Olen 50v lapseton sinkku. Paljonko pitää olla rahaa säästössä, jotta voin jäädä pois työelämästä?
Omistan velattoman ok-talon, mihin ei ole tulossa suuria tai kalliita remontteja lähitulevaisuudessa. Myöskään autoa ei tarvitse vaihtaa ainakaan kymmeneen vuoteen.
Elän vaatimatonta poikamieselämää.
"Koko nuoruuteni" töitä tehneenä alan olla täynnä.työelämää ja mietin usein, paljonko pitäisi olla säästöjä, jotta voisi jäädä pois työelämästä?
Säästössä olevat rahat pitäisi osata sijoittaa...mistä neuvoja?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elät 30 vuotta niin 30 v x 12 kk x 3000 €/kk 1080000 €
Kuinka monella työssäkäyvällä on 3000 € / kk nettotulot? Ehkä suurituloisimmalla 5 %.
On paljon suuremmalla joukolla kuin 5%. Joukko on lähempänä 25% (eli joka neljäs) kuin 5% (joka 20.)
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että joku jo vastasi saman, mutta... jos sulla on sijoittaa miljoona, niin saat osinkotuottoa 40 000 vuodessa. Sillä jo elää kivasti, etenkin jos sulla ei asuntolainaa enää ole.
Osinkotuotto on varmaa kun muistaa hajauttaa, eli ei missään nimessä yhteen tai kahteen yritykseen. Itse ajattelisin kymmenkunta yritystä, joidenkin mielestä se on jo liikaa. Sen verran että ehdit seurata vähän niiden yritysten liikkeitä.
Itse suosin suoraa sijoittamista, että ostat ihan itse ne osakkeet. Ne on silloin sinun hallinnassasi, sinun omistamiasi, voit myydä milloin vain. Jos laitat rahastoon, rahat voi jäädä sille tielleen. Näin kävi joillekin kiinteistörahastoille vähän aikaa sitten, että sieltä ei rahoja pystynytkään nostamaan pois heti.
Voi jeesus. Tutustu ensin siihen, mikä on rahasto, ja minkälaisia kaikenlaisia niitä voi olla, ennen kuin neuvot muita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä Ihmiset kovasti luottavat "salkkujen" varmaan ja ikuiseen tuottoon.
Osakemarkkinat on olleet olemassa pari sataa vuotta. Historialliset tuotot puhuu puolestaan. Ihan järjellä ajatellenkin tottakai jos omistaa osuuden yrityksestä joka tekee hyvää bisnestä niin tämmöinen osuus on omistajalle kannattava. Jossei yritykset tekisi voittoa niin menisi maailman kirjat aika tavalla sekaisin muutenkin. Eihän yrityksillä olisi järkeä olla olemassa jossei ne tuottaisi voittoa.
Kulta on ollut olemassa rahana 5000 vuotta.
Mieti.
1800-luvulla alumiini oli moninkertaisesti kultaa arvokkaampi jalometalli.
Mieti.
Ja mihin se hävisikään?
Mieti sitä.
"Mulla on toinenkin strategia, se on: Ole ostamassa ja myymässä aina eri puolella pöytää, kuin massat."
Haiskahtaa vähän siltä, että sinä olet se jota vedetään kuin pässiä narussa.
No laske sen perusteella, paljonko vuosikulutuksesi on ja siihen päälle aika iso puskuri että saat oman laitoshoitosi aikanaan maksettua.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ne kultaintoilijat ja alan ammattilaiset ostaisivat kultaa nyt ihan hulluna, jos se olisi huippunsa jo nähnyt?"
Eihän ne osta kultaa pitääkseen vaan ostavat alle markkinahinnan ja myyvät heti pois. Puhtaasti siihen perustuu nämä 'kulta rahaksi' autot. Ne maksaa 30 % alle todellisen hinnan ja vetävät sen välistä.
Mä en ihan usko tähän, koska miksi ne nyt juuri kiertävät tuota tekemässä? Samaahan voisi tehdä ihan koska hyvänsä, tuolla logiikalla, kullan ostajana siis.
en nyt toki tunne heidän toimintatapojaan sen tarkemmin, mutta kyllä heidän ainakin kannattaisi holdata sitä, osa nyt ainakin. Vaikea kuvitella, etteivätkö itsekin ymmärrä sitä.
Jos massat myyvät kultaa, silloin sitä kannattaa ostaa, uskon minä 😎
Olisipa noin arjessa kuin fantasiassa. No jos noin olisi niin ne kuukausi kulut . Verot . Lämmitys. Sähkö vesi jäte. Tiemaksut. No siinäpä on laskeminen mitä tekee per vuosi asuminen kuin ruoka vaate .
Vierailija kirjoitti:
"Mulla on toinenkin strategia, se on: Ole ostamassa ja myymässä aina eri puolella pöytää, kuin massat."
Haiskahtaa vähän siltä, että sinä olet se jota vedetään kuin pässiä narussa.
No, en ole. Katsotaan vaikkapa taas vuoden päästä. Luotatko todellakin tähän nykyiseen rahajärjestelmään? Talous on mielestäsi terve ja velkamäärät ihan perustasolla? Kuvitteletko jollainlailla, että velkaantumista pystytään tahdonvoimalla tai poliittisilla päätöksillä hillitsemään?
Olet aikas kujalla, ressukka...
No sitten kun vanhenet myyt sen ja muutat palvelutalon missä taas maksaa se hoito ja lääkkeet . Lopulta kuolet kuitenkin.
Et sä saa sun miljoonaa mukaan hautaan . Mullaksi muutut.
Mies tein testamentin tuttujen lapsille . Siten voi tehdä hyvän teon . Ne ei itse tiedä että saavat yllätyksen joku päivä.
Monella tuntuu menevän vähän ohi tuo aloittajan pointti vaatimattomasta poikamieselämästä, ei sellaisen ylläpitoon tarvita mitään tuhansien eurojen kuukausituloja. Miettisin itse asiaa siten, että miten elän ennen eläketuloja ja miten elän sitten kun saan eläkettä. Luulen, että usein myös yliarvioidaan se aika, joka eläkkeellä ollaan ns. "aktiivisia". Oma isäni matkusteli koko elämänsä, mutta jossain 75 vuoden kieppeillä hän sanoi että ikä alkaa painamaan liikaa eikä matkustaminen elää tunnu mielekkäältä. Muutamia reissuja teki, mutta 80-vuoden jälkeen enää ei mitään. Tottakai kannattaa varautua ja säästää, mutta kannattaa myös elää silloin kun vielä fyysinen ja henkinen kunto sen sallii, eikä jättää kaikkea myöhemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan minimi on sellaiset 300.000 euroa. Senkään tuotto ei yksin riitä normaaliin elämään ja pikku hiljaa joutuu syömään myös pääomaa. Mutta kyllä se 20 vuotta riittää kunnes alkaa eläke juoksemaan.
Miksi päääomaa pitäisi loputtomiin säästellä?
t. 10 vuotta vanhempi
No joillekin on vaikea hyväksyä sitä, että pääoma pienenisi. Itse olen firettänyt jo pitkään ja hyväksynyt sen, että pääoma on supistunut pikku hiljaa. Mutta nyt enää vuosi eläkeikään ja rahat riittävät aivan mainiosti tuohon saakka. Toki eläke jää suht vaatimattomaksi juuri tuon pitkäaikaisen vapaaherrailun vuoksi eikä sillä kyllä ylläpidetä nykyistä elintasoa. Onneksi pääomaa on jäljellä vielä sen verran, että sen plus tulevan eläkkeen avulla voin pitää yllä nykyistä elintasoa. En ota paineita siitä, jos 20 vuoden kuluttua jäljellä ei olisi juuri mitään. Elämä on silloin yli kasikymppisenä joka tapauksessa ihan loppusuoralla jos nyt ylipäätään elossa olen. Siinä vaiheessa voi jo sitten tarvittaessa laittaa lihoiksi kesämökinkin kun ei sillä mitään tee tuossa iässä.
Kylläpä naurattaa, kun laskette tulevien eläkkeiden varaan noin paljon. Mistä tietää kauanko tämä pyramidihuijaus kestää pystyssä? Ei se ulkomainen halpatyövoima pysty meidän eläkkeitä maksamaan. Se on matemaattinen mahdottomuus.
"Jos massat myyvät kultaa, silloin sitä kannattaa ostaa, uskon minä"
Ostajia ja myyjiä on aina täsmälleen yhtä paljon. Kun yksi ostaa niin joku toinen myy. Sama kulta vain kiertää omistajalta toiselle. Nollasummapeliä puhtaimmillaan.
Itse nyt 48v ja salkku pikkaiset reilut 700k sekä kaksi maksettua asuntoa (arvo n 350k). Eläkettä tienattuna 2800e/kk (sitten joskus). Nyt alkaa olla tilanne että pystyisin jäämään pois töistä jos haluaisin, osa-aika-sopparin olenkin jo tehnyt.
Paljon riippuu mm siitä haluatko jättää perintöä? Itse ajatellut että kiva jos jää mutta ei niin haittaa vaikka ei jäisikään
Haluatko että pääomaa on vielä jäljellä kun alkaa eläke juosta? Jos haluat että pääoma säilyy niin 5% voit nostaa salkustasi (7% laskennallinen tuotto ja 2% inflaatio-arvio). Ja tuossakin pari huonoa vuotta ensi alkuun saattaa muuttaa laskelmia
Tietysti se tärkein, mikä on elintasovaatimus? jos riittää pikku torppa jossain halvassa maassa niin voit päästä todella vähällä, jos taas haluat villan espanjaan talveksi ja kaupunkiasunnon sekä mökin suomeen kesäksi niin taivas on rajana :)
Vierailija kirjoitti:
"Jos massat myyvät kultaa, silloin sitä kannattaa ostaa, uskon minä"
Ostajia ja myyjiä on aina täsmälleen yhtä paljon. Kun yksi ostaa niin joku toinen myy. Sama kulta vain kiertää omistajalta toiselle. Nollasummapeliä puhtaimmillaan.
Eihän ole, tauno. Yksi ostaja voi ostaa vaikka tuhannelta myyjältä gramman kultaa, hellou. Ja niinhän ne nyt tekevätkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse nyt 48v ja salkku pikkaiset reilut 700k sekä kaksi maksettua asuntoa (arvo n 350k). Eläkettä tienattuna 2800e/kk (sitten joskus). Nyt alkaa olla tilanne että pystyisin jäämään pois töistä jos haluaisin, osa-aika-sopparin olenkin jo tehnyt.
Paljon riippuu mm siitä haluatko jättää perintöä? Itse ajatellut että kiva jos jää mutta ei niin haittaa vaikka ei jäisikään
Haluatko että pääomaa on vielä jäljellä kun alkaa eläke juosta? Jos haluat että pääoma säilyy niin 5% voit nostaa salkustasi (7% laskennallinen tuotto ja 2% inflaatio-arvio). Ja tuossakin pari huonoa vuotta ensi alkuun saattaa muuttaa laskelmia
Tietysti se tärkein, mikä on elintasovaatimus? jos riittää pikku torppa jossain halvassa maassa niin voit päästä todella vähällä, jos taas haluat villan espanjaan talveksi ja kaupunkiasunnon sekä mökin suomeen kesäksi niin taivas on rajana :)
Mulla on noi kaikki viimeiseksi mainitut, perintönä. Olen oikea onnenmyyrä.
Lisäksi sijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä naurattaa, kun laskette tulevien eläkkeiden varaan noin paljon. Mistä tietää kauanko tämä pyramidihuijaus kestää pystyssä? Ei se ulkomainen halpatyövoima pysty meidän eläkkeitä maksamaan. Se on matemaattinen mahdottomuus.
Mikä on vaihtoehto? Elää niukasti ja säästäen koko aktiivinen osa elämästä, jotta voi olla omavarainen eläkkeellä? Itse koen tuon aktiivisen elämänvaiheen hukkaamisena.
Nii-in, kulta on siitäkin hyvä, että se ei kanna käytännössä juuri mitään vastapuoliriskiä. Asia on juuri niin kuin sanoit ja on omista tiedoista ja taidoista kiinni, ostaako ja myykö oikeisiin aikoihin. Ja nettoaako kullalla överisti vai vajaristi.
Esim jos ois ostanut 2021 Kalliosta 200 000 euron asunnon, se ois vaatinut 4 kg kultaa. Tänä päivänä sen asunnon arvo on ehkä 150 -170 000 euroa. Kultaa sen ostoon tarvitaan nyt 1,15 - 1,30kg!
Mieti!