Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS:Esihenkilö harjoittelijoista: Kun töihin pitäisi tulla viitenä päivän viikossa, hän muistaa tulla kolmena - ja kahtena niistäkin myöhässä

Vierailija
12.04.2026 |

Kuka enää haluaa palkata ketään. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011934856.html

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen töitä tehtiin töiden itsensä eikä palkan takia ja niitä tehtiin sille yritykselle firman etu edellä. Nykyisin kaikki nuoret ovat vain minä minä, minä ensin ja minun etu eikä yhtään osata joustaa.

Ja v*tut. Vain pomon perseennuolijoille firman etu on ollut tärkeää.

Vierailija
82/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ravistelee toimimattomia normeja työelämässä", eli töihin voi tulla tai olla tulematta silloin kuin huvittaa, lärätä puhelinta koko töissä olo ajan ja jättää hommat muiden tehtäviksi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käymme sitten ihmettelemässä asiakkaiden kohteessa, että mitä harjoittelija, jonka homman kuvittelimme jo olevan hanskassa, tulikaan tehneeksi."

Ensinnäkään, harjoittelijan ei kuulu 

m i s s ä ä n tilanteessa olla asiakkaiden kohteessa y k s i n ! 

Vierailija
84/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Käymme sitten ihmettelemässä asiakkaiden kohteessa, että mitä harjoittelija, jonka homman kuvittelimme jo olevan hanskassa, tulikaan tehneeksi."

Olen kuvitellut harjoittelijoiden olevan harjoittelijoita, ei itsenäisen työn tekijöitä. 

Tämä. Miksi harjoittelija on päästetty yksin työkohteeseen?

Jos sä olet viimeisen vuoden opiskelijoita ja juuri valmustumassa ammattiisi pitää sinun jo osata työskennellä työkohteessa itsenöisesti jos kerran siellä työelömässäkin kyseisessä työtehtävässä nöin toimitaan. Ei siellä ole palkkatua kädestäpitelijää..

Höpöhöpö. 

Harjoittelijan ei kuulu olla kohteessa yksin missään tilanteessa ja se lukee sopimuksessa myös! 

Myöskään ammattiin valmistunutta työkokeilijaa EI jätetä yksin. 

Harjoittelu on harjoittelu!

Työstä harjoittelu eroaa siten, että työstä maksetaan p a l k k a a !

Vierailija
85/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on maamme tulevaisuus, kun nuoret ovat näin vieraantuneita työelämästä? Vanhemmat kasvattavat velttoja ja laiskoja nuoria. 

Sama se on yhteiskunnassa, tästä on tehty tälläinen helvetin sosiaalisyöpäinen demarikommariutopia, jossa ei ole edes mitään järkeä yrittää tehdä kunnolla töitä. Kun siitä se tekijä saa kaikista vähiten ja loiset eli demaritorakat on ensimmäisenä taskuilla kuorimassa muiden tekemät kermat päältä itselleen, jolle ne ei edes kuulu millään tavalla. 

Nuoriso on älykästä, eivät ala tekemään turhaa talkootyötä eikä taksvärkkejä. Se on oikein, sillä tavalla tähän demarisyöpään saadaan ainoastaan muutos, kun tulevaisuuden työntekijät ilmoittavat selvästi että kerran maksuhalukkuutta ei ole, niin ollaan sitten kaikki ilman töitä, rahaa ja sosiaalisyöpää joka romahtaa kun ei ole ketään sitä kustantamassa. 

Eli ampuvat itseään jalkaan.  

No mikäs siinä.  Kärsijöitä ovat vain ja ainoastaan nämä nuoret itse.  

Mitä ihmeen maksuhalukkuutta te työnantajilta vaaditte, jos ette tee oikeasti töitä?

Harjoittelutyö kuuluu opiskeluun.  Ei opiskelemisesta ennenkään ole maksettu.  Pitäisikö teille maksaa palkkaa siitä, että opiskelette?

Jo onkin aikoihin eletty.

Vierailija
86/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos palkkaa saa harkasta ja noin prseilee niin monoa vaan.

Vierailija
87/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän päivän 45-55 vuotiaita osaajilta työ ei lopu ennen eläkettä. Vanhemmat siirtyy eläkkeelle ja nuoremmat on asennevikaisia vätyksiä. Etenkin sotealalla.

Vierailija
88/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa kuitenkin muistaa, että jutussa puhutaan ammattikoululaisista. Toisaalta tässä nähdään hyvin miten käy, kun oppilaitokset saavat rahoitusta valmistuneiden perusteella. Tämähän on puhdasta korruptiota.

Eikös ammattikouluihin muutenkin mene se yhteiskunna heikoin aines ja pohjasakkaa joka ei pärjää paremmissa kouluissa ja työelämässä kun omat äly, taidot ja motivaatio eivät riitä?

Iso osa ammattikouluissa opiskelevista on nykypäivänä aikuisia, joilla on yliopisto ja/tai korkeakoulututkinto siellä pohjalla. 

Höpsis. Ammattikoulujen aikuisopetus lopetettiin Sipilän kaudella ns. säästösyistä ja nykyisin he ottavat ensisijaisesti peruskoulunsa päättäneitä kun oppivelvollisuutta pidennettiin Marinin kaudella 18 vuoteen.

Höpöhöpö. 

Minulla on itselläni kolme amistutkintoa ja lisäksi olen opiskellut AMKissa ja yliopistossa. 

Systeemi on siis tullut tutuksi. 

Enkä tosiaankaan ole ainut. 2-5 ammattia on nykypäivänä ihan normi. 

Korkeakouluun ja yliopistoon saa opintotuen ja lainan vain yhteen tutkintoon, mutta amikseen saa a i n a uudet tuet ja lainat uuteen tutkintoon. 

K a i k i s s a amiksissa on aikuisopintolinjat joissa opiskellaan 1,5v pikatutkintoina ja ihan opintojen alusta asti ollaan siellä harjoittelussa. 

Vierailija
89/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneeköhän tämä nuorten mustamaalaaminen jo vähän yli. Viimeaikainen julkinen keskustelu antaa kuvan, että koko sukupolvi olisi jotenkin kieroon kasvanut. Tämä tuskin pitää paikkansa ja sehän on hyväkin asia, että uusi sukupolvi kyseenalaistaa ja ravistelee toimimattomia normeja työelämässä ja yhteiskunnassa ylipäänsä. 

Moni palstalla taitaa kuulua sukupolveen, joka on opetettu olemaan aina kiitollinen, ahkera ja hiljaa. On pitänyt loputtomasti joustaa ja mukautua tehtäviin, jotka uuvuttavat, koska "sellaista se nyt vaan on". Sanaton sopimus on voinut olla, että kipeänä tietenkin töihin, ellei ole aivan osastokunnossa. Suurimmat sankarit tekee töitä kolmen edestä ja palkassahan se ei tietenkään mitenkään näy. Eikä tarvitsekaan, pelkkä olalle taputus riittää.

Harkkapalkat pyörivät kai yleisesti siinä 1300-1800 eurossa, mutta työ lienee ihan sitä itseään keventämättömänä. Ehkä se ei näillä elinkustannuksilla motivoi jatkuvasti ylittämään itseään, kun vuokran ja muiden neuvottelemattomissa olevien menojen jälkeen käteen jää pari hassua satasta. Taustalla olevat pitkät raskaat opinnot köyhyysrajalla keikkuen ovat luultavasti vieneet mehuja. Sitten on kaikki tämä kaikki universaali tuska/hätä/epävarmuus, jota tuutataan valtavalla volyymilla jokaisesta digiruudusta yötä ja päivää.

Eikö nuorista voisi olla myös ylpeä. Moni on todella tiedostava, tunneälykäs ja arvottaa elämässä muita asioita työtä tärkeämmäksi (mikä on aika hienoa). Miksi heidän halunsa muuttaa asioita on pois vanhemmilta ikäluokilta? 

Ei mistään amiksien harjoitteluista nykyään mitään palkkoja maksella! 

Ei ole maksettu varmaan kolmeenkymmeneen vuoteen.

Missä vaihtoehtotodellisuudessa oikein elät? 

Tosi monet firmat pyörii käytännössä palkattomien harjoittelijoiden työn varassa! Varsinkin vastavalmistuneitten palkatonta työkokeilua käytetään sumeilematta hyväksi, erityisesti loma-aikoina. 

Vierailija
90/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ravistelee toimimattomia normeja työelämässä", eli töihin voi tulla tai olla tulematta silloin kuin huvittaa, lärätä puhelinta koko töissä olo ajan ja jättää hommat muiden tehtäviksi? 

Jos luit kommenttini, huomaat, että tartuin siinä enemmän tähän koko ilmiöön vs. Tämä artikkeli. Mun moka, kun oli tavallaan vähän ohis. Mainitsemasi seikat ovat toki aika perusjuttuja. Pitää kuitenkin muistaa, että "nuoret" ovat valtava joukko.

Hesarin viikolla julkaisema pitempi juttu nuoresta sukupolvesta työelämässä: 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011922493.html

Lukijan mielipide, joka virinnyt yo jutusta:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011930212.html

En yleensä ole kommenttiboksien ystävä, mutta tämän ilmiön kohdalla keskustelu niissä on ollut melko herkullista. Vaikuttaisi siltä, ettei nuorille itselleen anneta julkisessa keskustelussa ääntä ja tilaa selittää itseään tai toimintaansa. Sen sijaan, että pyrittäisi dialogiin ja ymmärtämään kaikkien tahojen näkökulmia, sävy tuntuu olevan nuorten suuntaan usein toruvaa, kärjistävää ja ehkä tahallaan väärin ymmärtävää.

Vierailija
91/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen töitä tehtiin töiden itsensä eikä palkan takia ja niitä tehtiin sille yritykselle firman etu edellä. Nykyisin kaikki nuoret ovat vain minä minä, minä ensin ja minun etu eikä yhtään osata joustaa.

Ja v*tut. Vain pomon perseennuolijoille firman etu on ollut tärkeää.

Jaa-a. Ei tulisi mieleenkään tehdä työtä minkään muun, kuin palkan takia, ellei sitten sattuisi olemaan oma firma kyseessä. 

Olen kyllä ollut yrittäjänäkin ja silloin yrityksen alkuaikoina tietysti tuli tehtyä paljonkin duunia ilman palkkaa. Mutta en sentään ole niin seko, että luulisin jonkun haluavan minulle töihin palkatta, ihan vain minun yrityksen etua ajatellen 🤣

Vierailija
92/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekö nuoret emme muka osaa enää nykyään mitään tehdä? Kukkua!

https://www.youtube.com/shorts/_W-k_E9r5tI

Vierailija
93/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma napa niille nuorille menee ensisijassa. Esimerkiksi on sovittu ja kirjattu vuorolistan että töihin tullaan tiettynäpäivänä ja tiettyyn kellonaikaan ja sitten tuleekin paria päivää ennen soitto että ei voidakaan tulla kun jostakin on tullut nuhakuume, flunssa, vatsatauti, migreeni tai jne. tauti ja sitten kysellään voiko jäädä pois ja pitää saikkua kun ei huvita ja jaksa tulla töihin.

Tämä. Sen vielä ymmärtää jos vuosia talossa ollut vakkari pyytää satunnaista saikkua silloin tällöin ja se voidaan myöntää työetuna, mutta mitä nämä nuoret ja työharjoittelijat ovat vielä ehtineet tehdä sen eteen että olisivat saikkunsa ansainneet?

Sairausloma työetuna? No ilmankos nousi poru kun eduskunnassa tuumittiin että saisi jo ekana päivänä olla lääkärintodistusta hakemassa.

Vierailija
94/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, riippuunee koulutusasteesta. Tuli kommentointua vähän väärää ketjua.

Vierailija
95/95 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma napa niille nuorille menee ensisijassa. Esimerkiksi on sovittu ja kirjattu vuorolistan että töihin tullaan tiettynäpäivänä ja tiettyyn kellonaikaan ja sitten tuleekin paria päivää ennen soitto että ei voidakaan tulla kun jostakin on tullut nuhakuume, flunssa, vatsatauti, migreeni tai jne. tauti ja sitten kysellään voiko jäädä pois ja pitää saikkua kun ei huvita ja jaksa tulla töihin.

Vai että kipeänä pitäisi tulla töihin?

Herra on sitten hyvä ja tekee sen paskaisen työnsä tästä eteenpäin ihan itse.