Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tuo kuntouttavan työtoiminnan loppuminen totta?

Vierailija
17.04.2026 |

Kyllä on taas yksi erittäin typerä "säästö". Se on erittäin monella ihmisellä ainoa henkireikä ulko maailmaan...kyllä siinä taas mielenterveystoimistolla kalenterit täyttyy! Näin kävi mm. aktiivimallin kanssa. Se 25-30 euron säästö/hlö./kuukausi nosti valtion kuluja aivan tolkuttomasti ja niin tulee käymään nytkin....Ei se ole ihmiselle hyväksi olla kämpässään yksin ja täytellä niitä pakollisia hakemuksia!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli se hikinen 9€ oli liikaa meille mielenterveyskuntoutujille..

Voi hitto soikoon...

Mulle ja mun laoselle ollut helpotus kun saanut sen 170€ kuussa tuosta osallistumisesta enkä ole ollut niin eristäytynyt.

Kokoomus on kyllä persu kätyreineen tuhonnut monen köyhän ihmisen elämän.

Sun kaltaset idiootit on juuri tämän ongelma syynä. Miksi et miettinyt tätä asiaa jo vuosia sitten kun velkaantumisesta varoitettiin? Nyt on turha enää valittaa, leikkuri heiluu oli siellä hallituksessa kuka tahansa.

Vierailija
22/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Mulla on ollut sellainen käsitys, että moni työtön kammoaa tuonne joutumista. Meemejä jaetaan pari-kolmekymppisten työttömien miesten kesken, joissa "kuntouttavaa työtoimintaa" kuvataan jonkinlaisena helvettinä. 

Varmasti moni kokee niin, mutta monet kokevat sen myös erittäin hyvänä kun on edes jotain puuhaa. Sehän on vain ja ainoastaan asenne kysymys! Tiedän sen oikein hyvin toimittuani kolmessa eri järjestössä vapaaehtois työssä...Ap

Varmasti niille, joilla on elämänhallinnassa ongelmia. Vaikka olen pitkäaikastyötön en tarvitse mitään hemmetin ohjattua toimintaa päiviini. Lähes samanlailla se elämä pyörii, kuten työssäollessa. Perhe pitää siitä huolen. Toki aikaa jää enemmän.

Jos jäisin työttömäksi ja en löytäisi työtä, niin saisin varmaan hermoromahduksen, jos mut laitettaisiin johonkin kuntouttavaan työtoimintaan. En todellakaan haluaisi osallistua. Ei ole perhettä, mutta keksin kyllä ihan tarpeeksi puuhailtavaa muutenkin ilman jotain työttömien askartelukerhoa. Tietysti kuntouttava on ollut aina vapaaehtoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti työttömät on kahlittu vuokrayksiöihinsä kiinni eivätkä kykene poistumaan sieltä paitsi jos sossutäti antaa luvan. Kaikki oma-aloitteinen aktiivisuus on mahdotonta.

Vierailija
24/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on huudeltu miten tuo on orjatyötä ja nyt taas huudellaan kun se ollaan lakkauttamassa. Päättäkää jo onko se hyvä vai huono juttu.

Taisi olla aikuisten leikkikerho, ei mitään hyötyä. Ohjaajatkin kyllästyneitä, hyvä kun viitsivät paikalle saapua. Näin siis kymmen vuotta sitten!

Vierailija
25/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että lapsellinen aikuisten päivähoito loppuu. Oikeaa työtä ja siitä saatavaa oikeaa palkkaa ei voita mikään!

Vierailija
26/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku vastaava toiminta voisi olla ihan ok, jos se olisi kohdennettu oikein. Työttömyyden pitkittyminen ei yksistään saa olla syy sille, että ihminen diagnosoidaan valtion virastossa kyvyttömäksi ja laitetaan kuntoutumaan. Myöskin näiden toimintaa tarjoavien paikkojen pitää olla sellaisia, että tekeminen on mielekästä ja edistää työllistymistä. Ei tää pelko kuntouttavaan joutumisesta ole mitenkään vahingossa ja itsestään syntynyt, vaikka se jollekin on ehdottoman hyvä juttu.

Se joutumisen tunne syntyy nähdäkseni vain ja ainoastaan tuosta uhkaamisesta että tulee karenssi ja olet käytännössä tuloton ihminen. Ei tuolla kaikkien kassa eikä pää kestä olla kolmekin kuukautta ilman työmarkkinatukea. Tiedän sen vallan hyvin kun olen itsekin kokenut, ei siinä annettu mitään vaihtoehtoja! Mulla oli sentään kolme lasta ja talon velat, pidän sitä aivan saatanan rumana asiana. Mutta kuten olen tänne vastannut, niin aika pitkälle asenne kysymys kokeeko sen joutumisena vai mahdollisuutena. Ap.

Vierailija
27/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku vastaava toiminta voisi olla ihan ok, jos se olisi kohdennettu oikein. Työttömyyden pitkittyminen ei yksistään saa olla syy sille, että ihminen diagnosoidaan valtion virastossa kyvyttömäksi ja laitetaan kuntoutumaan. Myöskin näiden toimintaa tarjoavien paikkojen pitää olla sellaisia, että tekeminen on mielekästä ja edistää työllistymistä. Ei tää pelko kuntouttavaan joutumisesta ole mitenkään vahingossa ja itsestään syntynyt, vaikka se jollekin on ehdottoman hyvä juttu.

Aiemmin kunnat pääsivät pitkäaikaistyöttömien "sakkomaksuista" eroon, kun työtön laitettiin kuntouttavaan. Minun kokemukseni on se, että nimenomaan kuntien virkamiehet painostivat normaalikuntoisia työttömiä näihin toimintoihin mukaan.

Vierailija
28/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se joutumisen tunne syntyy nähdäkseni vain ja ainoastaan tuosta uhkaamisesta että tulee karenssi ja olet käytännössä tuloton ihminen. Ei tuolla kaikkien kassa eikä pää kestä olla kolmekin kuukautta ilman työmarkkinatukea. Tiedän sen vallan hyvin kun olen itsekin kokenut, ei siinä annettu mitään vaihtoehtoja! Mulla oli sentään kolme lasta ja talon velat, pidän sitä aivan saatanan rumana asiana. Mutta kuten olen tänne vastannut, niin aika pitkälle asenne kysymys kokeeko sen joutumisena vai mahdollisuutena. Ap."

Laki ei mahdollista karenssin antamista sillä perusteella jos työtön sanoo ettei ole kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa ja siksi kieltäytyy siitä.

Vierailija
29/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta, purra lisää vauhti kun aika loppuu kesken.

Matkaiuyrityksetkin se tuhoaa. Hotellit tyhjiksi, unohda trivago.

Miten ihmeessä joku kuntouttava toiminta voi tyhjentää hotellit tai matkaiuluyritykset?

Vierailija
30/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki yhteiskunnan täytyy hoitaa aivan kaikki henkilön henkireäit, koko sosiaalinen elämä ja tulla vielä hakemaan sängystä. Itse ei voi tehdä minkään eteen minään.

Vierailija
31/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla muutenkin nykytilanteessa käy vain ihmisiä, joiden todellinen työllistyminen ei sillä edisty millään lailla. Moni pitää tätä ihan turhanpäiväisenä kiusantekona. En tiedä, missä homman hyöty on. 

Vierailija
32/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trivago on syytä unohtaa muutenkin, se on vain välistä veto yritys, saat suoraan varaamalla yöpymisen paljon halvemmalla...olen testannut kahdesti ja molemmilla kerroilla sama juttu. Viimeksi säästin 33€ varaamalla itse hotelli huoneen ja kyseessä oli ihan sama yö, ja sama huone...

Vierailija
33/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on huudeltu miten tuo on orjatyötä ja nyt taas huudellaan kun se ollaan lakkauttamassa. Päättäkää jo onko se hyvä vai huono juttu.

Kuntouttava on ollut hyvä ratkaisu puolikuntoisille, joista ei ole varsinaisille työmarkkinoille mutta jotka eivät ole kuitenkaan tarpeeksi sairaita eläkkeelle. Se 9 € ja nooin 100 € korotusosa työttömyystukeen, niin olisivat saaneet vähän helpotusta köyhyyteen. Oli väärin yrittää pakottaa työttömiä kuntouttavaan vain työttömyyden pitkittymisen takia.

Kyllä täällä Valkeakoskella oli kuntouttavassa ihan työkykyiset ns. normaalit ihmiset, joiden työttömyys oli pitkittynyt...Ap.

Vierailija
34/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan työtoiminnan tilalle on tulossa uusi palvelu, joka perustuu vapaaehtoisuuteen. Kulukorvaukset jää saamatta, mutta toisaalta ketään ei voi pakottaa osallistumaan.

Sehän olisi hyvä asia/palvelu niille joilla motivaatiota riittää...Ap.

Vierailija
35/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Mulla on ollut sellainen käsitys, että moni työtön kammoaa tuonne joutumista. Meemejä jaetaan pari-kolmekymppisten työttömien miesten kesken, joissa "kuntouttavaa työtoimintaa" kuvataan jonkinlaisena helvettinä. 

Varmasti moni kokee niin, mutta monet kokevat sen myös erittäin hyvänä kun on edes jotain puuhaa. Sehän on vain ja ainoastaan asenne kysymys! Tiedän sen oikein hyvin toimittuani kolmessa eri järjestössä vapaaehtois työssä...Ap

Varmasti niille, joilla on elämänhallinnassa ongelmia. Vaikka olen pitkäaikastyötön en tarvitse mitään hemmetin ohjattua toimintaa päiviini. Lähes samanlailla se elämä pyörii, kuten työssäollessa. Perhe pitää siitä huolen. Toki aikaa jää enemmän.

Jos jäisin työttömäksi ja en löytäisi työtä, niin saisin varmaan hermoromahduksen, jos mut laitettaisiin johonkin kuntouttavaan työtoimintaan. En todellakaan haluaisi osallistua. Ei ole perhettä, mutta keksin kyllä ihan tarpeeksi puuhailtavaa muutenkin ilman jotain työttömien askartelukerhoa. Tietysti kuntouttava on ollut aina vapaaehtoinen.

Ei se ole vapaa ehtoista silloin kun toiseksi vaihtoehdoksi annetaan karenssi ja sitä myötä tulot pois, maksele siinä sitten vuokriasi  tai lainojasi, ja kuten kirjoitin tänne, mulla oli kolme alaikäistä lasta, se oli sikamaista ja törkeää, inhimillisyys kaukana!Ap.

Vierailija
36/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kunnat pääsivät pitkäaikaistyöttömien "sakkomaksuista" eroon, kun työtön laitettiin kuntouttavaan. Minun kokemukseni on se, että nimenomaan kuntien virkamiehet painostivat normaalikuntoisia työttömiä näihin toimintoihin mukaan.

Nimen omaan näin se meni...Ap.

Vierailija
37/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se joutumisen tunne syntyy nähdäkseni vain ja ainoastaan tuosta uhkaamisesta että tulee karenssi ja olet käytännössä tuloton ihminen. Ei tuolla kaikkien kassa eikä pää kestä olla kolmekin kuukautta ilman työmarkkinatukea. Tiedän sen vallan hyvin kun olen itsekin kokenut, ei siinä annettu mitään vaihtoehtoja! Mulla oli sentään kolme lasta ja talon velat, pidän sitä aivan saatanan rumana asiana. Mutta kuten olen tänne vastannut, niin aika pitkälle asenne kysymys kokeeko sen joutumisena vai mahdollisuutena. Ap."

Laki ei mahdollista karenssin antamista sillä perusteella jos työtön sanoo ettei ole kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa ja siksi kieltäytyy siitä.

Niinpä niin. Toisin meni, kyllä se oli pakottamista eikä juuri vaihtoehtoja annettu...paitsi se karenssi!

Vierailija
38/38 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä joku kuntouttava toiminta voi tyhjentää hotellit tai matkaiuluyritykset?

Ei se, vaan kirjoittaja viittaa uuteen matkailija veroon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän