Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat eivät ruoki lapsiaan?

Vierailija
14.04.2026 |

Eilen poikani kaveri vietti meillä koko illan. Tietysti tarjosin hänellekin ruokaa, kun itse söimme päivällistä, ja tarjosin vielä iltapalaakin, ennen kuin poika lähti kotiinsa.

Tämä poika kertoi, että kotona on lämmintä ruokaa ehkä kerran kuussa, muuten syödään leipää, jota otetaan itse kaapista. Eikä johdu rahasta, vaan siitä, että vanhemmat eivät kuulemma tykkää ruoanlaitosta.

Tällä pojalla on 7-vuotias sisar, jolle ostetaan joskus jotain einesruokaa. 13-vuotias poika saa tyytyä leipään, ja on kuulemma kehotettu menemään lähellä asuvien isovanhempien luo syömään, jos haluaa oikeaa ruokaa.

Ja vain siksi, että ns. vanhemmat eivät tykkää ruoanlaitosta. Tekisi mieli tehdä lasu tuollaisista.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä oudointa tossa on, jos tosiaan 7v tyttö saa einesruokia, mutta teinipoika ei? Kuulostaa kiusaamiselta perheen sisällä.

Myn lapset oli alakouluikäisinä tosi pieniruokaisia, harvoin halusivat kahta lämmintä ruokaa. Meillä oli siksi usein iltapäivällä salaatteja, vispipuuroa tms. Sitten kun tulivat esiteini ja teini-ikään söivät kuin hevoset. Kannoin ruokaa kaupasta selkä vääränä ja tuntui, ettei muuta saa tehdä kuin kokata. 

Vierailija
102/147 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein lapsena itse ruokani. Nuokin lapset voivat ihan itse tehdä ruokaa.

Niin tein minäkin, kun äitiä ei kiinnostanut ruoanlaitto ja lapsista huolehtiminen. En puolustele tällaisia vanhempia, mutta jos kyse ei ole rahasta, lapsi voi alkaa tekemään itse ruokansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tein minäkin, kun äitiä ei kiinnostanut ruoanlaitto ja lapsista huolehtiminen. En puolustele tällaisia vanhempia, mutta jos kyse ei ole rahasta, lapsi voi alkaa tekemään itse ruokansa. 

Ei ole oikein että lapsi joutuu tekemään ruoat. Kyllä vanhemman pitää edes jotain valmistaa. Sille sitten ei oikein voi mitään jos herkut maistuisi paremmin tämä ei ole nälkää vaan nirsoilua

Vierailija
104/147 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein että lapsi joutuu tekemään ruoat. Kyllä vanhemman pitää edes jotain valmistaa. Sille sitten ei oikein voi mitään jos herkut maistuisi paremmin tämä ei ole nälkää vaan nirsoilua

Ei tietenkään ole oikein, mutta jos vaihtoehto on syödä aina leipää, tai opetella tekemään itse ruokansa, niin parempi opetella. 

Vierailija
105/147 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-8 vuotiaana minun äiti ryyppäsi kaikki rahat joten ei ollut usein ruokaa. Piti syödä koulussa paljon ja sitten kävin varastamassa ruokaa kaupasta. Veljen kanssa murtauduttiin kauppaan kerran ja varastettiin kassalipas jossa oli joku 7000 markkaa. Ostettiin niillä rahoilla ruokaa usean kuukauden ajan.

Vierailija
106/147 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimiä ruokitaan, ei ihmisiä.

Vierailija
107/147 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei taidettu myöskään tehdä lämmintä ruokaa ainakaan arkisin. Lapsuuden ystäväni kyläillessään meillä valitteli usein nälkäänsä. Itse olin tottunut pieneen ruokamäärään enkä pahemmin tuntenut nälkää.

Äidillä ja isällä molemmilla ongelmia lapsiperheen arjen hallinnassa ja kommunikoinnissa. Ongelmia oli paljon muutakin kuin ruoka, kuten sotkuinen koti, epäsopivat vaatteet, valvomaton ruutuaika, ajoittainen liikunnan puute... Ikinä ei lasujuttuja kuitenkaan ollut, sillä meillä lapsilla meni koulussa hyvin. Rahaa oli joten stereotyyppisesti varmaan ulkopuolisten silmiin kaikki on ok kun on hyvät autot, iso omakotitalo ja harrastuksia

Vierailija
108/147 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten laiska pitää olla ettei ruokaa lapselle laita?? Edes ostaa sitten eineksiä tai pakasteita jos ei jaksa itse tehdä. Mitä te sitten teette töiden jälkeen? Makaatte vaan sohvalla ja lapset nälissään syö leipää? Oksettavia vanhempia. 

Vierailija
109/147 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä taitaa olla tosi siisti keittiö, kuin sisustus lehden kuvissa. Sen kääntöpuoli ettei ruokaa haluta laittaa

Vierailija
110/147 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasun paikka

Vierailija
111/147 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista montakaan kertaa että meillä olisi jotain oikeita aterioita ollut kun olin lapsi. Siis sitä leipää kyllä oli.

Äiti sanoi inhoavansa ruoanlaittoa joten se oli kai sitten riittävä syy pitää lapset paskalla ravinnolla.

Isoveli kävi usein mummun luona että sai oikeaa ruokaa. Oltiin lapsina laihoja mutta nyt aikuisina ylipainoisia kun ruokasuhde meni pieleen jo lapsuudessa. Olin niin kateellinen niille, joilla oli kotona kunnon ruokaa.

Vierailija
112/147 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsistaan. Huolehtimiseen kuuluu myös, että huolehtii ravitsemuksesta. 

Miksi lapsia pitää tehdä, jos ei viitsi niistä huolehtia?

Vierailija
113/147 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omassa lapsuudenkodissakaan syöty lämmintä ateriaa kuin viikonloppuisin. Saatiinhan me lapset lämmin ateria kuitenkin koulussa joka arkipäivä. Niin saanee tuo poikakin. 

Hengissä pysyy yhdelläkin lämpimällä aterialla päivässä. 

Aika köyhää ja välinpitämätöntä.

Vierailija
114/147 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista montakaan kertaa että meillä olisi jotain oikeita aterioita ollut kun olin lapsi. Siis sitä leipää kyllä oli.

Äiti sanoi inhoavansa ruoanlaittoa joten se oli kai sitten riittävä syy pitää lapset paskalla ravinnolla.

Isoveli kävi usein mummun luona että sai oikeaa ruokaa. Oltiin lapsina laihoja mutta nyt aikuisina ylipainoisia kun ruokasuhde meni pieleen jo lapsuudessa. Olin niin kateellinen niille, joilla oli kotona kunnon ruokaa.

Tuohan jo lasten heitteillejättö.

Vierailija
115/147 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsistaan. Huolehtimiseen kuuluu myös, että huolehtii ravitsemuksesta. 

Pitää kilpailla lapsimäärästä kun siskollakin on muutama heitteilejätetty reppana. 

Vierailija
116/147 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapen pitäisi tulla opettamaan uusavuttomia.

Vierailija
117/147 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vetelä makarooni ei viitti tehdä mitään. Kivempi räplätä puhelinta ja matkia sieltä ideoita että näyttäisi edes hirviöltä.

Vierailija
118/147 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kauheelta lapsuudelta.

Vierailija
119/147 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiä ei kiinnostanut, äiti ei tehnyt. Enpä isä?! Miksi ei isä tehnyt?

Vierailija
120/147 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä tarinat oikeesti totta? Voiko vanhemmat jättää lapsensä huolehtimatta tyyliin ota kaapista leipää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi