Minusta tulee ukki ensi kesänä
Kesäkuussa pitäisi tuon tittelin oikeuttavan henkilön saapua tähän maailmaan. Saa onnitella.
Onko muita isovanhempia paikalla? Vinkkejä tähän uuteen kunniatehtävään?
Kommentit (104)
Mun vaari vainaa (veti överit) kasvatti ganjaa ja oli aina kamoissa.
Hyvät muistot jäi.
T.Kämä
Vierailija kirjoitti:
Jos on pojan lapsi, niin varaudu siihen, ettet tule olemaan isossa roolissa lapsen elämässä. Miniän perhe menee aina etusijalle ja sinut muistetaan lähinnä silloin kun tarvitaan ilmaista lapsenvahtia. Muuten kaikki huomio ja kiva menee niille paremmille isovanhemmille, eli miniän vanhemmille.
Noinhhan se menee. Olen sen erittäin selvästi huomannut monessa perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmuus on ihan parasta.
Meillä on isoimmat lapsenlapset piakkoin täysikasvuisia, mutta joku pienempikin pyörii tuossa yhä lapsen roolissa.
Saat isot pisteet, jos osaat vaihtaa myös vaipat, etkä ala kitistä.
Meidän apumme on kelvannut sekä tyttären että pojan perheelle. Nuo valitukset miniöistä ovat varmaan valittajien päissä. sekä omat lapset että heidän puolisonsa ovat aikuisia ja sellaisina heitä tulee kunnioittaa. Esim. kaikki lasta koskevat päätökset ovat heidän, olipa kysymys kasvatuksesta tai ruokavalioista.
Nuorille vanhemmille on hyvä antaa lastenhoitoapua mahdollisuuksiesi mukaan, jotta saavat välillä ladata pattereitaan jopa yön yli.
Kyllä vaipanvaihto sujuu. Tätä uutta roolia ennen ole kuitenkin ollut isä ja kahden nuoremman vaippoja tuli useasti vaihdettua. Siinä tuli tutuksi homma alkaen aina kuuluisaa niskapaskaa myöten. Uskon, että menee tuo homma vanhalla rutiinilla.
Tuossa joutuu tekemään vähän ajatustyötä, että ne omat lapset ovat tosiaan nyt aikuisia. Toki heitä sellaisina kunnioitan, mutta kyllä se outoa on ajatella, että pojasta tulee nyt isä vaikka itse näen hänet lapsena.
Onnittelut! <3 Ihana tehtävä. Olen 6 -vuotiaan tytön mummi.
Vinkkinä : Ole läsnä. Muista halata ja kertoa, kuinka rakastat. Pitäkää omat juttunne. Se voi olla mitä vain. Keinuminen yhdessä, lukeminen, askartelu, tutkiminen, liikkuminen mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pojan lapsi, niin varaudu siihen, ettet tule olemaan isossa roolissa lapsen elämässä. Miniän perhe menee aina etusijalle ja sinut muistetaan lähinnä silloin kun tarvitaan ilmaista lapsenvahtia. Muuten kaikki huomio ja kiva menee niille paremmille isovanhemmille, eli miniän vanhemmille.
Olen nähnyt tuon lähipiirissä joten totta on. Useakin kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Onnea Ukille! Se on hieno kunniatehtävä ja erittäin hienoa ja antoisaa!
Itse olen kolmen (ihan kohta neljän) lapsenlapsen Ukki. Ovat poikieni lapsia ja suhde on läheinen. Älä välitä tuosta yhdestä ankeuttajasta, joka yrittää levittää omaa ahdistustaan ja epäonnistumistaan muille. Tuo on puhtaasi hänen ongelmansa, ei yleistettävissä. Kyllä Ukilla voi olla läheiset suhteet ihan yhtä lailla poikansa ja tyttärensä lapsiin. Ja tälle ankeuttajalle sanon vinkkinä: mitäpä jos ottaisit asian puheeksi poikasi ja miniäsi kanssa. Kerro suoraan, että haluat olla enemmän läsnä lastenlastesi elämässä ja tehdä heidän kanssaan ukki-juttuja.
Täällä on tullut hyviä konkreettisia vinkkejä, enkä lähde niitä toistamaan. Ukki voi opettaa lapsenlapsilleen kaikenlaisia taitoja, mitä vanhemmat eivät kiireiltään ehdi. Ukki voi olla tuki ja turva, jolle voi tulla huoliaan purkamaan. On ehkä luontevaa, että Ukki opettaa lapsenlapsilleen (sopivassa iässä ja myös tytöille) kaikenlaisia "miehekkäitä" juttuja puukon käsittelystä alkaen, mutta tärkeää on myös että Ukki opettaa myös että miehellä on tunteet ja mies voi olla myös herkkä.
Meillä luonto, retkeily ja esim. nakkien tai lettujen paisto nuotiolla tai kodassa on ollut suosiossa. Vanhin lapsenlapseni alkaa olla siinä iässä, että ensi syksynä iltojen pimennyttä ajattelin puhaltaa pölyt tähtikaukoputkestani.
Aloitin myös uuden harrastuksen. "taikatemppuileva Ukki" on jotain, minkä lapset varmasti vanhuksinakin muistavat. Muutaman olen jo kokeeksi esittänyt, suurin osa on treenivaiheessa. Voi sitä silmien pyöreyttä ja ihmettelyn määrää :)
Tässäpä paljon hyviä huomioita kokeneemmalta kanssaukilta. Onnea teille neljännestä. Meillä on läheiset suhteet kaikkiin lapsiin ja miniä on tolkun ihminen. Välimatkaakin meillä on vain viitisen kilometriä, joten en kyllä usko, että jäädän etäisiksi lapsenlapsen kanssa.
Itselle välillä päänvaivaa aiheuttaa se, että mitkä ovat ukkijuttuja ja mitkä ovat isäjuttuja. Poika tästä aina välillä huomauttaa, kun kerron hänelle kaikkia suunnitelmiani mitä sitten lapsenlapsen kanssa tehdään. Naljailen sitten takaisin, että otan nyt takaisin ne vajaat kuusi vuotta mitkä hänen kanssaan menivät ohi. Poika siis tuli elämääni vaimon kylkiäisenä kun tavattiin.
Lintuhommat on ainakin sovittu jäävän minulle. Eli niitä mennään yhdessä kiikareilla katsomaan tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vttua sinä meille siitä meuhksat, törppö? Et taida olla tämän maailman ainut ukki.
En ole, sen takia tässä muita isovanhempia peräänkuulutankin. Ei tartte lukea jos ottaa päähän.
Muistan kun ukki makasi olohuoneen sohvalla, päästeli mojovia
pieruja, veti tupakkaa ja hörppi A-olutta, joskus ukki kävi ottamassa mummista luulot pois pieksemällä mummia.
Paljon onnea! Sydäntä lämmittää lukea välillä tämmöistä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Triplaukki. Kalliiksi tulee, kaksi mönkkäriä ja mopon jo ostanut.
Eikö se ole vanhempien asia ostaa ?
No höh.
Me ollaan ihan sovittu, että nuorten vanhempien kanssa, että voidaan hankkia lapsenlapsille jotain kalliimpia juttuja. Mihin me rahamme laittaisimme? Ei ole velkoja ja ok palkat ja eläkkeet ja pankkihillot. Lapsilla asuntovelat ja suuret ruoka- ja vaatekulut.
No sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt tuon lähipiirissä joten totta on. Useakin kokemus.
Tänne onkin tosi tärkeää tulla muistuttamaan, että turhaan ilakoit ja itku pitkästä ilosta.
Joo, äidinäiti on luonnollisesti usein läheisin isovanhempi, mutta ei tämä(kään) ole sellainen asia, mihin ei voisi itse mitenkään vaikuttaa. Eikä tuo ole muutenkaan mikään kilpailu. Hyvähän se on, että on useita läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea Ukille! Se on hieno kunniatehtävä ja erittäin hienoa ja antoisaa!
Itse olen kolmen (ihan kohta neljän) lapsenlapsen Ukki. Ovat poikieni lapsia ja suhde on läheinen. Älä välitä tuosta yhdestä ankeuttajasta, joka yrittää levittää omaa ahdistustaan ja epäonnistumistaan muille. Tuo on puhtaasi hänen ongelmansa, ei yleistettävissä. Kyllä Ukilla voi olla läheiset suhteet ihan yhtä lailla poikansa ja tyttärensä lapsiin. Ja tälle ankeuttajalle sanon vinkkinä: mitäpä jos ottaisit asian puheeksi poikasi ja miniäsi kanssa. Kerro suoraan, että haluat olla enemmän läsnä lastenlastesi elämässä ja tehdä heidän kanssaan ukki-juttuja.
Täällä on tullut hyviä konkreettisia vinkkejä, enkä lähde niitä toistamaan. Ukki voi opettaa lapsenlapsilleen kaikenlaisia taitoja, mitä vanhemmat eivät kiireiltään ehdi. Ukki voi olla tuki ja turva, jolle voi tulla huoliaan purkamaan. On ehkä luontevaa, että Ukki opettaa lapsenlapsilleen (sopivassa iässä ja myös tytöille) kaikenlaisia "miehekkäitä" juttuja puukon käsittelystä alkaen, mutta tärkeää on myös että Ukki opettaa myös että miehellä on tunteet ja mies voi olla myös herkkä.
Meillä luonto, retkeily ja esim. nakkien tai lettujen paisto nuotiolla tai kodassa on ollut suosiossa. Vanhin lapsenlapseni alkaa olla siinä iässä, että ensi syksynä iltojen pimennyttä ajattelin puhaltaa pölyt tähtikaukoputkestani.
Aloitin myös uuden harrastuksen. "taikatemppuileva Ukki" on jotain, minkä lapset varmasti vanhuksinakin muistavat. Muutaman olen jo kokeeksi esittänyt, suurin osa on treenivaiheessa. Voi sitä silmien pyöreyttä ja ihmettelyn määrää :)
Tässäpä paljon hyviä huomioita kokeneemmalta kanssaukilta. Onnea teille neljännestä. Meillä on läheiset suhteet kaikkiin lapsiin ja miniä on tolkun ihminen. Välimatkaakin meillä on vain viitisen kilometriä, joten en kyllä usko, että jäädän etäisiksi lapsenlapsen kanssa.
Itselle välillä päänvaivaa aiheuttaa se, että mitkä ovat ukkijuttuja ja mitkä ovat isäjuttuja. Poika tästä aina välillä huomauttaa, kun kerron hänelle kaikkia suunnitelmiani mitä sitten lapsenlapsen kanssa tehdään. Naljailen sitten takaisin, että otan nyt takaisin ne vajaat kuusi vuotta mitkä hänen kanssaan menivät ohi. Poika siis tuli elämääni vaimon kylkiäisenä kun tavattiin.
Lintuhommat on ainakin sovittu jäävän minulle. Eli niitä mennään yhdessä kiikareilla katsomaan tulevaisuudessa.
No eihän sinusta sitten ole edes mitään ukkia tulossa. Pojan oikea isä on ukki ja sinä olet pojan äidin miesystävä, et muuta. Älä omi roolia joka ei sinulle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toisin sanoen miniäsi ei ole ottanut tehtäväkseen hoitaa poikasi puolesta hänen suhdettaan teihin ja siksi olette jääneet etäisemmiksi.
Mitenkähän tuo taas väännettiin miehen syyksi, aika monotonista. Ja teoreettisen feminististä. Miksi naiset ei voisi ylläpitää sosiaalisia perhesuhteita enemmän kuin miehet: heillä on siihen paksumpi aivokurkiainen kuin miehellä, se tarkoittaa sosiaalisia taitoja. Feministit eivät ymmärrä naisen erityislaatuisuutta lainkaan!
Te feministit haluatte, että miehet ja naiset olisivat samanlaisia, sellaisen tylsän maailman haluaisitte.
Minulla on yksi lapsenlapsi, ja on selvä ero siinä, miten miniä on äitinsä kanssa ja minun kanssa lapsi mukana. Myös omilla lapsillani oli läheisempi suhde äitiini eli mummoonsa kuin anoppiini, miehen äitiin.
Anoppihan on kuitenkin vieras ihminen alun perin, mutta oman äidin on tuntenut aina. t. nainen 69 v
Kun nainen synnyttää, hänestä tulee vauva. Kun mies synnyttää, hänestä tulee ukki.
Suhakza
Ei ole ollenkaan aina niin, että pojan vanhemmat ns. ohitetaan, ei pidä yleistää. Onnea tulevalle ukille.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun ukki makasi olohuoneen sohvalla, päästeli mojovia
pieruja, veti tupakkaa ja hörppi A-olutta, joskus ukki kävi ottamassa mummista luulot pois pieksemällä mummia.
Kossua välillä
Vielä ehdit mummoksikin! Oletko harkinnut leikkausta?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollenkaan aina niin, että pojan vanhemmat ns. ohitetaan, ei pidä yleistää. Onnea tulevalle ukille.
Jep. Isäni isä oli minulle isovanhemmista se kaikista läheisin. Oltiin monessa suhteessa samanlaisia ja kiinnostuneita samoista asioista.
Onnea aloittajelle!
Huippujuttu, olethan sitten semmoinen ukki mistä jää lämpimät muistot ja jokunen hassu anekdootti eteenpäin kerrottavaksi.
Onnittelut. Vähän käyn kadena. Mutta onnittelut kuitenkin,