Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta tulee ukki ensi kesänä

Vierailija
15.04.2026 |

Kesäkuussa pitäisi tuon tittelin oikeuttavan henkilön saapua tähän maailmaan. Saa onnitella.

Onko muita isovanhempia paikalla? Vinkkejä tähän uuteen kunniatehtävään?

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Triplaukki.  Kalliiksi tulee, kaksi mönkkäriä ja mopon jo ostanut.

Ovat varmasti mieluisia vekottimia saajilleen. Katso, että on kunnon ajo-opetukset saatu ja opittu kans.

Vierailija
102/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ukki? Nimestä tulee mieleen, et sillä on kainalot ja nivuset homeessa.

Mikäs vaarilla tai paapalla on homeessa? Pakko olla jokin, jos ukillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea Ukille! Se on hieno kunniatehtävä ja erittäin hienoa ja antoisaa!

Itse olen kolmen (ihan kohta neljän) lapsenlapsen Ukki. Ovat poikieni lapsia ja suhde on läheinen. Älä välitä tuosta yhdestä ankeuttajasta, joka yrittää levittää omaa ahdistustaan ja epäonnistumistaan muille. Tuo on puhtaasi hänen ongelmansa, ei yleistettävissä. Kyllä Ukilla voi olla läheiset suhteet ihan yhtä lailla poikansa ja tyttärensä lapsiin. Ja tälle ankeuttajalle sanon vinkkinä: mitäpä jos ottaisit asian puheeksi poikasi ja miniäsi kanssa. Kerro suoraan, että haluat olla enemmän läsnä lastenlastesi elämässä ja tehdä heidän kanssaan ukki-juttuja.

Täällä on tullut hyviä konkreettisia vinkkejä, enkä lähde niitä toistamaan. Ukki voi opettaa lapsenlapsilleen kaikenlaisia taitoja, mitä vanhemmat eivät kiireiltään ehdi. Ukki voi olla tuki ja turva, jolle voi tulla huoliaan purkamaan. On ehkä luontevaa, että Ukki opettaa lapsenlapsilleen (sopivassa iässä ja myös tytöille) kaikenlaisia "miehekkäitä" juttuja puukon käsittelystä alkaen, mutta tärkeää on myös että Ukki opettaa myös että miehellä on tunteet ja mies voi olla myös herkkä.

Meillä luonto, retkeily ja esim. nakkien tai lettujen paisto nuotiolla tai kodassa on ollut suosiossa. Vanhin lapsenlapseni alkaa olla siinä iässä, että ensi syksynä iltojen pimennyttä ajattelin puhaltaa pölyt tähtikaukoputkestani.

Aloitin myös uuden harrastuksen. "taikatemppuileva Ukki" on jotain, minkä lapset varmasti vanhuksinakin muistavat. Muutaman olen jo kokeeksi esittänyt, suurin osa on treenivaiheessa. Voi sitä silmien pyöreyttä ja ihmettelyn määrää :)

Tässäpä paljon hyviä huomioita kokeneemmalta kanssaukilta. Onnea teille neljännestä. Meillä on läheiset suhteet kaikkiin lapsiin ja miniä on tolkun ihminen. Välimatkaakin meillä on vain viitisen kilometriä, joten en kyllä usko, että jäädän etäisiksi lapsenlapsen kanssa.

Itselle välillä päänvaivaa aiheuttaa se, että mitkä ovat ukkijuttuja ja mitkä ovat isäjuttuja. Poika tästä aina välillä huomauttaa, kun kerron hänelle kaikkia suunnitelmiani mitä sitten lapsenlapsen kanssa tehdään. Naljailen sitten takaisin, että otan nyt takaisin ne vajaat kuusi vuotta mitkä hänen kanssaan menivät ohi. Poika siis tuli elämääni vaimon kylkiäisenä kun tavattiin.

Lintuhommat on ainakin sovittu jäävän minulle. Eli niitä mennään yhdessä kiikareilla katsomaan tulevaisuudessa.

No eihän sinusta sitten ole edes mitään ukkia tulossa. Pojan oikea isä on ukki ja sinä olet pojan äidin miesystävä, et muuta. Älä omi roolia joka ei sinulle kuulu.

Oma poika se on. Ihan virallisestikin ollut 10-vuotiaasta asti, joten kyllä minä vaan olen hänen lapsensa ukki. 

Juuri näin. Mun isäpuoleni on mun lasteni vaari, biologinen isäni ei heidän elämässään ole koskaan edes ollut.

Justiinsa, perhe on muutakin kun biologiaa.Pojan biologinen isä oli hetken pojan elämässä, mutta huono isä oli kyseessä. Kerran löi poikaa ja vaimo lähti kävelemään saman tien ja sen jälkeen katosi se äijä heidän elämästään. Oma poika siitä nopeasti tuli ja virallisesti vähän sen jälkeen kun toinen poika syntyi.

Joskus on kyllä vähän naurattanut, kun joku on kehunut kuinka on poika isänsä näköinen kun yhdessä ollaan jossain oltu.

Vierailija
104/104 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Ukki toivoopi kuuden lapsen Pappa. Eri puolella maata on eri nimityksiä, onpa yksi lastenlapsien isoisistä Ukko.

Jos Ukki ei ole välittänyt mistään WhatsUpista tai vastaavasta niin kannattaa äkkiä ryhtyä sellaisen käyttäjäksi. Koululaisilla on koulupäivän jälkeen kiire, mutta aina vastaavat viestiin ja välillä lähettävät omia kuulumisia. Tapaamiset on sitten tosi mahtavia, pienestä asti heiltä saa kaikenlaisia kertomuksia, tavaroiden näyttämisiä, puhumista tarha- tai koulukavereista. Niin ja lapset käyttää tietsikoita ja kännyjä sujuvasti jo pari-kolme vuotiaasta.

Keskity lapsenlapseen yhtä innokkaasti kuin aikanaan hänen isäänsä tai äitiinsä. Anna kaikkesi, saat enemmän.

Jos olet unohtanut jo omista lapsista niin pieni lapsi kysyy noin 75 kysymystä minuutissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä