Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkökulma | Käyttöhuonekeskustelu kiertää kehää, koska ihmiset takertuvat epäolennaisuuksiin

Vierailija
14.04.2026 |

"Valvottujen käyttöhuoneiden pointti lentää monelta niin kovaa yli, että oikea asia jää varjoon."

Siinä pohdittavaa palstalle.  https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/9367333

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään olekaan tehty mitään laillisia päätöksiä, mutta esimerkiksi poliisi on lopettanut 2000-luvulla huumausainelain noudattamisen.

Vierailija
42/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot ovat omituisia tässäkin asiassa. Mikään keino ei kelpaa huumeiden haittojen vähentämiseksi. Kun ei ole käyttöhuoneita niin koko kaupunki toimii käyttötilana. Haitat saa kasvaa loputtomiin ilman että niillä on vaikutusta poliitikkoihin jotka tämänkin asian päättävät.

Huumeiden käyttö ei niihin käyttötiloihin siirry

Siihen on syitä miksi asiantuntijat ovat ehdottaneet käyttöhuoneita. Yksi hyvä syy on raha. Käyttöhuoneissa voidaan hoitaa addiktien vaivat halvemmalla kuin ne nyt hoidetaan sairaaloissa.

Miten se onnistuu kun käyttö ei tapahdu siellä käyttöhuoneessa?

Noin muuten ainoa hoito mitä addikti tarvitsee on käytön estäminen.

Parasta käyttöä on Overdose.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku perustella miksi tätä ei voida kokeilla? Kun ei tehdä mitään kuten nyt on, niin ongelma vain pahenee.

Kokeilun voi aina perua jos siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Nyt tilanne on se että päättäjät eivät suostu edes kokeilemaan uusia keinoja haittojen vähentämiseksi.

Vierailija
44/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en ainakaan halua mitään käyttöhuonetta omalle nurkalleni, joten miksi kannattaisin niitä mihinkään muuallekaan? Mulle on ihan sama mitä mieltä joku asiantuntija on tai mikä maksaa mitäkin. Enkä usko sekuntiakaan että kukaan muukaan sellaisen vieressä haluaa asua.

Vierailija
45/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot ovat omituisia tässäkin asiassa. Mikään keino ei kelpaa huumeiden haittojen vähentämiseksi. Kun ei ole käyttöhuoneita niin koko kaupunki toimii käyttötilana. Haitat saa kasvaa loputtomiin ilman että niillä on vaikutusta poliitikkoihin jotka tämänkin asian päättävät.

Huumeiden käyttö ei niihin käyttötiloihin siirry

Siihen on syitä miksi asiantuntijat ovat ehdottaneet käyttöhuoneita. Yksi hyvä syy on raha. Käyttöhuoneissa voidaan hoitaa addiktien vaivat halvemmalla kuin ne nyt hoidetaan sairaaloissa.

Ja paljonkohan pitäisi sitten tollasen käyttöhuoneen käyttöön oikeuttavan jäsenyyden maksavan? Ja onko niillä narkeilla varaa maksaa se? Ettei vaan käy niin että veronmaksaja joutuu tässä(kin) maksumieheksi?

Veronmaksajat maksavat nytkin huumeiden haitat halusivat tai eivät. Jos mitään ei tehdä haittojen vähentämiseksi niin haittojen kasvu jatkuu nykyisellä tavalla. Se tulee kaikkein kalliimmaksi verojen maksajille kun haittojen määrä kasvaa.

Haitat vähenee kun käyttö vähenee. Näin helppoa se on, eikä koko yhteiskunta huku huumepäissään sekoileviin kuten sinun tarjoamallasi tyylillä tapahtuu. 

Kun käyttö on kasvanut ainakin 30 vuotta niin millä taikuudella saat käytön vähenemään? Valehteleva valistus ei toimi eikä toimi kieltokaan. 

Käyttö on kasvanut sitä mukaa kun se on sallittu. Kun saadaan käyttöhuoneet niin se kasvaa taas lisää. Mitä helpommaksi käyttö tehdään, sitä enemmän käytetään.

Nyt puhut ihan omiasi minkään huumeen käyttöä ei ole sallittu suomessa. 

Vierailija
46/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten käyttöhuoneet olisivat hyvä asia, mutta kun stimulanttien käyttäjät jo ovat pitkään

yrittäneet ilman näitä käyttöhuoneita hakea vieroitukseen ja hoitajat vaan hymistelevät ja pyörittelevät silmiään. Vieroitusta ja apua on tarjolla opiaattirippuvuuteen, ei muihin huumeisiin. Minkä takia laitetaan rahaa palamaan jotta peukuttajat ja jauhonenät haketuisivat hoitoon, ja sitten ei auteta mitenkään?

Vierailija
47/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeiden käyttö ja jopa myynti esimerkiksi Helsingin keskustassa on nykyään täysin sallittua, koska poliisi rikkoo lakia eikä tee työtään.

Vierailija
48/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse en ainakaan halua mitään käyttöhuonetta omalle nurkalleni, joten miksi kannattaisin niitä mihinkään muuallekaan? Mulle on ihan sama mitä mieltä joku asiantuntija on tai mikä maksaa mitäkin. Enkä usko sekuntiakaan että kukaan muukaan sellaisen vieressä haluaa asua.

Miksi ne sinun nurkallesi tulisi? Vai asutko jossain narkkareitten keskellä?

Vierailija
49/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johonkinhan ne tulee

Vierailija
50/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten käyttöhuoneet olisivat hyvä asia, mutta kun stimulanttien käyttäjät jo ovat pitkään

yrittäneet ilman näitä käyttöhuoneita hakea vieroitukseen ja hoitajat vaan hymistelevät ja pyörittelevät silmiään. Vieroitusta ja apua on tarjolla opiaattirippuvuuteen, ei muihin huumeisiin. Minkä takia laitetaan rahaa palamaan jotta peukuttajat ja jauhonenät haketuisivat hoitoon, ja sitten ei auteta mitenkään?

Meniköhän sinulta sekaisin korvaushoito ja vieroitushoito?

Opiaattiriippuvaisille on tarjolla korvaushoitoa  toisin kuin stimulantti riippuvaisille. Tai ainakin pääsevät siihen äärimmäisen harvoin verrattuna opiaattiongelmaisiin. Vieroitushoitoon pääsemisessä ja jatkokuntoutuksessa taas käyttäjillä on yhtä hankalaa riippumatta siitä mikä on ns. pääaine.

Vierailija
51/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku perustella miksi tätä ei voida kokeilla? Kun ei tehdä mitään kuten nyt on, niin ongelma vain pahenee.

Miksi pitäisi? Huumeiden ongelma ei ole se, ettei käyttö ole riittävän hauskaa ja mukavaa vaan se, että niitä käytetään. Keksikää ratkaisuja jotka lopettaa käytön niin katoaa huumeiden aiheuttamat ongelmatkin samalla.

Kuten olemme nyt vuosia nähneet, joku taho (lausutaan moskova) spämmii aivan systemaattisesti propagandaa jonka tavoite on olla hoitamatta suomen huumeongelmia millään toimivilla tavoilla, ja kuten näemme, tyhmä vasemmistomme ja tyhmä mediamme on taas kerran täysin vedätettävissä. Varsinaisia viestintäasiantuntijoita /s

Eli lyhyesti: miettikää keinoja joilla käyttö loppuu, ei tällaista turhaa epäongelmien vatulointia johon menee vaan rahaa samalla kun se todellinen ongelma leviää taustalla käsiin. 

Vierailija
52/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johonkinhan ne tulee

Sinne ne laitetaan missä nistit jo ovat tietenkin.

Vierailija
53/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä paljastikin hyvin näiden kannattajien asenteen. On ihan turha vaatia käyttöhuoneita yhtään mihinkään jos ei itse olisi valmis asumaan sellaisen vieressä.

Vierailija
54/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meniköhän sinulta sekaisin korvaushoito ja vieroitushoito?

Opiaattiriippuvaisille on tarjolla korvaushoitoa  toisin kuin stimulantti riippuvaisille. Tai ainakin pääsevät siihen äärimmäisen harvoin verrattuna opiaattiongelmaisiin. Vieroitushoitoon pääsemisessä ja jatkokuntoutuksessa taas käyttäjillä on yhtä hankalaa riippumatta siitä mikä on ns. pääaine.

No itseasiasssa menihän se, siitä sen vain muistin. 

Vierailija
55/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johonkinhan ne tulee

No jos sinä et siellä asu niin miksi olet vaatimassa sinne käyttöhuoneita? Mitä koko asia sinulle kuuluu pätkääkään?

Vierailija
56/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä paljastikin hyvin näiden kannattajien asenteen. On ihan turha vaatia käyttöhuoneita yhtään mihinkään jos ei itse olisi valmis asumaan sellaisen vieressä.

Se on ihan oma valinta asua nistien keskellä. 

Vierailija
57/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johonkinhan ne tulee

Ne tulee aivan taatusti sinne minne symppiksetkin eli itäkeskus, jakomäki, sörnäinen yms. alueille joissa ei hyviä valtuutettuja asu. 

Vierailija
58/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttöhuoneella saadaan ehkäistyä yksikin amputaatio vuodessa niin se on maksanut itsensä takaisin. Joten nuo kustannusargumentit on täysin turhia. Muuten voikin sitten pohtia käyttöhuoneiden tarpeellisuutta. Uskon että niistä on hyötyä parhaiten jos muuhunkin hoitoon satsataan ja luodaan toimivia hoitopolkuja. 

Vierailija
59/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johonkinhan ne tulee

No jos sinä et siellä asu niin miksi olet vaatimassa sinne käyttöhuoneita? Mitä koko asia sinulle kuuluu pätkääkään?

Haluan että huumeongelmalle tehdään jotain. Kaikki keinot joita asiantuntijat suosittelevat on kokeiltava. Tämä on yksi niistä.

Vierailija
60/134 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se, että tietty porukkaa käyttää huumeita, yhteiskunnan kannattaisi minusta keskittyä MINIMOIMAAN vahingot.

Jos ajatellaan vaikka sitä, paljonko rahaa menee huumepäiden:

-Rikosten ehkäisyyn ja selvittelyyn (kaupoista pöllimiset, pyörävarkaudet, murrot, toisten mukiloinnit jne.)

-Terveydenhoitoon (tulehtuneet haavat, väkivaltaiset velkojen perimiset vammauttavat ihmisiä, päihdeäitien vauvat, tehohoidot övereistä jne.)

-Sosiaalihuoltoon (lasten sijoitukset, asunnot ja muut majapaikat jne.)

Minusta olisi FIKSUA järjestää yksittäinen alue johonkin, vaikka jokin autioitunut pikku kylä tmv. missä tarjotaan peukkupäille ja vastaaville se mitä haluavat, sillä ehdolla, etteivät ko. alueelta poistu. Olisi katto pään päällä, puhtaat välineet, ruokala, ja tarjolla vaatelahjoituksia. 

Noin "tavalliset ihmiset" saisivat elää rauhassa, ei narkkeja naapureita, ei huumeisiin liittyvää rikollisuutta, terveydenhuollon menot laskisvat jne. 

Huumepäille vain seuraaavalla annoksella on merkitystä, miksi pakotamme heidät tekemään rikoksia sen eteen? Tuosta seuraa vain väkivaltaa (keksityt velat, seksin myyminen/pakottaminen) ja moni houkuttelee muita mukaan omaa käyttöä rahoittaakseen.

Myös sukulaisille olisi helpottavaa, kun TIETÄVÄT missä se päihdeongelmainen on, että saa apua jos tarvitsee, eikä mummo pelkään milloin lapsenlapsi tulee hakatyuna pöllimään mummo  hopealusikat vekoihinsa jne.

Noin myös katkolle pääsy olisi helpompaa --> sanoisi van työntekijälle että haluaa lopettaa --> ohjattaisiin saman tien hoitoon, siihen olisi mahdollisuus tuollaisessa luoda 'polku' mikä nopea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme