Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muillakin tämmöinen ”kolmenkympin kriisi” vähän myöhässä?

Vierailija
16.04.2026 |

Oon tässä nyt muutaman illan miettinyt tätä omaa elämää ja alkaa pikkuhiljaa tulla sellainen fiilis, että menikö tää nyt ihan putkeen. Oon vm. -86, eli ikää alkaa olla se 40 mittarissa parin vuoden päästä, ja jotenkin tuntuu että kaikki muut on "valmiita".

Silloin parikymppisenä sitä ajatteli, että tässä iässä sitä on jo ihan aikuinen, asiat järjestyksessä ja joku selkeä suunta. No, onhan tässä vakituinen duuni (jossa on ihan ok liksa mutta motivaatio nollissa), kämppä löytyy ja autokin on maksettu, mutta silti joka aamu tuntuu siltä, että onko tää nyt oikeasti tässä?

Kavereita kun katsoo, niin tuntuu että ne jakautuu kahteen leiriin: toiset on syvällä ruuhkavuosissa ja puhuu vaan lasten harrastuksista, ja toiset taas vetää jotain ikuista nuoruutta ja reissaa ympäri maailmaa. Itse huomaan jämähtäneeni johonkin tähän välille. Illat kuluu lähinnä pleikkarilla tai skrollatessa jotain turhaa, kun ei oikein mikään enää sytytä samalla tavalla kuin ennen.

Onko tää nyt sitä kuuluisaa keski-iän kriisiä vai vaan tätä ysäri-lapsuuden tuomaa melankoliaa? Tuntuu, että meidän ikäluokalle on aina myyty sellaista kuvaa, että pitää toteuttaa itseään ja löytää "se juttu", mutta lopputulos on vaan väsymys ja tunne siitä, että jotain puuttuu.

Miten muut kasikuutoset (tai siinä lähistöllä syntyneet) jaksatte? Onko teilläkin sellainen olo, että tekis mieli heittää tää koko paletti romukoppaan ja muuttaa jonnekin Lappiin kasvattamaan perunoita, vai onko tää vaan joku vaihe joka menee ohi?

Ei tässä muuta, kuhan mietiskelin. Kai se on mentävä nukkumaan, että jaksaa taas huomenna toimistolle tuijottamaan Exceliä.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota, ap, mehän elämme nyt Herran vuotta 2026. En nyt mitenkään haluais masentaa, mutta... olet jo tänä vuonna nelikymppinen! 

Musta oli ihanaa olla sen ikäinen. 

T. Eri.

Vierailija
22/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Musta elämä on ollut parempaa 28v jälkeen. Tuntee itsensä paremmin. Nuoruus oli tavallaan kivaa, mutta olin yksinäinen ja itkin usein. Enkä tykkää nuorille suunnatuista asioista. Enkä mäkään ole saavuttanut mitään "fiksua" kuin nyt ammatin lukenut jos se luetaan. Kovin moni nyt mitään erikoista saavuttaa että hänet siitä muistettaisiin 100 vuoden päästä, joten miksi verrata? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli keski-iän kriisi jo 23-vuotiaana, joten revi siitä.

Vierailija
24/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha

Vierailija
25/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina pitää kriiseillä? mitäs sit ku oot 70v? oletko joku sekopää kriiseilevä vanhus? kantsisi nyt alkaa panostaa omaan mielenterveyteen.

Vierailija
26/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että on ihan normaalia pohtia elämäänsä välillä. Tein tota paljon viime vuonna, kun 40 lähestyi. Jotain tajusin kuitenkin sen rajan ylitettyäni. Mä en enää välitä yhtään siitä mitä muut musta ajattelee tai kuinka mun tulisi elää. Elän itseäni varten ja tietty samalla pyrin olemaan hyvä ihminen. Nyt jos koskaan, ELÄ hyvä ihminen, koska aikaa on rajallisesti.

Vierailija
27/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että on ihan normaalia pohtia elämäänsä välillä. Tein tota paljon viime vuonna, kun 40 lähestyi. Jotain tajusin kuitenkin sen rajan ylitettyäni. Mä en enää välitä yhtään siitä mitä muut musta ajattelee tai kuinka mun tulisi elää. Elän itseäni varten ja tietty samalla pyrin olemaan hyvä ihminen. Nyt jos koskaan, ELÄ hyvä ihminen, koska aikaa on rajallisesti.

Mitä se "eläminen" tarkoittaa? Kaikkihan me eletään jatkuvasti

Vierailija
28/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se "eläminen" tarkoittaa? Kaikkihan me eletään jatkuvasti

Elät omannäköistä elämää, etkä sellaista mitä sulta odotetaan.

Vierailija
29/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisen kuulu jämähtää samaan elämänvaiheeseen koko elämäkseen, vaan muuntua ja mennä eteenpäin. Sekoilut pitäisi olla sekoiltuna parikymppisenä ja sen jälkeen rauhoitutaan parisuhteeseen ja perheen perustamiseen. Lapset kun on saateltu maailmalle, on taas uuden elämänvaiheen aika. Ollaan keski-ikäisiä ja on taas rutkasti aikaa itselle, mutta viisampana ja kokeneempana. Toisille se on kriisi, ja vaihtoon voi mennä niin puoliso kuin työ/ammatti, toiset löytää siitä jo olemassa olevasta uutta hyvää. Tätä taapertelua parikymmentä vuotta, ja on aika valmistautua eläkkeelle ja niin edelleen. 

Lapsuus 15 v

Nuoruus 15 v

Ruuhkavuodet 20 v

Aikuisuus 20 v

Vanhuus 10+ v

Vierailija
30/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla oli keski-iän kriisi jo 23-vuotiaana, joten revi siitä.

Mulla 16-17.

Olin ahdistunut ja ajoittain masentunut. 

Vierailija
31/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisen kuulu jämähtää samaan elämänvaiheeseen koko elämäkseen, vaan muuntua ja mennä eteenpäin. Sekoilut pitäisi olla sekoiltuna parikymppisenä ja sen jälkeen rauhoitutaan parisuhteeseen ja perheen perustamiseen. Lapset kun on saateltu maailmalle, on taas uuden elämänvaiheen aika. Ollaan keski-ikäisiä ja on taas rutkasti aikaa itselle, mutta viisampana ja kokeneempana. Toisille se on kriisi, ja vaihtoon voi mennä niin puoliso kuin työ/ammatti, toiset löytää siitä jo olemassa olevasta uutta hyvää. Tätä taapertelua parikymmentä vuotta, ja on aika valmistautua eläkkeelle ja niin edelleen. 

Lapsuus 15 v

Nuoruus 15 v

Ruuhkavuodet 20 v

Aikuisuus 20 v

Vanhuus 10+ v

Ihmisen ei pidä tehdä pakosti mitään tuollaista. esim itselläni ei ollut mitään "sekoilua" nuorena, kun en ole sellainen enkä sellaista kaipaa nytkään päälle 30v.

Vierailija
32/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuus 15 v

Nuoruus 15 v

Ruuhkavuodet 20 v

Aikuisuus 20 v

Vanhuus 10+ v

Ei ne nuoruuden "sekoilijat " kyllä koskaan aikuistu. Jäävät sellaisen huomionkipeän lapsen tasolle

Vierailija
33/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Paskaa on elämä. Helvetin raskas työ ja vähänä vapaa aikana ei jaksa mitään. Kaljaa kuluu. Ei ole perhettä.  Vuosi tuntuu nykyään 1kk mittaiselta. Alkoi tuo vaiva 30 vuotiaana. M40

Vierailija
34/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä päässyt edes teiniangstista.

M52

Vierailija
35/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuus 15 v

Nuoruus 15 v

Ruuhkavuodet 20 v

Aikuisuus 20 v

Vanhuus 10+ v

Ihmisen ei pidä tehdä pakosti mitään tuollaista. esim itselläni ei ollut mitään "sekoilua" nuorena, kun en ole sellainen enkä sellaista kaipaa nytkään päälle 30v.

Ei mullakaan ollut. Tarkoitin sitä, ettei se nuoruuden eläminen jäisi päälle, ja keski-ikäisenä heräisi siihen, että olisin oikeastaan halunnut tehdä jotain muuta viimeiset 20 vuotta. Ei ole myöskään pakko haluta perhettä, voi haluta muutakin. Pointtini nyt vaan on siis se, että on hyvä mennä eteenpäin ja kasvaa. 

Vierailija
36/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Paskaa on elämä. Helvetin raskas työ ja vähänä vapaa aikana ei jaksa mitään. Kaljaa kuluu. Ei ole perhettä.  Vuosi tuntuu nykyään 1kk mittaiselta. Alkoi tuo vaiva 30 vuotiaana. M40

Johtuu siitä ettet kehitä aivojasi opettelemaan enää uusia asioita

Vierailija
37/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe olevani myöhässä vaikka en oo vielä löytänyt sitä ekaa/(ehkä myös vikaa) seurustelusuhdettakaan. Vauvoja en halua niin sen takia ei oo kiire. Ihmiset liikaa ajattelee et asiat pitää tehdä tietyssä järjestyksessä. Itse suunnittelen just muuttoa melkein puolta pienempään yksiöön kaksiosta, mutta haluaisin kokea miltä tuntuu asua toisessa isommassa kaupungissa ja siellä nyt on paljon kalliimmat vuokrat. Jonkun mielestä kuulostaa hölmöltä, mulle se kuulostaa seikkailulta ja kokemukselta :)

Vm -92

Vierailija
38/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä alitajunnasta kumpuaa mietteitä elämän tarkoituksesta ja silloin ihmiset tuppaavat tekemään sellaisia asioita, ettei tarvitsi näitä ollenkaan kohdata. Voi olla vaikka työntekoa, harrastuksia, viihdettä, shoppailua, säästämistä. matkustelua yms. Näissä sitten vielä kilpaillaan ja kysellään muilta missä vaiheessa mennään. 

Vierailija
39/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä eksistentiaalinen kriisi hellittää jo sillä, että ei ole krapulassa torstai-iltana. 

Vierailija
40/49 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat 40 v. vasta harjoitellaan elämää ja sitten seuraavat eletään sitä. 

Carl Jung totesi kutakuinkin näin 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän