Ovatko profeetat mielestäsi täydellisiä?
Ovellani kävi jehovantodistajia ja tuli heidän kanssaan puhetta profeetoista. Heidän mielestään profeetat eivät ole täydellisiä. Mitä muut ajattelevat?
Tunnen tooosi vähän raamattua, mutta kun aloin selailla sitä löytääkseni jotain vastausta kysymykseen, löysin heti Nooan humalassa alastomana. Ei tämä kyllä kovin täydelliseltä vaikuta...
Kommentit (108)
Mutta noin 2000-vuotta sitten 12-vuotias ei ollut lapsi. Lastenoikeuksia ei tuon ajan maailmassa/yhteiskunnassa ollut, koska tiedonmäärä oli vähäinen.
Kun kuukautiset alkoivat, tyttö oli sukukypsä ja valmis lisääntymään.
Poikkeuksen teki Jeesuksen äiti Maria " jumalan synnyttjä" . Hän oli noin 12-vuotias kun Jumala saattoi hänet raskaaksi.
Jumala joka saattoi " lapsi" Marian raskaaksi oli oltava täysin puhdas. Kuukautiset saastuttivat naisen ja siksi Marian kuukautiset eivät olleet edes alkaneet, kun hän tuli raskaaksi. Kuukautiset olisivat tehneet Mariasta epäpuhtaan.
Mariaa ja Jeesus lasta on kuvattu useissa patsaissa, joissa Marian kasvot kuvataan nuoren tytön tai lapsen kasvoiksi. Hänen hiuksensa on peitetty ja vain muutama hiuskiehkura paljastaa pään.
Minulle tämä kertoo tietysti historiaa siitä miten tytöt ja naiset nähtiin ajan yhteiskunassa.
Tytöstä tuli aikuinen yhdessä yössä, kun kuukautiset alkoivat, ei siinä ikää katsottu.
Tässä on juttua siitä, miten Abraham erehtyi sanomaan, että hänen vaimonsa on hänen sisarensa:
1. Moos. 20:
1 Ja Aabraham siirtyi sieltä Etelämaahan ja asettui Kaadeksen ja Suurin välimaille; ja hän asui jonkun aikaa Gerarissa.
2 Ja Aabraham sanoi vaimostansa Saarasta: " Hän on minun sisareni" . Niin Abimelek, Gerarin kuningas, lähetti noutamaan Saaran luoksensa.
3 Mutta Jumala tuli Abimelekin tykö yöllä unessa ja sanoi hänelle: " Katso, sinun on kuoltava sen vaimon tähden, jonka olet ottanut, sillä hän on toisen miehen aviovaimo" .
4 Mutta Abimelek ei ollut ryhtynyt häneen, ja hän sanoi: " Herra, surmaatko syyttömänkin?
5 Eikö hän itse sanonut minulle: ' Hän on minun sisareni' ? Ja samoin tämäkin sanoi: ' Hän on minun veljeni' . Olen tehnyt tämän vilpittömin sydämin ja viattomin käsin."
6 Ja Jumala sanoi hänelle unessa: " Niin, minä tiedän, että sinä teit sen vilpittömin sydämin. Sentähden minä estinkin sinut tekemästä syntiä minua vastaan enkä sallinut sinun kajota häneen.
7 Niin anna nyt miehelle hänen vaimonsa takaisin, sillä hän on profeetta, ja hän on rukoileva sinun puolestasi, että saisit elää. Mutta jollet anna häntä takaisin, niin tiedä, että olet kuolemalla kuoleva, sinä ja kaikki sinun omaisesi."
___________________________________________---
Jumala esti sen, että Abimelek ei tehnyt vääryyttä. Silti Jumala sanoi, että hän puhuu Abrahamin kautta.
Inhimillisiä ihmisiä siis profeetat ovat. He ovat ihmisiä, joiden kautta Jumala ilmoittaa jotain, mikä tuleman pitää. He saattavat varoittaa maan johtajia ja kertoa, että jos tämä ei tottele Jumalaa, niin Jumala ei tule auttamaan maata vaikeuksien keskellä.
Ainoa täydellinen ihminen on ollut Jeesus, mutta hän ei ollutkaan profeetta:)
että raamatun mukaan esim.Nooa eli 950vuotiaaksi? Hän oli 600v. vedenpaisumuksen aikaan, ja eli sen jälkeen vielä 350v.
Eihän tätä aikaa voi siihenkeen verrata?:)
Ande, kehoittaisin ettet osoittaisi tietämättömyyttäsi niinkuin edellisessä kirjoituksessa osoitit.
Tietenkään Maria ei tullut raskaaksi silloin kun hänellä oli kuukautiset! Mutta et ehkä Ande tiedä ettei naisilla ole joka päivä kuukautiset :)
Raamatussa ei ole sanottu täsmällisesti Jeesuksen äidin ikää kun tämä tuli raskaaksi. Sen tiedämme että hän oli silloin nainen ei lapsi.
Ja myös tämän tiedämme varmasti:
Koska esimerkiksi 12-vuotias tyttö on lapsi, tiedämme varmasti että Maria, Jeesuksen äiti, ei ollut alle tuon ikäisenä avioitumassa Joosefin kanssa. Joosef oli hurskas mies eikä muhamettilaisten profeetan Muhammedin tavoin rietas ' pukki' , joka olisi halunnut yhtyä esimerkiksi 9-vuotiaaseen tyttölapseen.
Raamatussa ei Jeesuksen äidistä Mariasta käytetä nimitystä ' Jumalan synnyttäjä' . Tuo nimitys on myöhemmin otettu käyttöön ja sitä käytetään tietyissä kirkkokunnissa.
Toki jos muhamettilaisten kirjoituksissa olisi kerrottu tuo Muhammedin paha teko kun hän seurasi kastamattomien ihmisten tekoja ja sitten olisi kerrottu miten hän katui sitä, se olisi parempi. Mutta kun mitään katumuksesta ei ole kerrottu, tuo on esimerkki tulevaisuudessakin hurskaille muslimeille. Tämä että muhamettilaisille Muhammed on esimerkki tekee tuon Muhammedin pahan teon vakavaksi. Sitä esimerkkiä seurataan: Olen lukenut väitteen että esimerkiksi sellaiselle monien arvostamalla muslimilla kuin ajatollah Khomeini olisi ollut seksuaalikumppanina tyttölapsi.
Ande:
" Mariaa ja Jeesus lasta on kuvattu useissa patsaissa, joissa Marian kasvot kuvataan nuoren tytön tai lapsen kasvoiksi."
Oletko Ande sekoittanut patsaat Raamattuun?
Jumalan sana on Raamattu, ei patsaat! :)
tuhve:
... Jeesus, mutta hän ei ollutkaan profeetta:)
tuhve, täsmennys. Taisit tarkoittaa ' ainoastaan profeetta' , sillä kyllä Jeesus oli profeetta mutta ei ainoastaan sitä. Hän oli ja on Messias, Hän on Herra. ...
mariam-83-:
että raamatun mukaan esim.Nooa eli 950vuotiaaksi? Hän oli 600v. vedenpaisumuksen aikaan, ja eli sen jälkeen vielä 350v.
Eihän tätä aikaa voi siihenkeen verrata?:)
Elikö mariam-83 Muhammed mielestäsi Nooan aikana? :)
Syntiinlankeemuksen vaikutukset ovat olleet koko ajan vaikuttamassa. Myös Nooan ajasta.
Jeesuksen aikaan tullessa Raamatun mukaan ihmiset eivät eläneet enään noin pitkäikäisiksi. Kerrotaan että esimerkiksi Jumalan apostoli Johanneksen (jonka ainoana apostoleista ei kerrota kuolleen marttyyrinä) kuolleen noin 90-100 -vuotiaana. Hänkään ei siis elänyt yli 120-vuotiaaksi.
Sinä mariam-83 et taida olla todellinen muslimi koska et hyväksy Muhammedin esimerkkiä 9-vuotiaaseen tyttölapseen sekaantumisesta seurattavaksi tällekin ajalle?
Ande:
" Näin se tietysti on että 12-vuotias on lapsi meidän näkökulmasta nähtynä."
Ei vain meidän näkökulmasta vaan Jumalan sanan mukaan! Lue seuraavasta mitä Herra Jeesus sanoi 12-vuotiaan tytön olevan.
' Ja käydessään sisään hän sanoi heille: " Mitä te hälisette ja itkette? [b]Lapsi[/b] ei ole kuollut, vaan nukkuu." Niin he nauroivat häntä. Mutta hän ajoi kaikki ulos ja otti mukaansa lapsen isän ja äidin sekä ne, jotka olivat hänen kanssaan, ja meni sisälle sinne, missä lapsi makasi. Ja hän tarttui lapsen käteen ja sanoi hänelle: " Talita kuum!" Se on käännettynä: [b]Tyttö, minä sanon sinulle, nouse. Ja heti tyttö nousi ja käveli. Sillä hän oli kaksitoistavuotias.[/b] Ja he joutuivat suuren hämmästyksen valtaan. Ja hän kielsi ankarasti heitä antamasta kenellekään tietoa tästä ja käski antaa tytölle syötävää.' (Mark. 5:39-43)
Uskon sinun olevan yhtä tietämätön, kuin minäkin, kun totuutta etsitään.
Minun tietoni eivät ole omasta päästä kehiteltyjä, vaan historiallista tutkimusta.
Etkait sinä kuvittele uskovaisten ihmisten eläneen 2000-vuotta sitten niinkuin sinä elät tänään. Putkinäköisyys tekee ihmisestä puolisokean.
Toisten uskontojen/uskon pilkkaaminen ei johda rakentavaan yhteisymmärrykseen, että MIKSI NÄIN, MIKSI ME näemme asiat näin?
Se, että haukkuu, pilkkaa ja solvaa toisen uskoa ja sen perusteita, estää näkemästä oman uskontonsa heikkouksia tai yhteneväisyyksiä.
PS. Maria oli täysin puhdas, kuukautiset eivät olleet saastuttaneet häntä ainoatakaan kertaa. Kristinuskon Jumalalle kelpasi vain täysin puhdas. Monet kristityt ovat tunnustaneet Marian olleen lapsi tämän päivän yhteiskunnan silmillä katsottuna. Ja sitä hän oli.
Emme me voi tuomita heitä siitä miten ihmiset elivät primitiivisesti 2000-vuotta sitten. Voimme vain yrittää ymmärtää ne olosuhteet joissa ihmiset elivät.
JVE ota malka omasta silmästäsi ja mieti onko siellä toisen silmässä sitä rikkaa.
JEV:
Ande:
" Näin se tietysti on että 12-vuotias on lapsi meidän näkökulmasta nähtynä."
Ei vain meidän näkökulmasta vaan Jumalan sanan mukaan! Lue seuraavasta mitä Herra Jeesus sanoi 12-vuotiaan tytön olevan.
' Ja käydessään sisään hän sanoi heille: " Mitä te hälisette ja itkette? [b]Lapsi[/b] ei ole kuollut, vaan nukkuu." Niin he nauroivat häntä. Mutta hän ajoi kaikki ulos ja otti mukaansa lapsen isän ja äidin sekä ne, jotka olivat hänen kanssaan, ja meni sisälle sinne, missä lapsi makasi. Ja hän tarttui lapsen käteen ja sanoi hänelle: " Talita kuum!" Se on käännettynä: [b]Tyttö, minä sanon sinulle, nouse. Ja heti tyttö nousi ja käveli. Sillä hän oli kaksitoistavuotias.[/b] Ja he joutuivat suuren hämmästyksen valtaan. Ja hän kielsi ankarasti heitä antamasta kenellekään tietoa tästä ja käski antaa tytölle syötävää.' (Mark. 5:39-43)
Tiedätkö milloin Jeesuksen lapsuus loppui?
Ja tosiasia on se, että tytön lapsuus loppui siihen, kun kuukautiset alkoivat. Ehkä hän oli jo aikuinen seuraavana päivänä.
Ande, minä (JEV) en seuraa mitään muhamettilaisten opetuksia.
Vaan koska Jeesus Kristus on minulle esimerkki tunnustan Hänen tavoin että vielä 12-vuotias on lapsi.
Lue Ande uudelleen seuraavasta mitä Herra Jeesus sanoi 12-vuotiaan olevan.
' Ja käydessään sisään hän sanoi heille: " Mitä te hälisette ja itkette? [b]Lapsi[/b] ei ole kuollut, vaan nukkuu." Niin he nauroivat häntä. Mutta hän ajoi kaikki ulos ja otti mukaansa lapsen isän ja äidin sekä ne, jotka olivat hänen kanssaan, ja meni sisälle sinne, missä lapsi makasi. Ja hän tarttui lapsen käteen ja sanoi hänelle: " Talita kuum!" Se on käännettynä: Tyttö, minä sanon sinulle, nouse. Ja heti tyttö nousi ja käveli. Sillä hän oli [b]kaksitoistavuotias[/b]. Ja he joutuivat suuren hämmästyksen valtaan. Ja hän kielsi ankarasti heitä antamasta kenellekään tietoa tästä ja käski antaa tytölle syötävää.' (Mark. 5:39-43)
Ande, oletko sinä todellinen muslimi eli hyväksyt Muhammedin esimerkin 9-vuotiaaseen sekaantumisesta seurattavaksi tällekin ajalle?
Kiitos Jumalalle, vaikka länsimaissa on paljonkin pahaa, ei sentään ole vajottu hyväksymään tuollaista pahuutta mitä Muhammedin sanotaan tehneen. USA:ssa tuomittiin hiljattain 25 vuodeksi ' kiven sisään' mies, joka oli tehnyt samanlaisen pöyristyttävän teon, jonka Muhammed teki. Tuo mies oli yhtynyt 9-vuotiaaseen. Tuo johon mies yhtyi oli vielä Raamatun mukaan lapsi sillä hän oli alle 12-vuotias.
Muuten. Esimerkiksi roomalaiskatolinen kirkko opettaa nykyään että alle 14-vuotiaana roomalaiskatolinen ei voi tulla vihityksi avioliittoon. Roomalaiskatoliset oppineet ovat tietenkin lukeneet Raamattua ja käyttäneet niin sanotusti tervettä järkeä (ja oikean tieteen tuloksia?). Näin he ovat päätyneet opetukseensa. Myös he siis kieltävät Muhammedin tavan (sunnan) yhtyä 9-vuotiaaseen!
Ande, koeta ymmärtää että sinun tulee todistaa asiat Raamatusta jos haluat kristityn kuten minä sen hyväksyvän.
Ande:
" Maria oli täysin puhdas, kuukautiset eivät olleet saastuttaneet häntä ainoatakaan kertaa. Kristinuskon Jumalalle kelpasi vain täysin puhdas."
Raamatun mukaan ' ... kaikki ovat syntiä tehneet ... ' , myös Jeesuksen äiti Maria. Kun hän oli tehnyt syntiä, hän saattoi saada ne anteeksi. Silloin hän oli synnin suhteen puhdas.
Jos naisella on kuukautiset, vanhan liiton säädösten mukaan silloin hän oli epäpuhdas esimerkiksi niin sanotusti ' temppelipuhtauteen' nähden. Mutta kuukautistensa jälkeen tiettyjen toimitusten jälkeen nainen oli puhdas.
Tietenkin voidaan ajatella että heti sillä hetkellä kun Maria tuli naiseksi, hän tuli myös raskaaksi. Hän ei siis tullut raskaaksi ollessaan lapsi. Eli jokatapauksessa tiedämme Raamatun opetuksen mukaan että hän ei tullut raskaaksi alle 13-vuotiaana eli lapsena. On syntiä yhtyä 9-vuotiaaseen!
Ande:
" JEV ota malka omasta silmästäsi ja mieti onko siellä toisen silmässä sitä rikkaa."
Älä ymmärrä Ande tuota Jeesuksen opetusta väärin. Se ei kiellä julistajien ja oppien arvioimista ja myös vastustamista jos ne ovat väärin.
Tietenkin jos arvioija on itse harhoissa silloin kyse on tuosta ' rikka omassa silmässä toisten tuomitsemisesta' . Omatuntoni on Jumalan edessä kuitenkin puhdas tämän asian suhteen. Mutta jos Ande näet minun olevan selvästi jossakin harhassa Raamatun oppien mukaan, ilmoita se kohta, jossa ymmärrän asian väärin.
Tässä on Luukkaan evankeliumin luvusta 2:
40 Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä.
41 Ja hänen vanhempansa matkustivat joka vuosi Jerusalemiin pääsiäisjuhlille.
42 Hänen ollessaan kaksitoistavuotias he niinikään vaelsivat ylös sinne juhlan tavan mukaan.
43 Ja kun ne päivät olivat kuluneet ja he lähtivät kotiin, jäi poikanen Jeesus Jerusalemiin, eivätkä hänen vanhempansa sitä huomanneet.
44 He luulivat hänen olevan matkaseurueessa ja kulkivat päivänmatkan ja etsivät häntä sukulaisten ja tuttavien joukosta;
45 mutta kun eivät löytäneet, palasivat he Jerusalemiin etsien häntä.
46 Ja kolmen päivän kuluttua he löysivät hänet pyhäköstä, jossa hän istui opettajain keskellä kuunnellen heitä ja kysellen heiltä.
47 Ja kaikki, jotka häntä kuulivat, ihmettelivät hänen ymmärrystänsä ja vastauksiansa.
48 Ja hänet nähdessään hänen vanhempansa hämmästyivät, ja hänen äitinsä sanoi hänelle: " Poikani, miksi meille näin teit? Katso, sinun isäsi ja minä olemme huolestuneina etsineet sinua."
49 Niin hän sanoi heille: " Mitä te minua etsitte? Ettekö tienneet, että minun pitää niissä oleman, mitkä minun Isäni ovat?"
50 Mutta he eivät ymmärtäneet sitä sanaa, jonka hän heille puhui.
51 Ja hän lähti heidän kanssansa ja tuli Nasaretiin ja oli heille alamainen. Ja hänen äitinsä kätki kaikki nämä sanat sydämeensä.
52 Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.
_______________________________________-
Ainakin siis vielä 12 vuoden iässä häntä pidettiin täysin lapsena.
Kiitos tuhve että toit tuon kohdan evankeliumista Luukkaan mukaan!
' Hänen ollessaan [b]kaksitoistavuotias[/b] he niinikään vaelsivat ylös sinne juhlan tavan mukaan. Ja kun ne päivät olivat kuluneet ja he lähtivät kotiin, jäi [b]poikanen[/b] Jeesus Jerusalemiin, eivätkä hänen vanhempansa sitä huomanneet.' (Luuk. 2:42,43)
Englanninkielinen käännös kääntää tuon kohdan tarkemmin alkukielen mukaisesti:
' And when [b]he was twelve years old[/b], they went up to Jerusalem after the custom of the feast. And when they had fulfilled the days, as they returned, the [b][u]child[/u] Jesus[/b] tarried behind in Jerusalem; and Joseph and his mother knew not of it.' (Luke 2:42,43, KJ-käännös)
Hallelujaa, saatanan opit osoitetaan vääriksi!
Ilman syntiä kasvanut Jeesuskin oli vielä 12-vuotiaana lapsi! Joten muhamettilaiset: Teidän Muhammedinne teki synnin yhtyessään 9-vuotiaaseen, eikä edes osoittanut katumusta siitä! Näin ollen hän ei kelpaa esimerkiksi kenellekään nykyään!
vanhemmat. Pojista tuli aikuisia 13-vuotiaina " lain poikia" " barmitsval"
Miksi sitten tuon Jeesuksen ikä 12-vuotta mainitaan, täytyy olla jonkin päättymisen arvoinen seikka. Tuossa iässä Jeesuksen tiedetään aloittaneen opettajan uransa.
Siis haluan korostaa, että käsitys lapsista/lapsuudesta oli toinen eikä verrattavissa meidän käsitykseemme lapsuudesta.
Profeetat eivät todellakaan olleet täydellisiä ihmisiä, vaan harvinaisen syntisiä ;) Siis näin inhimilliseltä näkökulmalta katsottuna. Jumala käytti muutenkin tarkoituksiinsa melkein poikkeuksetta syntisiä ihmisiä - sellaisia, jotka olivat tehneet räikeitä syntejä ihmistenkin silmissä. Minusta se on lohdullista! Vaikka olen itsekin läpeensä syntinen, Jumala voi silti käyttää minua tarkoituksiinsa.
Tässä tulee myös esiin Jumalan voima. Ei voida sanoa, että Jumalan työt näissä ihmisissä olisivat olleet heidän omaa ansiotaan. Näin ihminen pienenee, ja Jumala suurenee. Minusta tähän voisi sovaltaa Raamatun lausetta " Herra on heikoissa väkevä" .
Ande, mikä ' himo' sinulla on puolustella lapsiin sekaantumista? Herää kysymys mikä siellä on todellinen syy takana?
-----
Ilmeisesti on niin että Jeesuksen aikaisten juutalaisten lahkojen kuten fariseusten mukaan, Jeesus oli vielä 12-vuotiaana lapsi. Sehän on linjassa Raamatun opetuksen kanssa, eikö niin Ande? Et voi kieltää sitä.
' And when [b]he was twelve years old[/b], they went up to Jerusalem after the custom of the feast. And when they had fulfilled the days, as they returned, the [b]child Jesus[/b] tarried behind in Jerusalem; and Joseph and his mother knew not of it.' (Luke 2:42,43, KJ-käännös)
Entä mitä on sanottava ehkäpä ainakin tiettyjen juutalaisten lahkojen tai kenties kaikkien juutalaisten lahkojen käsityksestä Jeesuksen aikana että naispuolinen ihminen saavuttaa kypsyyden 12-vuotiaana?
Jeesus Jumalan Poikana ei ollut ihmisten eikä edes juutalaisten perinnäissääntöjen orja. Hän sanoi miten asiat todellisuudessa on. Miten ne on oikean Raamatun ymmärryksen mukaan, Jumalan tahdon mukaan.
Ande, sinun tulee ymmärtää että juutalaisilla ei ollut silloin eikä ole nytkään sitä viisautta, joka on kristityillä Herrassa Jeesuksessa. Juutalaisilla ei ollut eikä ole vieläkään UT:ta!
Juutalaisilla ei siis ole tätä viisautta: Jeesuksen mukaan 12-vuotias (olkoon kumpaa sukupuolta tahansa!) on vielä lapsi!
' Ja käydessään sisään hän sanoi heille: " Mitä te hälisette ja itkette? [b]Lapsi[/b] ei ole kuollut, vaan nukkuu." Niin he nauroivat häntä. Mutta hän ajoi kaikki ulos ja otti mukaansa lapsen isän ja äidin sekä ne, jotka olivat hänen kanssaan, ja meni sisälle sinne, missä lapsi makasi. Ja hän tarttui lapsen käteen ja sanoi hänelle: " Talita kuum!" Se on käännettynä: Tyttö, minä sanon sinulle, nouse. Ja heti tyttö nousi ja käveli. Sillä [b]hän oli kaksitoistavuotias[/b]. Ja he joutuivat suuren hämmästyksen valtaan. Ja hän kielsi ankarasti heitä antamasta kenellekään tietoa tästä ja käski antaa tytölle syötävää.' (Mark. 5:39-43)
[b][u]Joten lopputulos tutkistelustamme.[/u][/b]
Ilmeisesti farisealaiset juutalaiset Jeesuksen aikana pitivät alle 12-vuotiasta (kuten 9-vuotiasta!) naissukupuoleen kuuluvaa lapsena.
Raamatun (jossa on mukana UT!) mukaan 12-vuotias (olkoon kumpaa sukupuolta tahansa!) on lapsi!
Raamatun mukaan sukupuolinen yhtyminen on sallittu vain avioliitossa. Avioliitto ei ole esimerkiksi ' miehen ja miehen välinen' eikä ' miehen ja (tyttö)lapsen välinen' , vaan ' miehen ja naisen välinen' .
Näin ollen Muhammed teki suuren synnin sukupuolisesti yhtyessään 9-vuotiaaseen, joka on Raamatun mukaan varmasti vielä lapsi. Siinä Muhammed ilmeisesti seurasi asuinympäristönsä Herran nimeen kastamattomien pakanoiden tapoja (kuka tietää joku Jumalan sanasta tietämätön nimikristitty oli siellä myös langennut sellaiseen?!). Niin Muhammed ' pyhitti' tuon kastamattomien pakanoiden hyvin saastaisen tavan (sunnan) kaikille seuraajilleen kaikiksi ajoiksi.
meikämami:
Profeetat eivät todellakaan olleet täydellisiä ihmisiä, vaan harvinaisen syntisiä
' Elias oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla, ettei sataisi; eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen.' (Jaak. 5:17)
meikämami, hieman tarkennusta.
Eivät profeetat kuten Elias tai Johannes Kastaja olleet sen suurempia syntisiä kuin muutkaan! Päinvastoin! Monet heistä olivat hyvin pyhittyneitä kuten profeetta Daniel ja profeetta Johannes Kastaja.
Mutta se on tietenkin hyvä sanoa että hekin lankesivat synteihin, ehkä suuriinkiin (kuten profeetta Daavid!), mutta he saivat armon tunnustaessaan ja hyljätessään syntinsä.
Jos kuningas Daadid olisi vaikka kymmenen kertaa langennut samoin kuin Batseban kanssa tekemään syntiä toisen miehen aviovaimon kanssa, luulisin ettei Daavid enään Raamatun lehdillä profeettana esiintyisi. Ei lankeemukseen jäänti ole mikään ihanne! (Ehkä joku vauvauskova jopa kerskailee ' minä olen langennut 1000 kertaa ... enemmän kuin sinä!' )
Ymmärrän kyllä meikämami sen mitä ilmeisesti ajat takaa:
" Jos esimerkiksi profeetta Daavid lankesi aviorikokseen ja silti Jumala saattoi häntä senkin jälkeen käyttää, miksei minuakin tehtyäni parannuksen suuresta synnistäni eli aviorikoksestani" ,
saattaa joku syntiin langennut uskova ajatella.
Sinä suoraan sanoen syljet ihmisten kasvoille. Ja sanot olevasi Jeesuksen edustaja. En usko, että olet sitä.
Minä en loukkaannu sinun solvauksistasi koska tiedä mitä se kertoo ihmisestä.
Et yksinkertaisesti tahdo ymmärtää, ettei lapseen koskevat oikeudet olleet samat 2000-vuotta sitten miten ne meidän lakikirjoissa on määritelty tänään.
Lastenoikeudet on määritelty modernissa yhteiskunnassa ja usko pois siitä ei ole edes sataa vuotta.
Sinun tulee myöskin ymmärtää etteivät ihmiset silloin ajatelleet siten miten minä ja sinä näistä asioista ajatellaan.
Itseni kohdalla olen kuitenkin tullut niin pitkälle, että osaan nähdä asiat alkukantaisten ihmisten näkökulmasta. Se ei tarkoita sitä, että hyväksyn neitseellisen nuoren tytön saattamisen raskaaksi kysymättä lupaa haluaako henkilö sitä vai ei.
Jeesus eli juutalaisten lakien mukaan kehottaen muitakin tekemään niin. Hän ei rikkonut lakeja. Jeesus oli isolla J:llä juutalainen. Sinä näytät unohtavan sen.
PS. Itse pidän Jeesusta ensimmäisenä lapsiasiamiehenä. Hän näki ettei lapsilla ollut oikeuksia aikuisten maailmassa.
Ja muista, että minun kantani 12:sta ja 13:sta vuotiaisiin on selvä. He ovat lapsia eikä lapsiin saa kajota. 2000-vuotta sitten he eivät olleet lapsia. 12-vuotiaalla tytöllä oli laillinen lupa avioitua.
Pöyristyttävää meidän näkökulmasta katsottuna, mutta ei Jeesuksen aikakautena.
Kiitos keskustelusta JEV toivon, että löydät sen oikean Jeesuksen.
mariam-83-:
Tuossa kertomuksen Muhammedin ympäristössä toki oli normaalia. Siksi Muhammed seurasi noiden pakanoiden tapoja ja antoi siinä esimerkin tulevillekin seuraajilleen kaikkina aikoina eli myös nykyään hurskas muslimi voi yhtyä 9-vuotiaaseen tyttölapseen.
Mutta mariam-83 sinun tulee ymmärtää että hurskaat eivät noudata noiden kastamattomien pakanoiden tapoja. Eli Jumalan pyhät eivät yhdy sukupuolisesti 9-vuotiaisiin tyttölapsiin. (Tietenkin jotkut juutalaiset ovat voineet ja voivat nykyäänkin langeta yhtymään 9-vuotiaisiin tyttölapsiin.)
Jos muuta väität näytä Raamatusta esimerkki!
mariam-83-:
Nähdään Jeesuksen sanoista hänen herättäessään kuolleen lapsen että esimerkiksi 12-vuotias tyttö on vielä lapsi.
' Ja käydessään sisään hän sanoi heille: " Mitä te hälisette ja itkette? Lapsi ei ole kuollut, vaan nukkuu." Niin he nauroivat häntä. Mutta hän ajoi kaikki ulos ja otti mukaansa lapsen isän ja äidin sekä ne, jotka olivat hänen kanssaan, ja meni sisälle sinne, missä lapsi makasi.
Ja hän tarttui lapsen käteen ja sanoi hänelle: " Talita kuum!" Se on käännettynä: Tyttö, minä sanon sinulle, nouse. Ja heti tyttö nousi ja käveli. Sillä hän oli kaksitoistavuotias. Ja he joutuivat suuren hämmästyksen valtaan. Ja hän kielsi ankarasti heitä antamasta kenellekään tietoa tästä ja käski antaa tytölle syötävää.' (Mark. 5:39-43)
Meidän tulee puolustaa myös pienimpien eli lasten oikeuksia!