Lokakuun päivänsäteet viikkoon 40
Kommentit (74)
Geleelle onnittelut pikkuisesta pojasta. :) Nopsaa toimintaa oli sitten lopulta ollut.
Helmenharmaalle tsemppiä, kuulostaa kyllä lupaavalta. Toivottavasti vaan jatkuu kipiät suppailut ja pääset vauvan hakuun. :)
Tylsää on täällä. Ei ole edes noita neuvolakäyntejä, että pääsisi niistä raportoimaan. Oma olo on ollut vähän huono, tai siis ei huono mutta ei ihan normaalikaan. Väsyttää ihan sairaasti, on sellanen oksettava olo ja maha taas ihan sekaisin. :( Ulkonakin ihan tylsä ilma. Plääh!
Huomenna pääsisi katsomaan kaverin pikkuista tyttöä, kohta kaksi kuukautta vanha on hän. Jos vaikka vauvan tuoksu auttaisi käynnistämään synnytystä. :)
Eipä sen kummempia.
AngelEyes ja masukki 38+1
Meillä täällä mieskin tulee aina hyvälle tuulelle, kun ilmoitan, että taas on syntynyt yksi =) Ja onpas tosi hieno juttu, että positiivinen mieli jäi!
Minulle ei mitään uutta, ei syntymisoireita. Vauva on edelleen liikkunut joka päivä, mutta vähän olen kyllä liikkeiden vähentymistä huomannut. Olisiko tilaa sitten jo niin vähän.. Onneksi on huomenna neuvola.
Ilmakin on nyt tosiaan sateiseksi vetänyt.. Noo, sitähän se syksyllä on..
Kuulumisiin!
t: Merrily 38+4
Olipas hyvän kokoinen poitsu:) ja ihanaa kuulla että oli positiivinen kokemus!
Tänään on ollut taas pitkästä aikaa tylsä fiilis, johtuu varmaan tosta huonosta ilmastakin.. aika käy pitkäksi kun mitään ei jaksa tehdä eikä viitsi sopia enää kauheesti mitään menoja kun ei tiedä koska lähtö tulee.. ja mieskin on aamusta iltaan poissa, pistää ketuttamaan välillä..
Olotila on hyvä mutta tukala, no on jo aikakin:) tuolla vasemman nivusen kohdalla tuntuu sellaista suonenvedon tuntuista aina välillä ja heikkoja supistuksiakin muutama päivässä. Viime viikolla oli niin hyvä fiilis kun lääkäri sanoi että varmasti syntyy pian, mutta siitäkin on jo viikko.. tuntuu että menee yli lasketun ajan kuitenkin. No siihen on enää 6 päivää..
Tänään keitin rintapumpun ja tutit ja pullot valmiiksi. Vauvansänky on pedattuna ja sairaalakassi valmiina, mitään hommaa ei oikein enää ole. TULIS JO!
katjaäippä ja masukki 39+1
Toi viestisi kun oli sopivasti Geleen vauvauutisten alla :)
Eipä ole tosiaan tullut paljoa kirjoiteltua, mutta olen vakoilut teitä ahkerasti.
Meidän kahdennentoista la on 22.10 ja samalla kaavalla kuin muissakin raskauksissa, ennenaikaisia supituksia on ollut. Kerran jo kävimme P-HKS:ssakin toteamassa, että ei syntynyt.
Tällä viikolla ei kyllä ehtisikään millään synnyttää, on niin paljon muuta ohjelmaa, mutta maanantaina tai sen jälkeen passaisi oikein hyvin (vaikka välillä on tullut tunne, että pitäisi soittaa miehen pomolle, ennen kuin alkaa tositoimiin, että passaiskos herralle tänään, että paras orja on poissa kuvioista ;))
Maanantaina neuvolassa oli pikku yllätys, kun terkka sanoi: "Sulla on näköjään tullut vaan 2 kiloa painoa tänä aikana kun oot käyny neuvolassa." Luulin ite, että on tullut jo 10 kiloa, enkä näppäränä tyyppinä edes ole katsonut kortista, missä mennään. Tosin 2 kiloa oli lähtenyt edellisen käynnin jälkeen, muuta se on vaan hyvä, kun BMI oli liki 30 kun aloin odottaa.
Toivokaa kaikki mulle hitusen hitaampaa synnytystä kuin mun nopeimmat (toka 1h ja 10. 40 min). Kaikki synnytykset on menneet alle 3 tunnissa.
Äitix12 37+0
Ensimmäinen epiduraali ei oikein onnistunut ja toinen lääkäri kun tuli laittamaan uutta niin ponnistin jo samaan aikaan kun epiduraalia pistettiin ;D Siinä oli lääkäri jo hieman huolestuneen näköisenä. Onneksi uusi epiduraali auttoi sitten ponnistusvaiheessa ja oma kroppa hoiti ponnistuksen kyllä 10 arvoisesti kotiin. Ponnistuksen tunne oli niin kova, että helpotti hommaa huomattavasti :)
Ihanaa!
Ja helmenharmaalle paljon supistuksia.. kyllä se nyt tulee!! :)
En ehtinyt kaikkia viestejä lukea, niin paljon tarinaa oli parin päivän aikana tullut. Jännät paikat kaikilla.
Neuvolassa ei niin hyviä uutisia, raskausmyrkytystä pukkaa, verenpaine koholla 135/86, onko huolestuttava kun normaalisti 110/65? Ja valkuaista 1+. Sain ohjeeksi seurata tilannetta, mutta mitään lähetteitä en saanut äippäpolille :( Haluaisin kyllä mennä, mutta onko se aivan turhaa.. Muuten on ok olo, ei päänsärkyä tai mahakipua, turvotusta on kyllä enemmän kuin ennen. Mihin asti pitää oottaa, että voi käydä tarkastamassa tilanteen äippäpolilla tai jossain.. En hoksannut kysyä, kun hämmennyin niin tuosta valkuaisen määrästä.
Huolestuttaa..
fanny 37+4
Mies on ollut tämän viikon kotona, niin ei ole tullut täällä netissa niin paljon roikuttua.
Tänään oli neuvola, jossa th arvioi vauvan olevan 3500-4000g, eli iso. Mahtuu kuulemma kuitenkin hänen mielestään tulemaan, kerran on jo laskeutunut ja kiinnittynytkin. Kuulemma isot vauvat, jotka ei mahdu tulemaan jäävät yleensä "kellumaan" jonnekin tuonne.. No ei paljon lohduttanut, jos menee sen kaksi viikkoa yli ja nyt on jo tuon kokoinen! Hän sanoi laittavansa lähetteen äitiyspolille tänään ja lupasi kirjoittaa siihen äidin tukalasta olosta.. Se ei vaan kuulemma välttämättä auta, jos vauvalla on kaikki hyvin. Yleensä aika tulee 41 + jotain tienoille.. Katsotaan nyt.
Päätä on särkenyt kohta viikon ja uni on surkeaa, tulisi jo..
Onnea Gelee paljon!! :)
Koittakaa kaikki muutkin jaksaa ja anteeksi tämä valitusvirsi :(
Lillian 40+0
niin piti vielä teiltä viisaammilta kysyä, että kun epäillään raskausmyrkytystä, niin pitääkö vain maata sängyllä vai voiko käydä lenkillä ja touhuta normaaliin tapaan (ähisten ja puhisten)..
soitin kyllä jo synnärille, että saatan oolla tulossa illan päälle. Synnytys on kuin onkin varmaan jo käynnissä, supistukset napakoituu ja niiden väli on enää 2-3min. Mutta kivut vielä siedettäviä, vaikka onkin jo "makeita", tuntuu lähinnä alavatsalla nyt.
Sain neuvoksi tulla sitten kun en enää pärjää kotona. Saunoin tuossa tunnin verran, supparit laantui ihan selvästi löylyssä, mutta jatkui sitten ihan ennallaan taas kun tulin pois saunasta.
Mies vei lapset yökylään, varmuuden vuoksi. Eihän sitä tiiä vaikka aamulla oltais vielä yhtenä kappaleena.
Miestä jännittää varmaan yhtä paljon kuin muakin :) Koko ajan pörrää ympärillä kyselemässä ja on levoton, raasu. Pitäs yrittää kai nukkua, jotta sais kerättyä voimia, mutta käyn ehkä pikkuisen ylikierroksilla :O
Kiva olla miehen kans kaksin, vaikka vauva ei nyt päättäiskään syntyä vielä tänään tai huomennakaan, siitä on melkeen vuosi kun ollaan oltu kahelleen yötä jossain, tällä kertaa kotosalla, kivaa ;-)
Toivottavasti nää supistukset tekee jotain...
Niin ja onnittelut Geleelle vauvasta! Perästä tullaan :)
Hh
Eiköhän siulla ole kyllä jo tosi kyseessä, kuulostaa niin lupaavalta. :) Tsemppiä koitokseen.
äitix12: Kiva että täällä muutkin aktivoituu kirjottelemaan. Kuulostaa aika huimalta että on 12.lapsi tulossa, meillä kun päivitellään tätä neljättä että onpas teillä iso perhe. :D
Gelee: Käytkö lisäämässä siun tiedot tuonne synnyttäneiden listaan kunhan ehdit? Päivittelen ne sitten tuonne sivuille. :)
( . ) Kävin vähän kävelyllä metsästämässä supistuksia, aikaseksi sain vessahädän. :D No tulee sitten kun on tullakseen, täältä vaan kun lukee näitä vauvauutisia niin tulee itsellekin sellainen olo että haluan sen vauvan nyt ja heti!!!
AngelEyes ja masukki
Täällä on ollut ihan kökkö päivä kun ei mitään tuntemuksia monen hyvän supistelupäivän jälkeen:( Oikein ottaa päähän. Muttamutta uloshan ne vauvat aina tulee ja ei olossa muuta huonoa joten odotellaan.
Raskausmyrkytyksestä: Täytyy ottaa rennommin (ei siis lenkkeilyä tai mitään rehkimistä), muttei välttämättä tee mitään pahaa/aiheuta toimenpiteitä muuten. Juuri ystävä sai elokuussa tytön ja vikan kuukauden lepäili oikeastaan vastaavanlaisten oireiden vuoksi.
Rouvaii, edelleen 39+2
Mahtavaa, potra kaveri sieltä putkahti! Ja Helmenharmaalle lisää supistuksia ja synnytyksellistä yötä!
Lonkkakivuista: en ole oikein pystynyt nukkumaan puoli-istuvilteenkaan, kun tuota alaselkää painaa. On siis kaksi vaihtoehtoa ja ne on nuo kyljet. Nukkumisesta ei nyt koko raskausaikana ole tullut paljon mitään, eikä tämä vaiva ainakaan auta yhtään, päinvastoin. Kipu+unettomuus on pahin mahdollinen yhdistelmä... Viime yönä uskaltauduin vielä ottamaan yhden nukahtamislääkkeen ja nukuinkin suht hyvin (eli valvoin yön aikana vain pari tuntia, heräilin 3-4 kertaa, mutta nukhadin kuitenkin aina suht pian uudelleen - se on mulle ihan loistoyö...)
Olo on kuitenkin ollut todella huono tänään, etova suorastaan. Kävelin noin 1,5km matkan laboratorioon otattamaan hemoglobiininäytettä (turvotusta niin paljon, ettei sormesta kannata ottaa) ja sitten vielä sisuuntuneena takaisin. Aikaa meni 1,5 tuntia!!!! Ja lonkat paukkui kun pääsin kotiin. Mutta munkin toive supistusten käynnistymisestä taisi olla turha. Ripulin sain aikaiseksi ja muutaman harjoitussupparin.
Lienee paras vaan ottaa päivä kerrallaan, jos alan ajatella, että vielä 3 viikkoa voi mennä, niin pimahdan! Joka viikko on tullut jotakin uutta vaivaa ja olo pahenee ihan kamalasti. Onneksi vauva liikkuu eli kaikki siellä hyvin.
Saneline 38+6
Miten multa olikin sun vauvauutisviesti jäänyt näkymättä. Ihanku tää ei aina näyttäis näitä ihan oikein... Onnittelut siis! Ja tsemppiä Helmenharmaa, ei taida enää kauaa mennä.
Olin illan tytön kanssa pyörimässä läheisessä kauppakeskuksessa, nyt on jalat ihan tohjona ja pää tyhjä.
Katyez
Nyt sitten sitä onnittelu-hyrinää pienen (öö, ison) pojan äipälle!
Olipas kiva lukea, että suht iso vaavi on tullut ihan ilman kummempia kommervenkkejä. Lohdullista kun oma tuntuu vetävän massaa ja huolella.
Täällä ollaan kotona, koko yön valvonut ja hermot mennyt..
Nyt ottaa päähän, supistukset tuli yölläkin 4 min välein, tosi kipeinäkin, mutta olen sitten kuitenkin täällä ja kaikki ennallaan. Neuvolaan iltapäivällä kuuntelemaan sydänäänet, vauva on huomattavasti vaisumpi nyt. Lääkäriin en pääse, vaikka kuinka yritän. Luvan sain kuitenkin mennä vyöhyketerapiaan ja onneksi sain ajan heti klo 12.15. Josko siitä olisi apua.
Voihan olla, että tämä on vatsatautia, joka vain aiheuttaa nyt näitä suppareita..
Oon niin pettynyt, ei se auta kuin hakee lapset kotiin ja alkaa elämään taas normaalielämää :(
Noh, taidan olla täällä yhtenä kappaleena vielä lasketun ajan ylikin.
Tiedämpähän nyt siskot, ettei se neljänkään ässän tsydeemi auta, nimitt. siivous, sauna, seksi ja sauvakävely..:) Jäiköhän jokin merkittävä pois tuosta ässien listasta, joku kun on joskus sanonut, että myös siideri auttais ;)
Plääh-terkuin Helmenharmaa
Moikkista.
Ensiksi: Onnea Gelee!! Toivottavasti itse päästää kohta tuohon samaan tilanteeseen..
Helmenharmaa, tsemppiä kovasti, oireet viittaa siihen, että kohta sulla tapahtuu jotain.. Ei montaa päivää enää..
Ja sitten taas sitä omaa napaa.. Mulla tais juuri limatulppa lähteä vuotamaan kun äsken pesin lattioita, huisia.. Siis todistettavasti tuolla jotain tapahtuu. Ja meillä ehdittiin vasta ottaa 2 ekaa ässää käyttöön, saunaa meillä ei valitettavasti ole. :)
Jänskäillään tilannetta..
T. Ksia, joka silti uskoo, että tässä voi vielä mennä melkein 3 vkoa ennen kuin päästään tositoimiin.. 39+3
Helmenharmaa, kyllä se sieltä pian tulee. Itsellä vähän päinvastainen tilanne kun toivoo ettei nyt oikein ylly supistelemaan kun on jo ne 3 sektiota takana ja pelko kohdun repeämisestä jos supparit alkaisi. Joka ilta on pari imakkaa supistusta tullut -ovat kuitenkin menneet ohi.
Mutta mutta...nyt täytyy lähteä viemään nuorimmaista srk:n iltapäiväkerhoon...
tanni
Menikin tänään tosi myöhäiseksi nukkuminen. Olin kyllä aamulla hereillä jonkin aikaa, mutta nukahdin uudestaan ja nukuinkin sitten puoli yhteentoista saakka. Nyt jännitän millaisissa vaatteissa kolmasluokkalainen on aamulla päättänyt kouluun lähteä, kun kumisaappaat on ainakin kotona ja vettä sataa.
Helmenharmaa, oon tästä aikaisemminkin kait kirjoittanut, mutta mulla meni edellisessä eli esikoisen synnytyksessä niin, että valvoin ensin yhden yön supistelujen takia. Aamulla sitten sairaalaan, missä todettiin kohdunsuun olevan pari senttiä auki. Koko hiton päivän kärvistelin niissä supistuksissa, mutta ei vaan edennyt tilanne mihinkään. Maailman turhauttavin fiilis, kun oli jo pari vuorokautta ollut putkeen hereillä kamalissa tuskissa ja mitään ei tapahdu. Silloin ne mun supistukset saatiin loppumaan yöksi lääkkeillä, joten sain yhden yön nukkua ennen synnytystä. Eli tsemppiä vaan kovasti!
Tuli tuosta limatulpan irtoamisesta mieleen: Miten muuten teillä on aikaisemmissa raskauksissa tuo tulppa irronnut? Itsellä ei ole minkäänlaista muistikuvaa kauanko kesti sen irtoamisesta lapsen syntymään, enkä ole sitä mihinkään merkinnytkään. Jotenkin sellainen olo, ettei kovin kauaa mennyt. Ehkä jotain vajaan viikon verran.
Meillä mies heräsi aamulla maailmaan, jossa ei ollutkaan puhtaita vaatteita. Kuulemma pesty vaan jotain hiton vaippoja :D Olen sitkeästi jatkanut pääasiassa vain omien + lasten vaatteiden pyykkäämistä (jos ollut koneessa tilaa, niin heittänyt myös pari miehen vaatetta sekaan), ja aika monta viikkoa siihen näköjään menikin, että puhtaat vaatteet loppuivat. Odotan ihan mielenkiinnolla muuttuuko mielipide siitä, ettei joka päivä tarvii pestä pyykkiä. Kumma kyllä oli vähän huono omatunto tän pyykinpesuasian kanssa, kun olen itse päivät kotona ja mies töissä. En olis ihan heti uskonut potevani omantunnontuskia pyykkäämättä jättämisestä, mutta kai ne roolimallit on vaan niin syvällä tässä meidänkin kulttuurissa. Minkähän ihmeen takia se on aina naisen häpeä, jos koti on kaaoksen vallassa...
Mukavaa päivää kaikille!
Katyez (joka lähtee lataamaan tiskikonetta ja viemään koirat ulos)
Mä en ensimmäisessä synnytyksessä huomannut missään vaiheessa limatulpan irtoamista. Koko raskausajan vuosin runsaasti valkovuotoa, joka välillä oli maitomaista ja välillä limaisempaa. Äitinikään ei kuulemma kolmessa odotuksessaan/synnytyksessään huomannut mitään limatulpan irtoamista. Outoa! Nyt olen siis rv 40+1 ja kohdunsuu 1cm auki, joten onkohan se tulppa sitten taas irronnut huomaamattani?
Mulla esikoisesta, joka syntyi rv 42 eivät auttaneet kolmen S:n, eikä muutkaan kikat synnytyksen käynnistykseen. Siksi en kauheasti jaksa mitään edes yrittää. Syntyköön sitten, kun aika on... Helmenharmaalla taitaa aika olla jo lähellä. Tsemppiä!
Ensiksi: Geleelle ONNITTELUT pojan johdosta. Hienoa, että synnytys oli positiivinen kokemus!
Itsellä viime yönä oli tasan ensimmäiset supistelut koko raksauden aikana. Olin valveille vajaa 2 tuntia, mutta ei niitä supistuksia tullut kuin joku 5 kappaletta. Samalla oli sellaista menkkamaista painontunnetta. Mutta edistystä siis!!
Tänään oli neuvola. Paino oli tippunut viikossa 280 g. Huomaa kyllä heti, kun ei syö koko ajan herkkuja, että myös paino ei nouse. Seuraava käynti on heti maanantaina, kun oli vähän huolissaan tuosta mun kutinasta: Mulla siis kutisee ulkoreidet, nivuset, rinnan alta ja välillä kainalot. Labratuloksissa maksa- ja sappihappoarvot oli kuitenkin normaalin rajoissa, joten nyt vaan pitää seurata tarkkaan, yltyykö kutina pahemmanksi.
Täällä muuten kaikki hyvin ja toivotaan, että synnytys lähtisi normaalisti käyntiin.
Cisco 39 + 1