Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tietää että koska on saanut sellaisen suomi.fi-viestin?

Vierailija
15.04.2026 |

Pitääkö sinne nyt siis alkaa kirjautua ja tarkistaa että onko viestejä? En ole koskaan ennen edes käynyt siellä. 

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Sähköpostiisi tulee ilmoitus, että suomi.fi:ssä on sinulle postia.

2. Avaa rohkeasti se sähköposti vaan, ja sen alkta linkki. Jos pelkäät huijareita, ei hätää. Näet oikean osoitteen kyllä. Se on suomi.fi. Jos on näin, voit luottaa kun:

3. Suomi.fi kysyy seuraavaksi pankin tunnuslukunumeroa. Se on vahva tunnistus. Tai, jos sinulla on uudenaikaisempi nettikänny, ja pankki siinä, kirjaudut kännykän kautta pankkiisi ja zoomaat sen kummallisen eriskummallisen neliön ja kirjaudut taas. Kaikelle tekniikalle ei ole aivoissani enää tilaa, joten kuvaan asiat.

4. Menet suomi.fi:ssä kohtaan "viestit".

Tämä on oikeasti tärkeä opetella. Verotiedot ja Kela-päätöksistä tärkeimmät, kuten sinulle on myönnetty työttömyyskorvaus/ eläke tai tässä uusi verokorttisi-tyypin viestit, tulevat suomi.fi:hin.

Rohkeutta ja pelko pois. Hyvin se menee :)

Miksi tätä vanhuksille suunnattua tsemppiviestiäni alapeukutettiin? 

Tahtotilani oli kannustaa, ei ilkeillä.

Sähköpostista ei ikinä kannata avata linkkejä vaan mennä selaimen kautta sivulle tai käyttää sovellusta. Mielestäni on aika vastuutonta edes laittaa niitä linkkejä.

Vierailija
42/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en katso koskaan sähköpostejani. Ei ole mitään syytä. Ei mulla edes ole toimivaa läppäriä. Se pitäisi taas päivittää jotenkin, enkä mä jaksa huolehtia sellaisista kun tietotekniikka ei kiinnosta yhtään. Eikä mun silmätkään enää kestä ruudun tuijottamista. Täälläkin käyn enää ohimennen ja kirjoittaminenkin on vaikeaa kun enää jaksa.

Tästä tulee nyt taas yksi vaikeus ja stressin aihe lisää. En meinaa muistaa laskujakaan maksaa kun ne ei enää näy missään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja kun sat sinne vaikka laskun, niin kirjoitat laskun tiedot paperille ja menet nettipankkiin maksamaan. todella kätevää.

minkä hiton takia teille ei tule laskut e-laskuina...ei tarvi kyttäillä eikä muutakaan, aina hoituu ajallaan

Sit pitää kytätä siellä verkkopankissa että onko tullut laskuja. Ainakin puhelinlaskussa muistutusviesti on maksullinen.

Vierailija
44/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähjöpostiin tulee ilmoitus jos on viestejä.

Siis valtiolle pitää ilmoittaa oma sähköpostiosoite?

Sinne Suomi.fi-palveluun omiin tietoihin, kyllä. Toki voit asentaa myös puhelimeen Suomi.fi-applikaation, ja laittaa siihen päälle ilmoitukset.

mikä on aplikaatio? näppäinpuhelimessani on vain matopeli, auttaako se?

Matopeli auttaa vähän.

Mutta jos pysyt erossa koko Suomi.fi - hullutuksesta auttaa paljon.

Vierailija
45/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi tuli suomi.fi -palveluun viestit-osioon potilaskirje sairaalasta. Koski lähetettä tutkimuksiin. Mieluummin saan tällaiset kirjeet sähköisinä kuin että ne viipyvät matkalla niin, että mene ohi koko varattu aika tutkimuksiin. Voi olla kyseessä esimerkiksi peruutusaika, joka on jo ensi viikolla.  Kyllä sitä paperipostia on aikojen saatossa joutunut kadoksiin ja niin tapahtuu edelleenkin. Harvoin netti ja mobiiliverkko on ollut toimimatta päiväkausia. 

Mulle paperisena kiitos. Muuten aika ja kaikki informaatio menee sivu suun sillä en käy koskaan huvikseni katsomassa mitään sähköposteja. En käytä sitä omaposti juttuakaan ikinä.

Vierailija
46/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en katso koskaan sähköpostejani. Ei ole mitään syytä. Ei mulla edes ole toimivaa läppäriä. Se pitäisi taas päivittää jotenkin, enkä mä jaksa huolehtia sellaisista kun tietotekniikka ei kiinnosta yhtään. Eikä mun silmätkään enää kestä ruudun tuijottamista. Täälläkin käyn enää ohimennen ja kirjoittaminenkin on vaikeaa kun enää jaksa.

Tästä tulee nyt taas yksi vaikeus ja stressin aihe lisää. En meinaa muistaa laskujakaan maksaa kun ne ei enää näy missään. 

Sama täällä

Vierailija
47/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä käy nyt niin, että ihmiset eivät saa enää tietoa itseään koskevista asioista jos normaali paperiposti loppuu.

Vierailija
48/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja kun sat sinne vaikka laskun, niin kirjoitat laskun tiedot paperille ja menet nettipankkiin maksamaan. todella kätevää.

No voihan sen noinki tehdä, mut normaalit ihmiset osaa tehdä sen helpomminkin. 

me supernormaalit käytetään näppispuhelimia. ei ole äppejä häiritsemässä normaalia eläkeläiselämää, eikä tule huijausviestejä.

Ihan vaan sivusta huutelen, että ei se huijari tiedä onko numeron omistajalla älypuhelin vai näppäinpuhelin tai onko puhelinnumeroa edes olemassakaan, sen kun lähettelee niitä huijausviestejä menemään. Eli kyllä sellainen voi näppäinpuhelimeenkin tulla.

Vierailija
49/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla saat joka viikko 5-10 huijausviestiä, joissa kerrotaan, että olet saanut viestin, kirjaudupa tästä. Odotan innolla, koska alkaa kansalaisten kummastelu, että ei siellä mitään viestiä ollut, mutta valtio tyhjensi pankkitilini.

Mihin minun huijausviestit ovat menneet, kun en ole nähnyt yhtään?

Ei minullekaan, ei niissä viestin saapumisen ilmoituksissa mitään linkkiä ole.

Vierailija
50/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. Avaa rohkeasti se sähköposti vaan, ja sen alkta linkki. Jos pelkäät huijareita, ei hätää. Näet oikean osoitteen kyllä. Se on suomi.fi. Jos on näin, voit luottaa kun:

3. Suomi.fi kysyy seuraavaksi pankin tunnuslukunumeroa. Se on vahva tunnistus. Tai, jos sinulla on uudenaikaisempi nettikänny, ja pankki siinä, kirjaudut kännykän kautta pankkiisi ja zoomaat sen kummallisen eriskummallisen neliön ja kirjaudut taas. Kaikelle tekniikalle ei ole aivoissani enää tilaa, joten kuvaan asiat.

Tämä on oikeasti tärkeä opetella. Verotiedot ja Kela-päätöksistä tärkeimmät, kuten sinulle on myönnetty työttömyyskorvaus/ eläke tai tässä uusi verokorttisi-tyypin viestit, tulevat suomi.fi:hin.

Niissä oikeissa suomi.fi-viesteissä EI OLE linkkiä. Niissä pyydetään kirjautumaan Suomi.fi palveluun lukemaan sinne saapunut viesti.

Huijausviesteissä on linkki ja yleensä painostetaan jonkun kiireen varjolla toimimaan mahdollisimman nopeasti tai tapahtuu kamalia, ja tällä tavalla yritetään saada ihmiset klikkaamaan niitä huijauslinkkejä.

Vierailija
51/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, kun tuet katkeaa ja ulosottomies ilmestyy ovellesi. 

Mitäs et saanut sovellusta toimimaan vanhentuneessa halpispuhelimessasi. 

Mitäs olet niin pöljä, ettet osaa käyttää uutta järjestelmää. 

Ei se päättäjiä kiinnosta. 

Vierailija
52/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ensin tulee joku kirje missä lukee että "jatkossa emme lähetä enää kirjeitä ja ilmoita sähköpostiosoitteesi jotta tiedät että olet saanut suomi.fi-viestejä". Kaikki kun eivät seuraa medioita niin tarkasti.

Edelleenkään mikään ei muutu jos et käytä sähköisiä palveluita. Seuraavan kerran kun kirjaudut sähköiseen palveluun niin se kysyy osoitetta.

Vielä kun tietäisi mitä tarkoittaa sähköinen palvelu. Vauva.fi on myös sähköinen palvelu.

tässä tapauksessa tarkoitetaan viranomaisten ja vaikkapa terveydenhuollon sähköisiä palveluita, joihin tunnistaudutaan joko pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla tms. (vahva tunnistautuminen). Siis vero.fi, Kela, hyvinvointialueiden palvelut, Omakanta, ajoneuvorkisterikeskus jne.

Vauva.fi-sivulle ei vielä tarvitse tunnistautua vahvasti.

Vierailija
53/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä vanhuksille suunnattua tsemppiviestiäni alapeukutettiin? 

Tahtotilani oli kannustaa, ei ilkeillä.

Siksi, kun jakelet virheellistä tietoa. Niissä Suomi.fi-viesteissä ei ole linkkiä, huijausviesteissä on.

Vierailija
54/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alla esimerkki minkä itse sain suomi.fi kautta, otsikkona Huomioitavaa OmaVerossa. 

Hei

Sinulle on saapunut OmaVeroon
 – kirje tai päätös, jonka aihe on
        Verotuspäätös   
        Verotustodistus
        Esitäytetty veroilmoitus (tarkista viimeistään 21.04.2026)     

Tarkista veroasiat kirjautumalla OmaVeroon. Voit katsoa huomioitavat asiat Tehtävät-kohdasta.

Tietoturvan takia viestissä ei ole suoraa linkkiä palveluun.

Terveisin
Verohallinto

Veroasia koskee asiakasta Maija Orvokki Mehiläinen

Vierailija
55/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihan ymmärrän tämän vastuksen, kaikkea uutta vastustetaan. Mutta ihan samalla tavalla se postilaatikkoon tuleva paperikirje vaatii asiakkaalta kirjautumisen toisaalle, se postilaatikko vaatii kotona olemista ja seurantaa. Iäkäs ihminen tarvitsee tukea asiointiin muutenkin, oli se asiointi sitten kirjepostia tai sähköistä. Itseasiassa helpompi minun on kauempana asuvana tarkistaa heidän sähköinen postilaatikkonsa kuin se perinteinen punainen laatikko tien poskessa, helpompi on lukea sähköinen viesti kuin ikäihminen lukee sitä en minä tiedä mikä kirje, en minä muista mihin sen laitoin, en minä tiedä mitä tässä sanotaan paperikirjettä puhelimessa.

Itse tykkään, että kaikki viranomaisviestintä on samassa paikassa. Sieltä löytyy kaikki olin minä itse sitten kotona, mökillä tai jossain kaukomailla. 

Vierailija
56/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä vtun hieno tsydeemi taas keksitty. Ensin tulee suomi.fihin ilmoitus onnistuneesta ajoneuvoveron maksusta, seuraavana päivänä toinen viesti joka oli vain kuitti maksetusta verosta. Onneksi ei muuten tule kuin omista veroasioista viestiä, mutta olisi ollut myös kiva saada ilmoitus lähestyvästä veron eräpäivästä! Auto vaihdettu uuteen perjantaina, sunnuntaina oli eräpäivä. Ei mitään ilmoitusta. Tämä selvisi vain kun itse kirjautui Traficomiin tarkistamaan onko auton rekisteröinti ajantasalla.

Vierailija
57/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ensin tulee joku kirje missä lukee että "jatkossa emme lähetä enää kirjeitä ja ilmoita sähköpostiosoitteesi jotta tiedät että olet saanut suomi.fi-viestejä". Kaikki kun eivät seuraa medioita niin tarkasti.

Edelleenkään mikään ei muutu jos et käytä sähköisiä palveluita. Seuraavan kerran kun kirjaudut sähköiseen palveluun niin se kysyy osoitetta.

Vielä kun tietäisi mitä tarkoittaa sähköinen palvelu. Vauva.fi on myös sähköinen palvelu.

tässä tapauksessa tarkoitetaan viranomaisten ja vaikkapa terveydenhuollon sähköisiä palveluita, joihin tunnistaudutaan joko pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla tms. (vahva tunnistautuminen). Siis vero.fi, Kela, hyvinvointialueiden palvelut, Omakanta, ajoneuvorkisterikeskus jne.

Tulee päänsärkyä tuosta sun listastasi. Mä olen ihan kyllästynyt ja väsynyt kaikkeen sähköiseen. Ja mulla kuitenkin on periaatteessa tietotaito olemassa, oli omat kännykät ja tietokoneet jo 90-luvulla. Mutta mä en enää jaksa. En jaksa enää seurata noita ja opiskella uusia juttuja. Jos se mitä tähän menessä olen oppinut, ei riitä, niin antaa olla. Mitään uutta en enää suostu opiskelemaan.

Vierailija
58/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee päänsärkyä tuosta sun listastasi. Mä olen ihan kyllästynyt ja väsynyt kaikkeen sähköiseen. Ja mulla kuitenkin on periaatteessa tietotaito olemassa, oli omat kännykät ja tietokoneet jo 90-luvulla. Mutta mä en enää jaksa. En jaksa enää seurata noita ja opiskella uusia juttuja. Jos se mitä tähän menessä olen oppinut, ei riitä, niin antaa olla. Mitään uutta en enää suostu opiskelemaan.

Niinpä.

Vierailija
59/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähjöpostiin tulee ilmoitus jos on viestejä.

Siis valtiolle pitää ilmoittaa oma sähköpostiosoite?

Sinne Suomi.fi-palveluun omiin tietoihin, kyllä. Toki voit asentaa myös puhelimeen Suomi.fi-applikaation, ja laittaa siihen päälle ilmoitukset.

Tuohon palveluun voin kirjautua myös antamatta sähköpostia. Silloin ei luonnollisestikaan saa ilmoituksia sinne saapuvista posteista omaan sähköpostiin, vaan pitää itse käydä aina tarkastamassa.

Kun on sitten näin kirjautunut (ilman sähköpostia), niin voi halutessaan käydä asetuksista sulkemassa tämän sähköisen postipalvelun, niin että jatkossakin viranomaisposti tulee paperisena.

Itseäni huolestuttaa tällainen kaiken tiedon kerääminen ihmisestä yhteen paikkaan.

Vierailija
60/97 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt suomi.fi palvelua vuodesta 2021 eikä minulla ole siitä mitään valittamista. Ennemmin olen ihmetellyt, että miksi ihmeessä halutaan pitää papereista kiinni. Posti on nykyisin mitä on, paperiposti kulkee älyttömän hitaasti, jos kulkee ollenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän