Nostan kesäkuussa opintolainaa ja mietin laitanko siitä 799€ läppäriin ja pari tonnia autoon. Onko aivan hullua suunnitella tällaista?
Saan kesäkuussa nostaa kesäopintojen ajalta sekä elo-, syys- ja lokakuulta lainaa. Tämä tekee yhteensä 4250€.
Mulla ei ole tällä hetkellä autoa koska vanha auto hajosi niin, että ei kannata enää korjata. Auto on täällä maaseudun pikkupaikkakunnilla tarpeellinen enkä voi koko ajan olla lainaamassa isän autoa. Rajoittaa oikeasti mun elämää ja liikkumista, kun ei ole autoa. Joudun auto lainaamaan jo sen vuoksi, että pääsen töihin, niin en viitsi vielä lainata sen vuoksi, että pääsisin tiettyihin paikkoihin kuvaamaan muuttolintuja.
Mun Applen läppäri on jo yli 7 vuotta vanha ja vielä sain asennettua tähän Wordin, Powerpointin yms. vanhemmat versiot, että saan suoritettua opintoja. Toki noista on verkkoversiotkin, mutta niissä ei ole kaikkia toimintoja. Haluan Applen läppärin koska ne nyt vain kestää kauan ja pidän Applen laitteista. En ala ostamaan mitään halpaa konetta joka kestää pari vuotta. Ensimmäinen läppärini oli HP eikä se kestänyt kuin kolmisen vuotta käytössä. Nykyisestä koneesta ei tiedä kauanko suostuu noita ohjelmia pyörittämään.
Töitä teen toistaiseksi 60% työajalla, joten palkka ei ole iso ja pitää kuitenkin eläminenkin maksaa. Nykyisessä työssä saan onneksi opintojen ensimmäinen harkan kuitattua pelkällä näytöllä. Töistä joudun kuitenkin ottamaan palkatonta seuraavan harjoittelun ajaksi ja siksi osa opintolainasta menisikin säästöön. Asumistukea en saa omistusasuntoon. Myöskään toimeentulotuki ei ole mahdollinen.
Itse näen sijoituksena tulevaan ja omaan hyvinvointiin, että ostan auton ja läppärin. Helpottaa kummasti elämää nämä kaksi asiaa. Mulla on kuitenkin vakituinen työpaikka jossa pohjalla on täysi työaika, joten en valmistu työttömäksi. Nykyinen koulutus auttaa mua aloittamaan yritystoimintaa täysin eri alalta ja ehkä siirtymään pois tältä vanhalta alalta tai tekisin vanhalla alalla vain keikkatyötä.
Kesäkuussa saan kyllä myös lomarahat, että sen rahan voisi laittaa noihin ostoihin myös ja lainasta jäisi enemmän säästöön palkatonta aikaa varten.
Kommentit (48)
Kuulostaa vastauksiesi perusteella järkeviltä hankinnoilta. Jos perustarpeet kuten ruuan yms saat maksettua muulla rahalla niin saahan sitä opintolainaa käyttää niihin elämisen tarpeisiin mihin opiskeluaikoina tarvitsee rahaa laittaa.
Lainaahan, kuten opinto- ja asuntolainaa sekä myös muita kulutusluottoja ja osamaksuja kannattaa aina ottaa hamaan jtappiin asti se mikä irtoaa, jos on sellainen olo, että niistä selviää vaikka mitä tapahtuisi.
Elämä on ihanaa, kun elää hetkessä ja varsin hyvin etenkin, jos manifestoi itselleen turvatun työpaikan, rikkaan puolison ja sen, että elämä kantaa muutenkin.
Vidduun kaikki vanhan kansan viisaudet, että pitäisi säästää sukan varteen tms. muuta shaibaa. Elämä on tässä ja nyt!
Taas paskapää tuli kysymään neuvoja ja sitten ne ei kelpaakaan ja se alkaa haukkumaan.
Mitä järkee kysyä jos kerran jo valmiiksi on päättänyt mitä tekee???
Ota se vitunopintolaina ja osta sitten se sun romuauto ja macbook neo. Case closed.
Hirveä romaani jostaki läppäristä ja autosta
Tää AP on yks ja sama tyyppi joka monesti kirjotellu tänne millon mistäki aiheesta ja kysyny neuvoja ja mielipiteitä. Sitten kun joku erehtyy jotain vastaamaan niin aina alkaa tuo ihme skitsoilu tyyliin
"En kysyny mitään läppärin merkkejä koska haluan applen!! Etkö ymmärrä lukemaasi!!! Häivy idiootti!!"
"En todellakaan tee noin vaan teen miten ite haluan!!! Ootko aivan tyhmä??? Ole hiljaa jos ei oo muuta sanottavaa!!"
Jne....
Onkohan tää se sama joku kysyi ennen tänään lentokentän junista ja alkoi sitten haukkua kaikkia?
Huh huh mikä mt-ongelmainen tyyppi
Mietin vaan, jos nostat opintotukea myös kesältä, saat tienata aika rajallisen määrän vuodessa. Nyt huhtikuussa pitää maksaa tukia kelalle takas jos on tienannut yli rajojen. Jos ei itse maksan, tulee 7.5% korko ja jotain muuta. Kelkan multa on karhuttu, ei tuntunut hyvältä, mutta rajat on kaikille samat.
Ja mäkki mulla on vuodesta 2016 ja se pelittää kuin uutena, ainoastaan akku alkaa olla finaalissa.
Laita vaan. Mä laitoin ne aspitilille ja ostin asunnon sit valmistuttua