Tavarapaljous osa 2
Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Joku ehdotti tekevänsä ketjun tavaran vähyydestä. Peukku täältä sille. Se olisi minusta myös kiinnostavaa luettavaa että miten vähällä jotkut pärjää. Itse kuulun kyllä kirjoittajana tähän ketjuun.
Mitähän tuollaisessa ketjussa lukisi? En silittänyt tänään koska minulla ei ole silityslautaa eikä rautaa. En tehnyt sosekeittoa koska en omista enää soseutinta…😁
Ihanaa, että on uusi ketju. Olin pari kk lukematta vanhaa ja olikin jo täynnä kun sain kahlattua loppuun saakka.
Olen vanhassa ketjussa ollut mukana melko alusta asti ja vasta viime vuosina on naksahtanut päässä jokin minimalismi nappi päälle. Ei ole koti vielä lähellekään sitä, mutta sisään tuleva virta on blokattu niiltä osin kun pystyn. Lapset tarvitsevat toki lisää tavaraa ajoittain, mutta sitä ostetaan nykyään vaan tarpeeseen.
Kankaita olen vihdoin saanut käytettyä hurjia määriä. Olen tehnyt lapsilleni, itselleni sekä lahjoitukseen vaatetta. Välillä turhauttaa kaikki sotku, mutta huomaa sen pikkuhiljaa myös kotona, että tavaraa lähtee.
Ensimmäistä kertaa oli yöllä mennyt vintedissä tavaraa. Tähän mennessä kaupat ovat tehty hereillä olon aikana.
1 osti 3 tavaraa ja sain ostokset pakattua miehelle matkaan.
Vei ne mennessään töihin.
Hyvä fiilis
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että on uusi ketju. Olin pari kk lukematta vanhaa ja olikin jo täynnä kun sain kahlattua loppuun saakka.
Olen vanhassa ketjussa ollut mukana melko alusta asti ja vasta viime vuosina on naksahtanut päässä jokin minimalismi nappi päälle. Ei ole koti vielä lähellekään sitä, mutta sisään tuleva virta on blokattu niiltä osin kun pystyn. Lapset tarvitsevat toki lisää tavaraa ajoittain, mutta sitä ostetaan nykyään vaan tarpeeseen.
Kankaita olen vihdoin saanut käytettyä hurjia määriä. Olen tehnyt lapsilleni, itselleni sekä lahjoitukseen vaatetta. Välillä turhauttaa kaikki sotku, mutta huomaa sen pikkuhiljaa myös kotona, että tavaraa lähtee.
Mä just eilen ompelin kankaista kolme uutta kassia kun edelliset ovat hukkaantuneet jonnekin💪
Työpäivän aikana meni 2kpl vaatteita kaupaksi Vintedissä. Paketit on jo viety postiin.
Vierailija kirjoitti:
Joku ehdotti tekevänsä ketjun tavaran vähyydestä. Peukku täältä sille. Se olisi minusta myös kiinnostavaa luettavaa että miten vähällä jotkut pärjää. Itse kuulun kyllä kirjoittajana tähän ketjuun.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2608185/onko_taalla_kenellakaan_minimal…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavara-ahdistus on aina enemmän tai vähemmän jatkuva, mutta nyt keräsin vasta juuri kirppikselle vietäviä ja en vaan löytänyt ikeakassillista enempää sellaista, josta voisi nyt juuri luopua, joten pakko se on yrittää uskoa että kuusihenkisessä perheessä tavaraa vaan väistämättä on kohtuu paljon. Ehkä yksi hyvä mittari myös se, että meillä ei todellakaan pärjättäisi viikkoa pidempään pyykkäämättä, kun alkaisi loppua käyttövaatteet ja liinavaatteet kesken.
Tavaratyö on jatkuvaa, mutta enemmän voisi nyt vaan panostaa rutiineihin ja siihen, että kaikella on tarpeeksi helposti löytyvä ja järkevä paikka.
Meillä ei ikinä käy näin. Käyn joka kk jonkun osan kodista läpi ja aina löytyy ylimääräistä.
Nyt esim sain talvella hienompia kukkaruukkuja ja istutusaltaita. Löysin vanhat, kun tuli varastossa vastaan.
Samoin, sain ison kasan petivaatteita. Kävin kaikki petivaatteet läpi ja osa sai jatkaa matkaa. En juurikaan osta, mutta saan lahjoituksia, jotka vien kirppikselle ja usein upgraden omiani
Niin, teille joku lappaa koko ajan uutta tavaraa, niin tietysti vanhasta tulee ylimääräistä. Edellisellä kirjoittajalla ei tainnut olla samaa tilannetta, ja siksi hän ei löydä samalla tavalla enää poistettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy nyt vielä tähän yliopisto-opiskelijan tavaran säilömiseen sanoa näin ap:na että ei todellakaan ole yksi pieni muistojen pahviloota jonka tänne roudasi, vaan jo koulukirjalaatikko on 60cm kanttiinsa. Tämän lisäksi on ainakin 10 taulua, kaiken maailman vihkoja laatikollinen, koriste esineitä, astiastoja, kannuja, vaatteita, petivaatteita, erillinen muistolaatikko joka on äitiyspakkauksen kokoinen, koulussa tehdyt kuvistyöt, ja paljon muuta, eli hyllymetreittäin kamaa josta suurin osa on ihan yhtä tarpeetonta hänelle kuin meillekin.
Eikö nyt kannattaisi keskustella ihan rauhallisesti hänen kanssaan asioista. Jos hän on aiemmin raahannut kaiken tuon muuttaessaan kotoa, miksi nyt tuo kaiken takaisin? Ovatko asumisolot muuttuneet, omaa varastoa ei enää ole tms.? Asuiko hän pienessä asunnossa laatikkomeren keskellä, eikä enää jaksa? Vähän armollisuutta nuorta kohtaan.
Meillä on 1 lapsista minimalisti. Hänellä on 5 paitaa, 3 housut, 1 juhlavaate ja 1 urheiluvaatesetti vaatekaapissa. Kaikki mahtuu 1 hyllylle eikä ole edes ahtaasti. Yksi hyllyllinen kirjoja ja toinen hyllyllinen pelejä. Olisinpa samanlainen, vaan ei. Minulla on iso varasto täynnä tavaraa mitä en ole käyttänyt 5 vuoteen kuin satunnaisesti, esim iso laatikollinen ruuveja ja muttereita ja sieltä joskus kaivelen yhden. Paristoja on monta pakettia kun olivat tarjouksessa. Käsityölaatikko, mutta ei aikaa ommella. Sitten on muutoista ja isovanhemmilta saatuja vääränlaisia jatkojohtoja ja latureita mistä ei tiedä mihin ne kuuluu, vanhoja valaisimia, mattoja, verhoja, jne. Vaatekaapillinen vaatteita joista käytän suunnilleen neljäsosaa, ne mitä olen itse ostanut. Saatuja en käytä ikinä. Kilometrin pino lasten askarteluja. Kuinka löytää motivaatio hävittää saatua tavaraa?
Ongelmani on liikojen hyödyllisten tavaroiden kasautuminen itselle, kun tiedän jonkun tutun heittävän pois käyttökelpoista huonekalua tai kodinkonetta tai kodin tarviketta. Esim. kunta poisti kirjaston lehtikaapin, joka on valtavan paksua ja kunnollista lastulevyä ja ostaessa kallis. Se olisi viety kaatopaikalle. Pienituloisena haaskaus tekee pahaa. Enkä oiikeasti tarvtse mitään eikä sisälle enää mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon lähtenyt tavaraa nyt pois ulkorakennuksista. Toisaalta yksi lapsista toi sinne lisää tavaraa säilöön. Mitä mieltä olette siitä että yliopistonopiskelija säilyttelee vanhempien luona ala asteen koulukirjoja pahvilaatikollisen? Siis tuo muiden säilöttyjen tavaroiden lisäksi. Hämmästyin kun sain kuulla asiasta. Jos pahvilaatikollinen alakoulun koulukirjoja on säilytettävä asia niin mielestäni se pitäisi säilyttää omassa kodissa. Joku 1, 2 kirjaa olisi ok vielä, ja nehän mahtuisi itsellekin säilöön varmasti.
Minä olen saanut aina säilyttää omia koulukirjojani vanhempieni nurkissa, ja samoin on ollut aina oma huone odottamassa. Tämä on ollut henkisesti tosi tärkeä juttu, etenkin kun opintoni veivät minut joka kesä kesätöihin uudelle paikkakunnalle ja välillä ulkomaillekin.
Ymmärrän, että kaikilla ei ole tilaa ja mahdollisuutta, mutta silti olen sitä mieltä, että jos ulkorakennuksia ja varastotilaa on, kannattaa tehdä lapsilleen tämä palvelus ja pitää huolta heidän tavaroistaan ainakin siihen saakka, että he ovat opintonsa opiskelleet ja vakiintuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavara-ahdistus on aina enemmän tai vähemmän jatkuva, mutta nyt keräsin vasta juuri kirppikselle vietäviä ja en vaan löytänyt ikeakassillista enempää sellaista, josta voisi nyt juuri luopua, joten pakko se on yrittää uskoa että kuusihenkisessä perheessä tavaraa vaan väistämättä on kohtuu paljon. Ehkä yksi hyvä mittari myös se, että meillä ei todellakaan pärjättäisi viikkoa pidempään pyykkäämättä, kun alkaisi loppua käyttövaatteet ja liinavaatteet kesken.
Tavaratyö on jatkuvaa, mutta enemmän voisi nyt vaan panostaa rutiineihin ja siihen, että kaikella on tarpeeksi helposti löytyvä ja järkevä paikka.
Meillä ei ikinä käy näin. Käyn joka kk jonkun osan kodista läpi ja aina löytyy ylimääräistä.
Nyt esim sain talvella hienompia kukkaruukkuja ja istutusaltaita. Löysin vanhat, kun tuli varastossa vastaan.
Samoin, sain ison kasan petivaatteita. Kävin kaikki petivaatteet läpi ja osa sai jatkaa matkaa. En juurikaan osta, mutta saan lahjoituksia, jotka vien kirppikselle ja usein upgraden omiani
Yksi ratkaisu voisi olla kieltäytyä kauniisti lahjoituksista. Siis jos ei tykkää tavarapaljoudesta.
Olen vienyt pari kassillista vaatetta ja kenkiä uffin laatikkoon. Ihana tunne saada pois, vielä on paljon vietävää mihin tarvitsisin auton ja kuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon lähtenyt tavaraa nyt pois ulkorakennuksista. Toisaalta yksi lapsista toi sinne lisää tavaraa säilöön. Mitä mieltä olette siitä että yliopistonopiskelija säilyttelee vanhempien luona ala asteen koulukirjoja pahvilaatikollisen? Siis tuo muiden säilöttyjen tavaroiden lisäksi. Hämmästyin kun sain kuulla asiasta. Jos pahvilaatikollinen alakoulun koulukirjoja on säilytettävä asia niin mielestäni se pitäisi säilyttää omassa kodissa. Joku 1, 2 kirjaa olisi ok vielä, ja nehän mahtuisi itsellekin säilöön varmasti.
Yliopiston opiskelijalla on kuitenkin (oletettavasti) vielä kovinkin väliaikainen asunto. Lisäksi voi tulla vaihtoja tai harjoitteluja, jolloin asunto taas vaihtuu.
Eli kun meillä on toistaiseksi tilaa, olen antanut nuorten säilyttää meillä tavaroita. Välillä sitä on ollut paljonkin (vaihtojen ajan). Lisäksi nuorella on vielä kulunut kovin lyhyt aika ala-aste-ajoista ja niiden kirjoista.
Mutta sitten kun saavat pysyvämmän kodin, katsokoot nuo läpi ja viekööt mennessään mitä haluavat säästää.
No ei se yliopisto-opiskelija nyt sentään viime viikolla ole ala-asteella ollut. En haluaisi joutua säilyttämään kodissani toisen tavaraa, joten ottakoon itse mitä haluaa säästää, ja vieköön vaikka omalle vintille, jos asuntoonsa ei mahdu. On se hyvä nuoren aikuisenkin opetella säästämään tärkeimmät asiat, ja laittamaan pois ne mitä ei enää tarvitse. Ei sitä vastuuta säilyttämisestä toiselle voi sysätä.
Se kotoa muuttaminen on hyvä paikka käydä läpi siihen asti kertyineitä tavaroita. Meillä nuori katsoi läpi kaikki tavaransa tuossa vaiheessa periaatteella, että ensin pakkasi ne mitä halusi ottaa mukaan, sitten katsoi läpi vanhaan kotiin jäävät ja sai jättää osan vielä tänne säilytykseen. Niitä jäi kuitenkin todella kohtuullinen määrä. Ne koulukirjat ja lelut meillä on karsittu pitkin matkaa, joten niitä ei enää paljon ollut.
Mun mielestäni kotoa lähteminen on todella huono ajankohta karsia vanhoja tavaroita. On aivan hirveästi muutenkin järjesteltävää hyvin lyhyessä ajassa, eikä ole harvinaista että ensimmäiset viikot yliopistolla menevät patjamajoituksessa. Mutta jos vanhempi haluaa karsia vaikka keittiötarvikkeista hyvän setin kaksoiskappaleita nuorelle, se on varmasti tervetullutta, sitten kun oikeasti on se katto pään päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmani on liikojen hyödyllisten tavaroiden kasautuminen itselle, kun tiedän jonkun tutun heittävän pois käyttökelpoista huonekalua tai kodinkonetta tai kodin tarviketta. Esim. kunta poisti kirjaston lehtikaapin, joka on valtavan paksua ja kunnollista lastulevyä ja ostaessa kallis. Se olisi viety kaatopaikalle. Pienituloisena haaskaus tekee pahaa. Enkä oiikeasti tarvtse mitään eikä sisälle enää mahdu.
Silti on tyhmää haalia tuollaisia omaksi riesakseen. Niillä aiheuttaa vain turhaa tavaratulvaa itselleen. Ei sinun yksin tarvitse pelastaa maailmaa rojulta kasaamalla kaikkea kotiisi. Pahimmassa tapauksessa niiden hävittämisestä tulee vain sinulle pienituloiselle kuluja, jos joskus raskitkin luopua. Eri asia on silloin, jos satut saamaan jostain juuri todella tarvitsemasi esineen. Ehkä kannattaisi koittaa muuttaa ajatteluaan kaiken mahdollisen hamstraamisesta väljyyden ja ja sen mukanaan tuoman elämän helppouden arvostamiseen. Kun tavaraa on vähemmän, ne mahtuvat paremmin omille paikoilleen ja siivominen ja muu arki sujuu yleensä joustavammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut aina säilyttää omia koulukirjojani vanhempieni nurkissa, ja samoin on ollut aina oma huone odottamassa. Tämä on ollut henkisesti tosi tärkeä juttu, etenkin kun opintoni veivät minut joka kesä kesätöihin uudelle paikkakunnalle ja välillä ulkomaillekin.
Ymmärrän, että kaikilla ei ole tilaa ja mahdollisuutta, mutta silti olen sitä mieltä, että jos ulkorakennuksia ja varastotilaa on, kannattaa tehdä lapsilleen tämä palvelus ja pitää huolta heidän tavaroistaan ainakin siihen saakka, että he ovat opintonsa opiskelleet ja vakiintuneet.
Hienoa, että olet halutessasi saanut noin tehdä, mutta kannattaisi ehkä sinunkin miettiä miksi oikeasti niitä koulukirjoja haluat säilyttää? Tarvitsetko niitä oikeasti vielä johonkin ja otat ne sitten aikanaan omaan kotiisi viemään tilaa? Sitä tarkoitin kun sanoin, että pois muuttaminen on hyvä paikka karsia tavaroita. Eli tehdä yhdenlainen tilinpäätös siitä, mitä oikeasti haluaa siihen mennessä eletystä elämästä säilyttää (ja jättää vain ne sitten sinne vanhempien kotiin säilöön) ja mistä voi jo luopua.
Kyllä tänne löytää edelliseen ketjuun osallistuneet, niin minäkin. Olen karsinut ylimääräistä kamaa jo viitisen vuotta, mutta homma jatkuu. Omakotitaloon on elämän varrella kertynyt monien elämänvaiheiden kautta kaikenlaista sälää. Nyt on menossa puutarhavajan siivous. Enää ei pelata sulkapalloa eikä kouluteta koiria agilityyn, joten semmoisista tavaroista oli helppo löytyä. Sitten löytyy kaikenmoista tuunattavaa puutarhatavaraa, esim aurinkovarjo josta ehkä saisi vielä hyvän korjaamalla tai sitten ei. Iso hökötys pitäisi kai pilkkoa osiin, jotta olisi helpompi pistää roskiin. En enää saa ajaa autoa huonon näön vuoksi eikä ole oikein mahdollista viedä peräkärryllä kaatikselle. . Toivoisin että tässä kaupungissa oli sellainen jätepalvelu, joka maksua vastaan veisi jätteet. Kysyin joskus kuormalavan hintaa ja sehän oli aivan järkyttävä! Ei siihen ole varaa eikä toisaalta ole niin paljon jätettäkään. Mitä tehdä? Taitaa aurinkovarjon raadot jäädä vajaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ulkorakennuksiin pesii aika äkkiä hiiret, niin ne kamat oli sitten siinä. Onhan tää nyt lapselta aika itsekästä vaatia että vanhemmat pitävät jotakin kotimuseota kun toinen haluaa tulla piipahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vintedissä alkaa olla ylitarjontaa myytävistä tuotteista. Omat tuotteet ovat saaneet ihan kivasti katseluita ja tykkäyksiä, mutta alkaahan tuolla olla aika vaikeaa erottua. Olisin tyytyväinen jos saisin menemään vaikka kaksi tuotetta viikossa.
Eilen innostuttiin tyttären kanssa lisäämään kuusi ilmoitusta lisää.
Onneksi meillä on melko vähän myytävää, koska myyminen on hidasta.
Kivijalkakirpparit ovat ongelmissa: asiakkaita olisi, mutta ei myyjiä. Kävin perjantaina kirpparilla ja lähdin tyhjin käsin pois. Suosin ostajana merkkituotteita, etenkin kotimaisten brändien lastenvaatteita.
Tarjolla oli vaan pikamuotia ja krääsää.
kivijalkakirppareilla on ainakin pk-seudulla aika hurjat pöytävuokrat + monet haluaa vielä reilun siivun myyntituotostakin, niin monelle tulee sitten jo halvemmaksi kipata kamat kierrätysboksiin kun alkaa hikisen 50e voiton takia käyttämään siihen yli 10h viikossa normityön ohella.
Itselleni helppo tapa karsia on tyhjentää huone ja täyttää mitä huoneessa tarvitaan.
Meillä kunnossa on työhuone / vierashuone.
Ei mitään ylimääräistä