Lapsen aamutoimet rasittavat
5-vuotias lapsi kiukuttelee aamuisin pukeutumisen kanssa. Olen itse jo ihan loppu ja puen vaatteet lopulta väkisin. Jos hänen antaa itse pukea, hän vain keskittyy muihin asioihin, vaikka joskus pukeutuminen onnistuukin häneltä, mutta pääasiassa häntä ei pukeminen kiinnosta. Ei ole toiminut mikään tarra tms. palkinto, edes huvipuistoon menoa varten ei ole viitsinyt pukea, vaan jumittaa ja valittaa. Lopulta lapsi aina itkee, kun vihaisena puen hänet, kun hän ei ole itse suostunut pukemaan. Aamusta menee yli tunti tähän pelkkään pukemiseen. Olen loppu tähän uhmaan.
Onko kukaan päässyt tällaisesta tilanteesta eteenpäin?
Kommentit (232)
Meillä on samaa ja se on kyl todella turhauttavaa, kun lapsi hyvin osaisi pukea itsensä sillä välin kuin itse laitan itseni valmiiksi. Meillä tuo menee helposti valtataisteluksi ja riitelyksi, kun itselle tulee se tunne että ”no en varmasti nyt auta”. Ajattelen kuitenkin et paras toimintatapa olis pystyä laittamaan oma turhautuminen sivuun ja olla empaattinen: ”voi ei, oletko niin väsynyt ettet jaksa tänään pukea, anna mä autan”. Sillä pääsis varmasti helpoimmalla ja mahdollisimman hyvällä mielellä kaikki - puhumattakaan nopeudesta. Kyllä se jossain vaiheessa loppuu kuitenkin toi pukemisen kanssa vehtaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on samaa ja se on kyl todella turhauttavaa, kun lapsi hyvin osaisi pukea itsensä sillä välin kuin itse laitan itseni valmiiksi. Meillä tuo menee helposti valtataisteluksi ja riitelyksi, kun itselle tulee se tunne että ”no en varmasti nyt auta”. Ajattelen kuitenkin et paras toimintatapa olis pystyä laittamaan oma turhautuminen sivuun ja olla empaattinen: ”voi ei, oletko niin väsynyt ettet jaksa tänään pukea, anna mä autan”. Sillä pääsis varmasti helpoimmalla ja mahdollisimman hyvällä mielellä kaikki - puhumattakaan nopeudesta. Kyllä se jossain vaiheessa loppuu kuitenkin toi pukemisen kanssa vehtaaminen.
Vielä parempi on kysyä tarvitsetko apua?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lisäännyin kunnollisen aineksen kanssa, jäi tuollaiset retardit tuottamatta maailmaan. Viisivuotias, joka ei osaa pukea? Ei hele.
Nämä on just niitä samoja vanhempia jotka tuo viisivuotiaan vaipoissa, kun "se ei haluu mennä vessaan"niin tässä on vaippapussi ja tässä toisessa kassissa on sen vaatteet...
Vierailija kirjoitti:
Jos negatiivisenkin tunteen saa aina ilmaista, niin saako silloin esimerkiksi asiakaspalvelija ilmaista asiakkaalle sen, ettei pidä hänestä?
En tiennytkään että päiväkoti-ikäiset tekevät asiakaspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lisäännyin kunnollisen aineksen kanssa, jäi tuollaiset retardit tuottamatta maailmaan. Viisivuotias, joka ei osaa pukea? Ei hele.
Nämä on just niitä samoja vanhempia jotka tuo viisivuotiaan vaipoissa, kun "se ei haluu mennä vessaan"niin tässä on vaippapussi ja tässä toisessa kassissa on sen vaatteet...
Missä joku on sanonut ettei 5v. osaa pukea? 🧐
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tottakai tuo vaihe menee ohi, itse jouduin joskus viemään aamukiukkuisen lapsen päiväkotiin pussillisen sisävaatteita mukanaan kun ei "sopivia" löytynyt. Vähän kattelivat pyjama-asuista, mutta ymmärsivät kyllä kun kerroin ja töihin oli mentävä ajallaan...
Ei mene ohi. Kaverillani samanlaisia vaikeuksia 17-vuotiaan lukiolaispoikansa aamutoimissa. Neurokirjo + somaattinen sairaus.
Jos tuollaisia vaikutuksia on että ei edes aamulla itsenäisesti pysty pukeutumaan ei nuori oikeasti ole siinä kunnossa että pystyy noin vaativaa koulua kuin lukio
käymään.
Tämä on juri niitä yhden lapsen ongelmia. Jos on useampia lapsia, ei ole aikaa eikä mahdollisuutta tuollaiseen peliin.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti tekee lasun jos lapsi on tuotu liian vähissä vaatteissa varhaiskasvatettavaksi. Toisaalta lasu tehdään myös silloin jos on aihetta epäillä, että lapsi on puettu voimakeinoja käyttäen.
Ei tee, jos lapsi kulkee autolla voi mennä vaikka työvaatteilla, mutta päivävaateet pitää tietysti tuo mukana. Jos lapsi kulkee vaikka rattailla päiväkotiin niin tottakai pitääkin tehdä lasu jos ulkovaatteet ei ole päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuu jossain collegeverkkarissa ja aamulla vaan lähdette. Kai se jossain vaiheessa itse tajuaa
5-vuotiailla yökastelu on vielä ihan yleistä. Tätä en kyllä kokeilisi. Tulee vaan enemmän vaihdettavaa aamulla, jos tuleekin vahinko.
Ap
Ja vielä yökasteluakin pidät yleisenä? Eikö nyt jo viimein valkene, että vie se lapsi tutkimuksiin. Ei minulla ole kokemusta kuin kolmesta omasta lapsesta itselläni ja nuoremmista sisaruksistani, mutta en minä pidä viisivuotiaan yökastelua normaalina.
Aika moni muukin oire viittaa johon nepsyongelmaan, joka on paras saada selville mahdollisimman pian.
https://www.mehilainen.fi/lasten-mehilainen/yokastelu
Ei se nepsyä lapsesta tee, jos yökastelee. Muutenkin tuon normaali-sanan viljely on lasten kohdalla ihan naurettavaa.
Juu, ei meidänkään lapset ole yökastelleet, mutta tajuan silti, että se ei tarkoita epänormaaliutta, jos kastelee.
Mulla on kaks nepsyä ja oppineet nopeasti kuivaksi eikä ole ollut yökastelua. Yökastelu taitaa lähinnä olla periytyvä ominaisuus.
Älä tappele vaan päätä mitä puetaan. Esim Jumpsuit on todella kätevä kun lähtiessä vaan kiskaisee lapsen päälle jos lapsi ei halua itse pukea ja kuljette autolla päiväkotiin . Lisää vaatetta voi ottaa reppuun mukaan. Lapsi on varmasti aamulla väsynyt ja voi myös kaivata huomiota ja kokea ikävöivänsä sinua, koska hän tietää että ei näe sinua moneen tuntiin sen jälkeen kun jätät hänet hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos negatiivisenkin tunteen saa aina ilmaista, niin saako silloin esimerkiksi asiakaspalvelija ilmaista asiakkaalle sen, ettei pidä hänestä?
Ei ole tarvetta jos asiakaspalvelija on oppinut lapsena hahmottamaan että itsellä ja muilla on tilanteesta riippuen eri rooleja, jotka ohjaavat missä rajoissa kulloinkin käyttäydytään.
Päiväkoti tekee lasun jos lapsi on tuotu liian vähissä vaatteissa varhaiskasvatettavaksi. Toisaalta lasu tehdään myös silloin jos on aihetta epäillä, että lapsi on puettu voimakeinoja käyttäen.