Ylen MOT yritti kritisoida sitä, kuinka helposti ja nopeasti Ozempic-reseptejä saa
Koko juttu rakennettiin käytännössä nopeuden ympärille – muutaman minuutin vastaanotto ja resepti heti perään. Samalla tuntuu, että huomio vietiin aika tarkoituksella pois yhdestä tärkeästä asiasta: palvelun hinnasta ja saavutettavuudesta. Monelle tämä on kuitenkin selvästi helpompi ja edullisempi tapa saada hoitoa verrattuna siihen perinteiseen malliin, jota kriitikot puolustavat https://yle.fi/a/74-20213734 Lopputulos ei ehkä ollut ihan se, mitä MOT tavoitteli. Kommenteissa enemmistö 236 kommentoijasta tukee lääkäriä, joka mahdollistaa hoidon laajemmalle porukalle – erityisesti niille, joille perinteinen systeemi ei ole toiminut.
Mitä mieltä tästä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli painoindeksi 28, rasvaa vyötäröllä ja vaatteet kiristivät. Menin nettilääkärille, valehtelin painoa vähän ylöspäin ja photoshoppasin vähän vaadittua valokuvaa. Sain vastaavaa laihdutuslääkettä. Aluksi kuukauden annoksen.
Pienimmällä annoskoolla on menty nyt puoli vuotta, painoa lähtenyt 15 kg. Painoindeksi 23, ei jenkkakahvoja.
Sittemmin sain myös työterveyslääkäriltä vuoden reseptin, kun perustelin halua pysyä nykyisessä painossa. Tällä annoskoolla kustannus on vajaan satasen kuussa.
Siinä työterveyslääkärillä otettiin myös kolmen kuukauden jälkeen verikokeet (ihan muusta syystä). Kaikki mahdolliset indikaattorit olivat hyviä ja esim. kolestroliarvot olivat laskeneet selvästi. Myös verenpaine oli laskenut.
En ymmärrä keneltä tämä on pois. Maksan lääkkeen kokonaan itse, saatavuudessa ei ole mitään ongelmia, ja todennäköisesti kuormitan terveydenhuoltoa tulevaisuudessa vähemmän kuin ylipainoisena.
Kateus. Olen kateellinen, koska BMI42 enkä saanut lääkettä julkiselta. Vaikka olin valmis maksamaan sen itse. Kaksi kertaa olen yrittänyt sitä.
Kyllä nää dikiklinikat haisee vaan rahalle. Tullaan lääkäriksi Suomeen esim. Venäjältä missä lääkärin palkat on tosi pienet ja käytetään ihmisten heikkouksia hyväksi esim. lihavuus. Ei tutkita tarkemmin tilannetta, vaan lääkettä tulee ja potilaat on hyväuskoisia ja vaarantavat itsensä. Kyllä tiukka laki dikiklinikpille mitä siellä saa hoitaa. Kenen on vastuu.889
Vierailija kirjoitti:
Niin Ozempic on diabeteslääke, miksi sitä pitäisi saada helposti muihin sairauksiin?
Koska ylipaino aiheuttaa valtavasti terveysongelmia ja kustannuksia, joten ylipainon hoitaminen on todella kannattavaa sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta.
Laihdutuslääkkeiden ja -kuurien huono puoli on, että paino tulee 95 % todennäköisyydellä takaisin korkojen kera.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuslääkkeiden ja -kuurien huono puoli on, että paino tulee 95 % todennäköisyydellä takaisin korkojen kera.
Kyseessä onkin pitkäaikaissairaus ja lääkitys niin ollen usein elinikäinen.
Se ei ole pelkästään diabetes lääke. Kyllä se on myös lihavuuden hoitoon tarkoitettu ja käytetty.