Kutsu perhejuhliin heinäkuussa, mikä ihme ihmisiä vaivaa?????
Satuinpa kutsumaan ystäviä ja sukulaisia lapseni rippijuhliin heinäkuussa eräänä sunnuntaina.
Ajattelin laittaa kutsun hyvissä ajoin. No muotoilin kutsun yhdessä lapsen kanssa hienosti ja lähetimme sen sitten mun puhelimesta Whatsapilla. Emme laittaneet mitään päivämäärää että ilmoita tuletko.
Reaktiot olivat suurimmaksi osaksi vain pieniä sydämiä reaktiona kuvaan jossa kutsu oli välitetty.
Tai muminaa, kiitos. Nämä tyypit siis läheisiä sukulaisia.
On kyllä aika paha mieli nuoren puolesta. Ainoat ketkä näyttäisivät OIKEASTI vihreää valoa on vain isovanhemmat ja yksi kummitäti. Ja kyllä, olemme jo keski-ikäiset vanhemmat ja vakiintuneessa elämäntilanteessa. Samoin lähipiirimme. Mua oikeasti sattuuu nuoreni puolesta.
Kommentit (160)
On totta on itsekkyys on lisääntynyt ja siinäkin on sekä hyvät, että huonot puolensa. Yhteiskunnan väljentyneet normit vapautti meidät esim suvun ikeen alta ja antoi kaikille enemmän tilaa valita. Miksi emme käyttäisi tätä mahdollisuutta ja olisi osallistumatta juhlaan, joka ei vastaa omia arvojamme? Toki, olisi kohteliasta kiittää kutsusta ja sanoa ei kiitos ja tässä on nyt vielä reilu pari kuukautta aikaa vastata.
Tässä vaiheessa ei taida tietää kesäsuunnitelmistaan kuin harvat ja valitut, jos hekään, koska eihän niitä työpaikoilla ole taidettu edes ottaa puheeksi vielä.. ainakaan kaikkialla..
Aika itsekästä olettaa, että just nyt tällä punaisella sekunnilla pystyttäisiin sanomaan, pääseekö edes paikalle.. olkoon vaan kuinka syrjäytymisvaarassa oleva erityisnuori..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt oikein, että ap toivoo läheistensä olevan suunnittelematta mitään koko heinäkuulle, tai ainakaan viikonlopuille ja osottavan vain rippijuhlia? Tajuaisin jotenkin mielenpahoituksen jos ilmoittaa tarkan päivän hyvissä ajoin ja silloin ei järjestetä kalenteria niin että päästään paikalle. Itse en loukkaantuisi siitäkään mutta ymmärtäisin loukkaantumisen. Nyt kyse on ap:n puolelta testaamisesta, kenen elämä pyörii vain hänen ja lapsensa ympärillä.
hyvissä ajoin aika taitaa olla jo kohta mennyt, kun lomat varmistuneet ja muut suunnittelevat omat menonsa. osa suunnitellut jo vuosi sitten varaamalla matkat etukäteen.
ap:n tulisi viimeistään nyt ilmoittaa ”se” sunnuntai.
🤦
Eiköhän hän sen sunnuntain ole vieraille kutsussa kertonut.😂
ap:n viestissä puhuttiin eräästä sunnuntaista. tuon voi lukija ymmärtää, että jonain sunnuntaina, eikä jo tiettynä sunnuntaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten kukaan muka tietäisi vielä tässä vaiheessa pääseekö/ehtiikö tuolloin tulemaan juhliin?
Merkitsee kalenteriinsa rippijuhlapäivän eikä mene siihen muuta sopimaan. Siten.
Mä ilmoitan tässä ja nyt, etten ole tuomassa sun kakaralle 100 euron lahjasekkiä.
Mikä tahansa on mukavampaa kuin tekohurskaat rippijuhlat, joissa mummu itkee ja vaari horisee persujuttuja.
Minä en vie rippijuhliin kuin kukan ja kortin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa ei taida tietää kesäsuunnitelmistaan kuin harvat ja valitut, jos hekään, koska eihän niitä työpaikoilla ole taidettu edes ottaa puheeksi vielä.. ainakaan kaikkialla..
Aika itsekästä olettaa, että just nyt tällä punaisella sekunnilla pystyttäisiin sanomaan, pääseekö edes paikalle.. olkoon vaan kuinka syrjäytymisvaarassa oleva erityisnuori..
no, aika myöhässä on listojen laatijat, kun kesälomat sijoittuu jo 2.5. alkaen. kannattaisi ottaa puheeksi jatkoa varten, että suunnittelevat kesälomat ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt oikein, että ap toivoo läheistensä olevan suunnittelematta mitään koko heinäkuulle, tai ainakaan viikonlopuille ja osottavan vain rippijuhlia? Tajuaisin jotenkin mielenpahoituksen jos ilmoittaa tarkan päivän hyvissä ajoin ja silloin ei järjestetä kalenteria niin että päästään paikalle. Itse en loukkaantuisi siitäkään mutta ymmärtäisin loukkaantumisen. Nyt kyse on ap:n puolelta testaamisesta, kenen elämä pyörii vain hänen ja lapsensa ympärillä.
hyvissä ajoin aika taitaa olla jo kohta mennyt, kun lomat varmistuneet ja muut suunnittelevat omat menonsa. osa suunnitellut jo vuosi sitten varaamalla matkat etukäteen.
ap:n tulisi viimeistään nyt ilmoittaa ”se” sunnuntai.
🤦
Eiköhän hän sen sunnuntain ole vieraille kutsussa kertonut.😂
ap:n viestissä puhuttiin eräästä sunnuntaista. tuon voi lukija ymmärtää, että jonain sunnuntaina, eikä jo tiettynä sunnuntaina.
Älä jaksa olla lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä jo tiedät, että olen eräänä sunnuntaina vuokramökillä, kun ne pitää varata hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin rippikouluun on ilmoitettu ?
Nyt on huhtikuu. Töissä on lomat vahvitettu jo helmikuussa, tässä vaiheessa on matka varattu, suunnitelmat tehty ja alat nyt laittamaan viestiä juhlista, joka on muutaman kk päästä.
Miksi ? Onko sinulla tavoittena, ettei vieraita tule ?
Kyllähän nuoren rippijuhlat on huomattavasti tärkeämmät kun sinun lomamatka niin ihan hyvin olisit voinut peruttaa lomasi että pääset osallistumaan nuoren rippijuhliin.
Tämä on juuri ongelma nykyajan ihmisissä että omia lomia ei suostuta uhraamaan muiden hyväksi. Rippijuhlat on kerran elämässä niin kyllä sinun pitää uhrata lomasi nuoren hyväksi.
Ihmiset ei tajua sitä että tärkein asia tässä maailmassa on lasten ja muuten hyvinvointi. Tulkaa nykyaikaan ja lopettakaa olemasta boomereita
Esim meillä on lomat vahvistettu alkuvuodesta ja heti sen jälkeen on ostettu lentoliput koko perheelle.
Jos perutaan matkan, menee muu perhe ilman minua ja mitä teen lopun loman ? Olen yksin kotona ?
Liput olivat myös tammikuussa edulliset, nyt monia satoja kalliimmat.
Kenenkään ei tarvitse uhrata yhtään mitään, vaan juhlista ilmoitetaan ajoissa, jolloin lomasuunnitelmiin otetaan nämä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kaikki vielä edes lomiaan kesälle! Saati muita menojaan ja tekemisiä
No, ei tietenkään tiedä.😂
Vierailija kirjoitti:
PÄIVÄMÄÄRÄ ANNETTU TIEDOKSI KUTSUSSA. TÄÄLLÄ EN SITÄ VAAN VIITSI JULKAISTA KOSKA SE EI OLEELLINEN. Mutta pointti onkin se että ihmiset ovat aika itsekkäitä nykyään eikä haluta sitoutua mitenkään jos sattuu olemaan "jotain muuta parempaa" Mä en lapselleni lahjoja tartte, en rahaa. Hänellä on sitä jo. Se mitä ei ole on validoivia sukulaisia/läheisiä jotka osoittaisivat osallistumisellaan hänelle tärkeyttä. Hän on erityisnuori ja syrjäytyminen ollut ja on edelleen riskissä. Ymmärrän maksetut lomamatkat ym. mutta en asennetta että kattellaan kattellaan-
Erityislasten vanhemmat on yksi itsekkäimmistä ryhmistä.
Heinäkuu on haastava aika juhlille, joten hyvä kun kutsut menivät jo nyt. RSVP olisi tosin kannattanut laittaa ja jonnekin kesäkuun loppuun. Turha pillastua jos niitä vastauksia ei heti tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jo tiedät, että olen eräänä sunnuntaina vuokramökillä, kun ne pitää varata hyvissä ajoin.
Me ollaan Italiassa Europeade-festivaaleilla ja jäädään sen jälkeen vielä viikoksi.
Mulla on 10 viikon kesäloma, 4 viikkoa lomaa, 2 lomarahaa ja 4 viikkoa ylitöitä.
Olen menossa kuukaudeksi ulkomaille, siihen menee 4 viikonloppua ja 3 festareille. Näihin on ostettu jo liput, viime vuonna ja majoitukset.
Ympärillä on paljon lapsiperheitä, jotka viim ensi kuussa ehdottelee voisin hoitaa heidän 3 vuotiasta, ettei tarvi mennä varahoitoin tai tulla kotivahdiksi loman ajaksi jne jne.
Näille aina vastaan mistä vuodesta on kyse. Ja silti ei mene jakeluun. Oman siskon lapsia olen katsonut. Mutta nekin sovitaan hyvissä ajoin
Heh, juhlat on pilalla jo kuukausia etukäteen.
”Hän on erityisnuori ja syrjäytyminen ollut ja on edelleen riskissä.”
Hän nauttii huomiosta ja suuresta ihmismassasta ympärillään?
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan kiva että ajoissa ilmoitetaan. Jokainen voi sitten itse miettiä että onko se tärkeä juhla ja aikooko mennä. Kyllä minä ainakin haluaisin mennä kummipoikani tärkeisiin juhliin ja tympeää olisi jos olisin kerennyt jonkun matkan samalle päivälle varata.
Ja helvetti jotkut ihmiset ja heidän mökit. Siellä mökillä öllöttävät koko kesän ja sitten itketään kun yhdeksi päiväksi pitäisi lähteä juhliin. Älkää menkö, niin yksinkertaista.
”Siellä mökillä öllöttävät koko kesän ja sitten itketään kun yhdeksi päiväksi pitäisi lähteä juhliin.”
en todellakaan lähde ajamaan 400km per suunta ollakseni juhlissa pari tuntia. sori, mutta se on mun loma. pitäkää juhlat ”arkiviikonloppuina”.
Kun lomalle sattuu ne neljä viikonloppua ja jos yhtenä olisi häät ja toisena rippijuhlat niin jo nuo rikkoisi suunnitelmat. Pitäkää juhlat mielellään ennen juhannusta ( ei juhannuksena!) tai elokuussa. Ja minä muuna kuukautena tahansa, mutta ei juhannuksesta heinäkuun loppuun!
Olen lomalla heinäkuussa enkä pilaa sitä sukujuhlilla.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten kukaan muka tietäisi vielä tässä vaiheessa pääseekö/ehtiikö tuolloin tulemaan juhliin?
Tuo on valitettavan yleinen ajattelumalli. Totta kai voi päättää nyt, että tuonne mennään. Sitten ei oteta mitään muuta "hauskempaa" tekemistä samalle päivälle vaan pysytään päätöksessä.
Ei se sen vaikeampaa ole.
Ei, mutta joku ne tarjottavat maksaa.
Rahastus on sitä, kun joku sanoo tervetuloa ja jälkikäteen laskuttaa