Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsu perhejuhliin heinäkuussa, mikä ihme ihmisiä vaivaa?????

Vierailija
12.04.2026 |

Satuinpa kutsumaan ystäviä ja sukulaisia lapseni rippijuhliin heinäkuussa eräänä sunnuntaina.

Ajattelin laittaa kutsun hyvissä ajoin. No muotoilin kutsun yhdessä lapsen kanssa hienosti ja lähetimme sen sitten mun puhelimesta Whatsapilla. Emme laittaneet mitään päivämäärää että ilmoita tuletko.

Reaktiot olivat suurimmaksi osaksi vain pieniä sydämiä reaktiona kuvaan jossa kutsu oli välitetty.

Tai muminaa, kiitos.  Nämä tyypit siis läheisiä sukulaisia.

On kyllä aika paha mieli nuoren puolesta. Ainoat ketkä näyttäisivät OIKEASTI vihreää valoa on vain isovanhemmat ja yksi kummitäti. Ja kyllä, olemme jo keski-ikäiset vanhemmat ja vakiintuneessa elämäntilanteessa. Samoin lähipiirimme. Mua oikeasti sattuuu nuoreni puolesta. 

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhliin ei kutsuja lähetetä millään whatsapilla tai tekstiviestillä. Sen verran pitää juhlien kutsujen nähdä vaivaa että lähettää oikeat kutsukortit vastauspynnöllä  jos haluaa juhliin tulijoita. 

Vierailija
102/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrä korvaa laadun? Haluat paikalle mahdollisemman monta sen sijaan, että arvostaisit niitä vähiäkin vieraita? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten kukaan muka tietäisi vielä tässä vaiheessa pääseekö/ehtiikö tuolloin tulemaan juhliin?

Tuo on valitettavan yleinen ajattelumalli. Totta kai voi päättää nyt, että tuonne mennään. Sitten ei oteta mitään muuta "hauskempaa" tekemistä samalle päivälle vaan pysytään päätöksessä.

Ei se sen vaikeampaa ole.

No mutta kun jos vaikka... Minä, minä ja minä.

Vierailija
104/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Hän on erityisnuori ja syrjäytyminen ollut ja on edelleen riskissä.”

Hän nauttii huomiosta ja suuresta ihmismassasta ympärillään? 

tuskinpa nauttii. Ap voisi toki avata, millä tavalla lapsi on erityinen.

Vierailija
105/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

autismin kirjolla. vaikeus käydä koulua. vaikeus tulla kuulluksi ja nähdyksi. vaikeus solmia ihmissuhteita.

ei paljoa omia ystäviä. sosiaalisten tilanteiden pelkoa.

terveisin AP. 

Vierailija
106/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökillä oleminen on vain tekosyy. Edelleen se tie kulkee siellä ja molempiin suuntiin pääsee ajamaan. Eikä kukaan oke mökillään sieltä kertaakaan poistumatta. Suunnitelkaa muita ajoja samaan reissuun. 

mökki voi sijaita vaikka Kuusamossa ja rippijuhlat Turussa. osa myös oikeasti viettää koko aikansa mökillä, etenkin jos se on pitemmällä tai saaressa. Ei nyt ihan hirveästi kannata kommentoida ja puuttua muiden valintoihin. 

kertoo aika paljon ihmisistä, jos mökillä olo tärkeämpää kun SUKULAISEN rippijuhlat. Mökille voi mennä joka viikonloppu. Rippijuhliin ei.

Vierailija
107/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan kiva että ajoissa ilmoitetaan. Jokainen voi sitten itse miettiä että onko se tärkeä juhla ja aikooko mennä. Kyllä minä ainakin haluaisin mennä kummipoikani tärkeisiin juhliin ja tympeää olisi jos olisin kerennyt jonkun matkan samalle päivälle varata. 

Ja helvetti jotkut ihmiset ja heidän mökit. Siellä mökillä öllöttävät koko kesän ja sitten itketään kun yhdeksi päiväksi pitäisi lähteä juhliin. Älkää menkö, niin yksinkertaista. 

Eikös aapee tässä ole se joka itkee kun ihmiset ei oo (ehkä) tulossa, mökkeilijöillä ja lomanviettäjillä ei liene mitään ongelmaa vaan jättää kissanristiäisiä väliin

Vierailija
108/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökillä oleminen on vain tekosyy. Edelleen se tie kulkee siellä ja molempiin suuntiin pääsee ajamaan. Eikä kukaan oke mökillään sieltä kertaakaan poistumatta. Suunnitelkaa muita ajoja samaan reissuun. 

mökki voi sijaita vaikka Kuusamossa ja rippijuhlat Turussa. osa myös oikeasti viettää koko aikansa mökillä, etenkin jos se on pitemmällä tai saaressa. Ei nyt ihan hirveästi kannata kommentoida ja puuttua muiden valintoihin. 

kertoo aika paljon ihmisistä, jos mökillä olo tärkeämpää kun SUKULAISEN rippijuhlat. Mökille voi mennä joka viikonloppu. Rippijuhliin ei.

Ja kertoo tosi paljon ihmisestä, joka huhtikuussa lähettää juhliin viestejä, joissa ekan kerran mainitsee juhlista.

Vierailija
109/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

autismin kirjolla. vaikeus käydä koulua. vaikeus tulla kuulluksi ja nähdyksi. vaikeus solmia ihmissuhteita.

terveisin AP. 

Ja sinä olet syöttämässä häntä susille kutsumalla koko suvun ja ystävät koolle? 

Vierailija
110/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vaiheessa ei taida tietää kesäsuunnitelmistaan kuin harvat ja valitut, jos hekään, koska eihän niitä työpaikoilla ole taidettu edes ottaa puheeksi vielä.. ainakaan kaikkialla.. 

Aika itsekästä olettaa, että just nyt tällä punaisella sekunnilla pystyttäisiin sanomaan, pääseekö edes paikalle.. olkoon vaan kuinka syrjäytymisvaarassa oleva erityisnuori.. 

Minä jo tiedät, että olen eräänä sunnuntaina vuokramökillä, kun ne pitää varata hyvissä ajoin. 

lomamökit ja lennot kyllä pystytään varaamaan jo hyvissä ajoin, silloin ei tietenkään ole mikään ongelma tietää, mihin loma sijoittuu tai pääseekö vai eikö pääse. Sitten kun on vähemmän kiinnostava sukujuhla, niin alkaa kiemurtelu. 

Vierailija
111/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä sinä odotit? Laitoit kutsun nyt huhtikuussa juhliin, jotka on heinäkuussa. Ajattelitko, että kaikki vastaa välittömästi!? Yleensä kotona pidettävissä kutsuissa on vp. viikkoa ennen juhlia. Itse ainakin olisin tuollaisen kutsun saatuani ajatellut palaavani virallisesti asiaan paria viikkoa ennen juhlia. Toki, jos olisin kummi tai isovanhempi tai joku muu hyvin läheinen nuorelle, niin vastaisin heti. Mutta jos on naapuri tai joku muu tuttu, tai muu sukulainen, niin en nyt edes olettaisi, että vastaus pitää antaa 3 kk ennen juhlia. 

Vierailija
112/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrititkö nyt jotenkin loukata? Minä olen itselleni tärkeämpi, kuin sukulainen. Se, että jaan jonkun kanssa saman dna n ei velvoita minua millään tavalla. 

Vierailija
113/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kertoo tosi paljon ihmisestä, joka huhtikuussa lähettää juhliin viestejä, joissa ekan kerran mainitsee juhlista.

joo, ite tosiaan pääsen kesäkuussa ripille jatammikuussa varmaan ekan kerran ollaan puhuttu kaikille (paitsi yksille kun ei olla nähty, mutta infotaa heitäki hyvissä ajoin, ja he kyllä pääsee tulemaan kun ovat eläkeläisiä ja aina kotona.)

Vierailija
114/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terveisin AP. 

Ja sinä olet syöttämässä häntä susille kutsumalla koko suvun ja ystävät koolle? 

Ettei itselle tule paha mieli lapsen puolesta. 

Vierailija
115/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä syy olla olematta missään Whats Appissa🙄... Säästyy näiltä draamailijoilta siinä sivussa... 

Vierailija
116/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrititkö nyt jotenkin loukata? Minä olen itselleni tärkeämpi, kuin sukulainen. Se, että jaan jonkun kanssa saman dna n ei velvoita minua millään tavalla. 

Jos nyt on läheinenkin sukulainen niin kyllä on aika outoa jos ei mene. Jos välit taas huonot tms sitten tietty eri Asia. 

-edellinen

Vierailija
117/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vaiheessa ei taida tietää kesäsuunnitelmistaan kuin harvat ja valitut, jos hekään, koska eihän niitä työpaikoilla ole taidettu edes ottaa puheeksi vielä.. ainakaan kaikkialla.. 

Aika itsekästä olettaa, että just nyt tällä punaisella sekunnilla pystyttäisiin sanomaan, pääseekö edes paikalle.. olkoon vaan kuinka syrjäytymisvaarassa oleva erityisnuori.. 

Tämä on meillä se ikuisuusongelma.

Osa työntekijöistä ei tiedä koskaan milloin haluaa lomailla ja osa tietää edellisenä vuotena.

Vuosia sitten oli kehityskeskustelu, jossa puhuin aiheesta. Tammikuussa lentolippu maksaa 200 e ja toukokuussa 600 euroa. Siksi haluan tietää ajoissa. Saman vuoden marraskuussa esimies ilmoitti jokainen laittaa toiveensa kalenteriin vuoden loppuun mennessä. Jos ei laita, se on oma ongelma. Lomat vahvistetaan sen mukaan, mitä on toivottu.

Ensimmäisenä vuotevna tehtiin juurikin näin ja saatiin ostettua liput edellisenä vuotena. Nää muutamat, jotka eivät tienneet, joituivat sitten pitää loman monessa osassa, kun alkoivat huhtikuussa heräilemään. Pari v meni ja nyt homma toimii. 
On vielä laitettu ylös montako saa olla pois kerralla, on helppo laskea meneekö tämä läpi. 

Vierailija
118/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kertoo, ja pelkästään positiivista. Rippijuhlat on nykyään lähinnä ahneiden teinien keino kerätä rahaa, en itse (ateistina) osallistu yhtään kenenkään rippijuhliin ellei nimenomaan konfirmaatio ja sen uskonnollinen merkitys ole juhlakalulle olennaista ja sydämen asia. 

Vierailija
119/160 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keulumista laittaa viestit noin paljoa etukäteen ja itsekästä kuvitella kaikkien maailman pysähtyä rippijuhlien takia. 

Vuorotyöläisenä ilahtuisin kovasti ajoissa lähetetystä kutsusta. Voisin jopa päästä paikalle, kun olisi riittävästi aikaa varata tuohon vapaa viiikonloppu.

Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kutsuun laita mitään päivämäärää,  mihin mennessä pitää ilmoittaa juhliin osallistumisesta,  silloin on tavallaan avoin kutsu ja voi tulla tai olla tulematta ja sen näkee sitten vasta juhlapäivänä.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi