IS:Esihenkilö harjoittelijoista: Kun töihin pitäisi tulla viitenä päivän viikossa, hän muistaa tulla kolmena - ja kahtena niistäkin myöhässä
Kommentit (95)
Suomen uoret ovat laiskoja, lihavia, huonokuntoisia töihin. He elävät somessa. Heillä ei ole mitään käsitysta oikeista töistä. Someajan vanhemmat tuottavat hyödyttömiä someajan nuoria. Nykynuorista ei ole fyysisiin töihin. Suomeen on tuotava ulkomailta ihmisiä, jotka ovat tottuneet tekemään töitä. Perseen levittely somessa ei ole oikeata työtä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko yhtenä syynä ammatillisen koulutuksen leikkaukset, joiden johdosta ammattikouluissa on nykyään todella paljon itseopiskelua? Miten nuori hoksaisi, että töihin pitää mennä joka päivä paikan päälle sovittuun aikaan, jos koulussa on saanut käydä miten lystää?
KOTOAN SENKIN HITON TAVHO
Olen sanonut muutamqn työkaverin kanssa esimiehellemme että jos meidän työpaikalle otetaan yhtäkään 90-luvulla ja sen jälkeen syntynyttä niin otamme loparit ja lähdemme ovet paiskuen. Yhtään ei ole nuorisonulikkaa ja teinipelleä se jälkeen näkynyt meillä edes työharjoittelussa tai tetissä.
Sitä se kukkahattuilu teettää. Koko 2000-luvun ajan lapset ja nuoret on opetettu siihen, että omalta "mukavuusalueelta" ei tarvitse poistua koskaan jos ei halua. Jokainen vähintään täysijärkinen ymmärtää, että sillä tavalla valtio tulee ajan myötä väkisinkin romahtamaan.
Näin siis Suomessa, en tiedä miten muissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gen Z ja Alfa pysyköön työttömänä hamaan hautaan asti, ei kukaan muutenkaan halua heitä omille työpaikoilleen
Paremminkin niin että vuoden 1996 jälkeen syntyneille pitäisi määrätä elinikäinen porttikielto työelämään ja työpaikoille kun eivät osaa tulla ajoissa ja tehdä töitä oma-alotteisesti vaan tulevat, myöhässä, kyselevät jatkuvasti mitä ja miten pitäisi tehdä ja räpläävät puhelintaan lähes koko työpäivän ja haastattelevat työnteolle. Nuoriso on pilattu ja laiska kuin saapas.
Nyt on kyllä korni boomer-kommentti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan esihenkilö? 😂
Et ole tainnut olla viime aikoina työelämässä?
Ei ole olemassa mitään "henkilöitä". On ainoastaan esimies, virkamies, puhemies, luottamusmies jne jne.
Ja sitten työnantajat pistää pihalle 50-vuotiaam. joka on työskennellyt firmassa 25-vuptta, hyvällä työmoraalilla eikä ole juuri koskaan ollut sairaana. Vissiin haluaa näitä nuoria palkata tilalle.
Mutta hyvin ne vetää haastattelussa. Kokeneita tiktik-esiintyjiä. Valittu tuhannesta 🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa kuitenkin muistaa, että jutussa puhutaan ammattikoululaisista. Toisaalta tässä nähdään hyvin miten käy, kun oppilaitokset saavat rahoitusta valmistuneiden perusteella. Tämähän on puhdasta korruptiota.
Eikös ammattikouluihin muutenkin mene se yhteiskunna heikoin aines ja pohjasakkaa joka ei pärjää paremmissa kouluissa ja työelämässä kun omat äly, taidot ja motivaatio eivät riitä?
Vierailija kirjoitti:
" Käymme sitten ihmettelemässä asiakkaiden kohteessa, että mitä harjoittelija, jonka homman kuvittelimme jo olevan hanskassa, tulikaan tehneeksi."
Olen kuvitellut harjoittelijoiden olevan harjoittelijoita, ei itsenäisen työn tekijöitä.
Kyllä siellä silti pitää olla ajoissa,tehdä töitä ja toimia kuten muutkin vaikka ei huvita.Jotain pitää osatakin ja ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan esihenkilö? 😂
Kuinka syvältä kouluttamattoman sisäsiittoisuuden kolosta sä ryömitkään oikein?
Tuon sä osaat. Osaatko muuta?
Itse taas olin harjoittelupaikassa aina 15-20min etuajassa enkä kertaakaan poissa. Aloitin työt heti itsenäisesti vaikka tein selväksi että työ on mulle uutta ja tarvitsisin vielä neuvoja, mutta mitään perehdytystä en saanut. Pomo ei ollut koskaan tyytyväinen vaikka tein enemmän töitä kuin vakkarit. Itse teki helpompia hommia mutta haukkui kaikkien muiden työpanosta. Ylitöihin painosti jäämään vaikka tiesi että mun on haettava lapsi päiväkodista tiettyyn aikaan ja jouduin jatkuvasti pitämään huolta omista oikeuksistani. Joskus siis näinkin päin, osa käyttää röyhkeästi hyväksi ilmaisia harjoittelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa kuitenkin muistaa, että jutussa puhutaan ammattikoululaisista. Toisaalta tässä nähdään hyvin miten käy, kun oppilaitokset saavat rahoitusta valmistuneiden perusteella. Tämähän on puhdasta korruptiota.
Eikös ammattikouluihin muutenkin mene se yhteiskunna heikoin aines ja pohjasakkaa joka ei pärjää paremmissa kouluissa ja työelämässä kun omat äly, taidot ja motivaatio eivät riitä?
Muissa töissä, huomataanko edes?
moni harjoittelu on ilmaistöitä ja nuorella voi olla oikea työpaikka opiskelun ohella ei mene tunnit yhteen. jos on ilmasi harjottelu ei voi olla tuottavaa työtä vaan ohjattua. nuoret ei halua orjatyötä ja se on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.IS:n kyselyyn vastasi myös muun muassa yrittäjä Espoosta. Hän kertoo, että nykynuorille on täysin ok, että tullaan 15–30 minuuttia myöhässä töihin, räplätään puhelinta koko työpäivä, eikä tehdä töitä, joista ei pidetä.
Sotkut jätetään hänen mukaansa siivoamatta, sairauslomaa otetaan herkästi, ja poissaolosta ilmoitetaan tunti ennen vuoron alkua.
Kyllä tuollaisen on parempi pysyä kotona
Miten tämä yhteiskunta tulee tulevaisuudessa toimimaan mitenkään kun kaikki tai edes enemmistö työntekijöistä on tuollaisia? Ja niinhän siinä käy kun nämä viimeisimmätkin vastuullisemman asenteen omaavat ikäluokat eläköityy.
Nytkin sen jo näkee monessa paikassa, että ketään ei kiinnosta mikään ja mä oon vaan töissä täällä.
Ei se kaikki todellakaan ole, eikä varmasti edes enemmistö. Itse ainakin näen nuoret sukupolvet todella jyrkästi jakautuneina. Esimerkiksi osa nuorista asiakaspalvelijoista on ihan esimerkillisiä, herttaisia, auttavaisia, tehokkaita ja kohteliaita. Sitten toisilla on se Gen Z -tuijotus ja huokaillaan ja pyöritellään silmiä asiakkaille, kun pitäisi tulla sieltä puhelimen ääreltä palvelemaan.
Sama omalla työpaikalla: osa nuorista on erittäin reippaita, kohteliaita, tekevät mitä pyydetään, osaavat keskittyä. Osa ei uskalla tai halua sanoa mitään työkavereille edes vuoden jälkeen, kurkkii puhelinta viiden minuutin välein, tekee työnsä vähän sinnepäin (niin että täytyy aina jälkeenpäin korjailla), osa vaikuttaa jopa vihaiselta että täytyy olla töissä, ihan kuin se olisi kaikkien meidän muiden vika.
Tosi vähän näkyy "jotain siltä väliltä". Siis sellaisia tavallisia tyyppejä, jotka eivät ole mitään aina iloisia Vuoden Työntekijöitä, mutta eivät myöskään tee jotain sotkua vasemmalla kädellä, vaan hoitavat rutiininsa normaalisti ja haukottelevat välillä että onpa huono päivä mutta eivät (toivottavasti) pura sitä muihin. Vanhemmissa sukupolvissa suurin osa työntekijöistä tuntuu olevan tuollaista ihan tavallista massaa. Nuoret sen sijaan tuntuvat jakautuvan entistä enemmän ylisuorittajiin ja "ihan sama, haistakaa v*ttu" -tyyppeihin.
Vierailija kirjoitti:
Noh, erinäisissä virastoissa asioineena voin lohduttaa että kyllä korkeakoulutetuillekin tekee tiukkaa palaveriin saapuminen ajallaan ja jokapäiväisten työvälineohjelmien käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.IS:n kyselyyn vastasi myös muun muassa yrittäjä Espoosta. Hän kertoo, että nykynuorille on täysin ok, että tullaan 15–30 minuuttia myöhässä töihin, räplätään puhelinta koko työpäivä, eikä tehdä töitä, joista ei pidetä.
Sotkut jätetään hänen mukaansa siivoamatta, sairauslomaa otetaan herkästi, ja poissaolosta ilmoitetaan tunti ennen vuoron alkua.
Kyllä tuollaisen on parempi pysyä kotona
Miten tämä yhteiskunta tulee tulevaisuudessa toimimaan mitenkään kun kaikki tai edes enemmistö työntekijöistä on tuollaisia? Ja niinhän siinä käy kun nämä viimeisimmätkin vastuullisemman asenteen omaavat ikäluokat eläköityy.
Nytkin sen jo näkee monessa paikassa, että ketään ei kiinnosta mikään ja mä oon vaan töissä täällä.
Nuoret haluaa tehdä oman näköisensä maailman. Siittä vaan.
Pqhimmat pullamössöt ovat syntyneet 1990-, 2000- ja 2010-luvuilla. Eivät kelpaa työntekoon eivät osaa tehdä mitään ellei ensin kerro, opasta ja opeta kädestä pitäen, ja heti kun jättää yksin niin löytyy se puhelin koirasta. Potkisin heidät kaikki pihalle Suomesta ja asettaisin tähän maahan ikärajan jos voisin.
Ammattikoilutusten harjoittelu on itseasiassa nykyään koulutusta.
Siihen tehdään koulutus-sopimus ja työpaikalla s i t o u d u t a a n opettamaan tietyt työtehtävät.
Ammattikouluissa harjoittelu aloitetaan nykypäivänä ennen kuin yhtä ainuttakaan kurssia on suoritettuna.
Osa opetuksesta on siis kirjaimellisesti ulkoistettu työpaikalle.
Tämä tehdään kyllä yrityksille harvinaisen selväksi ja sopimuksessa asiat on ilmaistu niin selkeästi, että asiasta ei pitäisi yrityksen puolella olla mitään epäselvyyttä.
Työtehtävien osaamattomuudesta harjoittelijalle kiukuttelu tuntuu siis lähinnä kiusaamiselta.
20 vuotta sitten opiskeltiin ensin kaksi vuotta ja sen jälkeen mentiin harjoitteluun joka kesti puolisenvuotta. Tietysti opiskelijat osasivat silloin yhtä ja toista.
Kuinka syvältä kouluttamattoman sisäsiittoisuuden kolosta sä ryömitkään oikein?