Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä sinulla alkoi vaihdevuodet?

Vierailija
12.04.2026 |

Ihmetyttäää tämä että 35v esivaihdevuodet ja 36v ryppyisiä ym kun itse en ainakaan ole.

Sukulaisilla 55v vaihdevuodet, tässä on aika monta vuosikymmentä siihen matkaa.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 v. 

Vierailija
22/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä ei puhuta vaihdevuosien alkuiästä, vaan nykyään mediassa puhutaan että esivaihdevuodet voi alkaa jo 35v , ja se on nykyään sellainen yleinen ikä mikä liitetään vaihdevuosiin (varmaan lohdutukseksi?) :D mutta se on hassua koska itse en nyt ainakaan 35v rupea 20 vuotta elämään silleen "voi voi kun olen nyt vanha".

No ole onnellinen. Mulla alkoi menkat 14-vuotiaana. Olivat tosi runsaat pitkään. Mitään särkylääkkeitä en kuitenkaan muista syöneeni, enkä kärsinyt mistään mielialavaihteluista toisin kuin ystäväni. Sitten teininä loppuivat ja oli poissa yli vuoden rankan treenamisen ja laihtumisen vuoksi. 2-kymppisenä en juuri huomannut menkkoja, niukat ja suht kivuttomat. Kunnes ensimmäisen lapsen jälkeen alkoi tulvamenkat jota joudutaan lääkitsemään Caprilonilla ja 800 Buranalla. Caprilonia en pysty syömään, aiheuttaa oksennusta ja lisäkipua vatsaan. Burana ei auta yhtään mitään. Mielialalääkitys on koska ennen niin rauhallinen minä, muuttuu ihmispedoksi yli viikko ennen menkkoja. Sitten kun alkavat, en pääse sängystä ylös, mies joutuu tekemään ainakin 3 ensimmäistä päivää kaiken. Olen niin masentunut että olen miettinyt itseni tappamista. Ripulipaska lentää ja kävelen jalat ja selkä koukussa. Esivaihdevuodet ovat tosiasia, ja itselläni ne alkoivat samoihin aikoihin kun ikänäkö ilmeni eli siinä 36 vuotiaana. Olen hakenut apua, naislääkäri vähättelee ja lykkää hormonikorvaushoitoa, jota en välttämättä hormonaalisen syövän perinnöllisyysgeenin omaavana välttämättä halua. Mitään muuta apua tähän ei ole kuin psykiatrin määrämä lääkitys. Eli se että sinulla ei ole mitään hankaluuksia, ei tarkoita sitä että voit keljuilla muille, joilla niitä on. Mutta sinähän oletkin vielä ihan lapsi. 

N 47v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat loppuivat kuin seinään 47-vuotiaana ja sen jälkeen elämä on ollut parempaa kuin koskaan aiemmin :) 

Vierailija
24/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui menkat 52-vuotiaana, kun kohtu ja munasarjat poistettiin jättisuuren munasarjakystan takia, joka oli runnellut kohtuakin. Sitä ennen ei ollut mitään vaihdevuosioireita, mutta oireet alkoivat noin viikon päästä leikkauksesta ja estrogeenihoito samalla. 

Vierailija
25/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 v alkoi kuukautiskierto lyhenemään. 

Tuskinpa aloittajan sukulaisillakaan vaihdevuodet on alkaneet vasta 55 v, vaan silloin heidän kuukautisensa ovat loppuneet. Vaihdevuodet on se muutosten aika ennen kuukautisten loppumista. 

Vierailija
26/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä ei puhuta vaihdevuosien alkuiästä, vaan nykyään mediassa puhutaan että esivaihdevuodet voi alkaa jo 35v , ja se on nykyään sellainen yleinen ikä mikä liitetään vaihdevuosiin (varmaan lohdutukseksi?) :D mutta se on hassua koska itse en nyt ainakaan 35v rupea 20 vuotta elämään silleen "voi voi kun olen nyt vanha".

No ole onnellinen. Mulla alkoi menkat 14-vuotiaana. Olivat tosi runsaat pitkään. Mitään särkylääkkeitä en kuitenkaan muista syöneeni, enkä kärsinyt mistään mielialavaihteluista toisin kuin ystäväni. Sitten teininä loppuivat ja oli poissa yli vuoden rankan treenamisen ja laihtumisen vuoksi. 2-kymppisenä en juuri huomannut menkkoja, niukat ja suht kivuttomat. Kunnes ensimmäisen lapsen jälkeen alkoi tulvamenkat jota joudutaan lääkitsemään Caprilonilla ja 800 Buranalla. Caprilonia en pysty syömään, aiheuttaa oksennusta ja lisäkipua vatsaan. Burana ei auta yhtään mitään. Mielialalääkitys on koska ennen niin rauhallinen minä, muuttuu ihmispedoksi yli viikko ennen menkkoja. Sitten kun alkavat, en pääse sängystä ylös, mies joutuu tekemään ainakin 3 ensimmäistä päivää kaiken. Olen niin masentunut että olen miettinyt itseni tappamista. Ripulipaska lentää ja kävelen jalat ja selkä koukussa. Esivaihdevuodet ovat tosiasia, ja itselläni ne alkoivat samoihin aikoihin kun ikänäkö ilmeni eli siinä 36 vuotiaana. Olen hakenut apua, naislääkäri vähättelee ja lykkää hormonikorvaushoitoa, jota en välttämättä hormonaalisen syövän perinnöllisyysgeenin omaavana välttämättä halua. Mitään muuta apua tähän ei ole kuin psykiatrin määrämä lääkitys. Eli se että sinulla ei ole mitään hankaluuksia, ei tarkoita sitä että voit keljuilla muille, joilla niitä on. Mutta sinähän oletkin vielä ihan lapsi. 

N 47v.

Oletko ollut kunnollisissa gynekologisissa tutkimuksissa? Endometrioosi, PCOS? Molemmat raskaasti alidiagnosoituja, mutta lääkitystä noihin kyllä löytyy, kunhan vain saa oikean diagnoosin.

Vierailija
27/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi, kun verikokeella testattiin, ei vielä ollut vaihdevuodet alkaneet. Olin 56v. En tiedä menkoista, kun on hormonikierukka. Toisaalta, minulla epäillään sairautta, joka saattaa viivästyttää vaihdevuosien alkamista.

Vierailija
28/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se luonto kummallinen, jos menkat loppuu vasta 55v. Nainen olisi kyvykäs huolehtimaan jälkikasvusta väh. yli 70 vuotiaana, miehen lennellessä nuorempiin pesiin.

Vierailija
29/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v. En toistaiseksi ole huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Kuukautiset ehkä vähän niukemmat vuodoltaan. Olen herkkäunisempi (liittyneekä vaihdevuosiin vai ikääntymiseen yleensä tai kenties molempiin), mutta ilman stressiä nukun edelleen hyvin. 

Vierailija
30/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35 v alkoi kuukautiskierto lyhenemään. 

Tuskinpa aloittajan sukulaisillakaan vaihdevuodet on alkaneet vasta 55 v, vaan silloin heidän kuukautisensa ovat loppuneet. Vaihdevuodet on se muutosten aika ennen kuukautisten loppumista. 

Olen ollut palstalla vähän hämmästynyt siitä, ettei monikaan tunnu tietävät vaihdevuosista kovin paljon, eivät edes naiset miehistä puhumattakaan. Alkuun luulin, että palstan miehet ovat sitä mieltä, että vaihdevuodet alkavat jo vähän yli kolmekymppisinä.

Kaipa nämä jutut on opetettu peruskoulussa, mutta teini-ikäiselle vaihdevuodet eivät ole ajankohtaisia ja sen jälkeen sitten turvaudutaan naistenlehdissä oleviin tietoihin, jotka voivat olla erikoisesti painottuneita tai jopa kokonaan vääriä. Jos lääkärinoikeuksiin puututaan, se on korkean kynnyksen takana ja omaa sanomaa voi levittää ehkä jopa vuosikymmeniä mediassa omista syistään, jos osaa taiteilla riittävän hyvin antamansa tiedon suhteen eikä riko yleisiä hoitokäyntäntöjä räikeästi.

Silti, nykyään, kun ihmiset eivät pääsääntöisesti hae tietoa luotettavista lähteistä, olisi tärkeää puuttua tiukemmin erilaisiin kaupallisiin ja muihin motiiveihin, joilla julkisuudessa toimitaan lääkärin ammatin varjolla. Median logiikkahan on se, että siitä uutisoidaan joka sanoo jotain uutta eikä siitä, joka sanoo sen vanhan tiedon, joka löytyy oppikirjasta. Näin, vaikka tieto olisi kyseenlainen tai jopa väärä. 

En siis tiedä kuka tai mistä nämä palstan vaihdevuositiedot ovat peräisin, mutta kiinnostaisi kyllä.

Vierailija
31/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitteet vaihdevuodet ja menopaussi tosiaan sotketaan usein meidän naistenkin keskuudessa. Ihan kuten kirjoitit, vaihdevuodet alkaa ennen kuukautisten loppumista. Menopaussi tarkoittaa viimeisiä kuukautisia, eli missä iässä ne oli. Olen 51 vuotias. Mulla on vielä kuukautiset. Muita vaihdevuosioireita en oo huomannut paitsi nukkuminen on väliin huonoa. Täytyy sit vaan ottaa päikkärit, kun tulee töistä. 

Vierailija
32/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi, kun verikokeella testattiin, ei vielä ollut vaihdevuodet alkaneet. Olin 56v. En tiedä menkoista, kun on hormonikierukka. Toisaalta, minulla epäillään sairautta, joka saattaa viivästyttää vaihdevuosien alkamista.

Vaihdevuosien alkamista voi parhaiten tarkkailla munasarjojen aktiivisuutta tutkimalla (ultralla).

Vierailija
33/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ihmisiä on erilaisia. Se ettei sinulla ole jotain, ei tarkoita etteikö joillain toisilla voisi olla. Joillain alkaa vaidevuodet jo 35v ja toisilla on säännöllisesti kuukautiset 70-vuotiaina eikä vaihdevuosista tietoakaan. Ja suurin osa menee, no sen suurimman osan mukaan määriteltyyn ikähaarukkaan.

Itselläni alkoi ne järkyttävät oireet kun olin 42. Vuosi tästä alkoi kuukautiskiertoon tulla epäsäännöllisyyttä. Nyt olen 44 ja toiveissa on päästä lääkärille/gynelle joka ottaa tosissaan ja tietää mistä puhun.

Vierailija
34/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

57v. oli menopaussi.

Tulo ja menopaussii samana päivänä.   Ei tuntunut missään, enkä ulisee joka ohimenevästä pikkuvaivasta...🤭🤣🤣🤣🤣

Vierailija
35/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50v. En toistaiseksi ole huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Kuukautiset ehkä vähän niukemmat vuodoltaan. Olen herkkäunisempi (liittyneekä vaihdevuosiin vai ikääntymiseen yleensä tai kenties molempiin), mutta ilman stressiä nukun edelleen hyvin. 

Samoin. Olen 56v eikä ole ollut mitään oireita.Shön monipuolisesti, nukun hyvin, liikun riittävästi ja pidän huolen että Jon vettätms riittävästi.

Vierailija
36/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku 52-53

Vierailija
37/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ihmisiä on erilaisia. Se ettei sinulla ole jotain, ei tarkoita etteikö joillain toisilla voisi olla. Joillain alkaa vaidevuodet jo 35v ja toisilla on säännöllisesti kuukautiset 70-vuotiaina eikä vaihdevuosista tietoakaan. Ja suurin osa menee, no sen suurimman osan mukaan määriteltyyn ikähaarukkaan.

Itselläni alkoi ne järkyttävät oireet kun olin 42. Vuosi tästä alkoi kuukautiskiertoon tulla epäsäännöllisyyttä. Nyt olen 44 ja toiveissa on päästä lääkärille/gynelle joka ottaa tosissaan ja tietää mistä puhun.

70v. naisen kuukautiset olisivat kyllä lääketieteellinen harvinaisuus. Lähtisin tutkimaan muita syitä, jos 70v. naisella on verenvuotoa. Sen sijaan 60v. naisella voi vielä olla kuukautiset eikä 55v. naisen säännöllinen kierto ole mitenkään harvinainen.  

Vierailija
38/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännölliset menkat 28 päivän kierto oli 53v asti. Sitten alkoi kierto heitellä ja tuli päähän kuumia aaltoja ja aloin nukkua huonommin. Menkat loppui vajaa vuosi tästä. Nyt on myös kaikenlaisia kipuja siellä ja täällä enemmän tai vähemmän. Hiukset ohenee. Olen nyt 57v. En voi käyttää hormoneja.

Vierailija
39/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

57v. oli menopaussi.

Tulo ja menopaussii samana päivänä.   Ei tuntunut missään, enkä ulisee joka ohimenevästä pikkuvaivasta...🤭🤣🤣🤣🤣

No onneksi sinulle on tulossa syöpä.

T. Näkijä

Vierailija
40/53 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70v. naisen kuukautiset olisivat kyllä lääketieteellinen harvinaisuus. Lähtisin tutkimaan muita syitä, jos 70v. naisella on verenvuotoa. Sen sijaan 60v. naisella voi vielä olla kuukautiset eikä 55v. naisen säännöllinen kierto ole mitenkään harvinainen.  

Älä höpötä. Ei tästä montaa vuotta ole kun 8-kymppinen synnytti vauvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän