Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttu on asunut vuokralla yli 15 vuotta ja laskin, että

Vierailija
11.04.2026 |

olisi kohta maksanut asunnon jossa on vuokralla jos olisi ostanut sen. Rahaa kuulemma on ettei ole rahan puutteesta johtuva vuokrallaolo. Nyt vuokranantaja on myynyt asunnon johon muuttaa ostaja itse ja  on pakko lähteä uutta asuntoa katsomaan. 

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä ottaisi ristikseni sellaista omaisuutta kuten asunto. Eihän siinä voisi laittaa rahojaan mihinkään muuhun kuten matkailuun kun pitäisi pitää huolta omaisuudestaan jota ei edes omista.

En minäkään. Olen lapseton sinkku, joten mitä mä oikeasti tekisin omalla asunnolla? Ei se mene kellekään perinnöksi.

Vierailija
42/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaako päähän, kun toisia ei raha kiinnosta?

Itse olen laskenut, että sijoitettavaksi jää joka kuukausi huomattavasti enemmän rahaa vuokralla asuessa kuin omistusasuntoa maksellessa. Omistusasunto on varma tie köyhtymiseen nykyään ja voi olla pelkkä riesa jos siitä joskus haluaa eroon.

Sijoituskin voi romahtaa. On sentää asunto aina alla kun ostaa omaksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mula kävi myös noin ja maksoin ihan helvetisti. Mistään ei tullut lainaa ja mua kohdeltiin kuin rikollista vaikka olin elänyt aina kunnolla ja ollut ahkera duunari. Alkoi kyrpiä että olin maksanut vuokraa yli satatonnia ja mua pidettiin vuokravankeudessa ja orjana. Lopetin työnteon ja en tule menemään duuniin. 

Suomessa nollatuntisopparilla tekevät pätkäduunarit on kuin linnakundeja. Mitään luottoa ei ole vaikka olisit kuinka kova ja hyvä tekijä, niin työnantajat vaan hyväksikäyttää tilannetta. 

Joten ei enää. Otan ne rahat takaisin.

Vierailija
44/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtäkään varakasta ihmistä joka ei omista asuntoa. Yhden tunnen joka asuu vuokralla, mutta omistaa kolme sijoitusasuntoa. 

Vierailija
45/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 52v työkaveri  joka ollut samalla työnantajalla siitä lähtien, kun täytti 18 vuotta. Suoraan ammattikoulusta tehtaaseen liukuhihnatyöhön. 

Kuitenkin hän on asunut vuokrakämpässä koko aikuisikänsä. Kuukauden vuokra kaikkineen jotain 800€ kaksiosta. 

On semmonen vähän yksinkertaisempi kaveri kyseessä. 

Vierailija
46/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaako päähän, kun toisia ei raha kiinnosta?

Itse olen laskenut, että sijoitettavaksi jää joka kuukausi huomattavasti enemmän rahaa vuokralla asuessa kuin omistusasuntoa maksellessa. Omistusasunto on varma tie köyhtymiseen nykyään ja voi olla pelkkä riesa jos siitä joskus haluaa eroon.

Sijoituskin voi romahtaa. On sentää asunto aina alla kun ostaa omaksi

Niin, mutta sitten sitä tulee maksaneeksi sen asunnon moneen kertaan. Itsellä tullut vastaan remontteja kohta asunnon ostohinnan verran. Olisin voinut maksaa vuokraa vailla stressiä asunnon ylläpidosta.

Vierailija
47/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskitko mukaan remppakustannukset, kodinkoneet ja muut ylläpitokustannukset? Omistusasuminen on sijoituksena kannattavaa vain, jos asunnon arvo nousee. Muussa tapauksessa vuokra-asumisessa jää voitolle kun kaikki kustannukset huomioidaan.

Höpö höpö. Vastikkeen ne vuokralaisetkin maksavat vuokran muodossa.

Vierailija
48/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua surettaa ystäväni, joka ei kerta kaikkiaan handlaa raha-asioitaan. Heillä oli miehensä kanssa omistusasunto, no myivät sen - jostain oudosta syystä - ja muuttivat johonkin asumisoikeuskuvioon. No, sitten myivät senkin ja muuttivat vuokralle. Epäilen että mies on käyttänyt kaikki nämä asuntorahat ja ystäväni on pulassa, palkka ei vaan riitä menoihin. On ottanut jopa kulutusluottoja, vaikka on ihan tolkun ihminen. Viimeisintä käännettä en tiedä, toivon mukaan ystäväni on saanut maksettua velat pois. Hän arastelee kertoa näistä asioista, vaikkakin turhaan. Kun tapaamme, maksan minä kaiken, se on oma tapani auttaa häntä. Mutta oikeasti häntä auttaisi erota miehestä ja tulla toimeen omillaan. 

Vierailija
49/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 52v työkaveri  joka ollut samalla työnantajalla siitä lähtien, kun täytti 18 vuotta. Suoraan ammattikoulusta tehtaaseen liukuhihnatyöhön. 

Kuitenkin hän on asunut vuokrakämpässä koko aikuisikänsä. Kuukauden vuokra kaikkineen jotain 800€ kaksiosta. 

On semmonen vähän yksinkertaisempi kaveri kyseessä. 

Voisi kuvitella mutta eipä duunareille lainaa myönnetä pankista. Se on sellaista että tietyn työn ja alan ihmiset on roskaa ja heitä kohdellaan kuin rikosrekisterin omaavaa. Siinä mielessä matalapalkka-alan ihmisille on ihan sama tekeekö rikoksia vai elääkö puhtaasti. Luottoa ei löydy ja kiitosta ei heru jos elää puhtoisesti.

Vierailija
50/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua raha kiinnostaa. Ostan osakkeita ja en halua seiniä. Työttömyyttäkin on ollut. Laina olisi ollut tuho meille. Eläkkeellä ollaan talvet lämpimässä ja pieni kaksio mulle ja puolisolle. Kerrostalo ei kelpaa meille. Tosin jos se halutaan niin laitetaan rahat tiskiin. Vasta on 60 000.

Vierailija
51/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua raha kiinnostaa. Ostan osakkeita ja en halua seiniä. Työttömyyttäkin on ollut. Laina olisi ollut tuho meille. Eläkkeellä ollaan talvet lämpimässä ja pieni kaksio mulle ja puolisolle. Kerrostalo ei kelpaa meille. Tosin jos se halutaan niin laitetaan rahat tiskiin. Vasta on 60 000.

Mua ei. Laitan joka kuukausi 10 000e työväenurheiluun ja vasemmistoliitolle.

Vierailija
52/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asunto, ja jo maksettu. Vastike, rahoitusvastikkeet, parkkipaikat ja vesimaksut  yhteensä reilut 1300e / kk. 

Ihan normaali Helsingissä kun asunto noin 100m2. Toki jos on maksanut rempat pois niin kulut  reilut 500e vähemmän. Tässä ollaan asuttu lähes 20 vuotta ja maksettu taloyhtiön remontteina  lähes puolitoista kertaa se hinta kuin ostettaessa.  Lisäksi astianpesukoneita, liesiä, uuneja ja jääkaappeja ja pakastimia yms on kulunut kutakin 2-3 kpl. Rempattu koko asunto kahdesti lattiasta kattoon. Ei sekään ole ilmaista. 

En ole ollenkaan varma, että omistamisesta on tullut taloudellista hyötyä. Jos olisin maksanut vuokran ja kaikki lainalyhennykset ja remppakulut olisin laittanut rahastoon, oltaisiin ihan varmasti varakkaampia, varsinkin asunnosta on nyt sulanut kymmeniä tuhansia vaikka remppoja on tehty. 

Mutta kun ihmisen on jossain asuttava, asun mieluummin omassa, jota saan maalata ja sörkkiä mieleni mukaan. Mutta ei vuokralla asuminen ole mitään köyhäilyä. Voi olla oikeasti fiksumpi vaihtoehto. Kunhan muistaa säästää.

Vierailija
53/53 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtäkään varakasta ihmistä joka ei omista asuntoa. Yhden tunnen joka asuu vuokralla, mutta omistaa kolme sijoitusasuntoa. 

Miksi mun pitäisi larpata jotain varakasta kun palkka juuri ja juuri mediaani?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi