Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritys ei enää ota harjoittelijoita: ”Enemmän huolta ja murhetta kuin iloa ja onnistumisia”

Vierailija
13.04.2026 |

Osa nuorista harjoittelijoista ei osaa edes opiskelemansa ammatin perusasioita ja tulee töihin milloin huvittaa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011934856.html

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen perfektionisti eli äärimmäisen kurinalainen. En ole koskaa saanut kiitosta millään tavoin siitä että tulen ajoissa töihin ja jos syystä tai toisesta myöhästyn niin ilmoitan reilusti ajoissa.

Sen sijaan en ole koskaan tavannut esihenkilöä joka toimii siten että tulee ajoissa esim. joka päivä kuukauden.

Pitäiskö sinua siis kiittää joka päivä siitä että suvaitsit tulla töihin silloin kun työpäivä alkaa???

Kyllä on ihmeellinen ajatusmaailma osalla ihmisistä..

Niin... en enää tuu ajoissa kun siitä ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
42/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa työharjoitteluhaastattelussa yrittäjä kysyi, onko klo 9 aloitus ok, vai liian aikaista. 

Olin aikuisopiskelija ja ollut työelämässä, joten kysymys tuntui käsittämättömältä. Tulen töihin silloin kun sanotaan, tietenkin, oli se kuudeksi tai kymmeneksi.

siis koulun kellon mukaan mennään ellei tule palkkaa.

Taidat olla niitä, joilla on vain oikeuksia mutta ei velvollisuuksia. 

Päinvastoin. Tiedän kuka velvoittaa ja se velvoittaja osapuoli on opiskelijalla koulu ei työpaikka.

Eikö edelleen tarvitse kuitenkin saada jonkun näköinen todistus että se harjoittelu on tullut suoritettua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa työharjoitteluhaastattelussa yrittäjä kysyi, onko klo 9 aloitus ok, vai liian aikaista. 

Olin aikuisopiskelija ja ollut työelämässä, joten kysymys tuntui käsittämättömältä. Tulen töihin silloin kun sanotaan, tietenkin, oli se kuudeksi tai kymmeneksi.

kahdesta ensimmäisestä myöhästymisestä saa varoituksen ja kolmannen jälkeen ei sitten enää tarvitse tulla jatkamaan harjoittelua, 

ihan tarpeeksi työllistää sen harjoittelijan opettaminen nykyhenkilökuntaa muutenkin, saati sitten että hän saapuisi paikalle miten itse haluaa, kun tuo opastus pitää kuitenkin aikatauluttaa työaikojen ja tehtävien mukaan.

Hetkinen? nyt puhut ihan eri asiasta. Koulua ei ole viikonloppuisin. jos opiskelija on "töissä" viikonloppuna ja sattuu työtapaturma niin koulun vakuutus ei takaa sitä. Toisin sanoen. koulun kellon mukaan mennään.

Vierailija
44/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Tiedän kuka velvoittaa ja se velvoittaja osapuoli on opiskelijalla koulu ei työpaikka.

Eikö edelleen tarvitse kuitenkin saada jonkun näköinen todistus että se harjoittelu on tullut suoritettua?

näyttöarvosana.

Vierailija
45/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen perfektionisti eli äärimmäisen kurinalainen. En ole koskaa saanut kiitosta millään tavoin siitä että tulen ajoissa töihin ja jos syystä tai toisesta myöhästyn niin ilmoitan reilusti ajoissa.

Sen sijaan en ole koskaan tavannut esihenkilöä joka toimii siten että tulee ajoissa esim. joka päivä kuukauden.

Pitäiskö sinua siis kiittää joka päivä siitä että suvaitsit tulla töihin silloin kun työpäivä alkaa???

Kyllä on ihmeellinen ajatusmaailma osalla ihmisistä..

Niin... en enää tuu ajoissa kun siitä ei ole mitään hyötyä.

Jos liukuva työaika niin eipä sillä silloin niin väliä, mutta muutoin voi olla se hyötyä että on työpaikka vielä jatkossakin.

Esihenkilö asemassa tuo työsopimuskin on usein erilainen eikä ole enää varsinaista työaikaa niin on niihin vähän turha omaa töihintuloaikaa verrata.

Vierailija
46/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näyttöarvosana.

aa nii enää ei tarvitse mitään sen kummempaa, eli tuosta saa kuitenkin jonkun numeron vaikkei kertaakaan kävisi siellä harjoittelupaikalla

ja jossei numerolla ole merkitystä niin voi pitää parin viikon loman siinä harjottelujakson kohdalla hyvillä mielin.

Vierailija
47/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kahdesta ensimmäisestä myöhästymisestä saa varoituksen ja kolmannen jälkeen ei sitten enää tarvitse tulla jatkamaan harjoittelua, 

ihan tarpeeksi työllistää sen harjoittelijan opettaminen nykyhenkilökuntaa muutenkin, saati sitten että hän saapuisi paikalle miten itse haluaa, kun tuo opastus pitää kuitenkin aikatauluttaa työaikojen ja tehtävien mukaan.

Hetkinen? nyt puhut ihan eri asiasta. Koulua ei ole viikonloppuisin. jos opiskelija on "töissä" viikonloppuna ja sattuu työtapaturma niin koulun vakuutus ei takaa sitä. Toisin sanoen. koulun kellon mukaan mennään.

siis kyllä itse ainakin tein harjoittelusta työsopimuksen työnantajan kanssa ja myös työpaikan vakuutukset ja työterveydenhuolto oli silloin mun käytettävissä.

toi oli kyllä useammaan kuukauden työharjoittelujakso.

Vierailija
48/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykänräplääjät vaan surutta ulos. Kyllä Siperia heitä lopulta opettaa.

Vierailija
49/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikenmailman opintotuet pois ja lainaa niinkuin muualla opiskelua varten niin muuttuisi vähän tuo asenne tuohon opiskeluun, nyt siellä ollaan vain aikaa kuluttamassa ja bilettämässä ja yhteiskunta maksaa.

Vierailija
50/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikenmailman opintotuet pois ja lainaa niinkuin muualla opiskelua varten niin muuttuisi vähän tuo asenne tuohon opiskeluun, nyt siellä ollaan vain aikaa kuluttamassa ja bilettämässä ja yhteiskunta maksaa.

Sinä et koskaan bilettänyt opiskelijana?

Vierailija
51/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lasketaan vielä hieman punavihreään tyyliin vaatimustasoja, heistä jokainen on ideologian viitoittamana korkeakoulutettuja.

Kun leikataaan oikestotyyliin kaikki lähiopetus ja uskotaan siihen, että kaiken voi opiskella yksin kotona, kun se on halvempaa. Tai dumpata yritysten vastuulle. 

Nyt meni liioittelun puolelle. Ammattikoulututkinnot ovat hyvin käytännönläheisiä. Etänä järjestettävä opetus on opiskelijan etu, hän voi suorittaa opintoja omaan tahtiinsa ja olla vaikka töissä päivällä. Etäopetus mahdollistaa myös maalla asumisen tai maatilan töiden tekemisen.

Ongelma on, jos peruskoulussa ei vaadita täsmällisyyttä ajoissa, ei vaadita, että osataan lukea, laskea ja kirjoittaa. Ei ole jälki-istuntoja, ollaan avokonttoreissa, ei anneta arvosanoja, ei vaadita osaamista.

Vierailija
52/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä yleistää, kyllä niitä hyviäkin opiskelijoitakin vielä on, me jouduimme kahden harjoittelijan harjoittelun keskeyttämään kun se kahdeksan oli liian aikaista heille tulla töihin, ilmestyttiin siinä 10-11 aikoihin työpaikalle.

Mutta kolmas olikin sitten ihan hyvä kaveri tuli ajoissa töihin ja hoiti muutenkin harjoittelun niin hyvin kuin osasi, tarjottiin hänelle myös sopimusta jatkosta ja saatiin samalla hyvä kaveri jatkossakin mukaan toimintaan. 

Vierailija
53/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT sektorilla kaikkien työt on vedetty niin tiukille ettei kenelläkään ole aikaa harjoittelijan ottamiseen ja neuvomiseen. Satuin saamaan opparille harjoittelupaikan ja ohjaaja sanoi suoraan että pelkäsi millainen opiskelija sieltä oli tulossa vaikka olin cv:n ja hakemuksen laittanut ja puhelimessa haastateltu. Heillä oli ilmeisesti aikaisemmin ollut huonoja kokemuksia opiskelijoista. Minuun ja työni jälkeen olivat enemmän kuin tyytyväisiä. Tämä siis iso kansainvälinen IT firma. 

Vierailija
54/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai biletin käytännössä joka keskiviikko ja viikonloppu, 

mutta tein myös töitä opiskelun ohessa ja silti onnistui valmistuminen tavoiteajassa ja hyvillä papereilla

Vierailija
55/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pienehkö sisustus ja remonttialan yritys" eli joo, täähän onkin taas koko suomi. 

Pauliina sai nimensä lehteen, hieno homma tai jotain.

Enemmän tää kertoo vaan siitä, että yrittäjät on pilalle hemmoteltu suurtyöttömyyden ja jatkuvan ulkomaisen työvoiman virran kanssa, eli ei tarvitse edes yrittää tehdä itse mitään vaan voi vaan vaatia. Joku muu maksaa taas kerran vaikutuksen yhteiskuntaan kun broilerit politikoi ideologiansa avulla seurauksista piittaamatta ja todellisia ongelmia näkemättä. 

Vierailija
56/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai biletin käytännössä joka keskiviikko ja viikonloppu, 

mutta tein myös töitä opiskelun ohessa ja silti onnistui valmistuminen tavoiteajassa ja hyvillä papereilla

Niin, ennen muinoin eli minunkin nuoruudessani (80-luvulta lähtien) suurin osa pystyi sekä bilettämään kerran pari viikossa että silti hoitamaan noi normihommat kunnolla. Muutama ei pystynyt mutta niistä ei sitten tullutkaan mitään paitsi elämäntaiteilijoita tai juoppoja. 

Vierailija
57/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pienehkö sisustus ja remonttialan yritys" eli joo, täähän onkin taas koko suomi. 

Pauliina sai nimensä lehteen, hieno homma tai jotain.

Enemmän tää kertoo vaan siitä, että yrittäjät on pilalle hemmoteltu suurtyöttömyyden ja jatkuvan ulkomaisen työvoiman virran kanssa, eli ei tarvitse edes yrittää tehdä itse mitään vaan voi vaan vaatia. Joku muu maksaa taas kerran vaikutuksen yhteiskuntaan kun broilerit politikoi ideologiansa avulla seurauksista piittaamatta ja todellisia ongelmia näkemättä. 

En nyt oikein nää miten on pialle hemmoteltua jos odottaa että tyontekijä tulee töihin silloin kun työpäivä alkaa ja ja myös ilmoittaa etukäteen jollei meinaa tulla jonakin päivänä?

Taitaa olla tämän kirjoittaja se pilale hemmoteltu minä minä kaveri jonka mukaan pitää koko muun mailman pyöriä.

Vierailija
58/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teollisuuden työpaikoilla turvallisuusriski kännykkään tuijottelu, huomio menee pois ympäristöstä.  Meillä oli syksyllä kaksi tällaista harjoittelijaa, mutta ei taida enää tulla.

Kännykkä on hypnotisointia tai jotain taikuutta. Ei oikeastaan edes niiden nuorten vika. Ehkä Jorma Ollilan?

Vierailija
59/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut kevään aikana pari harjoittelijaa. Sen mitä itse tein niiden kanssa töirä niin ei valittamista.

Poikkeus vahvistaa säännön.

Vierailija
60/81 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset halusivat ammattikoulutuksen sinne työpaikoille, ja nyt ei opetushomma enää maistu. Olisiko aika uudistaa ammattikoulut takaisin siten, että oppiminen tapahtuisi kokonaan koulussa ja työkokemuksen kartuttaminen sitten työpaikalla valmistumisen jälkeen, jos töitä on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän