Lokakuun päivänsäteet viikkoon 40
Kommentit (74)
Tänään oli ultra ja lekuri sairaalassa, samalla varattiin aika sektioon joka olisi 8pv eli ens keskiviikkona. Hitsin vitsi kun alkoi jännittämään heti=) Toivon vain että aika kuluu nopsaan.
Yöt on kyllä yhtä kettuilua myös täällä, uni vain ei tule silmiin ja mikään asento ei ole hyvä. Viime yönäkin osittain nukuin istualteen ja sohvalla ja vällillä jopa ihan sängyssä=)
Saneline: Oletko kokeillut istualteen nukkua? Mulla kanssa lonkat vihoittelee (onneksi ei nyt läheskään yhtä paljon kuin viime raskaudessa) ja istualtaan nukkuminen on välillä ihan paras vaihtoehto. Toinen on se että jalkojen välissä on oikeesti tarpeeksi tyynyjä ja ehkä viellä selänkin takana ja vatsan alla=)
Toivon kyllä että kivut sulla helpottaisi nopsaan, keinolla millä hyvänsä
Eipä tässä kaiketi kummempia, mun alatiesynnytys haaveet senkun lipuvat kauemmas ja kauemmas mutta pakko siihen on vain taas tottua ja siihen tietoon että synnytyksestä toipuminen vie taas aikaa......
Maranta 38+1
Nukun tyynyt polvien välissä ja mahaakin koetan tukea, joskus ei vaan löydy hyvää asentoa vaikka miten koettaa etsiä. Nyt sain onneksi nukuttua hyvät päikkärit ja jotenkin tuntuu, että kipu hetkeksi laukesi! Illalla lämmitetään sauna ja sitten yöksi vielä kaurapussi testiin, niin joskohan seuraava yö menisi kivuttomammin!
Rouvaii: Jännää! Ehkä teille sitten seuraava putkahdus! Kuulostaisi ainakin siltä!
Mulla ei ainakaan limatulpasta tietoakaan ja vauvan pääkin taitaa vielä tuolla alhaalla liikuskella eli veikkaan ettei ole kiinnittynyt. Nyt ne oudot pitkäkestosupistuksetkin ovat vähentyneet. Onko teillä muilla valkovuoto ollut jotenkin erilaista?
Saneline 38+5
Johan alkaa käymään jännäksi, kun useammallakin alkaa h-hetki lähestymään. Tsemppiä kaikille jäljelläoleviin odotuspäiviin! Täällä niitä on nelisen viikkoa jäljellä
Omaa napaa: alavatsavihlaisuja, ilmeisesti iskiassärkyä pakaroissa ja jotain ihme vihlontaa lonkankoukistajan tienoilla ja etureisissä. Venyttely on auttanut, mutta aika hankalaa se tän mahan kanssa on. Täytyykin koittaa tota lämpöä, joku viljatäytteinen pussi multakin löytyy. Edellisessä raskaudessa iskias vihoitteli oikein kunnolla, onneksi olen nyt siltä säästynyt.
Katyez 35+6
Täällä odotellaan että viikko kuluisi nopsaan. Minulla siis se suunniteltu sektio edessä 7.10. eli ensi tiistaina. Vähän alkaa orastava jännitys hiipiä vaivihkaa. Lähinnä pelkoja siitä että voiko neljännen kerran kaikki mennä miten pitääkin ja kun nyt synnytyssairaala on eri kuin kolmella ekalla kerralla. Mielessäni oon maalaillut kuvia kamalista verenhukista ja vuodoista tai siitä että puudute ei jostain syystä toimisikaan kunnolla....tai että vaan joku menee pieleen.
Kaikista kamalinta oli kun oltiin pari päivää sitten äidilläni, meidän nuorimmainen (5v) oli mummille jutellut että "olisi kamlaa jos äiti kuolisi kun tykkään ädistä tosi paljon". Mistähän oli sellaisia ajatuksia saanut päähänsä?
Mutta nyt taidan lähteä nukkumaan -toivotaan ettei mee valvomiseksi. MInäkin-kuten näköjään moni muukin- kärsin lonkkasäryistä mutta ovat olleet vielä kohtuudella hallittavissa tyynyvirityksin. Meillä myös satunnaisesti kaurapussi käytössä....
Öitä kaikille lokakuisille, huomennahan se lokakuu jo oikeastikin ovelle kolkuttaa!
tanni
Jee, lokakuu!
Onhan sitä jo odotettukin..
Oma olo ihan ok, vatsa laskeutunut tosi alas, iskiashermot tiukilla jos joutuu hetken seisomaan.
Yöt on ollut vähän rikkonaisia, en saa unta jos herään keskellä yötä, mutta imme yön nukuin heräämättä aamuun asti. Olokin on sen mukainen :)
Neuvolassakin kaikki ok, hb oli laskenut 110, mikä on kyllä hämmästyttävää, aiemmissa raskauksissa se on yleensä noussut muutamaa viikkoa ennen synnytystä.
En ole edelleenkään saanut laitettua vauvan kamoja valmiiksi, en ole yksinkertaisesti ehtinyt, niin paljon muutakin ja jotenkin tuntuu ettei tästä nyt ihan pian lähdetä tositoimiin.
tsemppiä tälle kuulle!
Helmenharmaa 37+4
... ja vähän parempi mieli kun maantantaina, vaikka olo ei oo oleellisesti parempi (kiitoksia sympatiasta tsempityksistä!). Miehellä tänään etäpäivä ja tuo kuopuskin poikkeuksellisesti päivän hoidossa eli mä olen ollut vaan soffalla, eikä oo tarvinnut liikkua senttiäkään. Ja se muuten vaikuttaa ihan tosi PALJON pukamatuskiin! Kovillehan tällainen pakkolaiskottelu ottaa, mun luonteellani kun nurkat on täynnä siivottavaa ja olisi NIIN ihana (ja tärkeää!) saada kämppä kuntoon ennen vaavin tuloa. Mutta ei auta... Lisäksi taisi tehdä ihan hyvää tuijottaa kaikenmaailman sairaala-ohjelmat heti aamusta, tuli taas mieleen että mitäpä parista pukamasta jos tuloksena on terve ja täysaikainen vauva, vaikka mä tässä joutuisin kärvistelemään vielä reilut kolme viikkoa. Varmaan oloa helpottaa sekin, että en vimppo yönä valvonut sitä inhaa n. 4:30-5:30 väliä mikä on tuntunut olevan enemmän kuin vakio... Vähän tätä laiskottelua toki pilaa hillitön remppameteli, mutta ainakin remppa etenee :-)
... Viime yönä näin muuten unta, että mulle tehtiin sektio ja homma oli sillä selvä! Vauvaa en tosin muista ollenkaan, vain sen että sektio tehtiin. Suunnitellusti, vaikka ihan alatietä tässä ollaan suunniteltu.
*Saneline* Mullakin lonkat on öisin tosi kovilla. Pärjään jotenkuten kun nukun osan ajasta puoli-istuvassa asennossa niin, etä takapuolen alla on imetystyyny. Sitten välillä kyljellä (sama imetystyyny polvien välissä). Onhan se vähän työlästä kun joutuu oikeasti heräämään vaihtaakseen asentoa (ja kasaamaan/poistamaan tyynyjä) mutta menettelee.
Moikka.
Täällä mennään yhtenä kappaleena edelleen, ja tukevasti.
Omaa napaa, se kun käy päivä päivältä hallitsevammaksi: Eilen oli äippäpolilla käynti vauvan hoikkuuden vuoksi. Oli opetuskäynti, eli sainpahan tuplatutkimukset. :)
Saldo: Täsmälleen sama painoarvio vauvalle kuin 2 vkoa aiemmin tehdyssä ultrassa, siispä sain kutsun viikon päähän uudelleen niin tarkastellaan kasvaako pikkuinen masussa enää vai onko "kasvun loppuminen" kiinni ultraajasta ja laitteesta. Istukka kuitenkin toimii hyvin ja lapsivettä on, eli sinänsä yksiössä on turvallista majailla vielä. Elikkästä pikkuprinssin paino oli himpun vajaa 2,7 kg nyt. Samalla tarkastivat kohdunsuun tilanteen sisätutkimuksella ja jee, kaulaa enää 2 cm jäljellä ja pehmentynyt. :) Voi kun itsekseen "katoaisi" tuo loppukin kaulasta, niin jäisi varsinaisille synnytyssupistuksille enää kohdunsuun avaaminen. Tähän asti kun on päästy supistuksia juuri huomaamatta. Ja tutkivat ensimmäistä kertaa lantion rakennetta ja se on kuulemma kliinisesti hyvä. Kiva tietää! Onneksi ei ollut kliinisesti huono, alkaisi masentaa. :)
Ensi vkolla olisi siis sekä neuvola (jonne toivottivat tervetulleeksi, vaikka äippäpolilla on melkein samat tutkimukset 2 pv:n päästä) että äippäpoli. Mulla menee äitiyskortin 2 viimeistä riviä niihin (näitä ylimääräisiä käyntejä on ollut aika paljon). Eli sitten olis pakko syntyä tai pitää aloittaa uusi kortti. :)
Muuten kaikki oli ok, paineet vähän noussut, mutta vielä ok ja pissa puhdas. Eivät mitanneet painoa ja sf-mittaa, olisi kiva tietää mitä niille kuuluu.. Kätilö otti muuten käyrällä maatessani jo kaikki tiedot ylös sairaalaa varten, allergiat, kenelle saa antaa teitoa sairaalasta olosta yms. Tuli jotenkin sellainen olo, että kohtahan se on väistämättä edessä.. Meillä kaikilla...
Mies on varma, että syntyy tällä viikolla, itse uskon, että vielä pari vkoa kärvistellään.. Olo on edelleen vähän liian hyvä ja energinen. :) Mutta pakkasin eilen jo sairaalakassin valmiiksi miehen mieliksi.. Jospa sittenkin..
Tsemppiä kaikille kremppojen kanssa sinnitteleville, voisinpa jakaa täältä ajatuksen voimalla virtaa ja jaksamista.. :x
Ksia ja pikku T 39+2
Huhhuh, supistuksia tullut klo 10 jälkeen koko ajan, säännöllisesti, tuntuu selässäkin. Kestettäviä kyllä vielä, aloin heti siivoamaan, josko sillä ois ollut edistävää vaikutusta.. Välillä pitää ihan puuskuttaa.
Äsken en meniannut vessaan ehtiä, kun suoli tyhjeni niin rajusti! Edell. synnytys alkoi juuri näin ja melkeen päivälleen samoilla viikoilla :) Yöllä meni sitten vedet, saa nähdä kerkeekö tässä yötä enää olla kotosalla.
Ilmoitin jo miehellekin, että osaa varautua lähtee tösiä nopeestikin jos tarve vaatii. Hain esikoisen eskarista kävellen äsken ja kyllä teki tiukkaa, koko matkan vatsa oli ihan pinkeenä.
Vauva liikkuu edelleen hyvin, möyrii aina supistuksen välissä, joten ei huolta.
Pitäis kai sitä sairaalakassia alkaa pakkaamaan jos nyt tulee sittenkin lähtö.
Oispa se jännää jo päästä tositoimiin, mutta en toisaalta usko ollenkaan t tää näin aikaisin syntyis, saattaa hyvinkin olla vilä 4 viikkoa mahassa :)
Hh 37+4 ja ihan eri fiilikset kuin aamulla, *puuh puuh*
Paineet edelleen vaan hitusen nousseet (154/84) ja painoa tullut taas 900g viikossa. Nyt laittoi täti jo lähetteen äippäpolille kun nuo paineet on olleet kolmatta viikkoa yläkanttiin. Pissa kuitenkin puhdas edelleen, mutta turvotusta on reippaasti. Saapa nähdä mitä ne äippäpolilla tuumii, kuulemma vaihtelee käytännöt lääkärien välillä paljon (joku aloittaa heti verenpainelääkityksen joku tyytyy seuraamaan tilannetta).
Vähän masentaa kun ei voi/saa tehdä juuri mitään. No onneksi täällä netissä saa ajan kulumaan käsittämättömän hyvin:)
Eipä muuta tässä vaiheessa. Tsemppia kaikille muillekin vaivojensa kanssa kärvisteleville!
ellu333 38+2
Alan taas asennoitua, että täällä ei synnytetä kun vasta rv 42.
Lillian taitaa olla tosipuuhissa, kun kirjoituksia ei ole näkynyt??
Mullakin oli opetuskäynti Tays:ssa ja kaksi opiskelijaa tutki/ronkki lääkärin ohella. Lapsivettä on edelleen liian vähän (afi alle 5). Istukan virtaukset olivat hyvät ja vauva liikkuu tosi paljon, siksi ei vielä päätetty käynnistää. Kanava oli pehmentynyt j a vielä 2cm jäljellä sekä1 cm auki. Sain seuraavan ajan maanantaiksi 6.10. Nyt vauvan painoksi arvioitiin 2800g, kun kaksi viikkoa sitten se oli 3124g. Ei auta, kun odotella...
Tsemppiä kaikille, vauvantuoksua=)
Soiliina rv 40
Täsmällinen poika syntyi laskettuna päivävä. Paino 4.4 kg ja pituus 54.5 cm. Supistuksia oli 4-5 päivää, mutta saliin kun päästiin niin syntyi 2 tunnissa. Ponnistusvaihe puolituntia. Positiivinen kokemus :)
G ja pikku eskimo 2 pv
Mua on välillä pelottanut, etten kerkiä tekemään kaikkia listalla olevia asioita ennen vauvan syntymää, mutta nyt taas tuntuu siltä ettei taida olla kovin realistinen pelko. Nla-lääkärin mukaan kohdunsuulla ei ole tapahtunut mitään, ei edes pehmentymistä, joten eipä tässä vielä kannata innostua.
Painoa oli 100g vähemmän kuin edelliskerralla 2 viikkoa sitten, vaikka olen herkutellut aika paljon. Lauantaina syötiiin tytön kanssa mäkkärissä ja minäkin innostuin syömään ranskalaisia hampurilaisen lisäksi. Sen jälkeen onkin varsinkin öisin kädet olleet tosi puuduksissa.
Täällä ei nla-lääkäri anna painoarviota, mutta arvioi että laskettuna aikana olisi vähän 2,5kg täysaikaisena syntynyttä esikoista isompi. Sf-mitta oli 30, paineet ok, hemoglobiili 142. Sykkeet ja liikkeet niinku pitääkin. Eipä sitten olekaan enempää lääkärikäyntejä tiedossa, th:lla käyntejä vain. Ja eikun jatketaan odottelemista.
Katyez 36 tasan
... Piti vaan laittaa Helmenharmaalle synnytysstempitykset, mut viesti karkasi.
Eli hyvältä kuulostaa! Toivotaan, että alkaa tulla lisää lokakuisia :)
Täällä on peukut pystyssä josko se vauvelikin sieltä pian tulisi niin saadaan lisää lokakuisten vauvauutisia! :)