa, niitä pienissä kaksioissa ei ole, mutta en myöskään halua heittää ulkoilutakkia liedelle kun jalat ristissä syöksyn vessaan kotiin tullessa.
Pitkin hampain voisin hyväksyä keittiön olohuoneen nurkkaan , mutta kun se on eteisessä, naulakko ja tiskiallas vierekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Uutisessa mainittu asunto:
https://www.etuovi.com/kohde/7924970?haku=M2445496673
Päälle kaksi miltsiä ja silti keittiö on olohuoneen seinällä
Keille noi on tarkoitettu? Normaalit työssäkäyvät ihmiset ei saa pankista tuollaista lainaa ja ne miljoonäärit haluaa ihan omat torpat.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että asia nousee esille täälläkin. Grynderit ja asiantuntijat puhuu ihan väärästä asiasta kun puhutaan siitä miksei kauppa käy. Kauppa ei käy koska ne rakennetaan kaikkea muuta kuin kodiksi. Pelkkää samaa tasapaksua halpaa ja rumaa huonoilla pohjaratkaisuilla. Miksi kaupungit sallii tällaista rakentamista? Mietin aiemmin että kauanko ihmiset tuommosta sontaa ostaa mutta nyt se on nähty, ei enää! Pitäkää ääntä älkääkä tyytykö siihen että Suomi pilataan rakennusilla jotka puretaan 30 vuoden sisällä..
Siksi, että jos Perusuomalaiset eivät olisi päässeet hallitukseen, meillä olisi maamuja joka rotanluukussa ja arvatkaapa ketkä maksaisi vuokrat. Sossun = veronmaksajien maksamat vuokrat ovat varminta tuloa.
Rotanloukkuja on rakennettu liikaa, koska ajateltiin, että Suomeen saadaan tulijoita tuo EK toivoma 40 0000 joka vuosi.
Rakennus- ja lääkebisnekset ovat inhottavinta ikinä. Toki rehellisyyden nimissä, onhan näissäkin ihan ok. tutkimuksia ja firmoja, mutta noin isossa kuvassa.
"Mä oon miettinyt mitä mun vuokraisäntä on ajatellut kun sijoitti tähän asuntoon."
On ajatellut, että saa siihen vuokralaisen, jolla on pakkorako päätyä juuri siihen kämppään - ja oli oikeassa.