Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta tulee ukki ensi kesänä

Vierailija
15.04.2026 |

Kesäkuussa pitäisi tuon tittelin oikeuttavan henkilön saapua tähän maailmaan. Saa onnitella.

Onko muita isovanhempia paikalla? Vinkkejä tähän uuteen kunniatehtävään?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana aihe tässä ketjussa, onnea tulevalle ukille! 

Vierailija
82/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tajuat, että tulevalla lapsenlapsellasi ei ole elinkelpoista planeettaa koko elinajaksi. Hyvä jos aikuiseksi asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministereistä tuli EUnukkeja sillä hetkellä kun meidät huijattiin Eurostoliittoon.

Vierailija
84/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, paljon onnea ukille!  Ihana uutinen.  Itsekin odotin lapsenlapsia parikymmentä vuotta ja nyt olenkin saanut kaksi lastenlasta vuoden sisällä.  Pidä paljon sylissä ja juttele lapselle, jotta hän oppii sinut tuntemaan.  Voi sitä rakkauden määrää.

Vierailija
85/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pojan lapsi, niin varaudu siihen, ettet tule olemaan isossa roolissa lapsen elämässä. Miniän perhe menee aina etusijalle ja sinut muistetaan lähinnä silloin kun tarvitaan ilmaista lapsenvahtia. Muuten kaikki huomio ja kiva menee niille paremmille isovanhemmille, eli miniän vanhemmille.

Meillä miehen isä ja hänen vaimo (nro.2) on meidän lapsille tärkein isovanhempi pari.

Minun isä ei halua olla lasten kanssa missään tekemisissä, äitini on kuollut ja anoppi lasten kanssa tekemisissä vain syntymäpäivinä ja jouluna, syytä en tiedä miksi.    

Miniä

Vierailija
86/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea! Sydäntä lämmittää, että käytät sanaa ukki. Minä olen ollut ystäväpiirissä ainoa, joka on puhunut isoisästä ukkina. Muiden isoisät ovat olleet pappoja/paappoja tai vaareja. 

Puppa 👴🏻

Vierailija
87/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea Ukille! Se on hieno kunniatehtävä ja erittäin hienoa ja antoisaa!

Itse olen kolmen (ihan kohta neljän) lapsenlapsen Ukki. Ovat poikieni lapsia ja suhde on läheinen. Älä välitä tuosta yhdestä ankeuttajasta, joka yrittää levittää omaa ahdistustaan ja epäonnistumistaan muille. Tuo on puhtaasi hänen ongelmansa, ei yleistettävissä. Kyllä Ukilla voi olla läheiset suhteet ihan yhtä lailla poikansa ja tyttärensä lapsiin. Ja tälle ankeuttajalle sanon vinkkinä: mitäpä jos ottaisit asian puheeksi poikasi ja miniäsi kanssa. Kerro suoraan, että haluat olla enemmän läsnä lastenlastesi elämässä ja tehdä heidän kanssaan ukki-juttuja.

Täällä on tullut hyviä konkreettisia vinkkejä, enkä lähde niitä toistamaan. Ukki voi opettaa lapsenlapsilleen kaikenlaisia taitoja, mitä vanhemmat eivät kiireiltään ehdi. Ukki voi olla tuki ja turva, jolle voi tulla huoliaan purkamaan. On ehkä luontevaa, että Ukki opettaa lapsenlapsilleen (sopivassa iässä ja myös tytöille) kaikenlaisia "miehekkäitä" juttuja puukon käsittelystä alkaen, mutta tärkeää on myös että Ukki opettaa myös että miehellä on tunteet ja mies voi olla myös herkkä.

Meillä luonto, retkeily ja esim. nakkien tai lettujen paisto nuotiolla tai kodassa on ollut suosiossa. Vanhin lapsenlapseni alkaa olla siinä iässä, että ensi syksynä iltojen pimennyttä ajattelin puhaltaa pölyt tähtikaukoputkestani.

Aloitin myös uuden harrastuksen. "taikatemppuileva Ukki" on jotain, minkä lapset varmasti vanhuksinakin muistavat. Muutaman olen jo kokeeksi esittänyt, suurin osa on treenivaiheessa. Voi sitä silmien pyöreyttä ja ihmettelyn määrää :)

Tässäpä paljon hyviä huomioita kokeneemmalta kanssaukilta. Onnea teille neljännestä. Meillä on läheiset suhteet kaikkiin lapsiin ja miniä on tolkun ihminen. Välimatkaakin meillä on vain viitisen kilometriä, joten en kyllä usko, että jäädän etäisiksi lapsenlapsen kanssa.

Itselle välillä päänvaivaa aiheuttaa se, että mitkä ovat ukkijuttuja ja mitkä ovat isäjuttuja. Poika tästä aina välillä huomauttaa, kun kerron hänelle kaikkia suunnitelmiani mitä sitten lapsenlapsen kanssa tehdään. Naljailen sitten takaisin, että otan nyt takaisin ne vajaat kuusi vuotta mitkä hänen kanssaan menivät ohi. Poika siis tuli elämääni vaimon kylkiäisenä kun tavattiin.

Lintuhommat on ainakin sovittu jäävän minulle. Eli niitä mennään yhdessä kiikareilla katsomaan tulevaisuudessa.

Onpa aika hassu ajatus, että jotkut jutut voisi olla vain isäjuttuja tai ukkijuttuja. Kai asioita voi tehdä kummankin kanssa, ei sen tarvitse mennä mitenkään kilpailuksi. Oma ukkini opetti minut tekemään pajupillin, vaikka kyllä isäkin niitä osasi tehdä. Ukki oli isääni rauhallisempi ja kärsivällisempi luonne ja todella luonnonläheinen, kekseliäs ja taitava käsistään, mutta tosi hiljainen ja varmaan omalla laillaan aika ujo. Hänen kanssaan olisi pystynyt varmasti opettelemaan monenlaista muutakin kädentaitoa, mutta se valitettavasti ei koskaan toteutunut. Arvostin ukkia tosi paljon.

Tietysti jos asia on pojallesi tärkeä, niin vähän voi yrittää katsoa ettei tule astuttua hänen tontilleen, mutta itse olisin lapsena ja nuorenakin kyllä ukin kanssa tehnyt mielelläni samojakin asioita kuin isän kanssa.

Vierailija
88/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon!

Vierailija
89/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Ukki!

Minun neuvoni on, vietä paljon aikaa vauvan kanssa ihastelllen häntä. Nauti vauvasta ja näytä se. Tarjoudu hoitamaan vauvaa, kun se on mahdollista. 

Isovanhemmuus on huippuihanaa!

T. 6kk ikäisen vauvan mummu

Vierailija
90/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onnittelut  tulevalle ukille, on arvonimi ;)

No ni, lompakko auki reilusti sit seuraavat 20 vuotta.    🤪🤡🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
91/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea! Sydäntä lämmittää, että käytät sanaa ukki. Minä olen ollut ystäväpiirissä ainoa, joka on puhunut isoisästä ukkina. Muiden isoisät ovat olleet pappoja/paappoja tai vaareja. 

Puppa 👴🏻

Jes

Vierailija
92/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ukki? Nimestä tulee mieleen, et sillä on kainalot ja nivuset homeessa.

Vierailija
93/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin osivasti kuvattu.

Vierailija
94/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin osivasti kuvattu.

Homeessa, yök!

Vierailija
95/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappa

&

Mummu

Vierailija
96/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukki nimitystä käytetään isoisästä ainakin oulun seudulla, kainuussa ja savossa. Ei Etelä-Suomessa. 

Vierailija
97/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kolmen (ihan kohta neljän) lapsenlapsen Ukki. Ovat poikieni lapsia ja suhde on läheinen. Älä välitä tuosta yhdestä ankeuttajasta, joka yrittää levittää omaa ahdistustaan ja epäonnistumistaan muille. Tuo on puhtaasi hänen ongelmansa, ei yleistettävissä. Kyllä Ukilla voi olla läheiset suhteet ihan yhtä lailla poikansa ja tyttärensä lapsiin. Ja tälle ankeuttajalle sanon vinkkinä: mitäpä jos ottaisit asian puheeksi poikasi ja miniäsi kanssa. Kerro suoraan, että haluat olla enemmän läsnä lastenlastesi elämässä ja tehdä heidän kanssaan ukki-juttuja.

Täällä on tullut hyviä konkreettisia vinkkejä, enkä lähde niitä toistamaan. Ukki voi opettaa lapsenlapsilleen kaikenlaisia taitoja, mitä vanhemmat eivät kiireiltään ehdi. Ukki voi olla tuki ja turva, jolle voi tulla huoliaan purkamaan. On ehkä luontevaa, että Ukki opettaa lapsenlapsilleen (sopivassa iässä ja myös tytöille) kaikenlaisia "miehekkäitä" juttuja puukon käsittelystä alkaen, mutta tärkeää on myös että Ukki opettaa myös että miehellä on tunteet ja mies voi olla myös herkkä.

Meillä luonto, retkeily ja esim. nakkien tai lettujen paisto nuotiolla tai kodassa on ollut suosiossa. Vanhin lapsenlapseni alkaa olla siinä iässä, että ensi syksynä iltojen pimennyttä ajattelin puhaltaa pölyt tähtikaukoputkestani.

Aloitin myös uuden harrastuksen. "taikatemppuileva Ukki" on jotain, minkä lapset varmasti vanhuksinakin muistavat. Muutaman olen jo kokeeksi esittänyt, suurin osa on treenivaiheessa. Voi sitä silmien pyöreyttä ja ihmettelyn määrää :)

Tässäpä paljon hyviä huomioita kokeneemmalta kanssaukilta. Onnea teille neljännestä. Meillä on läheiset suhteet kaikkiin lapsiin ja miniä on tolkun ihminen. Välimatkaakin meillä on vain viitisen kilometriä, joten en kyllä usko, että jäädän etäisiksi lapsenlapsen kanssa.

Itselle välillä päänvaivaa aiheuttaa se, että mitkä ovat ukkijuttuja ja mitkä ovat isäjuttuja. Poika tästä aina välillä huomauttaa, kun kerron hänelle kaikkia suunnitelmiani mitä sitten lapsenlapsen kanssa tehdään. Naljailen sitten takaisin, että otan nyt takaisin ne vajaat kuusi vuotta mitkä hänen kanssaan menivät ohi. Poika siis tuli elämääni vaimon kylkiäisenä kun tavattiin.

Lintuhommat on ainakin sovittu jäävän minulle. Eli niitä mennään yhdessä kiikareilla katsomaan tulevaisuudessa.

No eihän sinusta sitten ole edes mitään ukkia tulossa. Pojan oikea isä on ukki ja sinä olet pojan äidin miesystävä, et muuta. Älä omi roolia joka ei sinulle kuulu.

Mummot ja ukit voivat olla hyvin monenmoista sukua tai ei sukua ensinkään, mutta silti rooli sopii jokaiselle, joka osaa ottaa lapset huomioon hyvällä tavalla.

Läheiseni - tuolloin jo eläkkeellä - oli jostain syystä käymässä entisellä työpaikallaan päiväkodissa. Siellä oli sattumalta isovanhempien päivä. Rappusilla istui surullinen pieni henkilö ja läheiseni meni jututtamaan häntä. No lapsukaisella oli paha mieli, kun omat isovanhemmat asuivat kaukana, eikä heistä kukaan päässyt osallistumaan tuohon tärkeään päivään. Niinpä lapsirakas läheiseni kysyi lapselta: "Voinko minä olla tänään sinun mummisi?" Diili syntyi heti ja kuulemma he viettivät oikein mukavan isovanhempien päivän. :)

Vierailija
98/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukki nimitystä käytetään isoisästä ainakin oulun seudulla, kainuussa ja savossa. Ei Etelä-Suomessa. 

No ei Etelä- Savossa sanottu

Vierailija
99/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän sinusta sitten ole edes mitään ukkia tulossa. Pojan oikea isä on ukki ja sinä olet pojan äidin miesystävä, et muuta. Älä omi roolia joka ei sinulle kuulu.

Oma poika se on. Ihan virallisestikin ollut 10-vuotiaasta asti, joten kyllä minä vaan olen hänen lapsensa ukki. 

Vierailija
100/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma poika se on. Ihan virallisestikin ollut 10-vuotiaasta asti, joten kyllä minä vaan olen hänen lapsensa ukki. 

Juuri näin. Mun isäpuoleni on mun lasteni vaari, biologinen isäni ei heidän elämässään ole koskaan edes ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi