Minkä ikäisenä sinulla alkoi vaihdevuodet?
Ihmetyttäää tämä että 35v esivaihdevuodet ja 36v ryppyisiä ym kun itse en ainakaan ole.
Sukulaisilla 55v vaihdevuodet, tässä on aika monta vuosikymmentä siihen matkaa.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ainakin kaksi gynekologia, jotka ovat puhuneet alilääkityistä vaihdevuosista julkisuudessa ja siitä, miten jo nuorena voi tulla oireita joihin muka tarvitaan lääkitystä. Ja sitten tämä juttu on alkanut levitä ympäri mediaa ja synnyttänyt käsityksen, että vaihdevuodet alkavat jo alle nelikymppisinä?
Just näin. Vasta pari vuotta sitten keksittiin koko termi "esivaihdevuodet", ja nyt sitten jokaisen yli kolmekymppisen naisen pitäisi syödä ties mitä lääkkeitä ja ravintolisiä. Hohhoijaa. Ei mitään oireita, syksyllä täytän 45v. Äidillä oli menkat vielä reippaasti yli viisikymppiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet alkavat 5-10 vuotta ennen menopaussia, joka on suomalaisnaisilla keskimäärin 51-vuotiaana. 35-vuotiaana alkaneista vaihdevuosista puhutaan ennenaikaisina.
Mistä olet lukenut, ketä asiantuntijaa on haastateltu mediassa, kun olet lukenut jotain sellaista, että vaihdevuodet alkaisivat normaalisti jo alle nelikymppisinä? Kiinnostaisi tietää, sillä joku taho selkeästi haluaa levitttää tällaista tietoa, syytä voimme vain arvailla.
Menopaussi ei todellakaan ole 51-vuotiaana. Pikemminkin 61.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ihmisiä on erilaisia. Se ettei sinulla ole jotain, ei tarkoita etteikö joillain toisilla voisi olla. Joillain alkaa vaidevuodet jo 35v ja toisilla on säännöllisesti kuukautiset 70-vuotiaina eikä vaihdevuosista tietoakaan. Ja suurin osa menee, no sen suurimman osan mukaan määriteltyyn ikähaarukkaan.
Itselläni alkoi ne järkyttävät oireet kun olin 42. Vuosi tästä alkoi kuukautiskiertoon tulla epäsäännöllisyyttä. Nyt olen 44 ja toiveissa on päästä lääkärille/gynelle joka ottaa tosissaan ja tietää mistä puhun.
70v. naisen kuukautiset olisivat kyllä lääketieteellinen harvinaisuus. Lähtisin tutkimaan muita syitä, jos 70v. naisella on verenvuotoa. Sen sijaan 60v. naisella voi vielä olla kuukautiset eikä 55v. naisen säännöllinen kierto ole mitenkään harvinainen.
Älä höpötä. Ei tästä montaa vuotta ole kun 8-kymppinen synnytti vauvan.
Jos se olisi tavallista, ei siitä olisi uutisoitu (jos tuollaista todella on tapahtunut).
Itseäni kyllä ihmetyttää miten herkkäuskoisia ihmiset ovat, siis muissakin asioissa. Vaikka olisi periaatteessa helppoa selvittää miten asiat oikeasti ovat mitä tulee faktoihin. Medialukutaito on romahtanut, toimittajien yleissivistys on heikkoa eikä suurin osa heistä edes ole mitenkään alalle kouluttautuneita. Siksi elämme trumpilaisessa dystopiassa.
52, 3 Silloin oli ne viimeiset järkyttävän isot vuodot ja sitten loppuivat,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet alkavat 5-10 vuotta ennen menopaussia, joka on suomalaisnaisilla keskimäärin 51-vuotiaana. 35-vuotiaana alkaneista vaihdevuosista puhutaan ennenaikaisina.
Mistä olet lukenut, ketä asiantuntijaa on haastateltu mediassa, kun olet lukenut jotain sellaista, että vaihdevuodet alkaisivat normaalisti jo alle nelikymppisinä? Kiinnostaisi tietää, sillä joku taho selkeästi haluaa levitttää tällaista tietoa, syytä voimme vain arvailla.
Menopaussi ei todellakaan ole 51-vuotiaana. Pikemminkin 61.
Taidat olla kissakeittomies.
Esivaihdevuodet on uusi raudanpuute
Vierailija kirjoitti:
Niin taitaa olla. Kiinnostaisi haastatellaanko potilaita vai lääkäreitä näissä jutuissa?
Sairauksista uutisointiin liittyy aina se porukka, jolla ei todellisuudessa edes ole kyseistä sairautta, vaikka he itse ajattelevat niin. Diagnoosi voi olla jokin muu, vaikka ihminen itse on vakuuttunut, että häntä hoidetaan väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen kudokset eivät tarvitse rautaa ja hormonitasojen heittely laskiessaan kohti pysyvää matalaa tasoa ei aiheuta oireita? Kerro lisää!
Mulla alkoi vuoto häiriöt/kierron vaihtelut 40 vuotiaana ja 42 v fsh testi kertoi vaihtareiden olevan päällä (normi arvo alle 30 jos oikein muistan ja oma oli 93) Nyt kuukautiset olleet poissa vuoden ja 4 kk. Olin lopettanut yhdistelmäehkäisyn 38 vuotiaana. Pää alkoi hajoamaan mielialan vaihteluihin viime vuonna ja aloitin estrogeeni laastarin joka tuolloin vain pahensi nuppi vikaa, hah . Nyt olen käyttänyt laastareita puolikkaalla annostuksella muutaman kuukauden ja tuntuu toimivan.
Eli ainakin omassa tapauksessa esivaihtarit taisivat alkaa tuossa alle 40 v ja kliinisesti olen nyt ohittanut menopaussin.( Määrite on kun kuukautiset on olleet poissa yli vuoden itsekseen)
N44
Vierailija kirjoitti:
45v. loppuivat menkat, ei ollut muita oireita.
sama täällä. alkoivat ehkä neljä vuotta aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35v.
M42
Aikaisin sielläkin. Meillä mies heittäyti sohvalle negailemaan 44-vuotiaana. Kolmen viiden jälkeen kapusi sieltä ylös ja elämässä näkyy taas valoakin. Ei ottanut hormoneja.
Ai hän nuortui siellä maatessa? Miten sai ajan juoksemaan takaperin? Olis kyl kiva jos kymmenen vuotta lähtis makaamalla..
Ei sitä tarkkaan tiedä kun oireita voi tulla jo ennen. Ne on jotain esivaihdevuosia ensin alle 50v. Pahimmat aivosumut oli noin 52 iässä. Nyt olen 55 ja joskus harvoin on menkat edelleen mutta järki pelaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin taitaa olla. Kiinnostaisi haastatellaanko potilaita vai lääkäreitä näissä jutuissa?
Sairauksista uutisointiin liittyy aina se porukka, jolla ei todellisuudessa edes ole kyseistä sairautta, vaikka he itse ajattelevat niin. Diagnoosi voi olla jokin muu, vaikka ihminen itse on vakuuttunut, että häntä hoidetaan väärin.
Todella monella nämä oireet korvien välissä. Samoin kuin ennen vanhaan amalgaamipaikat, hiivasydrooma ja kilpirauhasongelmat, vaikka tasot aivan normaalit.
Eli se että sinulla ei ole mitään hankaluuksia, ei tarkoita sitä että voit keljuilla muille, joilla niitä on. Mutta sinähän oletkin vielä ihan lapsi
-Täh? Siis mun pointti oli vaihdevuosissa, ei menkka-oireissa. Mulla on aina ollut tosi runsaat menkat.
Vaihdevuodet ei yleensä ala 35 vuotiaana vaan lähempänä 50v. Toki joillain harvoilla voi alkaa 40v.