Alaikäisen kotoa muuttaminen
Kohtalotovereita? Eli lapsi haluaa muuttaa jo alaikäisenä seurustelukumppanin luokse asumaan. Oletteko antaneet muuttaa ja miten on mennyt?
Kyseessä esikoinen. Olen jotenkin aina ajatellut, että kotona ollaan vähintään täysi-ikäiseksi asti, mutta tämä tuntuu nyt olevan täysin varma asiastaan. Lisäksi ovat jo käytännössä melkeinpä asuneet yhdessä vuoden ajan, joko seurustelukumppanin luona tai meillä. Heillä vaikuttaa yhteiselo ja huushollin hoitaminen onnistuvan.
Minkälaisia kokemuksia ja ajatuksia muilla?
Kommentit (18)
Itse muutin ala-ikäisenä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.
En kyllä antaisi kumppanin perässä muuttaa vaikka heillä hyvin menisikin. Jos suhde on hyvä niin se kestää sinne täysikäistymiseen saakka.
Antaisin heidän kuitenkin olla yhdessä mahdollisimman paljon ja yökyläilyt sallittuja.
En pidä hyvänä vaihtoehtona. Olen muutenkin sitä mieltä, että aikuisuutta ja omillaan asumista pitäisi täysi-ikäisenäkin opetella ensin oikeasti itse, eli yksin eikä jonkun poika/tyttöystävän kanssa. Oikeasti itsenäisenä ei sitten ajautuisi niin helposti huonoihin suhteisiin tai ainakaan jäisi niihin vain sen takia, että ei osaa tai uskalla olla yksin.
Mutta ainahan sille ei mitään voi. Silloin vanhempi ei oikein voi muuta kuin luvata tukea kaikessa ja toivoa parasta. Ja varautua siihen,e ttä jossain vaiheessa lapsi tarvitsee apua joko kotiin muuton tai omilleen pääsyn suhteen.
Olivat tehneet laskelmat, että saisivat riittävästi rahaa kasaan. Asumiskulut kyseisessä asunnossa todella pienet yleiseen tasoon verrattuna (kaikki kulut huomioiden noin 300e/kk per nuppi). Alaikäinenkin saa opintotuen, kun lapsilisää ei makseta. Lisäksi on molemmilla viikonloppu- ja loma-aikojen töitä. Kummallakin toisen asteen koulu kesken. Pystyn myös jonkin verran sponsoroimaan tarvittaessa, samoin toisen osapuolen vanhemmat. Toinen osapuoli on 18-v.
En näekään rahaa tässä suurimpana ongelmana, vaan eniten askarruttaa se, teenkö oikein, kun annan lähteä noin nuorena. Osaako hän huomioida kaiken. Entä jos asiat menevätkin pieleen ja totean myöhemmin, että olisi vaan pitänyt pysyä kannassaan, että täysi-ikäiseksi ollaan kotona kirjoilla.
Ap
Itse olin 16-vuotias kun muutin kotoa omilleni, ei ollut edes seurustelukumppania jakamassa arkea. Hyvin pärjäsin kun olin kotona jo oppinut hoitamaan kotia ja talousasioista. Onnea nuorelleparille! ... ja jos menee lusikat jakoon varmaan kotiin voi palata.
Riippuu aika paljon myös siitä onko kyseessä 15 vai 17 v? Jos ovat järkeviä ihmisiä niin eihän tuossa nyt voi mitään peruuttamatonta varmaan käydä, jos asiat kunnossa ja vanhempien tuki takana.
Vierailija kirjoitti:
Olivat tehneet laskelmat, että saisivat riittävästi rahaa kasaan. Asumiskulut kyseisessä asunnossa todella pienet yleiseen tasoon verrattuna (kaikki kulut huomioiden noin 300e/kk per nuppi). Alaikäinenkin saa opintotuen, kun lapsilisää ei makseta. Lisäksi on molemmilla viikonloppu- ja loma-aikojen töitä. Kummallakin toisen asteen koulu kesken. Pystyn myös jonkin verran sponsoroimaan tarvittaessa, samoin toisen osapuolen vanhemmat. Toinen osapuoli on 18-v.
En näekään rahaa tässä suurimpana ongelmana, vaan eniten askarruttaa se, teenkö oikein, kun annan lähteä noin nuorena. Osaako hän huomioida kaiken. Entä jos asiat menevätkin pieleen ja totean myöhemmin, että olisi vaan pitänyt pysyä kannassaan, että täysi-ikäiseksi ollaan kotona kirjoilla.
Ap
Mitä sille lapselle nyt sinusta sitten tapahtuu?
Sinähän sen vuokrasopimuksen allekirjoitat ja olet vuokrasta vastuussa.
No, onko hänellä itsenäistymisen valmiudet, eli taidot suoriutua sosiaalisista tilanteista, sekä ruokaan ja siisteyteen liittyvät taidot hanskassa? Ei kalenteri-ikä ole mikään kriteeri vaan ne valmiudet. Ja et sinä varmaan ole mihinkään häviämässä?
Vierailija kirjoitti:
Sinähän sen vuokrasopimuksen allekirjoitat ja olet vuokrasta vastuussa.
Vuokrasopimuksen voi tehdä myös alaikäinen, mutta alaikäisen huoltajalta tulee olla lupa sopimuksen tekemiseen.
No en ole häviämässä ja on varmastikin ns. valmiudet olemassa jo. Kotiin voi aina palata, jos tarve on.
Täyttää tänä vuonna 17-v. Tuntuu niin nuorelta vielä.
Ap
Ei ne sen paremmin tai huonommin pärjää olipa sitten 16 tai 18
Olethan tietoinen siitä, että olet elatusvel ollinen vaikka hän muuttaa pois? Eli miten paljon ajattelit hänelle maksaa elatusta?
Vierailija kirjoitti:
Olethan tietoinen siitä, että olet elatusvel ollinen vaikka hän muuttaa pois? Eli miten paljon ajattelit hänelle maksaa elatusta?
Elatusvelvollisuus päättyy kun lapsi täyttää 18, tai jo aikaisemminkin, jos lapsi esimerkiksi kykenee täysin elättämään itsensä ansiotyöllään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusvelvollisuus päättyy kun lapsi täyttää 18, tai jo aikaisemminkin, jos lapsi esimerkiksi kykenee täysin elättämään itsensä ansiotyöllään.
Täysi-ikäinen on kuitenkin oikeutettu saamaan vanhemmiltaan avustusta koulutuksesta johtuviin kustannuksiin, jos se katsotaan olosuhteisiin nähden kohtuulliseksi. Avustukseen kuuluu koulukustannusten lisäksi myös koulutuksen aikaiset elatusmenot.
Vierailija kirjoitti:
No en ole häviämässä ja on varmastikin ns. valmiudet olemassa jo. Kotiin voi aina palata, jos tarve on.
Ap
Ainahan vanhempi vähän kipuilee kun lapsi muuttaa omilleen.🤣
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten 17 ja 18 vuotiaat eroavat toisistaan?
Miten ajattelivat itsensä elättää? Se alaikäinen on vielä kouluvelvollinenkin. Itse olen lasten kanssa vetänyt rajan siihen, että se toisen asteen koulu on suoritettu loppuun. Sitten tekevät itse omat ratkaisunsa, myös taloudellisesti.