**)) KESÄNUPUT 29.9.-5.10. ((**
Viimeviikkoiset: http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kaunista viikkoa kaikille :)
Piia ja Lari
Kommentit (66)
Palasin juuri viemästä isompia lapsia päiväkotiin. Se on tossa aamuruuhkassa aina yhtä mukavaa. Onneksi lähtevät aina innoisaan. Oli vain niin paljon muistettavaa, että näinä aamuina kun mies on reissussa, tuntuu, ettei mun aivokapasiteetti riitä! Pojan opettajalla oli syntymäpäivä, ja piti ottaa pieni lahja mukaan, sitten molemmilla oli sharing day, eli joku oma lelu yms mukaan, jolla muut voivat leikkiä. Ja perjantai-kassit viikonloppukirjoineen (on aina kirja lainassa viikonlopun yli, myönnän ettemme joka kerta ehdi niitä lukea...) sekä sitten se tavallinen reppu, jossa vaihtovaatteet. Ja musitinhan vielä lähtiessä napata pikkuneidinkin mukaan istuimeen, ja maidon pullossa, kun ei herännyt ennen lähtöä. Matkalla haimme vielä mun eilen unohtuneen käsilaukkuni kyläpaikasta, hohhoijaa, tarvitsen ehdottomasti lisää unta ja lisämuistia!!!
Täällä oli ihanan aurinkoinen ja lämmin viikonloppu, neitikin jaksaa nyt olla hereillä ulkona, kun vaunujen sijasta istuskelee autokopassa, joka matkarattaissa kiinni. Siitä näkeekin vähän ympärilleen. Suomi-koulun ajaksi mies jäi kotiin pikkuisen kanssa. Oli kyllä ihanaa olla vain vanhimman lapsen kanssa kahdelleen, mentiin porukalla ravintolaan syömäänkin koulun jälkeen. Mukavaa!!
Asumme hieman Prahan ulkopuolella pienessä kylässä, ja täällä asuu paljon muitakin ulkomaalaisia. Se on kiva, kun on muitakin samassa elämäntilanteessa olevia. Lapsia hieman harmittaa, kun eivät osaa ikistensä kanssa vielä jutella, mutta kunhan oppivat englantia hieman enemmän, niin eiköhän sekin jo suju.
Muuten elämä rullaa hyvin. Mä kaipaan vain jotain omaa aikaa, jos pääsis edes jumppaan tai jotain. Hoh, tulen kohta hulluksi, kun ajan tätä koulu-koti-ruokakauppa-koti-väliä. Ja mietin, mitä laittaisi ruoaksi. Kaipaan Suomen valmisruokia!
Mutta nyt käy kutsu pinnasängystä! Palaillaan, mä rupean täyttämään mein uutta vaatekaappia. Vihdoinkin saan laukut pois lattialta!!!
Selma
Kesänuppujen saralla olikin aika hiljainen vkonloppu. Kerrankin mulla olis ollut aikaa lukea ja jopa kirjoitellakin, mutta muut taisivat viettää laatuaikaa perheidensä kanssa???
Kiva oli lukea Selman kuulumisiakin taasen. Kiinnostaa kuulla miten asiat muualla ovat, itse kun on aina asunut samassa kaupungissakin... saati sitten että ihan ulkomailla, hui ;)
Poltsi, ei ole ainakaan vielä ilmaantunut vierastamista. Meillä oli aikoinaan esikoinen (kohta 11 v täyttävä) todella kova vierastamaan, aloitti 4-kuisena ja tilanne helpottui esikouluiässä... Vieraat ihmiset ei olis saaneet katsoakaan häneen päin, saati sitten että puhua tai koskea! Nyt on ihan mahdoton kälätin, suuna päänä aina kun mulla jotain kavereita kylässä tms. Mut on siellä pohjalla semmonen ujous ja varautuneisuus kuitenkin. Keskimmäinen oli pienestä pitäen sosiaalisempi tapaus, en muista olisko ollut mainittavaa vierastamista edes siinä tyypillisessä iässä. Kiva katsoa kuinkas nyt käy sen suhteen ja minkälainen luonne/temperamentti neitille kehkeytyy. Pahoin pelkään, että ainakin jossain suhteessa aika lellitty mukelo tästä meitin "iltatähtösestä" tulee...
En millään malttais oottaa niitä verikoevastauksia... Maito ja muna nyt on ihan selvät, vaikka kokeessa ei mitään näkyiskään. Mutta ne viljat mietityttää. Ei voi kuin toivoa, että jos allergia on niin näkyis sitten kanssa. Nyt on jotenkin alkanut jo NIIIIIIIIIN rassaamaan tää omien syömisten ja tytön oireiden ja kakkojen kyttääminen... Taas oli vihertävät liejukakat, kun syyllyistyin semmosen grahampaahtoleivän syöntiin parina päivänä.
Olin eilen ahkerana ja tein kaalilaatikkoa ja karjalanpaistia leivinuunissa. Illalla sitten vähän kärsittiin, kun kämpässä oli 26 astetta lämmintä... Lisäksi tein omenariisipuuroa, mikä onnistui hyvin ja omenasosetta, mikä jäi aika liruksi. Täytyy yrittää siitä soseesta tehdä pohja mannapuurolle ja vaikka vispata. Aamulla söin sitä riisimurojen kanssa, oli se mun makuun kyllä vähän liian makeaa...
No, mutta nyt tulee ekaluokkalainen koulusta, moro!
Terveisin Ananas ja Sanni 9/6
Meillä käännyttiin eilen masulleen =) Käsi jäi vielä mahan alle eikä sitä itse saanut pois. Nyt alkaa se ihana vaihe kun koko ajan käännytään, mutta ei vielä itse pääse takaisin selälleen =).
Pöh, miun piti tänään antaa tuota peruna-porkkanaa vauvalle, mutta unohdin. En viitsi antaa kuin aamulla, jottei mene yö risaiseksi jos käy mahaan. No, huomenna sitten.
Esikoinen taistelee unta vastaan. Oli sisko käymässä ja nyt ei millään malta rauhoittua unille.
Ois sitten yksinäinen viikonloppu tiedossa kun mies lähtee vaeltamaan. Ekaa kertaa lasten kanssa yö yksin (tai nyt siis kaksi yötä).
Jee, tällä viikolla saadaan ne laminaatit. Nyt vaan pitäis tarttua härkää sarvista ja alkaa repimään noita tapetteja. Urakaa on, mutta lopputulos palkitsee kaiken ahertamisen. Ihanaa päästä vihdoin eroon näistä muovimatoista!!
Tytteli-83 ja typykkä 4kk
Vierastamisesta on havaittu täällä ensimmäiset merkit. Mun vanhemmat kun kävivät viikonloppuna niin meinas alkaa itkua vääntämään kun näki vieraita naamoja.
jaahas vauva heräsi...
Taas on vierähtänyt useampi viikko etten ole kirjoittanut:( Lukemassa olen kyllä käynyt. Tuntuu ettei kirjoittamiselle ole aikaa. Aamuisin ollaan n. pari tuntia ulkona jolloin vauva nukkuu vaunuissa. Sen jälkeen tullaan sisälle syömään ja keskimmäinen menee päikkäreille. Vauva herää kun tullaan sisälle. Useasti kun olen saanut keskimmäisen nukkumaan. Imetän vauvaa ja luen teidän juttuja ja sen jälkeen pitää alkaa puuhailemaan muita, niin kirjoittaminen jää.
Meillä on ollut ensimmäinen korvatulehdus. Vauva oli kaksi päivää vajaa 3kk kun yöllä nousi kuume 39 C. Annoin supon joka laski kuumeen, aamulla mentiin lääkäriin ja korvatulehdushan sieltä löytyi. Saatiin antibioottikuuri ensi perjantaina on jälkitarkastus, luulen että korva on parantunut tai ainakaan se ei vaivaa.
Meillä on kanssa allergia epäilyjä torstaina ollaan menossa prick-testeihin. Vauvalla on ihottumaa naamassa ja hän lehahtelee punaiseksi syöttöjen jälkeen. Saas nähdä joudunko rajoittamaan ruokavaliota paljonkin. Meillä ei suostuta syömään muualta kuin tissistä. Täytyisi kyllä sokeria ainakin rajoittaa mun ruokavaliosta, makeaa tekee kokoajan mieli:D
Mun nimimerkki on sekotus esikoisen ja keskimmäisen nimistä ja kolmosen heitin perään kun kolmas muksu oli tulossa.
Täytyy lopetella kun äitiä kaipaillaan, yritän vähän useammin keretä kirjoittamaa:)
ilonella & nuppu n.3,5kk
Heti alkuun tsemppiä allergiatietoja odottaville, se on niiiiiiiiiin rassaavaa. Toivottavasti saatte mahdollisimman paljon tietoa. Itse huomasin, että helpotti hurjasti, kun vain sai tietää, mitä kaikkea jättää pois ruokavaliostaan, vaikka viljat jäivätkin arvailujen asteelle. Ainakin oireet ovat helpottaneet, mutta edelleen tulee välillä mieleen, että kaikki ei ole vieläkään kunnossa. No, tosin nyt ei sitten tule vihreää kakkaa, kun ei tule kakkaa ollenkaan!! Poika on pantannut nyt perjantaista asti kakkaa (eka pidempi väli) ja ähisee + känisee välillä siihen malliin, että alkaa ilmeisesti jo ahdistaa häntäkin (eikä vain kakkapoliisiäitiä).
Juttelin juuri eilen yhden allergiaperheen äidin kanssa, joka kertoi, että oli puoli vuotta imettänyt nuorimmaistaan ja sinä päivänä, kun imetys loppui, loppuivat myös kaikki ne oireet, jotka allergiaepäilyihin liittyivät. Lehmänmaito oli tässä vaiheessa todettu allergian aiheuttajaksi, muut eivät näkyneet testeissä. Ja siihen mennessä äiti vältti jo kaikkea mahdollista maidosta paprikaan ja tomaattiin. Eli joku arominvahvenne :-) vielä kummitteli ilmeisesti oireita aiheuttaen. Naureskelimme, että sellaista huippuravintoa tuo äidinmaito on pahimmillaan, että tuntuu kuin myrkyttäisi omaa lastaan. Itse kyllä yritän vielä imetysdieetillä edetä, kun maitoa riittää. Jos 4 kk tavoitettaisiin rintamaidolla, pian kyllä pitää tuo korvikekin testata, Kelan päätöskin on jo saatu ja eka purkki Almiron Peptiä haettu. Taisin jo aiemmin ounastella täälläkin, että tuskin tässä sellaista lottovoittoa osuu, että eka määrätty korvike olisi sopiva. Oon vaan ollut niin laiska alkaa testaamaan korviketta vielä.
Meillä ei vielä vierasteta eikä pahemmin kääntyilläkään, satunnaisesti on kääntynyt masulleen ja masulta selälleen, mutta ei siis minusta vielä opitusti vaan sattumalta. Ennen kiljahteli vain nälästä ja väsystä, mutta nyt selkeästi myös ilmoittaa, jos kokee jääneensä yksin.
Me ollaan ensi viikko Espanjassa, toivottavasti säät suosivat.
Tonttu08 ja poika 24/6
Viimeisiä maitotippoja täällä tiristellään... Aamuisin riittää maitoa per rinta ehkä muutamaksi minuutiksi. Pumppaamalla saa irti maksimissaan 20ml. Haikeaa on...
Tenava kyllä voi erinomaisesti. Soseet eivät ole aiheuttaneet mitään oireita, maissi menee rutiinilla, porkkana ja peruna ovat vaiheessa ja päärynääkin on otettu kerran päivässä puoli teelusikkaa "jälkiruoaksi". Peruna ei ole mikään suosikki vaan sitä pyöritellään suussa ja syljeskellään, joten sekoitin sen maissiin ja nyt menee alas. Peruna-porkkana yhdistelmä kelpaa kyllä, liekkö porkkana siinä makeuttaa.
Eilen käytiin Oulussa. Meillä oli mielenkiintoinen liikkumaväline, vanhoihin retro-rattaisiin köytettiin mustekalalla kaukalo. Niillä pääsi jopa liukuportaita kulkemaan, olivat kevyet ja sopivan pienet lykkäillä ja niihin mahtui ostoksetkin kahvoihin roikkumaan. Ulkonäkö tosin oli vähän hassu :)
Reissulla sain laskettua maidonkulutusta - matkalla meni yksi tetra Nannia, perillä yksi, ja takaisin tullessa yksi. Yöksi kanssa täysi pullo (velliä + maitoa sekaisin). Aamulla, päivällä ja illalla 1-2 tl sosetta. Eli vähintään 600ml maitoa + vellit, yleensä yön ajaksi ei täysi pullo riitä vaan pitää täydentää aamuyöstä tai aamulla viimeistään. + tietysti se aamuimetys mutta eipä sieltä oikein mitään irtoa.
Vaikka Meerillä on vaatteita ihan riittämiin, oli mun ihan pakko ostaa H&M:ltä harmaa nallepuku. Oli korvat hupussa, tassut, ja hännäntöpö ja tosi pehmoista karvaa... Olen aivan koukussa noihin nalle- ja karvaisiin ulkopukuihin.
Kasvupyrähdys jatkuu, osa 56cm vaatteistakin vaikuttaa jäävän pian pieniksi. 50/56cm vaatteet ovat jo tiukkoja.
Rokotteen jäljiltä huudettiin vielä seuraavanakin iltana mutta nukahti kuitenkin vartissa. Edelleen on heräillyt melko tiheään, 3-4krt yössä, nyt kahtena edellisenä 2 krt.
Tyttö on alkanut vähän oikuttelemaan tuttipullon kanssa. Kitisee muka nälkäänsä, mutta kun antaa pullon suuhun, niin pureekin vain ikenet yhteen tuttia vasten -> tutti litistyy - maitoa valuu suu täyteen ja tietysti kaikki rinnuksille. Ei siis yritäkään alkaa imemään. Liittyiskö tämä hampaisiin, nänniäkin jo vähintään kerran aamussa litistelee ikenillä aika kipeästi.
Minä en ole päässyt ulkomaille aikoihin, vanhempien kanssa on käyty Ruotsissa muutama reissu, ja Tallinnassa yhdesti. Olen hinkunut miestä että käytäisiin jossain, vaan sen mielestä reissut on niin tuhlausta ja sillä on niin huonot kokemukset exän kanssa tehdyistä reissuista ettei ole yhtään innostunut lähtemään.
Plääh... No, nytkin tuhlasin yhden pikaloman verran lännensatulaan (550e) :D
Alcatraz ja Meeri noin 3kk 1vko
Täällä ollut huono aamu. Vauva on heräillyt koko aamuyön tunnin välein ja minä kun olen halunnut päästä mähd. nopeasti itse nukkumaan niin olen sitten aina syöttänyt vauvan uneen vaikkei olisi edes nälkäinen ja nyt stressaa taas että tulee uniassosiaatio-ongelma kun nukahtaa aina tissille. Ja lopulisesti vauvaheräsi kuuden aikoihin, silloin ei suosutunut enää edes tissille. pah. ja mies oli kiukkuinen kun ei saa nukkua, ei kuulemma jaksa käydä koulua kun ei saa unta ja aikoo ensi yöksi mennä nukkumaan toiseen huoneeseen... mun olisi kai pitänyt nousta heti vauvan kanssa ylös eikä yrittää saada sitä nukkumaan uudelleen??
Minkä verran pääsette käymään ilman vauvaa missään? Minä haluaisin käydä jumpassa mielellään joka päivä, mutta kyllä se 3 kertaakin olisi jo todella hyvin ja olisin tyytyväinen. Mulla vielä olisi jumppapaikka niin lähellä että aikaa ei mene matkoihin, joten olen poissa kotoa yhteensä max puolitoista tuntia. Mutta kun mies ei haluaisi olla sitäkään aikaa kahdestaan vauvan kanssa, Ei ole aikaa ja vauva kuulemma aina huutaa kun minä lähden jne. Rasittavaa. Minä kun olen kaiken muun koittanut tehdä vauvan kanssa, jotta pystyisin sitten kaiken sen ajan minkä saan vapaata vauvasta käyttämään siihen että käyn siellä jumpassa. Ja olen käynyt joka päivä ruokakaupassakin ettei miehen tarvitse että ehtisi sitten joskus päästä mut jumppaan. Tänään kyllä ajattelin mennä. Saa nähdä millainen tappelu siitäkin tulee. En jaksain kun puolentoista tunnin takia saa sitten vääntää kättä monta päivää. Ja sitten jumpassa tulee huono omatunto kun olen jättänyt vauvan jne... En kyllä jaksa sitäkään kovin kauaa että olen vauvan kanssa 24/7.
höh. Ja miehen kanssa ei olla käyty missään kahdestaan vauvan syntymän jälkeen. Eikä se nyt välttämättä ongelma olekaan, mun mielestä voidaan ihan hyvin mennä vauvan kanssa.
Tälläisia mietteitä tällä kertaa...
sroigh ja vauva 3kk ja 1 viikko
Minähän olen vauvan kanssa melkein 24/7. Mitä tarvii tallissa tms. käydä niin vauva pärjää esim sitterissä yksinkin, tosi harvoin mies "joutuu" vahtimaan, ehkä 2 krt viikossa. Nyt kun olen alkanut itsekin vihdoin ratsastamaan tolla tammalla, niin mieluusti kyllä useamminkin ratsastaisin mutta monesti mies on esim. just siinä työvuorossa tai on jotain muuta estettä etten saakaan vahtia siksi aikaa. On sen verran aikaavievää hommaa laittaa varsat karsinaan odottamaan ja varustaa hevonen ja vastaavasti tulla pois, ettei tyttöä uskalla jättää sisälle/ vaunuihin (talliinkaan ei viitsi vaunuja tuoda kun siellä on 3 jo melko isoa kissanpentua + emo) siksi aikaa vaikka ratsastaisinkin vain alle puoli tuntia. Nyt alkaa muutenkin hevoset vaatia enemmän aikaa kun pitää jo ottaa öiksi sisälle, viime yönä olivat ensimmäistä kertaa.
Joskus vien kotiin äidille hoitoon. Mutta yleensä kulkee niin helposti mukana että en edes viitsi harkita johonkin jättämistä/ viemistä.
meillä ei näköjään enää nukuta öisin. Ei käy almironikaan meidän neidille, piereskeli ja huusi mahaansa taas KOKO yön. Nyt nukkuu kyllä tyytyväisenä isin vieressä. ja kun aamulla nukahtaa kätistyään yöt, niin herää esikoinen, olemme siis pahassa kierteessä ja ukko parkakaan ei pääse töihin ennen puoltapäivää... Jos joku oululainen tarvii almironia, täällä löytys 800g purkki lähes käyttämättömänä, just menin ostaan toisen purnukan, kun allergialekuri väitti et nan se vaan tulee elimistöstä ulos ja sitä oireilee, mut empä usko enää, sellasta rallia pitää yöt ja puklu lentää kaarella.
Mä käyn 2-3 kertaa viikossa yksin urheilemassa, pakko kun sitä massaa tuli niin paljon tän raskauden aikana. Kerran ollaan päästy kahdestaan miehen kans ulos, lapset oli mummilla ja kerran oon käyny jopa kaverin kans leffassa. Muuten vauva kulkee mukana koko ajan ja poika myös aika paljon, mullakin vauva etenkin kulkee mukana hyvin, esikoisen kans on ongelmallisempaa kun on aika vilkas tapaus ;) vai mitä Suvi?
jaaha nyt herättiin...
Kix
Meillä äiti saa käydä jumpassa kaksi kertaa viikossa, sen lisäksi poju on kerran viikossa mummolassa, jolloin käyn tanssitunnilla. Miehen kanssa sovittiin, että saadaan käydä yhtä monta kertaa viikossa salilla, eipä tule tappeluja. Myös muut vapaa-ajan menot on sovittu niin, että jos toinen lähtee kavereiden kanssa jonnekin, toinenkin pääsee joskus muulloin. Ollaan käyty myös pari kertaa kavereiden bileissä koko perheenä, silloin tietysti ollaan oltu juomatta ja viivytty vain pari tuntia.
Me ollaan oltu miehen kanssa pari kertaa kahdestaan kaupungilla, ollaan käyty syömässä ja shoppailemassa. On mukavaa, mutta minulle tulee helposti ikävä vauvaa, joten en kaipaa niin paljon näitä kahdenkeskeisiä retkiä (toisin kuin mies, joka haluaisi enemmän tällaista laatuaikaa). Kahdenkeskeistä aikaa vietetään myös joskus viikonloppuisin pojun mentyä nukkumaan, kokkaillaan, juodaan viiniä, saunotaan, hoidetaan aviovelvollisuuksia ;)
Yksikseni en oikeastaan käy juuri missään muualla kuin aerobicissa. En kaipaa juurikaan sellaista aikaa, mieluummin hengailen jonkun kaverin kanssa.
Matkailusta: itse olen kova matkustelemaan ja toivoinkin, että päästäisiin reissuun viimeistään talvella. No, mies vaihtoi työpaikkaa, joten talvilomaa ei ole :( Ja meidän poju on sen verran haastava tapaus, kun ei oikein viihdy missään kuljetusvälineessä, että en viitsi lähteä kahdestaan hänen kanssaan. Täytynee odottaa perhelomaa tai sitten lähteä jonkun kaverin kanssa.
Suosittelen muuten kaikille liikuntaa kaipaaville reippaita vaunulenkkejä. Laitoin huvikseni sykemittarin päälle ja huomasin, miten tehokasta se vaunujen lykkiminen onkaan. Tekee hyvää ruumiille ja sielulle :)
Poltsi+poju 3,5 kk
Pakko oli tulla kommentoimaan tota yksin jumppaan pääsyä. Olen jo muutaman päivän ollut aivan kypsä, kun en pääse minnekään. Mies on aina reissussa, tai tulee illalla myöhään. Ja meillä ei tietenkään täällä ole ketään, kelle saisi vauvan hetkeksi hoitoon, että pääsisi jumppaan. Ja mä olen aina käynyt paljon urheilemassa, on mulle henkireikä ihan psyykkisesti. Ja tällä hetkellä teksisi kyllä oikein hyvää kropallekin... Meillä on tässä suht lähistöllä muutama jumppapaikka, ja niissä kaikissa on tunteja aamulla ja päivällä, muutama iltatunti sillontällön. Täällä niin monet käy aamulla ennen töitä, tai sitten, kun ovat vieneet lapset kouluun. Ihan kateellisena taas koululla tänä aamuna, kun vein mein kahta lasta sinne, juttelin ystäväni kanssa. Hän toi tytön hoitoon, ja jatkoi yhdeksäksi joogatunnille. Ja mä rakastan joogaa!!! Ja mä lähdin neidin kanssa kotiin syöttämään ja siivoamaan... Kyllä pieni kateuden siemen nousi pintaan, vaikken tyttöä pois vaihtais. Tää on vain niin ainutlaatuinen elämäntilanne, olisin kotona vaikkei olisi vauvaakaan, ja lapset olis päivisin koulussa. Tällasta ei sitten kotisuomessa enää tuu, kun on itse töissä. Mutta mulla on vauva ja olen lasten kanssa yötäpäivää, joka viikko mies on ainakin yhden yön pois. Ja kun ei täällä ole sitä turvaverkkoa. Anteeksi valitus, ihanahan täällä on asua, olen vain niin väsynyt pelkkään kodinhoitoon ja tappelemaan vanhempien lasten kanssa ja kantamaan yhtä kantokopassa kaikkialle minnne menen. Mein 4-vuotias on nimittäin myös aivan mahdoton, ja meikä on koko aika poliisina, kodinhoitajana, palvelijana, ja mitä kaikkea äidin hommiin nyt kuuluukin. Äiti taitaa nyt olla vähän väsynyt.
Ensi kerralla pirteämpi Selma
Piti tulla myös kommentoimaan omasta ajasta - tai oikeastaan sen puutteesta. Olen aika itsekäs sen suhteen eli tarvitsen oman hetken silloin tällöin, jotta pää kestää. Meillä mies pitää hirmuisen tärkeänä, että molemmilla on omaa aikaa -mutta kyllä se jää usein sille kauniin ajatuksen asteelle. Tai minusta ainakin tuntuu, että kyllä se meillä on äiti, joka venyy ja joustaa tässä asiassa. Tietty nyt vauvan ollessa vielä näin pieni, niin on pakon edessä ollutkin, mutta pahoin pelkään, että tästä tulee vielä kuuma peruna meidän perheessä seuraavina kuukausina... Mies tekee usein pitkiä päiviä ja sitten hän on fiksusti yhdistänyt harrastukset niin, että ne jatkuvat suoraan työpäivän jälkeen => toisin sanoen pääsee takuuvarmasti menemään niihin, päivät ovat pitkiä silloinkin ja minun oma aikani illoista typistyy tai katoaa kokonaan. Koetan kyllä livahtaa vaikka lyhyellekin lenkille iltaisin jossain välissä, vaunulenkit kun onnistuvat vain niinä päivinä, kun esikoinen on aamupäivän poissa. Se tässä äidin roolissa vaan on kummaa, että silloinkin, kun sitä omaa aikaa ihan "luvan kanssa" ottaa, niin on huono omatunto ja kiire kotiin!! En usko, että miehet kiirehtivät ihan samaan tapaan. Kauppakäynnit minä myös yritän hoitaa parhaani mukaan, että olisi sekin aika sitten mieheltä kotiin käytössä... No, kaiken kaikkiaan mies kyllä on hyvin mukana kotitöissä yms., joten ei saisi valittaa.
Mikä teidän mielestänne muuten on pitkä työpäivä? Meidän aikatauluissa työpäivä on pitkä silloin, jos ei ole ennen klo 18 kotona, kun on aamulla lähtenyt 07.30-08.30. Työmatkoihin menee 15-30 min.
Kix, toivottavasti saatte nopeasti toisen korvikkeen. Kuinka pian teillä alkoi oireet Almironista ja mitä kaikkea? Uskaltaudin äsken antamaan ekat Almironit...
Sroigh: Sano sille miehelles että säkin tarvit välillä "omaa" aikaa ja haluat päästä jumpalle edes pari kertaa viikossa. Äitikin voi ja jaksaa paremmin ku pääsee välillä tekemään muutakin ku olemaan vauvassa kiinni 24/7. Onhan se vauva teidän molempien eikä vaan yksin sun...:) Mä aina sanon mun miehelle että se on töissä vaan 8h päivässä, mutta mä oon periaattees 24h...Vaikka eihän tietenkää omaa vauvan hoitoa nyt ihan siihen voi verrata, mutta kyllä se välillä töistäkin käy- varsinkin jos joutuu yöt valvomaan ;)
Me tehtiin sopimus jo raskausaikana, että pääsen sitte ku poika on syntyny, jumppaamaan 3krt viikossa. Ja onneksi mies kyllä ihan mielellään hoitaakin poikaa ja on selvästi ylpeä siitä, että pärjää sen kanssa. Pakkaseen oon pumpannu maitoa, niin ei pitäis ongelmia tulla. Mä tykkäisin myös aloittaa vielä jonkun tanssi-harrastuksen, esim. jonku lattari-tunnin- mutta ei taida onnistua vielä täs vaihees. Ehkä sitten ku poika on isompi eikä tarvi tissiä enää niin paljon.
Kahdestaan ollaan oltu miehen kaa pojan syntymän jälkeen vaan kerran ja sekin oli miehen serkun häissä muutaman tunnin ajan ku jäätiin sinne hääpaikalle yöksi ja pojan mummu jäi vahtimaan poikaa ku se meni nukkumaan- saatiin hetki olla "kahdestaan"...Muutenpa meidän kahdestaan olot onki rajoittunu muutamaan saunareissuun pojan nukkumaan menemisen jälkeen. Ja monesti onkin käyny just niin että ku ollaan laitettu sauna päälle illalla että mennään sitte yhdessä ku poika on nukahtanu - nii eihän se sitte varmasti nukahda tai herää just ku ollaan menossa saunaan. Viime viikonloppuna ku olin kahdestaan pojan kaa, olin saanu pojan hyvin nukkumaan ja just ehtiny istahtaa lauteille ja heittää löylyt nii eiköhän poika alkanu kätistä....
Oonhan mä kerran kans päässy kaverin kans elokuviin ja muutaman kerran kaupungille shoppailemaan ilman poikaa. Ensimmäisen kerran lähdin kaupungille ku poika oli 10pv- ja hyvin oli iskällä ja pojalla menny täälä kotona sen aikaa.
Meillä on onneksi nyt pari yötä menny jo taas vähän paremmin. Pari kertaa vaan heränny syömään ja muutaman kerran pitäny tutittaa. Kummaksi tavaksi on vaan muodostunu se, että ensimmäisen kerran herätään yleensä melkeinpä jo 1h päästä nukahtamisesta...Tätä ekaa kertaa en kyllä laske niihin syömiskertoihin ku kello on yleensä sillon vasta enintään 22 ja itte oon vielä hereillä...
Selma: Tsemppiä sinullekin sinne Prahaan- yritä jaksaa :)
Kix: Juu eipä teidän poika mikään kovin ujo tunnu olevan :D
Sitä pitikin muuten kysyä, että millä lailla puette vauvat jos laitatte ulos vaunuihin nukkumaan?Käytättekö jo talvihaalareita?Me ollaan vielä pärjätty välikausihaalarilla- sinne alle vaan vähän enemmän vaatetta ja sitte vielä makuupussiin nukkumaan. Tietenki vähä sen mukaan paljoko mittarissa on lämpöasteita. Välillä vaan tuntuu että on hankala pukea ettei tulis liikaa vaatetta mutta tarkenis kuitenki...Tää on vielä tätä opettelua ensimmäisen lapsen kans...
No eipä tänne taas tämän kummempia ku tätä samaa arkea...Viikot kuluu niin älyttömän nopeasti!
Suvi ja pikku-Buddha 3kk 2vkoa
En ole oikeastaan koskaan kaivannut erityisesti ns. "omaa aikaa", ehkäpä siksi kun mies on aina tehnyt pitkää päivää töissä ja enemmänkin olen narissut siitä ettei meillä ole koskaan sitä yhteistä aikaa. Nyt kun kuvioihin on tullut mukaan vauva, sitä omaa vapaata alkaakin kaivata ihan eri tavalla.
Tähän mennessä isi on ollut kaksin pojan kanssa vain muutamia kertoja ja nekin noin tunnin pätkissä, mutta eilen ilmoitin miehelle että alan taas käymään uimassa vähintään kerran viikossa (mieluiten 2-3krt), että se yksi kerta vauvauinnin jälkeen ei riitä (uinnin jälkeen siis mies hoitaa Leon ja itse jään vielä hetkeksi altaaseen). Ja aikaahan mulla menisi noin 2 tuntia/kerta, eli ei luulisi olevan ihan mahdotonta ;) Saas vaan nähdä, kuinka kauan homma toimii ennen kuin töissä on taas niiiiin kiirettä. Varsinkin kun pikkujouluaika lähestyy.. *huoh*
Kahdestaan (ts. ilman vauvaa) ollaan oltu pari kertaa ja silloin poika on ollut mun siskon luona hoidossa. Aika hyvin nyytti kulkee mukana kaikkialla ainakin vielä kun nukkuu kuitenkin suurimman osan ajasta varsinkin autossa.
Vierastamista en ole huomannut, mutta eilen kun olin siskon tyttöä vahtimassa niin Leo osoitti aikamoista mustasukkaisuutta?! Aina kun yritin leikkiä/sylitellä tytön kanssa, Lexa aloitti hirveän huudon joka loppui vasta kun pääsi itse syliin halittavaksi. Ihan kuin olisi yrittänyt kertoa tytölle, että tää on mun äiti eikä sun :D
Tänään sain vihdoinkin niin paljon aikaiseksi, että kävin tilaamassa pojalle passin, kuvista tuli kyllä aika mahtavia =) Minäkin oon yrittänyt (turhaan) jututtaa miestä, että mentäis johonkin lämpimään, mutta sen mielestä ei muka noin pienen kanssa voi lähteä.. hoih.. Itse oon yrittänyt sanoa, että helpompaahan sen luulisi olevan nyt, kun lapsi ei vielä pysty sanomaan vastaan vaan kulkee sinne minne vanhemmatkin :)
Mitä vaatetukseen tulee niin meillä poika tulee isäänsä eli on todellinen kuumakalle. Ei siis todellakaan pueta vielä talvihaalaria, eikä edes sitä äitiyspakkauksen vanupukua tmv. Makuupussista puhumattakaan :) Ainakin vielä on riittänyt body, housut, sukat, tumput, töppöset, kypärämyssy ja neulehaalari. Vaunuissa/kaukalossa on peitto päällä ja aina vaan poitsu on lämmin kun sen sisään hakee. Viikonloppuna itseasiassa puin anopin ostaman paksumman puvun (kun oli kuulemma kysellyt, että onko sitä ollenkaan käytetty, +15´c-> keleillä!?) yksille unille eikä mennyt kuin hetki niin jätkä huusi pää punaisena ja hiestä märkänä niin oli pakko vaihtaa takaisin ohuempaan.
Kun ilmat tästä vähäsen viilenee niin taidan seuraavaksi siirtyä joko siihen vanupukuun tai sitten fleecehaalareihin. Toppahaalarin esiinottoon taitaa mennä vielä pitkä tovi, ainakin jos talvesta tulee viime vuoden kaltainen..
Joku tuolla aiemmin kirjoitti (en nyt millääm muista, kuka), että oli ihan pakko ostaa nallepuku muksulle vaikka ei tarvitsisikaan, tuttu juttu =) Just viikonloppuna ostin tutan bodyja tarjouksesta 5€/kpl, oli niin kivoja kuoseja ;D Sitten oli vielä prismankin puolella "halpismerkkiä" 2kpl/5€ niin mies ihan "pakotti" ottamaan vielä parit niitäkin =) Tosin nyt noita bodeja kyllä kuluukin, kun jätkä puklailee joinakin päivinä ihan kamalasti (voi mennä keposesti 3-6 vaatekertaa päivässä) Sitten voi mennä taas monta päivää samoissa kuteissa, eli en oikein jaksa uskoa allergiaankaan.. vai?!
Nyt ollaan viikko maisteltu perunaa ja aika hyvin se maistuukin :) Toki muutaman kerran poika on sille irvistellyt, mutta pääsääntöisesti syönyt kyllä hyvin. Tänään maisteltiin sitten maissivelliä. Joko se oli muuten vaan niin hyvää, tai sitten Leo erehtyi luulemaan sitä maidoksi kun pullosta annoin, koska veteli sitäkin pitkät huikat ihan tosta noin vaan :)
Huomenna alkaa uusi babykerho tossa meidän lähellä, pitääkin mennä katsomaan josko sieltäkin löytyisi uusia tuttavuuksia :) Myös vauvahieronta jatkuu huomenna, kovasti tuntuu jo nyt että Leo osaa jo odottaa sitä iltatouhujen aikaan tapahtuvaa hierontaa =) Välillä tuntuu, että näitä kerhoja ja tekemistä on vähän liikaakin, kun melkeinpä joka päivälle olisi jotakin.. Mutta on se kyllä hyvä, että näitä tarjotaan ettei tarvitse aina vaan homehtua kaksistaan vauvan kanssa kotona!
Lexa nukahti vaihteeksi syliin vaikka äsken kun vein sänkyyn niin ei muka väsyttänyt tippaakaan.. Ulkona koisasi aamupäivällä taas huimat 50 minsaa ja siitäkin 20 min meni postilaatikolle lenkkeillessä... Tosiaan sitä omaa aikaa olisi ihan kiva saada välillä vähän pidemmissä jaksoissa..
*aaarrgghh* mikä tätä sivustoa vaivaa, kun on nyt jatkuvasti herjannut että "sivut/keskustelut on väliaikaisesti poissa käytöstä"?! Nimenomaan tässä vaiheessa, kun yrittää lähettää viestiä ja silti yleensä toimii ihan normaalisti hetikohta kun koittaa uudestaan. Ainakin 4-5 viimesintä kertaa aina sama juttu. Onko muille käynyt näin, vai onko mulla vaan niin hemmetin huonoa tuuria aina??!
Taas pitkästä aikaa saan aikaiseksi itsekin jotain kirjoitella, lukemassa kyllä käyn päivittäin. Mutta aina kun alkaa kirjoittaan tulee jotain muuta tekemistä tai joku on jotain vailla...
Omasta ajasta... Meillä käytännössä minä hoidan aika pitkälle lapset ja olen kyllä nyt yrittänyt, että pääsisin ainakin kerran viikossa käymään jossain yksin. Ja on se kyllä onnistunutkin ja sittenhän sitä taas jaksaa sen voimalla monta päivää : ) Pihatöitäkin olen nyt muutama iltana saanut ihan rauhassa tehdä. Mies vaan on aloittanut opiskelut töiden ohella ja joutuu kouluhommia tekemään joinakin iltoina, joten kumpikin joutuvat vähän vapaa-ajasta tinkimään. Mutta lapset kulkee mulla mukana kaupungilla ja kaupassa, joten ei ne kulkemista rajoita : ) Mutta tosiaan on mukava välillä päästä kokonaan pois tästä joka päiväsestä arjesta : )
Me ei olla käyty vauvan syntymän jälkeen muutaman tunnin kaupunkireissuja lukuun ottamatta missään kahdestaan. Kyllä meidän piti yks viikonloppu mennä, mutta silloin vauva juuri sairastui ja ei vaan olla saatu aikaiseksi järjestää uudelleen lapsenvahtia.
Meillä vauva on jo pidemmän aikaa nukkunut hyvin yöllä ja päivällä. Yöunille menee 21.30-22 ja nukkuu 7-8, herää kerran syömään 3-4 välillä. Aamupäivällä nukkuu vajaa tunnin unet. Pitkille päiväunille menee 12 maissa ja nukkuu 3-4h. Illalla ottaa vielä pienet torkut ennen yöunia. Iltasin pitää vähän kanniskella, mutta muuten on aika rauhallinen tapaus : ) Kovasti jokeltelee ja tykkää seuraille sisarusten touhuja. Ostin kantorepun ja siinä on hyvin viihtynyt, eilen oltiin yhdessä haravoimassakin.
Huomenna olisi neuvola. Saapas nähdä onko painoa tullut hyvin lisää, kun vatsataudin aikana pääsi toinen niin laihtumaan. Aloittelen varmaankin antamaa soseita vauvalle, kun nyt menee korviketta päivässä yli litran verran.
Kix: Toivottavasti löytyis pian maito joka sopii pikkusen mahalle : )
Suvi: Meillä vauva nukkuu joko äitiyspakkauksen vanupuvulla tai fleecehaalarissa, lisäksi lapaset, villasukat ja kypärälakki. Lisäksi on makuupussissa. Alla on yleensä body ja jotkin ohuet housut. Hyvin on vielä tarjennut. Joskus on hikinen kun herää, mutta uni kyllä maistuu hyvin, joten en ole vaatteita vähennellyt. Ostin sellaisen vähän toppapukua ohuemman vanupuvun muutaman asteen pakkasille.
Tuikku ja vauva 3kk ja 1vko
Uusi täällä, aikaisemmin olen vain ollut lukemassa näitä juttuja, ja sitten tuolla ulkosuomalaisten palstalla, mutta siellä on niin hiljaista... :(
Asun siis Madridissa, mies on espanjalainen ja meidän Gael syntyi 24.06.
Ajattelin vain tuota matkustamista kommentoida, nimittäin me ollaan jo pojan kanssa lomalla Suomessa! :D
Tulin vielä kahdestaan, kun mies pääsee nyt vasta perässä tällä vikolla. Vähän jännitti tuo lento, mutta poika nukkuikin koko matkan! Yli 4h, kerran söi välissä, mutta ei siis edes nousu tai lasku sattunut korviin tms. Olin aivan ihmeissäni! Siihen perään vielä automatka 4h, jonka loppupuolella alkoi pieni kitinä.
Rattaiden ja käsimatkatavaroiden kanssa oli pientä säheltämistä, repussa 3kg maitojauhetta!! Suomesta ei saa samaa merkkiä jota poika syö Espanjassa, joten toin koko lastin mukanani!
Mutta muuten on matka mennyt oikein hyvin, paluu ensi viikolla, katsotaan sitten miten menee. Pari ekaa yötä heräs useammin, mutta nyt 2viikon jälkeen on rutiini jo täälläkin, kotona varmaan menee taas vähän aikaa totutteluun.
Mun kaverit on lentomatkustamisesta sanonut niin, että helpompaa ihan pienen vauvan kanssa joka ei vielä liiku, kun 1 vuotiaan kanssa, joka ei ymmärrä miksi pitää istua paikallaan!
Minäkin olin alussa ihan hukassa tuossa pukemisessa, kun Espanjassa olin kesällä pukenut vain bodyja, tai pelkän vaipan. Onneksi Gael ei ole pahemmin protestoinut noita vaatekerroksia, vaan nukkuu aina ulkona tyytyväisenä.
Nyt lukemaan roskaromaania, tästä isovanhempien luona "asumisesta" on hyötyäkin... ;)
Tonttu: Eli Almiron tuntui sopivan hyvin sen nannin jälkeen (nannia meni viikko) sit alkoi oireet ehkä viidentenä päivänä, kovat ilmavaivat ja maha kipee, huutaa kovasti etenkin yöllä, piereskelee PALJON pahanhajuisia rupsuja, kakka on vihertävää ja limaista ja sitä tulee harvoin, yleensä kakattu kerran päivässä, nyt kolmas päivä ilman kakkaa jo. Niin ja siis yöllä herää noin 20 kertaa, valehtelematta!
Matkustelusta piti sanoman, mehän asuttiin Lontoossa pojjan eka vuosi ja risat (minä olin siellä vuosia)ja sieltä matkusteltiin Suomeen pari kertaa, Belgiaan, Irlantiin jne.. Suomeen tullessa ollaan oltu Lontoossa about 5 kertaa ja myös Kanarialla eli paljon on menty ennen kun tulin toka kertaa raskaaksi ja tykätty on.. matkustaan tekis mieli nytkin, musta etenkin vauvan kans on helppo matkustaa ja noh ennen kun ne lähtee käveleen :), mut meillä ei taida rahatilanne sallia matkailua ennen kun meen töihin...kiva ois jonnekkin päästä ennen kun tytär täyttää 2 ja pitää alkaa maksaan täyttä hintaa... Lama iski maailmaan, mut myös meidän taloon :D tai :(.
Meillä nukutaan fleece puvussa, alla body, villatakki, sukkikset ja housut, makuupussissa ja ihan lämmin on kun ottaa pois parin tunnin jälkeen.
Nyt apoteekkiin noutaan sitä nutramigeenia
T Kix ja hardcore maitoallergikko
Eipä oo, tosin en nyt niin kaipaakaan. Omaa aikaa on sohvalla lasten nukkuessa, viimeisenä saunan lauteella, hetki netissä aivot narikassa. Yleensä mulla on mukana lapsi, osaiskohan tuota liikkuakaan ilman vähintään yhtä kappaletta :D Kahdestaan miehen kanssa ollaan viimeksi oltu synnyttämässä! Meillä siitä onnellinen tilanne tilanne, että mies on kotona töissä eli nähdään pitkin päivää eikä vain iltaisin ja viikonloppuisin.
Lari nukkuu vaunuissa makuupussissa yllään body ja potkarit (yleensä), lapaset ja töppöset, myssy ja äp-vanuhaalari. Seuraava lisäys on sit varmaan college-/neuletakki.
Tänään ei ole herralle kelvannut kuin liinaunet. Mieletön imemisentarve, koko ajan lutkuttaa ylähuulta tai nyrkkiä. Tutti on nykyisin, äidin harmiksi, yäkhyi. Ehkä hikiseen luonnonkumista lutkuttaa sen sekunnin.
No nytpä liinavauva heräytyykin. Palataan! Piia ja Lari viikkoa vaille 3kk
Onko kenelläkään alkanut vielä vierastaminen? Meillä tuntuu olevan päällä ja voimistuu jatkuvasti. Eilen poju pelästyi jo kummejansa, vaikka viikko sitten vielä jutteli kummitätinsä kanssa ihan vapautuneesti. Ja kun oikein pelästyy, ei meinaa millään rauhoittua, vaikka on minun sylissäni. Saa nähdä, miten käy, kun tällä viikolla on vaikka mitä menoja, joissa tavataan uusia ihmisiä.
Itkut ovat kyllä vähentyneet selvästi. Nykyään poju ilmoittaa nälkäänsä ja kitisee väsyä sekä tietysti karjuu ammeessa ja autossa, mutta muutoin on melko itkutonta elämää. On tämä aikamoista vaihtelua siihen jatkuvaan itkeskelyyn, jota meillä oli ensimmäiset kuukaudet.
Muuten, olisiko lahjavinkkejä yksivuotiaalle tytölle? Mennään viikonloppuna synttäreille, enkä oikein tiedä, mitä sen ikäiselle antaisi.
Poltsi+poju kohta 3,5 kk