Olen aivan kaaoksessa (sis. valitusta)
Yksittäisiä vaikeuksia ja vastoinkäymisiä vielä kestää, mutta kun niitä kasautuu monta yhtä aikaa, lamaantuu.
Minulla on ollut sitkeä yskä puoli vuotta. En polta, astmalääkkeet eivät pure. Epäilen vankasti keuhkosyöpää, vaikka se on alle 50-vuotiaille ei-tupakoitsijoilla aika harvinainen. Tutkimukset ovat kesken, seuraavan kerran pääsen lääkäriin muutaman päivän päästä. En saa yöllä nukuttua, kun murehdin ja pelkään.
Mies on kylmä ja etäinen. Vähän väliä hän alkaa mököttää jostain, jota olen hänen mielestään tehnyt tai sanonut väärin. Jos mitään tuoretta tapausta ei tule hänen mieleensä, hän saattaa mököttää puolen vuoden takaisen takia. En tiedä, miten saisin välimme entiselleen, olen yrittänyt puhua kauniisti ja pyytää anteeksi.
Lapsista yksi on lievästi autistinen. Stressaan muutenkin hänen hyvinvointinsa takia, mitään terapioita ja tukitoimia ei saa tappelematta Kelan, opetustoimen ja keskussairaalan kanssa. Nyt pitäisi keksiä hänelle koulupaikka, koulualoitus on edessä ensi vuonna. Mitä hänelle tapahtuu, jos kuolen? Mitä muille lapsille tapahtuu?
Mies ja minä käytämme liikaa alkoholia. Kerran, kaksi viikossa juomme itsemme humalaan. En saa päätäni muuten nollatuksi. Vähän väliä päätän lopettaa, mutta sitten taas lipsun. Hoidan lapset humalassakin, mutta takuulla he kärsivät tästä. Ja taas tunnen huonoa omaatuntoa ja stressaan.
Työpaikka on hyvä, mutta töissä koen, että minun pitäisi panostaa siihen enemmän ja olla aktiivisempi. Siitäkin siis poden riittämättömyyttä.
Anteeksi nyt valitus, mutta tarvitsin tilaisuutta purkaa mieltäni. Ystäville olen se, joka kuuntelee heitä, eivät jaksa oikein paneutua minun ongelmiini (kertoo tietysti ystävyyssuhteiden laadusta aika paljon). Mies taas ei välitä.
Kommentit (42)
Kiitos kertomuksestasi, se antaa toivoa.
Joo, pitkittynyttä tulehdusta ei ole pidetty syynä. Minulla ON ollut taipumusta reagoida astmaattisella yskällä (mm. eläinallergia, infektiot) ja yskiä pakonomaisesti pitkään. Mutta silloin apua on tullut allergialääkkeistä ja astmalääkkeestä, nyt niistä ei ole ollut apua. Spirometriasskaan tuloksissa ei ollut mitään eroa, vaikka välillä otettiin keuhkoputkia avaavaa Ventolinea.
ap
tuosta yskästä haluaisin sanoa, että älä pelkää, syöpädiagnoosi ei ole kovin todennäköinen. Omasta kokemuksesta tiedän, että pelko sairaudesta on kamala tunne. Se voi haitata arkielämää ja koko ajan on surullinen olo. (joka varmaan osaltaan sinun kohdallasi johtaa juomiseen).
Itselläni oli yskä lähes vuoden ajan, siihenki etsittiin syitä, astmatestejä tehtiin ja lääkettä kokeiltiin ja keuhko-rtg otettiin. Ei tullut asiaan selvyyttä. Todennäköisesti yskäni oli hengitystieinfektion aiheuttama erittäin pitkittynyt yskä, joka voi joskus tulla alttiille henkilöille. Kuten sinulla, ei minullakaan ollut yöyskää.
Onko lääkäri ehdottanut tällaista syytä yskällesi?
tuosta yskästä haluaisin sanoa, että älä pelkää, syöpädiagnoosi ei ole kovin todennäköinen. Omasta kokemuksesta tiedän, että pelko sairaudesta on kamala tunne. Se voi haitata arkielämää ja koko ajan on surullinen olo. (joka varmaan osaltaan sinun kohdallasi johtaa juomiseen).
Itselläni oli yskä lähes vuoden ajan, siihenki etsittiin syitä, astmatestejä tehtiin ja lääkettä kokeiltiin ja keuhko-rtg otettiin. Ei tullut asiaan selvyyttä. Todennäköisesti yskäni oli hengitystieinfektion aiheuttama erittäin pitkittynyt yskä, joka voi joskus tulla alttiille henkilöille. Kuten sinulla, ei minullakaan ollut yöyskää.
Onko lääkäri ehdottanut tällaista syytä yskällesi?