Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaatte (jaoitte) ruokakulut seurusteluvaiheessa kun asutte omissa asunnoissa?

Vierailija
16.04.2026 |

Kun seurustelet (tai kun olet joskus seurustellut) kumppanin kanssa siten, että kummallakin on omat asunnot ja vierailette toistenne luona esim. Koko viikonlopun ajan, miten te olette jakaneet ruokakulut ? Maksatteko osan tai puolet kuluista sille, kenen luona vietätte aikaa? Vai ostaako kylässä oleva henkilö omat ruuat TS. Tuo omat eväät mukanaan ?

Ainakin joskus täällä on ketjuja siitä, kuinka nainen on kirjoittanut, miten häntä kyrsii se, että aina kun hän on kylässä miesystävän luona, niin nainen joutuu maksamaan puolet yhteisistä ruokaostoksista, vaikka osa niistä jää miehen luokse ja sitten taas kun mies käy kylässä naisen luona, ei mies tee elättämään, että tarjoutuisi maksamaan osan ruuista, joita nainen on käynyt yksin ostamassa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no ei meillä kyllä tällaisia laskettu. Se osti kuka osti tai teki ruoan myös sen maksoi. Ravintolat yms, meni joten kuten tasan, eli toinen tarjosi joskus ja toinen toisella kertaa. Nykyisin meillä on yhteinen ruokatili, jonne molemmat laittaa saman summan rahaa. Ravintolat menee edelleen niin, kuin aikaisemmin. Koskaan ei ole rahasta tarvinnut tapella. 

Vierailija
22/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin omat ruoat ja tehdään niin edelleen vaikka ollaan asuttu yhdessä 7 vuotta.

Siis onko teillä jääkaapissa merkitty omat ruuat?

Olen eri, mutta miksi ne pitäisi merkitä? Kyllä aikuinen ihminen muistaa, mitä on ostanut ja mitä aikoo syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me käytiin aina ulkona syömässä ja maksettiin oma annos. Asuttiin 500 m toisistamme, joten nukuttiin omissa asunnoissa. Käytiin toisen luona kylässä, mutta sitten kotiin yöksi. Neljän vuoden jälkeen muutettiin yhteen ja sitten maksettiin kaikki puoliksi. 

Miksi ette nukkuneet yhdessä koskaan?

Minä olen aamuvirkku ja toinen tykkäsi nukkua pitkään. Sain alkaa rauhassa touhuta kotona heti aamusta. Yhteinen asunto oli sen verran iso ettei se sitten haitannut. Toinen sai nukkua rauhassa pitkään viikonloppuna vaikka minä heräsin kuudelta. 

Vierailija
24/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa kenen kotona ollaan, kylässä olija tuo ehkä jonkin viinipullon tai erikoisherkkuja niin kuin kyläillessä on tapan. 

Vierailija
25/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä se on aina tahtonut taloudellisen hyväksikäytön puolelle miehillä lipsua. Osa ongelmaa on se että en kehtaa sanoa. En tiedä mistä niitä miehiä löytyy, jotka tarjoavat naiselleen ruokaa, huolehtivat ison o:n omaehtoisesti, kosivat tai ostavat saati rakentavat omin kätösin sen talonkin. Eipä ole näkynyt. En varmaan ole ollut ikinä tarpeeksi kaunis moisiin palveluksiin. Saan sen minimin vaikka olen aina antanut ihan maksimin.

Siinäpä se villakoiran ydin, älä anna enempää kuin saat. 

Jos hyväksyt mieheltä perseilyä niin sitä on luvassa tulevaisuudessakin. 

Vierailija
26/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietysti nainen maksaa. Miehellä menee usein jo autoon niin paljon rahaa että nainen joutaa maksaa kaikki ruuat, vessapaperit, pesuaineet yms. Ja voisi vielä siivotakin. Mies kaipaa hemmottelua. 

Entä jos se auto onkin naisella?

Vierailija
27/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä toisen jääkapissa oli valmiina oli vapaata riistaa. Se mitä yhdessä ostettiin, maksoi se kumman luona oltiin tai kumpi siellä kaupassa kävi jos ei menty yhdessä. Oltiin kuitenkin jos työelämässä molemmat.

Vierailija
28/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa kenen kotona ollaan, kylässä olija tuo ehkä jonkin viinipullon tai erikoisherkkuja niin kuin kyläillessä on tapan. 

Yhdessä käydään kaupassa ja yhdessä kokataan kummankin kotona. Ei olla enää ns. vieraita toisen kotona. 

Vierailija
29/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö ihmisillä tosiaan niin huonosti, että tämä "kuka maksaa ruoat" tuntuu olevan vakioaihe.

Vierailija
30/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan osa vuorotellen tai yhdessä ja omat ruuat erikseen. Meillä on erilaiset ruokamieltymykset, ei syödä esim samaa juustoa tai leipääkään. Kun on aika lähteä kotiin, otan mahdollisesti pilaantuvat ruokani mukaan.

Vierailija
31/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin omat ruoat ja tehdään niin edelleen vaikka ollaan asuttu yhdessä 7 vuotta.

Siis onko teillä jääkaapissa merkitty omat ruuat?

Olen eri, mutta miksi ne pitäisi merkitä? Kyllä aikuinen ihminen muistaa, mitä on ostanut ja mitä aikoo syödä.

Niinpä. Jos kumppani syö aina mansikkajugurttia ja minä banaanijugurttia, niin miksi ne pitäisi merkata jotenkin?

Vierailija
32/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten että maksaa kuka jaksaa

Vierailija
33/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietysti nainen maksaa. Miehellä menee usein jo autoon niin paljon rahaa että nainen joutaa maksaa kaikki ruuat, vessapaperit, pesuaineet yms. Ja voisi vielä siivotakin. Mies kaipaa hemmottelua. 

Miksi naisen pitäisi maksaa miehen auton kulut? Mies sillä autolla ajaa, ei nainen. Toki jos nainen lainaa autoa, voidaan puhua rahasta jos pikkutarkkoja ollaan. Mutta itse ainakin kuljen julkisilla enkä todellakaan osallistu miehen auton kuluihin. Oman osani vessapapereista toki maksan, koska sitä käytänkin.

Vierailija
34/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei ole seurustellut, on incel??

Miten sä haluaisit tehtävän, kun alat seurustella?

Minulle ainakin kävisi se, että se maksaa ruuat, kenen luona ollaan kylässä. Sitten jos ostetaan yhdessä jotain kallista, kuten herkuttelujuustoja Stockan Herkusta, niin ne voidaan jakaa puoliksi. Sitten jos jatkuvasti toisen luona vietetään vaikka 80% yhteisestä ajasta, niin tietysti silloin pitäisi sen kylässä olevan maksaa enemmän, esim vaikka tarjota ravintolassa ruuat. Siis että kaikki kulut menisivät reilusti kuta kuinkin puoliksi

Miksi ihmeessä kylässä olevan pitäisi maksaa enemmän? Pitäähän hänen maksaa oma asumisensa, sähköt ja vedet ihan yhtä lailla vaikka olisikin usein kylässä toisella.

Vierailija
35/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisen pitäisi maksaa miehen auton kulut? Mies sillä autolla ajaa, ei nainen. Toki jos nainen lainaa autoa, voidaan puhua rahasta jos pikkutarkkoja ollaan. Mutta itse ainakin kuljen julkisilla enkä todellakaan osallistu miehen auton kuluihin. Oman osani vessapapereista toki maksan, koska sitä käytänkin.

Vastasit väärälle henkilölle.

Vierailija
36/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakin kävisi se, että se maksaa ruuat, kenen luona ollaan kylässä. Sitten jos ostetaan yhdessä jotain kallista, kuten herkuttelujuustoja Stockan Herkusta, niin ne voidaan jakaa puoliksi. Sitten jos jatkuvasti toisen luona vietetään vaikka 80% yhteisestä ajasta, niin tietysti silloin pitäisi sen kylässä olevan maksaa enemmän, esim vaikka tarjota ravintolassa ruuat. Siis että kaikki kulut menisivät reilusti kuta kuinkin puoliksi

Miksi ihmeessä kylässä olevan pitäisi maksaa enemmän? Pitäähän hänen maksaa oma asumisensa, sähköt ja vedet ihan yhtä lailla vaikka olisikin usein kylässä toisella.

Kylässäkö ei tarvitse mitään noista? Sun mielestäsi kyläilijälle kuuluu ruoatkin talon puolesta, niinkö?

Vierailija
37/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Mulla on kiinteä vesimaksu, vuokra on sama joka kuukausi, ja sähkölasku pysyy likimain sama vaikka olisin poissa kotoa. Ei mun asumiskulut laske, vaikka vierailisin usein toisen luona. Myöskään poikaystävän asumiskulut eivät nouse merkittävästi.

Vierailija
38/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylässäkö ei tarvitse mitään noista? Sun mielestäsi kyläilijälle kuuluu ruoatkin talon puolesta, niinkö?

Väitettiin, että kyläilijän pitäisi maksaa enemmän. Tottakai kyläilijä voi maksaa puolet ruokakuluista, vessapaperista jne, jos niin on sovittu.

Vierailija
39/39 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö ihmisillä tosiaan niin huonosti, että tämä "kuka maksaa ruoat" tuntuu olevan vakioaihe.

Jotkut ovat tosi tarkkoja siitä, etteivät vaan maksa yhtiön enempää kuin puolet yhteisistä ostoksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän