Yritys ei enää ota harjoittelijoita: ”Enemmän huolta ja murhetta kuin iloa ja onnistumisia”
Osa nuorista harjoittelijoista ei osaa edes opiskelemansa ammatin perusasioita ja tulee töihin milloin huvittaa.
Kommentit (58)
Minulla on kolme ammattitutkintoa tässä 6 vuoden sisällä.
Koulussa ei opeteta juuri mitään muuta kuin yto ja hieman teoriaa. opettajat painottaa että työpaikalla opetetaan. Siellä sitten ihmetellään miksi opiskelija ei osaa mitään ja annetaan huonot arvosanat.
Olen koittanut monasti huomautella että näinkö tehdään tulevaisuuden menestyjiä? Alan suuntaamaan lukioon ja yo kirjoituksiin jospa sitä kautta pääsis korkeakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Tulosta nykyajan ideologiasta ja kasvatusmenetelmistä.
digitaalisaatio.
Vierailija kirjoitti:
Eikähän se ole niin et ammatillisessa koulutuksessa harjoitteluajan lisääminen on ainut apu. Ja opettajien tason nostaminen.
Olen huomannut että pitäisi olla 2 viikkoa tuo TOP jakso ja näytöt sitten koulussa opettajan silmien alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
98% yrityksistä ei suostu ottamaan työkokeilijaa lorvimaan, vaikka työllisyysalue miten yritykselle yrittää selittää, että siinä on mainio tapa katsoa, millaista työvoimaa olisi saatavilla ja innostaa nuoria valitsemaan yrityksen edustama ala. Sama opiskelijoiden kanssa, joku työntekijöille ennestään tuttu saattaa saada harjoittelupaikan, mutta muuten on arpapeliä, pääseekö harjoitteluun vai ei, koska iso osa töissä tarvittavista taidoista ja asenteista puuttuu.
Onneksi SDP voittaa seuraavat vaalit ja nuorille voidaan maksaa tuplana toimeentulotuki, koska heillä on oikeus nuorten elämään eikä köyhyyteen.
Se tupla-toimeentulotuki voidaan ihan hyvin ottaa eläkeläisiltä. Pudotetaan pienin eläke kolmasosaan nykyisestä. Eläkeläiset ei rahaa tarvitse, joutavat kuolla pois. Ehdottomasti äänestän vasemmistoa seuraavissa vaaleissa.
Vassareilta pitää ottaa sosiaalituet pois. Miksi kunnon ihmisten pitää elättää pahalta haisevia sosiaalipummeja?
Vierailija kirjoitti:
Multa työharjoitteluhaastattelussa yrittäjä kysyi, onko klo 9 aloitus ok, vai liian aikaista.
Olin aikuisopiskelija ja ollut työelämässä, joten kysymys tuntui käsittämättömältä. Tulen töihin silloin kun sanotaan, tietenkin, oli se kuudeksi tai kymmeneksi.
siis koulun kellon mukaan mennään ellei tule palkkaa.
Olen perfektionisti eli äärimmäisen kurinalainen. En ole koskaa saanut kiitosta millään tavoin siitä että tulen ajoissa töihin ja jos syystä tai toisesta myöhästyn niin ilmoitan reilusti ajoissa.
Sen sijaan en ole koskaan tavannut esihenkilöä joka toimii siten että tulee ajoissa esim. joka päivä kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa työharjoitteluhaastattelussa yrittäjä kysyi, onko klo 9 aloitus ok, vai liian aikaista.
Olin aikuisopiskelija ja ollut työelämässä, joten kysymys tuntui käsittämättömältä. Tulen töihin silloin kun sanotaan, tietenkin, oli se kuudeksi tai kymmeneksi.
Miten koulun kello liittyy harjoittelupaikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen perfektionisti eli äärimmäisen kurinalainen. En ole koskaa saanut kiitosta millään tavoin siitä että tulen ajoissa töihin ja jos syystä tai toisesta myöhästyn niin ilmoitan reilusti ajoissa.
Sen sijaan en ole koskaan tavannut esihenkilöä joka toimii siten että tulee ajoissa esim. joka päivä kuukauden.
Pitäiskö sinua siis kiittää joka päivä siitä että suvaitsit tulla töihin silloin kun työpäivä alkaa???
Kyllä on ihmeellinen ajatusmaailma osalla ihmisistä..
Vierailija kirjoitti:
Esimiestä, eikä mitään henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kahdesta ensimmäisestä myöhästymisestä saa varoituksen ja kolmannen jälkeen ei sitten enää tarvitse tulla jatkamaan harjoittelua,
ihan tarpeeksi työllistää sen harjoittelijan opettaminen nykyhenkilökuntaa muutenkin, saati sitten että hän saapuisi paikalle miten itse haluaa, kun tuo opastus pitää kuitenkin aikatauluttaa työaikojen ja tehtävien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
98% yrityksistä ei suostu ottamaan työkokeilijaa lorvimaan, vaikka työllisyysalue miten yritykselle yrittää selittää, että siinä on mainio tapa katsoa, millaista työvoimaa olisi saatavilla ja innostaa nuoria valitsemaan yrityksen edustama ala. Sama opiskelijoiden kanssa, joku työntekijöille ennestään tuttu saattaa saada harjoittelupaikan, mutta muuten on arpapeliä, pääseekö harjoitteluun vai ei, koska iso osa töissä tarvittavista taidoista ja asenteista puuttuu.
Onneksi SDP voittaa seuraavat vaalit ja nuorille voidaan maksaa tuplana toimeentulotuki, koska heillä on oikeus nuorten elämään eikä köyhyyteen.
Se tupla-toimeentulotuki voidaan ihan hyvin ottaa eläkeläisiltä. Pudotetaan pienin eläke kolmasosaan nykyisestä. Eläkeläiset ei rahaa tarvitse, joutavat kuolla pois. Ehdottomasti äänestän vasemmistoa seuraavissa vaaleissa.
Ei vaan verotetaan eläkkeitä kunnolla, nythän eläkeläiset ei mitenkään osallistu talkoisiin, heillä on vasemmiston mukaan vero% 0 (nolla) myös kaikkein suurimmissa eläkkeissä. Jos keskieläkettä (noin 1800 e/kk) verotettaisiin edes 5%, saataisiin edes vähän rahaa kasaan.
Ai niin, oikeisto-Suomessa eläkettä jo verotetaankin, keskieläkkeestä menee melkein 20% verottajalle, toimeentulotukiasiakas maksaa vero sen nollan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla niitä, joilla on vain oikeuksia mutta ei velvollisuuksia.
Pian kun saadaan koulutuskin maksulliseksi ni saadaan ne turhat istujat ja ikuisuus opiskelijat sieltä pois ja ihmiset töihin myös opiskelun ohessa.
Opiskelen lähihoitajaksi ja meillä on kaksi. Kyllä siis kaksi lähiopetuspäivää kuukaudessa ja loput tehdään kotona etänä. Voin kertoa ettei paljoa opita!
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelijoiden ottamisen idea on, että saadaan heistä myöhemmin hyviä työnhakijoita.
Kun hyviä työnhakijoita on muutenkin, niin miksi käyttää aikaa harjoittelijoiden kaitsemiseen?
Toinen syy paikkojen vähenemiseen on se, että aiemmin firmoista löytyi paljon aivotonta rutiinihommaa joka pystyttiin nopeasti opettamaan harkkareille. Nykyään aivottomat rutiinihommat on yleensä automatisoitu teknologian hoidettavaksi.
Ei kaikkia aivottomia rutiinihommia ole automatisoitu. Mutta kun ammattikoulutus siirretään työpaikoille ja kokin ammattiharjoittelu on tiskikoneen täyttämistä, niin paljopa siinä kokkaamista oppii. Tai merkonomin pelkää hyllyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla niitä, joilla on vain oikeuksia mutta ei velvollisuuksia.
Päinvastoin. Tiedän kuka velvoittaa ja se velvoittaja osapuoli on opiskelijalla koulu ei työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelijoiden ottamisen idea on, että saadaan heistä myöhemmin hyviä työnhakijoita.
Kun hyviä työnhakijoita on muutenkin, niin miksi käyttää aikaa harjoittelijoiden kaitsemiseen?
Toinen syy paikkojen vähenemiseen on se, että aiemmin firmoista löytyi paljon aivotonta rutiinihommaa joka pystyttiin nopeasti opettamaan harkkareille. Nykyään aivottomat rutiinihommat on yleensä automatisoitu teknologian hoidettavaksi.Ei kaikkia aivottomia rutiinihommia ole automatisoitu. Mutta kun ammattikoulutus siirretään työpaikoille ja kokin ammattiharjoittelu on tiskikoneen täyttämistä, niin paljopa siinä kokkaamista oppii. Tai merkonomin pelkää hyllyttämistä.
Olen talonrakentaja. Sain opinnoissa näytön elementtiasentamisesta. käytännössä seisoin ohjaamassa liikennettä kadulla missä ei ollut liikennettä ja katsoin kun miehet asensi elementtejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koulun kello liittyy harjoittelupaikkaan?
Siten että koulu mm. on vakuuttanut oppilaat. Eli toisin sanoen mm. koulun loma aikojen mukaan on lomat ellei erillistä sopimusta tehdä.
Hienoa että yrittäjät ovat tajunneet että ulkomaisesta leipurista ei ole ammatti hitsaajaksi.