Minusta tulee ukki ensi kesänä
Kesäkuussa pitäisi tuon tittelin oikeuttavan henkilön saapua tähän maailmaan. Saa onnitella.
Onko muita isovanhempia paikalla? Vinkkejä tähän uuteen kunniatehtävään?
Kommentit (106)
Sinusta tulee ukki, mutta kuka on isä? Syntyykö lapsi valmiiksi kontti selässä?
Vierailija kirjoitti:
Sinusta tulee ukki, mutta kuka on isä? Syntyykö lapsi valmiiksi kontti selässä?
Pojastaanhan tuo tuleva ukki on toistuvasti puhunut. Outo viesti.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en tule ukiksi koskaan. T. 66-vuotias vanhapoika
jos vain haluat, varaukkeja kaivataan kovasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on pojan lapsi, niin varaudu siihen, ettet tule olemaan isossa roolissa lapsen elämässä. Miniän perhe menee aina etusijalle ja sinut muistetaan lähinnä silloin kun tarvitaan ilmaista lapsenvahtia. Muuten kaikki huomio ja kiva menee niille paremmille isovanhemmille, eli miniän vanhemmille.
Oletko koskaan miettinyt, miksi poikasi ei halua pitää yhteyttä tai vaalia suhdettasi hänen lapsiinsa?
Johan minä kirjoitin, että olen kasvattanut kiltin ja kunnollisen pojan joka mukautuu miniän oikkuihin. Jos miniä ei halua itse ylläpitää suhdetta meihin, niin minkäs poika sille mahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Triplaukki. Kalliiksi tulee, kaksi mönkkäriä ja mopon jo ostanut.
Yhteinen aika ja mukava yhdessä tekeminen ovat arvokkainta mitä voi lapsenlapselleen antaa, tavarat on hetken kivoja mutta jäävät kakkoseksi. x3pappa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on pojan lapsi, niin varaudu siihen, ettet tule olemaan isossa roolissa lapsen elämässä. Miniän perhe menee aina etusijalle ja sinut muistetaan lähinnä silloin kun tarvitaan ilmaista lapsenvahtia. Muuten kaikki huomio ja kiva menee niille paremmille isovanhemmille, eli miniän vanhemmille.
Oletko koskaan miettinyt, miksi poikasi ei halua pitää yhteyttä tai vaalia suhdettasi hänen lapsiinsa?
Johan minä kirjoitin, että olen kasvattanut kiltin ja kunnollisen pojan joka mukautuu miniän oikkuihin. Jos miniä ei halua itse ylläpitää suhdetta meihin, niin minkäs poika sille mahtaa?
Onko poikasi joku tahdoton vässykkä, joka ei itse pysty hoitamaan suhdettaan vanhempiinsa?
Ja musta tulee ensikertalainen mummu elokuussa.
Olen vielä työelämässä mutta oon kyllä miettinyt millainen mummu musta tulee. Ainakin sellainen, joka vie lapsen retkelle. Otetaan eväät ja vaikka riippumatot mukaan. Leivon lapsen kanssa pullaa ja opetan uimaan. Eli samanlaista lapsuttaa kuin mun omillakin lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen aika ja mukava yhdessä tekeminen ovat arvokkainta mitä voi lapsenlapselleen antaa, tavarat on hetken kivoja mutta jäävät kakkoseksi. x3pappa
Näin minäkin tuppaan ajattelemaan. Ei se omien lastenkaan lapsuus mitään yltäkylläisyyttä ollut, kun vaimon kanssa alettiin nollasta yhteistä elämää rakentamaan. Nyt tulevalle lapsenlapselle olisi tarjota paljon enemmän, mutta eiköhän ne yhteinen aika ja mukava tekeminen edelleen ne tärkeimmät ole. Juuri vanhin poika muisteli kuinka kivaa oli kun mentiin omalle pihalle telttaretkelle, vaikka silloin meillä oli se tilanne, ettei ollut varaa kummoisempaan lomamatkaan ja kun autokin hajosi, niin omaa pihaa pidemmälle ei retkelle päästy.
Ihana uutinen, kovasti paljon onnea :) itse katson onnistuneeni kummin tehtävässä, tehtiin kymmenet kummiretket, kun penskat oli pieniä, ja lapsia. Vieläkin puhuvat "pummista ja kummituksesta", molemmat yli 40v. Kun täytin 50, nuoret vei minut teatteriin "kummitusretkelle". Arvostin todella.
Onnistut sinäkin ukkiudessasi olemalla oma itsesi, kuuntelemalla ja kyselemällä kuulimisia, sitten isompana. Pienenä riittää syli.
Vierailija kirjoitti:
Ja musta tulee ensikertalainen mummu elokuussa.
Olen vielä työelämässä mutta oon kyllä miettinyt millainen mummu musta tulee. Ainakin sellainen, joka vie lapsen retkelle. Otetaan eväät ja vaikka riippumatot mukaan. Leivon lapsen kanssa pullaa ja opetan uimaan. Eli samanlaista lapsuttaa kuin mun omillakin lapsilla.
Onneksi olkoon! Meillä on nyt tasan kaksi kuukautta siihen, kun pienen pitäisi syntyä. Itse jään tuolloin pitämään lomat pois ja siitä sitten eläkkeelle. Vaimo jatkaa vielä pari vuotta työelämässä. Kovasti sitä itsellänikin mietinnässä millainen ukki minusta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Meidän Ukkikin oli Ukki!
Ja hän tuli Ukiksi jo 37vuotiaana, mikä nyt itse 35vuotiaana lapsettomana opiskelijana tuntuu tosi hurjalta ajatukselta.
Ukki oli ihana. Hutikassa kylläkin ylseensä, mut semmonen luonnonläheinen puuhastelija. Kaikkia koneita rassaili ja ihmetteli pihan eläimiä, sanoi aina jotain tyyliin "sieltä se kallevaris tulla kallistelloo".
Just katsoin valokuvia edesmenneestä Ukistani. Joka kuvassa oli joko saha, kirves tai kalaverkot kädessä, ja vieressä viina tai kaljapullo :)
Ehkä lapsenlapsen näkökulmasta sanoisin että älä vie pientä verkoille jos olet itse kovin maistissa.
Mut muuten, opeta kädestä pitäen kaikkea mitä tiedät luonnosta, rakenna pajupillejä, tehkää mansikkamaitoa, etsikää sisiliskoja ja sammakonkutua, näytä tähtikuvioita, anna kokeilla työkaluja ja seurata kun rakentelet jotain, vie kotieläinpustoon ja soitata autostereoissa omaa lempihumppaasi, pyydä teininä joskus kahvittelemaan ja käy itse kylässä. Vie metsäretkille ja opeta nuotiontekoa. Soittele välillä ja kysy miten menee, opeta autokoululaiselle kuinka auto tankataan ja renkaat ja pyyhkijänsulat vaihdetaan itse. Kehu kun lapsi tekee jotain hyvin, tai uskaltaa tehdä jotain mikä häntä jännittää, tai jos lapsi osoittaa kiltteyttä eläimille tai muille lapsille. Näistä asioista muistan itse aina oman Ukkini lämmöllä, ja muuta isähahmoa ei edes ollutkaan.
Näytä myös omat tunteesi, jos olet vaikka ihan rakastunut Mummoon, niin osta Mummolle kukkia ja anna huomiota näkyvästi. Jos naapurin Pena suututtaa niin pohdi ääneen että miten se Pena nyt noin, kyllä tämä asia pitää käydä keskustelemassa selväksi.
Lapsi oppii miten muita kohdellaan kauniisti, kun näkee miten auktoriteettihahmo kohtelee muita ympärillään.
Kerro myös omista vanhemmistasi ja lapsuudestasi. Minua harmittaa kamalasti etten tajunnut jutella näistä asioista ennenkuin Ukki meni.
Terveisin Ukin Tyttö.
Ps. Onnittelut suuret kuin kuusen juuret! (Ois meidänkin Ukki sanonut)
Ihanaa kun on ollut sellaista, toivoisin kaikille. Mä en tuntenut kumpaakaan ukkia tahi mummoa, kuolivat ennen syntymääni.
Lapsi sanoo "pappa" ja se kuulostaa aluksi hassulta. Sitten hienolta.
Lycka till, ole mahdollisimman paljon lapsenvahtina, että vanhemmat pääsevät välillä rentoutumaan!
Isovanhemmuus on ihan parasta.
Meillä on isoimmat lapsenlapset piakkoin täysikasvuisia, mutta joku pienempikin pyörii tuossa yhä lapsen roolissa.
Saat isot pisteet, jos osaat vaihtaa myös vaipat, etkä ala kitistä.
Meidän apumme on kelvannut sekä tyttären että pojan perheelle. Nuo valitukset miniöistä ovat varmaan valittajien päissä. sekä omat lapset että heidän puolisonsa ovat aikuisia ja sellaisina heitä tulee kunnioittaa. Esim. kaikki lasta koskevat päätökset ovat heidän, olipa kysymys kasvatuksesta tai ruokavalioista.
Nuorille vanhemmille on hyvä antaa lastenhoitoapua mahdollisuuksiesi mukaan, jotta saavat välillä ladata pattereitaan jopa yön yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vanhempien asia ostaa ?
No höh.
Me ollaan ihan sovittu, että nuorten vanhempien kanssa, että voidaan hankkia lapsenlapsille jotain kalliimpia juttuja. Mihin me rahamme laittaisimme? Ei ole velkoja ja ok palkat ja eläkkeet ja pankkihillot. Lapsilla asuntovelat ja suuret ruoka- ja vaatekulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko poikasi joku tahdoton vässykkä, joka ei itse pysty hoitamaan suhdettaan vanhempiinsa?
Voi hellan lella, kun on vaikea ymmärtää. Poika on kunnolliseksi kasvatettu, naista kunnioittamaan niin miniän sana on laki. Menikö vihdoin jakeluun?
Onnea Ukille! Se on hieno kunniatehtävä ja erittäin hienoa ja antoisaa!
Itse olen kolmen (ihan kohta neljän) lapsenlapsen Ukki. Ovat poikieni lapsia ja suhde on läheinen. Älä välitä tuosta yhdestä ankeuttajasta, joka yrittää levittää omaa ahdistustaan ja epäonnistumistaan muille. Tuo on puhtaasi hänen ongelmansa, ei yleistettävissä. Kyllä Ukilla voi olla läheiset suhteet ihan yhtä lailla poikansa ja tyttärensä lapsiin. Ja tälle ankeuttajalle sanon vinkkinä: mitäpä jos ottaisit asian puheeksi poikasi ja miniäsi kanssa. Kerro suoraan, että haluat olla enemmän läsnä lastenlastesi elämässä ja tehdä heidän kanssaan ukki-juttuja.
Täällä on tullut hyviä konkreettisia vinkkejä, enkä lähde niitä toistamaan. Ukki voi opettaa lapsenlapsilleen kaikenlaisia taitoja, mitä vanhemmat eivät kiireiltään ehdi. Ukki voi olla tuki ja turva, jolle voi tulla huoliaan purkamaan. On ehkä luontevaa, että Ukki opettaa lapsenlapsilleen (sopivassa iässä ja myös tytöille) kaikenlaisia "miehekkäitä" juttuja puukon käsittelystä alkaen, mutta tärkeää on myös että Ukki opettaa myös että miehellä on tunteet ja mies voi olla myös herkkä.
Meillä luonto, retkeily ja esim. nakkien tai lettujen paisto nuotiolla tai kodassa on ollut suosiossa. Vanhin lapsenlapseni alkaa olla siinä iässä, että ensi syksynä iltojen pimennyttä ajattelin puhaltaa pölyt tähtikaukoputkestani.
Aloitin myös uuden harrastuksen. "taikatemppuileva Ukki" on jotain, minkä lapset varmasti vanhuksinakin muistavat. Muutaman olen jo kokeeksi esittänyt, suurin osa on treenivaiheessa. Voi sitä silmien pyöreyttä ja ihmettelyn määrää :)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en tule ukiksi koskaan. T. 66-vuotias vanhapoika
...kunnes joku kiva mummo korjaa sinut talteen.
Eikö se ole vanhempien asia ostaa ?