Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kauppaan pitää mennä porukalla neuvottelemaan mitä aiotaan ostaa?

Vierailija
13.04.2026 |

Ja mielellään keskelle väylää?

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä muita syitä ole kuin suunnitelmallisuuden puute, ei osata miettiä ruokalistoja eikä osata ottaa muita ihmisiä huomioon, perheessä ehkä myös nirsoja syöjiä, joille ei kelpaa mikään. Valikoimaan vetoaminen on vähän hassua, kyllä siellä kaupassa on joka kerta perunaa/pastaa/kanaa/lihaa/kasviksia jne. saatavilla.

Yhäkään niiden hevi-osaston tuotteiden laatua ei voi nähdä ennen kuin on siellä kaupassa. Ja kyllä muukin valikoima vaihtelee aika paljon. En tiedä, miten muut ruokansa suunnittelee, mutta mulla se suunnittelu lähtee aina niistä vihanneksista. 

Haluaisin nähdä millainen dynaaminen yksilö pitää itseään niin erinomaisena, että pitää jokainen kasvis hipelöidä ja ajaa arvioivan katseen editse..!! 
Itselleni tullut kotiinkuljetuksella kaikki päivittäistavarat jo vuosien ajan, ja aivan priimaa useimmiten. 
Kai meillä toisilla sitten on muutakin elämää, kuin paarustella ruokakaupassa arvioimassa kasviksia! 😂 

Ekäkemummona ainakin elämää on se kun pääsee vielä itse rollaattorilla kauppaan eikä kyhjätä kotona odottamassa ruokakuljetusta.

Itsehän sen päättää, mihin rollaattorinsa suuntaa sitä kotiinkuljetusta odottaessa! Minusta on mielekkäämpää ottaa hölkkälenkki luonnossa ja kantaa sitten kotiin tullessa portailta valmiit ostokset sisään, kuin mennä tunkkaiseen kauppaan katselemaan rääkyviä räkånokkia. 
Että mistä nyt sitten kukakin tykkää. 

Jos ihminen joutuu käyttämään rollaattoria apuna kävellessään, niin hän tuskin pystyy hölkkäämään. En ymmärrä kommenttiasi.

No voi voi. Yritä nyt hyvä ihminen kovemmin! 
Etkö ymmärtänyt että rollaattorilla voi mennä muuallekin kuin kauppaan? 
Ja että esimerkkinä HÄN mieluummin painuu vaikka lenkille? 
Kuinkahan selviät noin ylipäätään, jos luetunymmärtämisesi on noin heikossa jamassa. 

Vierailija
102/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä muita syitä ole kuin suunnitelmallisuuden puute, ei osata miettiä ruokalistoja eikä osata ottaa muita ihmisiä huomioon, perheessä ehkä myös nirsoja syöjiä, joille ei kelpaa mikään. Valikoimaan vetoaminen on vähän hassua, kyllä siellä kaupassa on joka kerta perunaa/pastaa/kanaa/lihaa/kasviksia jne. saatavilla.

Yhäkään niiden hevi-osaston tuotteiden laatua ei voi nähdä ennen kuin on siellä kaupassa. Ja kyllä muukin valikoima vaihtelee aika paljon. En tiedä, miten muut ruokansa suunnittelee, mutta mulla se suunnittelu lähtee aina niistä vihanneksista. 

Haluaisin nähdä millainen dynaaminen yksilö pitää itseään niin erinomaisena, että pitää jokainen kasvis hipelöidä ja ajaa arvioivan katseen editse..!! 
Itselleni tullut kotiinkuljetuksella kaikki päivittäistavarat jo vuosien ajan, ja aivan priimaa useimmiten. 
Kai meillä toisilla sitten on muutakin elämää, kuin paarustella ruokakaupassa arvioimassa kasviksia! 😂 

Ekäkemummona ainakin elämää on se kun pääsee vielä itse rollaattorilla kauppaan eikä kyhjätä kotona odottamassa ruokakuljetusta.

Itsehän sen päättää, mihin rollaattorinsa suuntaa sitä kotiinkuljetusta odottaessa! Minusta on mielekkäämpää ottaa hölkkälenkki luonnossa ja kantaa sitten kotiin tullessa portailta valmiit ostokset sisään, kuin mennä tunkkaiseen kauppaan katselemaan rääkyviä räkånokkia. 

No kumpaakin. Jos vieraantuu arjesta ettei enää halua kauppojen valikoimia nähdä, tilaa aina sitä samaa kyllä se on alku vanhuudelle ja periksi antamiselle.

Huomaa, että et ole lähettipalveluita käyttänyt! Käy nimittäin ihan päinvastoin. Kun selailee jossain mukavassa paikassa sitä kaupan valikoimaa, tulee katsottua esim. ”Uutta valikoimassa”-otsikon alta uutuuksia. Sitten voi löytää uusia tuotteita myös Tarjouksista tai Viikon valituista. 
Kaupan käytävillä sitä menee tutut reitit ja hyllypaikat läpi, eikä paljoa muita tuotteita vilkaise. En esim. kaupassa käydessä ikinä katso tarjoustuotteita tms. mutta sovelluksessa nekin tulee kahlattua läpi, ja saattavat inspiroida. 

Kyllä tilaan joskus k-ruuasta jos on vaikka enemmän vieraita tulossa. Tarvitsee vichyjä ja limskoja ja kissanhiekkaa ja ruukkumultaa. Se että haluan käydä itse kaupassa ei tarvitse tuommoista ylemmyyttä.

Niin taas tietty tääkin,  mummot tiellä kaupoissa ja maksavat markoilla.  Itse kyll käytän pankkikorttia.  Jopa ip-kassaa joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä oon kans ihmettelyt. Voi sen listan tehdä kotona valmiiksi niin tulee kaikki ostettua. 

Vierailija
104/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me mietitään miehen kanssa useinkin vasta kaupassa, että " mitä tänään syötäisiin". Miksi se ketään ärsyttäisi?

Sinua ilmeisesti enemmän ärsyttää se keskellä käytävää oleilu?

Trolliketjultahan tämä koko juttu vaikuttaa. Ei noin kaikesta ärsyyntyviä ihmisiä oikeasti voi olla olemassa. Tai jos voi, niin täytyypä alkaa enemmän arpoa ääneen että mitäs tänään laitettaisiin kun käydään pojan kanssa ruokaostoksilla.

T: Yksinhuoltajaisä

Ihmiset ovat nykyisin yllättävän hermostuneita ja ärsyyntyvät helposti. Olen ihmetellyt sitä. Tarvitsee vain pitää korvat auki, kun liikkuu julkisilla paikoilla.

Ravinnoton ruoka vaikuttaa myös aivoihin. Nykyisin mennään liikaa kasvisten puolelle ja hylätään ravitseva ruoka.

Vierailija
105/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raivostuttaa kun kakarat juoksevat ja metelöivät kaupassa ja kirjastossakin,

eivätkä vanhemmat välitä hevonv...........n!

No kirjasto on joo toinen paikka mihin en halua astia jalallanikaan noiden kiljuvien kakaroiden ja veettupäävanhempien takia! Tulee kirjatkin ostettua kyllä uutena nykyään. 

Vierailija
106/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen joutuu käyttämään rollaattoria apuna kävellessään, niin hän tuskin pystyy hölkkäämään. En ymmärrä kommenttiasi.

No voi voi. Yritä nyt hyvä ihminen kovemmin! 
Etkö ymmärtänyt että rollaattorilla voi mennä muuallekin kuin kauppaan? 
Ja että esimerkkinä HÄN mieluummin painuu vaikka lenkille? 
Kuinkahan selviät noin ylipäätään, jos luetunymmärtämisesi on noin heikossa jamassa. 

Täällä vauvallahan vähän väliä törmää ettei vanhukset saisi käydä ja näkyä kaupassa.  Luin täältä  hiljan kun eivät saisi käyttää rollaattoriakaan etteivät totu apuvälineisiin.

No eilen kävelin 1, 5 tuntia käymättä  missään. Kaunis ilma. Kaksi kertaa istuin hetken aikaa. Eli itse kaupassa käynti ei estä muuta ulkoilua , kaupassa 2 - 3 kertaa viikossa.

Vierailija
107/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana aloitus! Olisin voinut itse tämän tehdä. Mä itse liikun niin, että muutkin mahtuvat asioimaan. Sen kerran, kun olen ollut jonkun tiellä pyydän anteeksi "voi anteeksi, mä seison tässä keskellä tietä!"

Kaikille käy niin joskus, mutta se tyyli kuin olisit ainoa asiakas koko kaupassa 🙄

Huvittaa joskus kävellämarnia jonkun pariskunnan perässä kun kävelevät sopivasti koko pääkäytävän leveydeltä kärryineem välillä pysähdellen. Ohi ei oikein mistään rakosesta sovi tunkematta liian läheltä.

Onneks ei oo kiirettä niin voi huvittinut ilme naamallaan tehdä samat "kuviot" mitä edellä menijätkin tekee. Pysähtyy silloin kun pysähtyvät ja voihan sitä kiinnostuneena ihmetellä mitä ihmettelevät ja katsovat...hiplailla perässä samat tuotteet...jne jne..

Vierailija
108/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kirjasto on joo toinen paikka mihin en halua astia jalallanikaan noiden kiljuvien kakaroiden ja veettupäävanhempien takia! Tulee kirjatkin ostettua kyllä uutena nykyään. 

Meillä on lasten osasto ihan erikseen.  Luen kolme kirjaa viikossa, en tosiaan osta kotiin roinaa niin paljon.

Vierailija
109/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ny lidliin ostaan niitä silakkapihvejä kaks pakettia vitosella max 4 pkt.

Kerrankin EI oo äpillä tai äpin lisäalennuksella😄

Vierailija
110/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Suomalaiset turistit ajavat Lappiin lomalle ja neljän hengen autoseurue pelmahtaa paikalliseen s-markettiin. Sisään astuttua poristaan mitä tehtäisiin. Tehdäänkö tortilloja joku ehdottaa. Muut sanoo joo, sitten mietitään kanaa vai jauhelihaa ja tuleeko juustodippi...

Ehdotus: ajomatkalla suunnitelkaa ostoslista ja jakakaa pätkä listasta esim Whatsappiin jokaiselle. Näin paikallinen vaippoja kiiruhtava mamma ehtii nopeammin kaupasta pois. Toki kaupassa on riesana myös paikalliset, jotka pysähtyvät rupattelemaan hyllyjen välissä törmätessään tuttuihin. Itsekin myönnän syyllistyväni tähän. 

Itse olen yksineläjä, joka yleensä käy kaupassa hiljaisempaan aikaan (lähellä on 24 h hypermarketteja). Ja siellä on tilaa silloin vaikka tutkailla hävikkituotteet ja mitä kalaa on jäljellä hyllyssä yms., vaikka muistin tueksi teen yleensä listankin. 

Joten joo, kuukausi sitten kun olin lomalla Lapissa, niin oli tosiaan erittäin stressaavat kauppareissut, kun me turistit muualtakin kuin Suomesta palloiltiin siellä S- ja K-marketin ahtaiden hyllyjen välissä ja useimmat tosiaan isommalla porukalla. Nauratti tuo kuvaus kyllä. Oli varmaan jotain paikallisiakin seassa. En nyt ollut pohjapiirrokseen tutustunut ennalta, ja joutui kiertämään siellä täällä, kiirekin oli kun skibussiin piti ehtiä. Onneksi oli kiva loma, niin kesti nuo piinat

Vierailija
111/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kärttyisät vanhatpiiat ja eunukit ei tilaa ruokia kotiinkuljetuksella?

Töissä käyvien vanhempien tuo kuuluu tehdä, jos äly ei riitä siihen, että kauppareissu tehdään työmatkalla ennen lasten hoidosta hakemista. Nälkäisten ja väsyneiden lapsien käyttäminen kaupassa on lasten pahoinpitelyä, oikeasti tilanteessa pitäisi jo tehdä lasu, jos tilanne on jokaviikkoinen.

Vierailija
112/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa ramppaaminen puolison kanssa ryhmätyönä on kyllä ihan idioottihommaa. Toinen voisi yhtä hyvin olla tekemässä jotain hyödyllistä/mukavaa sillä aikaa.

Mikä järki että molemmat kärsii samalla kertaa?

Esim. lisäkäsiä kauppakassien kuljettamiseen. Jos käy kerran tai kaksi viikossa kaupassa, ei siihen riitä yhdet kassit molempiin käsiin. Jos vaikka kulkisikin autolla, pitää ne kassit saada autolta sisälle ja monesti talon parkkipaikka on aika kaukana ovesta.

Vierailija
113/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletuksena yleensä on, että kaupassa myytävät ja esilläolevat tuotteet ovat laadukkaita ja myyntikuntoisia, ei asiakkaan tarvitse tehdä itse mitään laatuarvioita onko närpiöläinen kurkku nyt varmasti riittävän laadukasta ostettavaksi, samat kurkut on myynnissä joka kaupassa. Jos hyllyt notkuu mätiä kasviksia niin sitten kaupalla on isompia ongelmia eikä osaavaa työvoimaa ole riittävästi.

Et ole tosissasi? Sori, olet kyllä täysin väärässä. Usein voi kaupassa olla esim. erä sellaisia paksuja kurkkuja, jotka ei ole hyviä. En osta, jos ei ole kapeita ja uurteisia kurkkuja. Samoin miniluumutomaateissa välillä on vain liian kalpeita, eivät silloin maistu miltään, sama paprikoissa. Jne. 

Onko siis ihan oikeasti niin, että on ihmisiä, jotka eivät itse tee laatuarviota ostamistaam vihanneksista ja hedelmistä? Onko tää joku suomalainen juttu? 

Tottakai on normaalia valikoida mitä tuotteita vihanneksista/hedelmistä ottaa pussiin, mutta ei tämä tarvitse mitään erillista laaduntarkastuskokousta kaupan käytävällä, vaan menee ihan samalla kun lapppaa niitä mandariineja pussiin. Monet kasvikset/hedelmät myydään puoliraakoina, kyllähän tämän nyt jokainen ymmärtää että niitä joutuu kypsyttelemään kotona eikä ole välttämättä heti syötäviä. Aina saa kyllä silti salaattiainekset ja hedelmät tähän hetkeen ilman mitään ihmeellistä laatukierrosta.

No minä en voi tietää mitä vihanneksia ja hedelmiä ostan, ennen kuin näen ne. Ja en voi tietää, mitä ruokaa laitan, ennen kuin tiedän, mitä vihanneksia siihen tulee. En mä osta niitä paksuja kurkkuja, painavia jäävuorisalaatteja tai kalpeita tomaatteja esim. ollenkaan, kun ei ne ole hyviä. 

No tässä on kyllä nyt kyse ihan itse luoduista ongelmista, mutta normaalia toimintaa tämä ei ole. Kyllä normaalit ihmiset löytää vihannesosastolta ostettavaa vaikka ne perunat ei juuri nyt ole täydellisen muotoisia siihen perunalaatikkoon ja banaaneissakin on väärä keltaisen sävy.

Itse asiassa banaanit ovat oikein hyvä esimerkki siitä, että kirjoitat roskaa.

Jatkan vielä, että jos haluan TÄNÄÄN grillata banaaneja, niin kaupasta on saatava TÄNÄÄN sellaisia banaaneja, jotka ovat niin kypsiä, ettei niissä ole yhtään vihreää. Jos ne ovat raakoja, ei mikään kypsennys saa niitä maistumaan makeilta ja rakennetta tuntumaan pehmeältä. Jos kaupassa on vain raakoja banaaneja, täytyy jälkkäri miettiä pikavauhtia uudelleen.

No, kun sinä mietit sen jälkkärin jo kotona olevista aineksista ensin, ei tule ongelmaa. Ostat sitten kaupasta sellaisia banaaneja kuin saat, grillaat sitten ne siinä vaiheessa, kun ne ruskistuvat. Elätkö sinä muutenkin heti mulle kaikki nyt -periaatteella? Kannattaisikohan laskeutua normaaliin aikuiselämään, eli kaikkea hinkuamaansa ei tarvitse saada ihan heti.

Vierailija
114/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäähän noi ruuhkat mutta kauppassakäyntiin kannattaa varata aikaa niin selviää hermoja menettämättä;)

Vierailija
115/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ostettavia ennakolta näe!

Kaupassa, jossa käyn, on viikosta ja kuukaudesta toiseen sama valikoima. Kyllä minä pystyn jo kotona suunnittelemaan ruoat ja ostoslistan, jotka kaupassa poimin vain kärryyn. Eiköhän ap tässä tarkoittanut juuri tätä, että miksi kauppaan mennään miettimään, mitä ruokaa laitetaan. 

Vihannesten ja hedelmien laatua ja hintaa ei kyllä voi päätellä siitä, mitä kaupalla yleensä on valikoimissa. Eli ihan sen takia minä en ainakaan voi etukäteen suunnitella, mitä ruokaa aion laittaa. Mulle iskee se inspiraatio vasta kun kaupassa katselen niitä tuotteita 

Kommenttini menee vähän aloituksen ohi, mutta halusin viime viikolla ostaa paprikan. Kaupassa näkemäni olivat jättikokoisia, kun olisi tarvinnut vain yhden "tavallisen" kokoisen. Mahtaako niitä saada mistään? 

Etkö osaa tehdä mitään puolikkaasta paprikasta ja jatkokäyttää toista puolikasta myöhemmin? Hyvin säilyvä kasvis, jonka voi myös pakastaa ilman esikeittämistä.

Vierailija
116/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lasten osasto ihan erikseen.  Luen kolme kirjaa viikossa, en tosiaan osta kotiin roinaa niin paljon.

Ai kirjat on ”roinaa”? No, voinkin tuosta päätellä, minkälaista kirjallisuutta sinä suurkulutat. 🙄 

Vierailija
117/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muualta tulleilla on tuollaisia tapoja. ihan aikuiset menee valitsemaan yhtä mehutölkkiä porukalla. 

Olisiko niin, että mehun tarvitsijalla ei riitä oma kielitaito? Tarvitsee kaverin, joka ymmärtää, mitä purkin kyljessä lukee.

Vierailija
118/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

200kg AV-mamma on mielihalujensa uhri, yleensä tukkii makeishyllyjen välikköä.

Vierailija
119/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kirjat on ”roinaa”? No, voinkin tuosta päätellä, minkälaista kirjallisuutta sinä suurkulutat. 🙄 

Kyllä ne kuoltuasi on. Sillä klassikolla ei ole yhtään sen suurempaa arvoa kuin Rämön kirjoilla. Päätalon kirjoja ei ota kirpparitkaan enää.  

Minulla ei ole kotia johon sopii kilometrittäin kirjoja. Ja uudestaan voi samankin lainata.

Tietysti jos lukee niin vähän "vain laatukirjallisuutta" jolla leuhkii ne kaks vuodessa sopii hyllyyn.  Mulla olis silloin 160 ja sen verran ehkä onkin hyllyissä.

Vierailija
120/139 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa ramppaaminen puolison kanssa ryhmätyönä on kyllä ihan idioottihommaa. Toinen voisi yhtä hyvin olla tekemässä jotain hyödyllistä/mukavaa sillä aikaa.

Mikä järki että molemmat kärsii samalla kertaa?

"Kärsii"?

Jos sulle kaupassa käynti on kärsimystä, suosittelen ruokien tilaamista kotiin tai noutolokeroon.

Monelle se kauppareissu on ainut yhteinen aika ja harrastus ja samalla voi yhdessä tosiaan suunnitella mitä ruokaa laitetaan. Se kun ei ole naisten homma vaan yhteinen.

Hirmu harmillista, ettei sun lääkitys salli kauppa-asiointia ahdistumatta aina paniikkiohtaukseen saakka. Siedätä itseäsi, sillä se hoituu. Ja hyvät käytöstavat auttavat myös. Opettele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi