Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lukio pakollinen jos haluaa diplomi-insinöörin tutkinnon?

Vierailija
13.04.2026 |

Tykkään tekniikasta

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse palkkaan aina mieluumin amis+amk+DI (sähköala) putken käyneen kuin suoraan lukiosta dipaksi lähteneen. Meinaan jos DI ei osaa asentaa edes sitä 6/1-perusvalaisinkytkentää (ns koko systeemi) eikä näin ollen ymmärrä mitä sen tekeminen vaatii ja mitä se töineen/osineen maksaa, niitä kustannuslaskelmia & johdotuksia debugataan useampaan otteeseen. Joojoo, sähköcädi laskee osat hintoineen viivojen ja mokkuloiden osalta, mutta aina tulee nähdä mielessään kuinka itse asentaisi mokkulat kohdallleen. "Viedäkö kahdella 3x1.5S vai yhdellä 5x1.5S, kas siinä pulma".

Vierailija
42/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa mennä lukion kautta tai vähintään käydä opiskelemassa laaja matematiikka ja fysiikka iltalukiossa. DI opinnoissa olevat pakolliset matematiikat ovat vielä vaikeampia kuin lukion laaja matematiikka, joten vaikka pääsisi sisään jollakin keinolla niin homma voi hyvin tyssätä jo näihin pakollisiin kursseihin.

Älä viitsi 

Matematiikan kurssit ovat vaikeita ja monen kompastus yliopistoissa. Käykääpä itse kokeilemassa.

Silloin kun itse pyrin tkk-opintoihin, lukion pitkällä matematiikalla ei olisi edes  selviytynyt pääsykokeista. Ja ne varsinaiset matematiikan kurssit olivat kyllä kuin eri planeetalta lukioon verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei selviä lukiosta niin ei kannata edes haaveilla DI opinnoista. Nykyinen ammattikoulu ja AMK on niin lällyjä ettei niistä saa mitään kunnon pohjaa DI opintoihin. 

Lukiosta selviää ihan jokainen normijärjellä 

toimiva henkilö. 

Joo, niin selviää. Mutta jos lukiosta hilkulla on paperit saanut ulos ja jonkun lyhyen matematiikan kirjoittanut huonolla arvosanalla, niin voi haasteita ollaa teknillisessä yliopistossa, jos edes pääsee sinne.

Ei taida sama henkilö menestyä sen paremmin teknillisessä yliopistossa, vaikka olisi mennyt sinne amiksen kautta.

Vierailija
44/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa mennä lukion kautta tai vähintään käydä opiskelemassa laaja matematiikka ja fysiikka iltalukiossa. DI opinnoissa olevat pakolliset matematiikat ovat vielä vaikeampia kuin lukion laaja matematiikka, joten vaikka pääsisi sisään jollakin keinolla niin homma voi hyvin tyssätä jo näihin pakollisiin kursseihin.

Älä viitsi 

Matematiikan kurssit ovat vaikeita ja monen kompastus yliopistoissa. Käykääpä itse kokeilemassa.

Silloin kun itse pyrin tkk-opintoihin, lukion pitkällä matematiikalla ei olisi edes  selviytynyt pääsykokeista. Ja ne varsinaiset matematiikan kurssit olivat kyllä kuin eri planeetalta lukioon verrattuna.

Käyin joskus kauan sitten tkk:n pääsykokeissa lukiosta lyhyellä matikalla ja yksi valmennuskurssi takana ja läpäisin matikkaosuuden.

Vierailija
45/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI-koulutuksen aikana alusta lähtien työkokemuksen hankkiminen on ensiarvoisen tärkeää. Se lähtee niistä duunarihommista ja ura etenee opintojen aikana työnjohtotehtävistä ja asiantuntijatehtävistä erityisosaamista vaativiin tehtäviin.

Jotkut kyllä aloittavat ihan osaajina, eikä kaikilla aloilla duunarihommia edes ole. Totta kai työkokemus on hyvä asia, koska se avartaa maailmankatsomusta, mutta samoja taitoja voi kehittää vaikka harrastuksessa.

Vierailija
46/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse palkkaan aina mieluumin amis+amk+DI (sähköala) putken käyneen kuin suoraan lukiosta dipaksi lähteneen. Meinaan jos DI ei osaa asentaa edes sitä 6/1-perusvalaisinkytkentää (ns koko systeemi) eikä näin ollen ymmärrä mitä sen tekeminen vaatii ja mitä se töineen/osineen maksaa, niitä kustannuslaskelmia & johdotuksia debugataan useampaan otteeseen. Joojoo, sähköcädi laskee osat hintoineen viivojen ja mokkuloiden osalta, mutta aina tulee nähdä mielessään kuinka itse asentaisi mokkulat kohdallleen. "Viedäkö kahdella 3x1.5S vai yhdellä 5x1.5S, kas siinä pulma".

Palkkaatko sä useinkin diplomi-insinöörejä mietiskelemään perusvalaisinkytkentöjä päällekkäistyönä tietokoneen kanssa?

Vierailija
47/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä kommentteja, olisin vastannut itsekin että ei. Mutta se tie vaan on pitkä. Toisaalta, oppisipahan sitä käytännön työtä; sen jälkeen akateeminen koulutus, tajuaa, miksi kaikki piti tehdä niinkuin piti.

Joskus mietin omaa uraani - läksin suoraan yliopistoon (jos kerran se kestää 4-5 vuotta, niin miksen tähtää suoraan siihen "ylimpään"). Mietin, et ois sittenkin kannattanut käydä teknikon koulutus Tekussa, siitä inssiksi ja sitten DI:ksi. Tuo siksi, että valmistuin (maisteriksi tosin) juuri 90-luvun lama-aikaan, töitä ei ollut. Jos oisin lähtenyt teknikoksi (tai vast. nopeampaan tutkintoon), niin olisin ennättänyt olla töissä sen muutaman vuoden. Työt luultavasti loppuneet (koska porukkaa pistettiin pihalle....), jatkanut sitten opiskeluja.

Turha tuosta nyt mitenkään katkera olla, enhän minä voinut mitenkään tietää, että joku lama tulee. Niin joo, olin kylläkin lukion käynyt.

Siis jos teknikoksi haluat, niin voithan sinne vielä nytkin hakea. 

No ei voi, koska teknikoita ei ole koulutettu 25 vuoteen.

Vierailija
48/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi 

Käyin joskus kauan sitten tkk:n pääsykokeissa lukiosta lyhyellä matikalla ja yksi valmennuskurssi takana ja läpäisin matikkaosuuden.

Joo, ilman valmennuskurssia ei selviytynyt ainakaan siihen aikaan. Diff-yhtälöistä se enimmäkseen taisi olla kiinni. Niitä ei opetettu lukiossa, olipa pitkä tai lyhyt matikka.

Vierailija
49/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lukiota monesta syystä.   Jos jäät paitsi yleissivistyksestä, jonka lukiokoulutus sinulle antaa, se vaivaa sinua lopun ikäsi.  Kovin yksisilmäinen fakki-idiootti ei välttämättä etene urallaan, niin kuin toivoisi, vaan saattaa antaa typeryksen vaikutelman juuri ratkaisevalla hetkellä.  Joudut ainakin kovasti kuromaan sitä yleistiedon aukkoa, jonka puuttuva koulutus jättää.  Muuten amiksessa on lukiota suurempi mahdollisuus ajautua ns. huonoon seuraan ja ongelmiin.  Amislaiset keskeyttävät opintojaan lukiolaisia enemmän.  Tulevaisuutta ajatellen lukio on parempi paikka verkostoitua.  CV:ssä se näyttää myös paremmalta.  Tiedän, että osa nyt loukkaantuu, ja pitää muistaa, että on aina poikkeuksia.  Enemmän työtä joudut  kuitenkin tekemään, jos et valitse lukiota, ja riski kelkasta putoamiseen on suurempi.

Vierailija
50/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia oppii paremmin lukiossa kuin amiksessa, ja sitä tarvitset opiskelussasi.

Vierailija
51/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdotonta, mutta kannattaa käydä iltalukiossa opiskelemassa mafyke-kurssit. DI-opinnoissa matikat ei ole mitään läpsyttelyä vaan. Mun tietotekniikalta valmistuneet DI-kaverit tuskaili niiden matikoiden kanssa, vaikka olivat kirjoittaneet pitkästä matikasta L:ää ja E:tä.

Vierailija
52/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakollinen, mutta äärimmäisen vaikea tie ilman sitä, kun oppi jatkuu niiden lukiotietojen pohjalta.

Vierailija
53/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovimmat ammattilaiset käyvät ensin ammattikoulun, sen jälkeen ammattikorkean ja sitten vasta teknillisen maisterin. Itse lukiopohjalta DI:ksi ja teorian pohjalta kun kaiken oppi, niin ei saanut kaikkea irti.

Oma moka. Signaalinkäsittely pääaineena, niin eipä olisi joku ammattikorkeasaari ollut kuin hidasteeksi.

Vierailija
54/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se helpottaa, mutta ammattikoulututkinnollakin on oikeus hakea korkeakouluihin. Vaatinee vaan sitten enemmän itseopiskelua matematiikan ja fysiikan kanssa pääsykoetta silmällä pitäen.

Jos opiskelee ammattikoulussa esimerkiksi sähköasentajaksi on takuulla paremmat mahdollisuudet pärjätä sähköpuolella myös yliopistossa, kun sähköalan fysiikkaa ja matematiikkaa opiskelee kolme vuotta 

Vierailija
55/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin amis->AMK->yliopisto, pitkä reitti ja paljon aikaa vei ennen kuin tekniikan tohtoriksi väittelin.

Vierailija
56/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakollista. Pitää vaan opiskella itse enemmän fysiikkaa ja matikkaa. Tosin aika kujalla ne lukion fysiikankin käyneet ovat alussa, kun korkeakoulun fysiikat tulee eteen. Tasoitusta saa sitten yleensä ammattiaineissa.

Terveisin LVI-asentaja (amis) -> LVI-insinööri (AMK) -> Energiatekniikan Diplomi-insinööri

Vierailija
57/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi 

Jep. Tunnen kolme, jotka joutuivat vaihtamaan amkin puolelle, kun ei DI-kursseilla vaan pärjänneet.

AMK insinöörilinjaltakin puolet ehkä valmistuu

Vierailija
58/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menin amis->AMK->yliopisto, pitkä reitti ja paljon aikaa vei ennen kuin tekniikan tohtoriksi väittelin.

No tuossa on ainakin ollut hyvin selkeä kiinnostuksen kohde alusta asti.

Vierailija
59/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se helpottaa, mutta ammattikoulututkinnollakin on oikeus hakea korkeakouluihin. Vaatinee vaan sitten enemmän itseopiskelua matematiikan ja fysiikan kanssa pääsykoetta silmällä pitäen.

Jos opiskelee ammattikoulussa esimerkiksi sähköasentajaksi on takuulla paremmat mahdollisuudet pärjätä sähköpuolella myös yliopistossa, kun sähköalan fysiikkaa ja matematiikkaa opiskelee kolme vuotta 

Tietenkin se auttaa jonkin verran, että on käytännön osaamista. Sähköasentajan papereilla ei kyllä pääse yliopistoon sisään. Itsenäisesti on käytävä läpi pitkä matikka ja fysiikka, mielellään myös kemia. Lisäksi enkkua on osattava kohtuullisella tasolla, mutta se ei liene nuorille nykyisin erityinen ongelma. Virkamiesruotsi taitaa tuottaa enkkua enemmän tuskaa.

Vierailija
60/60 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se auttaa jonkin verran, että on käytännön osaamista. Sähköasentajan papereilla ei kyllä pääse yliopistoon sisään. Itsenäisesti on käytävä läpi pitkä matikka ja fysiikka, mielellään myös kemia. Lisäksi enkkua on osattava kohtuullisella tasolla, mutta se ei liene nuorille nykyisin erityinen ongelma. Virkamiesruotsi taitaa tuottaa enkkua enemmän tuskaa.

Onneksi virkamiesruotsista potkitaan kaikki läpi vaikka sillä armollisella ykkösellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme