Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen aamutoimet rasittavat

Vierailija
16.04.2026 |

5-vuotias lapsi kiukuttelee aamuisin pukeutumisen kanssa. Olen itse jo ihan loppu ja puen vaatteet lopulta väkisin. Jos hänen antaa itse pukea, hän vain keskittyy muihin asioihin, vaikka joskus pukeutuminen onnistuukin häneltä, mutta pääasiassa häntä ei pukeminen kiinnosta. Ei ole toiminut mikään tarra tms. palkinto, edes huvipuistoon menoa varten ei ole viitsinyt pukea, vaan jumittaa ja valittaa. Lopulta lapsi aina itkee, kun vihaisena puen hänet, kun hän ei ole itse suostunut pukemaan. Aamusta menee yli tunti tähän pelkkään pukemiseen. Olen loppu tähän uhmaan.

Onko kukaan päässyt tällaisesta tilanteesta eteenpäin?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai tuo vaihe menee ohi, itse jouduin joskus viemään aamukiukkuisen lapsen päiväkotiin pussillisen sisävaatteita mukanaan kun ei "sopivia" löytynyt. Vähän kattelivat pyjama-asuista, mutta ymmärsivät kyllä kun kerroin ja töihin oli mentävä ajallaan...

Vierailija
2/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tottakai tuo vaihe menee ohi, itse jouduin joskus viemään aamukiukkuisen lapsen päiväkotiin pussillisen sisävaatteita mukanaan kun ei "sopivia" löytynyt. Vähän kattelivat pyjama-asuista, mutta ymmärsivät kyllä kun kerroin ja töihin oli mentävä ajallaan...

Ei mene ohi. Kaverillani samanlaisia vaikeuksia 17-vuotiaan lukiolaispoikansa aamutoimissa. Neurokirjo + somaattinen sairaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa autismilta tai ADHD:lta. Kysy neuvolasta pääsisittekö tutkimuksiin.

Vierailija
4/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuossa ei ole uhmasta kyse vaan lapsesta jolla tulee näitä jumeja, voi olla aistiherkkyyksiä jne.

Selkeät toimintamallit.Kiireettömyys.Ei tule aikuisen hermoilla, se vaan pahentaa.

Ne jotka eivät näistä tiedä niin turha vängätä.

Vierailija
5/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko kuvatuki? Selkeät kuvat aamujärjestyksestä ja aina kun yksi vaihe on saatu tehtyä niin siihen laitetaan joku merkki. Tee taulukko johon merkkaat hyvin menneet aamut ja kun esim. 5 aamua on täynnä niin lapsi saa jonkun itse valitsemansa palkinnon. Eihän tämä välttämättä toimi, mutta voi yrittää.

Vierailija
6/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeät, rauhalliset rutiinit. Myös omaan puheeseen kannattaa kiinnittää huomiota, eli ei mitään söisitkö, pukisitko, haluaisitko -tyyliin vaan selkeät ohjeet mitä nyt tehdään. Eikä liikaa vaihtoehtoja vaan jo illalla valmiiksi vaatteet .

Vierailija
7/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On luonteeltaan tosi sosiaalinen ja ekstrovertti, joten autismi on sen takia varmasti jo poissuljettu. Neuvolassa sanottiin, ettei adhd:ta voi olla, jos istuu vastaanotolla ihan rauhassa ja hiljaa tuolillaan.

Vierailija
8/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko kuvatuki? Selkeät kuvat aamujärjestyksestä ja aina kun yksi vaihe on saatu tehtyä niin siihen laitetaan joku merkki. Tee taulukko johon merkkaat hyvin menneet aamut ja kun esim. 5 aamua on täynnä niin lapsi saa jonkun itse valitsemansa palkinnon. Eihän tämä välttämättä toimi, mutta voi yrittää.

Ja näitä eri vaiheita voi aikatauluttaa herätyskellolla tai ajastimella.

5 min niin on alusvaatteet päällä, 3 min niin on paita, jne.

Vierailija
9/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On luonteeltaan tosi sosiaalinen ja ekstrovertti, joten autismi on sen takia varmasti jo poissuljettu. Neuvolassa sanottiin, ettei adhd:ta voi olla, jos istuu vastaanotolla ihan rauhassa ja hiljaa tuolillaan.

Millä noitatohtorilla te oikein olette käyneet, jos sillä on noin vanhentuneet käsitykset? Kyllä autistit voivat olla ekstroverttejä ja adhd ei aina näyttäyty fyysisenä vaan sisäisenä levottomuutena, etenkin tytöillä. 

Vierailija
10/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset sai vielä tarhaan tunnin taistelun jälkeen mutta nyt kun peruskoulu lähenee heillä loppuaan menee kolmisen tuntia heräämisestä ulko-ovesta poistumiseen.

Vierailija
11/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset sai vielä tarhaan tunnin taistelun jälkeen mutta nyt kun peruskoulu lähenee heillä loppuaan menee kolmisen tuntia heräämisestä ulko-ovesta poistumiseen.

Mitä sairauksia heillä on?

Ap

Vierailija
12/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koivuniemen herra opettaa tavoille

Vierailija
13/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi 5-vuotiaan pakottamisen mennä tunti? Ja miksei lapsi saa mitään rangaistusta venkoilusta? Sinuna laittaisin venkoilijan vaikka nurkkaan seisomaan naama nurkassa kiinni. Tuskin tarvitsee seistä siinä 5-10 minuuttia enempää ennen kuin pukemishaluja alkaa löytyä.

Vierailija
14/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän kirjolla silti on, vaikka olisikin ekstrovertti. Vie pyjamassa hoitoon ja laita päivävaatteet mukaan. Kun kaverit nauravat hänelle ulkovaatteita riisuttaessa, niin menisiköhän  päivävaatteet seuraavana päivänä tappelematta päälle?

Vierailija
15/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ton vaiheen.

Joskus oli niin kireetä aamulla tunnelma...itkevä ja rimpuileva taapero, yritä siinä vetää vaatteita päälle. Molemmat oltiin hikisinä lattialla.

Joskus mies ei jaksanut ja vei lapsen yöpaidassa tai jopa kylpytakissa hoitoon :D Ihan järkevä nuori mies tuostakin on tullut.

Vierailija
16/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän osaa tarvittaessa kyllä pukea vaatteet, vaikka joskus ne menevätkin väärinpäin.

Kokeiltiin tuota palkintoasiaa, mutta ei häntä kiukussaan palkinnot kiinnosta. Kuten kerroin ei edes huvipuisto motivoinut häntä pukemaan. Itse valitsema palkinto olisi hänellä tyyliä joku superkallis auto tms. ei järjellistä tai mitä voisi toteuttaa ainakaan säännöllisesti.

Vierailija
17/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hänet heräämään nykyistä herätysaikaa tunnin aikaisemmin ja selität, että miksi näin tapahtuu. Hänellä on nyt yksi tunti kauemmin aikaa pukea. Jollei vieläkään riitä, niin herätys vielä aikaisemmaksi.

Vierailija
18/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi 5-vuotiaan pakottamisen mennä tunti? Ja miksei lapsi saa mitään rangaistusta venkoilusta? Sinuna laittaisin venkoilijan vaikka nurkkaan seisomaan naama nurkassa kiinni. Tuskin tarvitsee seistä siinä 5-10 minuuttia enempää ennen kuin pukemishaluja alkaa löytyä.

Miksi tuommoseen pahoinpitelyyn kehotat.

Ei tuollaisessa kyse ole venkoilusta.

Vierailija
19/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta naurettavia pupupyjamia ja vie hänet niissä hoitoon!

Vierailija
20/46 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeät, rauhalliset rutiinit. Myös omaan puheeseen kannattaa kiinnittää huomiota, eli ei mitään söisitkö, pukisitko, haluaisitko -tyyliin vaan selkeät ohjeet mitä nyt tehdään. Eikä liikaa vaihtoehtoja vaan jo illalla valmiiksi vaatteet .

Tämä! Kasvata se pentus, se pukee ne vaatteet päälle tai itkee ja pukee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä