Omat eväät ja vessapaperit vierailulle.
Tässä nyt jonkun aikaa tapaillut kiinnostavan ja sopivan oloista miestä. Mennyt asiat ja mielenkiinnonkohteet hyvin yksiin, mutta nyt kuitenkin alkanut enenevässä määrin tulla raha puheeksi. Enää ei oikein tunnu vitsiltä kuittailut syömisestäni ja vessapaperin käytöstä on ollut jokunen keskustelu koska käytän enemmän kerralla kuin hän.
Ollaan oltu enemmän hänen luonaan. Välillä hänen luona ollessa olen maksanut ruokia, mutta mies enemmän ja minun luona ollessa olen maksanut kaikki ruuat. Välimatkaa on sen verran, että polttoaineeseen menee edestakaisella matkalla 15-18 euroa.
Nyt mies ehdotti, että maksetaan aina ostokset puoliksi jos käydään yhdessä kaupassa. Periaatteessa voisi toimia jos aina ostetaan ne mitä aiotaan yhdessä syödä, mutta ei se oikein niin mene kuitenkaan. Maksoin kuitenkin hänen sanomia summia ruokaostoksista hänen luona ollessa.
Minun luona oltuaan hän kysyi paljonko pitää maksaa ja koitin jotain miettiä, mutta olen huono ottamaan rahaa tuolla tavalla ja sanoin, että jos hän vaikka maksaa, kun oltiin menossa seuraavalla kerralla ulos syömään ja kyse oli sellaisesta suunnilleen lounasravintolan hintaluokan paikasta. Kuitenkin syötyämme hän maksatti minulla viinit Alkosta koska hän maksoi ruuat ravintolassa. Sanoin, että sehän oli siitä minun luona syömisistä ja hänen mielestään söi niin vähän sillon, että ei ole merkitystä. Mielestäni kuitenkin hyvät ruuat tarjosin siinä hänen ollessaan kaksi yötä luonani. Pihvejä, kasviksia ym ja tietysti aamu ja iltapalat.
Nyt sellainen olo, että minun kuuluisi maksaa puolet hänen luona tehdyistä ostoksista ja kaikki minun luona. Mieteinkin olisiko paras vaihtoehto ottaa omat eväät mukaan hänen luo ja oma vessapaperi niin ei voi siitäkään sanoa enää.
Minun luona ollessa tarjoaisin ruuat kuten tähänkin asti niin ei siitäkään tarvitse keskustella. Tietysti silloinkin maksaisin enemmän, mutta en oikein jaksa antaa rahalle liian suurta roolia suhteessa.
Olisiko parempia ideoita tai ajatuksia? Jotenkin tästä on päästävä eteenpäin niin, että voin itselleni perustella järjestelyn olevan edes melkein reilu koska tämä asian pyörittely mielessä alkaa vaikuttaa mielialaan ja läheisyyden kaipuuseenkin negatiivisesti.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Sori ap, mutta kumpi teistä laski bensan hinnan 15-18 euroa?
En tiedä taustoja mutta jos on pitkään asunut yksin niin rahan käyttö voi olla omituista. Joillakin se liittyy menneisyyteen, joillakin johonkin häiriöön tai opittuun tapaan. Joku joka polttaa tupakkaa voi nipottaa jauhelihan hinnasta mutta silti ostaa ne kympin tupakat joka päivä.
Ehdotan että puhutte asiasta joko puhelimessa tai heti seuraavan kyläilyn aluksi. Koska mitä kauemmin se jää puhumatta niin sitä nolommaksi muuttuu. Helpointa varmaan olisi jos kaksi aikuista ihmistä ostaa samantasoiset ruoat vuorotellen tai kumpikin omassa kodissaan. Itse tykkäsin parisuhteen alussa tehdä niin että jaettiin ostokset ja kumpikin maksoi "omansa" samalla kassalla mutta miestä tämä nolotti valtavasti ja pelkäsi että tulee työkaveri vastaan. Sanoin kyllä että ihan normaalia mun mielestä mutta jos "tarjoat" julkisesti niin en sitten maksele takaisin kun kukaan ei näe. Ja mun ostokset oli aika vaatimattomat hänen valintoihin verrattuna. Jos oli isommat yhteiset ostokset niin sitten sovittiin etukäteen että laitetaan lasku puoliksi tai maksan osan.
Suosittelen lukemaan kirjan Rikas, rakas, köyhä, varas, ainakin Julia Thuren oli yksi tekijöistä. Siinä on ihan hyviä oivalluksia :)
Minä laskin. Ei kai sillä ole väliä kuka laskee. Matematiikassa on vastaus sama laskijasta riippumatta jos osaa laskea. Tuo hintahaitari on halvimman ja kalleimman bensan mukaan, kun tässä tapailun aikana on melkoisia muutoksia ollut. Vähän vaikuttaa reittivalinnat ja ajotyyli tietysti myös. Ei sentilleen ole laskettu.
Tuo on aivan totta, että sama raha toisesta tuotteesta tuntuu kalliilta ja toisesta taas ei miltään.
Itsekään en tuollaiseen lähde, että mies "tarjoaa" ja minä maksaisin myöhemmin hänelle takaisin. Maksan mieluummin heti omani.
Mielestäni tuo olisi hyvä, että vastaavan tyylisiä ruokia kumpikin tarjoaa toiselle toisen ollessa kylässä. Tämä ei kuitenkaan ole miehelle sopiva ratkaisu.
Täytyy koittaa hänen kanssaan pohtia ratkaisuja.
Harmittaa kyllä paljon, että tälläinen asia on nyt ruvennut hiertämään. Hetken luulin, että meillä menee hyvin tämänkin suhteen ja molemmat oltaisiin sellaisia ihmisiä jotka haluaa mahdollisimman paljon antaa toiselle ja ilahduttaa. Olen antanut esimerkiksi miehelle hyödyllisiä tavaroita ym hyödyllistä enkä niistä mitään rahaa ole ottanut tietenkään, kun muuten vaan olen halunnut antaa ja huomioida sillä tavalla.
Ap
Kun suhteen alku on yleensä melkoista huumaa, niin ei siihen tuommoiset ongelmat kuulu. Hyvä puoli on siinä, että tuli ilmi jo näin alussa. Voit yrittää keskustella, mutta kertomastasi välittyy syvä erilaisuus suhteessa rahaan ja samalla myös tulevaisuuden ongelmat. Sinä joustat liikaa, kannattaa miettiä sitäkin.
Sairaan nuuka on, eikä se tauti parane vaan pahenee.
Liian hankalaa, eti joku helpompi ihminen
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei pihistele miespuolisten tuttujen suhteen niin silloin pohjalla voi olla aika vakaviakin kuvitelmia rahojen perässä olevista naisista, joista voi tulla vielä ongelmia.
Niinpä. Viittaa jopa naisvihaan.
Mun mies on pihin äidin poika. Kun vuosikymmeniä on yhdessä asuttu, niin kyllä se pihiys on hänestä karissut. Ihan ihmettlen joskus, kun raaskii esim ostaa usein kirjoja itselleen.
Kun oltiin nuorina köyhiä ja oli opiontovelkaa ja asuntovelkaa ja velaksi vielä rakennettiin sitten mökkiä, niin aika ahkeria oltiin ja työtä tehtiin kovasti, kun ajeltiin usein iltaisin jostain hornankuuesta hakemassa vaikka halpaa lattilalankkukuuormaa.
Olin kerran ostanut tulevan mökin pihalle ruukkuun tarjouskukkia kesäksi ja anoppi kehtasi kysyä, että olethan itse kasvattanut taimet. Siis yksiön ainoalla ikkunalla olisi pitänyt varmaan siemenistä kasvattaa ne muutamat pelargoonit.
No jokainen on aikansa ja vanhempiensa lapsi. Periaatteessa tietysti säästöväisyys on hyvä asia, mutta ei toisten kustannuksella,
Voithan ap vielä testata, onko tuo pihiys jotain pelkoa (nykyisin on mielestäni ikävää, että rakkauskin hinnoitellaan), ikään kuin jo seurustellessa olisi ajatus, että erotaan kuitenkin, niin pitää hyötyä ja kiskoa kaikki irti toisen kukkarosta jo seurusteluaikana.
Ennen oli tosiaan helpompaa, kun rahaa ei nuorilla yleensä ollut, kun kaikki oli yhtä köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap ajelee miehen luo omilla bensoillaan ja maksaa puolet syömisistä? Kyllä matkalulutkin pitäisi sitten puolittaa.
Maksan bensat ja puolet kauppaostoksista jotka tehdään siellä ollessani. Voi sisältää muitakin ruokia kuin niitä mitä silloin syödään. Onhan tietysti toisinkinpäin mahdollista käydä, että joskus syön jotain joka jo valmiiksi kaapissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sori ap, mutta kumpi teistä laski bensan hinnan 15-18 euroa?
En tiedä taustoja mutta jos on pitkään asunut yksin niin rahan käyttö voi olla omituista. Joillakin se liittyy menneisyyteen, joillakin johonkin häiriöön tai opittuun tapaan. Joku joka polttaa tupakkaa voi nipottaa jauhelihan hinnasta mutta silti ostaa ne kympin tupakat joka päivä.
Ehdotan että puhutte asiasta joko puhelimessa tai heti seuraavan kyläilyn aluksi. Koska mitä kauemmin se jää puhumatta niin sitä nolommaksi muuttuu. Helpointa varmaan olisi jos kaksi aikuista ihmistä ostaa samantasoiset ruoat vuorotellen tai kumpikin omassa kodissaan. Itse tykkäsin parisuhteen alussa tehdä niin että jaettiin ostokset ja kumpikin maksoi "omansa" samalla kassalla mutta miestä tämä nolotti valtavasti ja pelkäsi että tulee työkaveri vastaan. Sanoin kyllä että ihan normaalia mun mielestä mutta jos "tarjoat" julkisesti niin en sitten maksele takaisin kun kukaan ei näe. Ja mun ostokset oli aika vaatimattomat hänen valintoihin verrattuna. Jos oli isommat yhteiset ostokset niin sitten sovittiin etukäteen että laitetaan lasku puoliksi tai maksan osan.
Suosittelen lukemaan kirjan Rikas, rakas, köyhä, varas, ainakin Julia Thuren oli yksi tekijöistä. Siinä on ihan hyviä oivalluksia :)
Mun ex teki kans sitä että näyttävästi maksoi muiden nähden mutta sitte kotona pyysi rahaa ja pyöristi vielä hinnat ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei pihistele miespuolisten tuttujen suhteen niin silloin pohjalla voi olla aika vakaviakin kuvitelmia rahojen perässä olevista naisista, joista voi tulla vielä ongelmia.
Voi hyvinkin olla, että taustalla on jotain tälläistä. Siinä varmasti helposti lipsahtaa jo hyväksikäytön puolelle jos pakkomielteisesti yrittää välttää joutumasta maksamaan liikaa.
Ap
On parempi idea: lopeta kynnysmattona oleminen.
Vierailija kirjoitti:
No olisikohan tuossa tilanteessa paras ratkaisu antaa olla ja päästää ukko kiusaamaan seuraavaa uhria. Jos lähdet johonkin vessapaperipalojen laskemiseen ja muihin vedätyksiin mukaan, kohta mies määrää mitä ja milloin syöt, kenen kanssa ja milloin tulet kotiin. Sen lisäksi tietenkin, että sinä maksat hänelle viinat, bensat jne jne.
Tämä. Mies haluaa kontrolloida. Tuollaisessa suhteessa menettää mielenterveytensä. Istut kotona ja mietit jokaista tekemistäsi että raaskiiko käsiäänkään pestä. Sillä aikaa mies käy uittamassa munaansa vieraissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JSS
🐽
Tämä! Me maksettiin mun exän kanssa osa yhdessä ja osa erikseen. Kun huomasi että käytän enemmän vessapaperia kun hän niin vaati että molemmat ostaa omat vessapaperit. Ruokalaskuissa ei tietenkään huomioinut että söi 80% ja mää 20%.
Tämä helposti unohtuu, että yleensä mies syö enemmän. Eikä se suurempi vessapaperin käyttö maksa edes niin paljon. Lisäksi toinen voi olla kova juomaan virvoitusjuomia tai syö enemmän eineksiä tm. Mahdotonta laittaa ihan tasan.
On tää aika sekavaista. En oikein ymmärrä tätä.......
Kun luin kirjoituksesi tuli mieleen, että seurustelemme saman tyypin kanssa tai sitten niitä on kaksi. Ota asiasta vain hyvät ja hauskat puolet, siis jos hän on muuten kiva, älä sorru yhteisasumiseen tai muihin tilanteisiin, jossa joutuisit yksin maksumieheksi. Äläkä missään tapauksessa muuta yhteen tai mene hänen kanssaan naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kun luin kirjoituksesi tuli mieleen, että seurustelemme saman tyypin kanssa tai sitten niitä on kaksi. Ota asiasta vain hyvät ja hauskat puolet, siis jos hän on muuten kiva, älä sorru yhteisasumiseen tai muihin tilanteisiin, jossa joutuisit yksin maksumieheksi. Äläkä missään tapauksessa muuta yhteen tai mene hänen kanssaan naimisiin.
Toivottavasti on kaksi. :Se Olisi jo ikävää jos näkisi vaivaa ollakseen yksi monista.
Ap
Minä en jaksaisi tuollaista tarkkaan laskemista yhtään. Ettekö voi maksaa kaupassa vuorotellen ja ottaa bensakulut huomioon kokonaissummassa?
Osta ap tarjouksesta peräkontti täyteen vessapaperia ja vie, kun seuraavan kerran menet.
Tuollainen järjestely toimii vain silloin, kun molemmilla on samankaltainen tapa käyttää rahaa eli ovat pihejä toistensa seurassa. Itse en lähtisi tuollaiseen meininkiin otin opikseni jo nuorena kun seurustelin pihin miehen kanssa
Hei AP! Kuinka paljon te tienaatte kuta kuinkin?
Vastausten perusteella ap tuntuu vahvimmin siltä että tämä on (omilta vanhemmilta) opittu tapa. Kotona viilataan joka vetun sentti mutta ulospäin näytetään että rahaa on. Tässä näyttää olevan miehelle kasvun paikka.