Nostan kesäkuussa opintolainaa ja mietin laitanko siitä 799€ läppäriin ja pari tonnia autoon. Onko aivan hullua suunnitella tällaista?
Saan kesäkuussa nostaa kesäopintojen ajalta sekä elo-, syys- ja lokakuulta lainaa. Tämä tekee yhteensä 4250€.
Mulla ei ole tällä hetkellä autoa koska vanha auto hajosi niin, että ei kannata enää korjata. Auto on täällä maaseudun pikkupaikkakunnilla tarpeellinen enkä voi koko ajan olla lainaamassa isän autoa. Rajoittaa oikeasti mun elämää ja liikkumista, kun ei ole autoa. Joudun auto lainaamaan jo sen vuoksi, että pääsen töihin, niin en viitsi vielä lainata sen vuoksi, että pääsisin tiettyihin paikkoihin kuvaamaan muuttolintuja.
Mun Applen läppäri on jo yli 7 vuotta vanha ja vielä sain asennettua tähän Wordin, Powerpointin yms. vanhemmat versiot, että saan suoritettua opintoja. Toki noista on verkkoversiotkin, mutta niissä ei ole kaikkia toimintoja. Haluan Applen läppärin koska ne nyt vain kestää kauan ja pidän Applen laitteista. En ala ostamaan mitään halpaa konetta joka kestää pari vuotta. Ensimmäinen läppärini oli HP eikä se kestänyt kuin kolmisen vuotta käytössä. Nykyisestä koneesta ei tiedä kauanko suostuu noita ohjelmia pyörittämään.
Töitä teen toistaiseksi 60% työajalla, joten palkka ei ole iso ja pitää kuitenkin eläminenkin maksaa. Nykyisessä työssä saan onneksi opintojen ensimmäinen harkan kuitattua pelkällä näytöllä. Töistä joudun kuitenkin ottamaan palkatonta seuraavan harjoittelun ajaksi ja siksi osa opintolainasta menisikin säästöön. Asumistukea en saa omistusasuntoon. Myöskään toimeentulotuki ei ole mahdollinen.
Itse näen sijoituksena tulevaan ja omaan hyvinvointiin, että ostan auton ja läppärin. Helpottaa kummasti elämää nämä kaksi asiaa. Mulla on kuitenkin vakituinen työpaikka jossa pohjalla on täysi työaika, joten en valmistu työttömäksi. Nykyinen koulutus auttaa mua aloittamaan yritystoimintaa täysin eri alalta ja ehkä siirtymään pois tältä vanhalta alalta tai tekisin vanhalla alalla vain keikkatyötä.
Kesäkuussa saan kyllä myös lomarahat, että sen rahan voisi laittaa noihin ostoihin myös ja lainasta jäisi enemmän säästöön palkatonta aikaa varten.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Tee, mitä haluat. Minä käytin aikanaan yhden vuoden opintolainan perheen Floridan lomaan. Ei jäänyt mitään säästöön. Ei ole ikinä harmittanut. Sitä lomaa muistellaan vieläkin 20 vuoden jälkeen.
Oli varmasti hieno reissu! Itsellä olisi vaikka mitä paikkoja mihin haluaisin matkustaa, mutta ei ole nyt varaa.
Ap
Kun olin aikuisopiskelija, kävin töissä mutta silti mulla oli oikeus opintolainaan. Hieno juttu siinä oli myös se, että sen sai nostaa kerralla, nuorten puolella tätä mahdollisuutta ei ollut.
Otin koko 4 tonnia ulos sillä melkein nollakorolla, ostin prätkän ja makselin vasta sitten joskus vuosien päästä kun olin valmistunut (insinööriksi).
Vierailija kirjoitti:
Kun olin aikuisopiskelija, kävin töissä mutta silti mulla oli oikeus opintolainaan. Hieno juttu siinä oli myös se, että sen sai nostaa kerralla, nuorten puolella tätä mahdollisuutta ei ollut.
Otin koko 4 tonnia ulos sillä melkein nollakorolla, ostin prätkän ja makselin vasta sitten joskus vuosien päästä kun olin valmistunut (insinööriksi).
No nollakorkojen aika on valitettavasti nyt päättynyt eikä ilmaista rahaa enää ole.
Kannattaa laittaa 800 autoon ja loput läppäriin.
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään tee noin. Vastasin jo tähän asiaan joten kiitos ja hei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi sitten kyselet täällä neuvoja ja ajatuksia ihmisiltä, jos olet jo päättänyt, mitä aiot tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi sitten kyselet täällä neuvoja ja ajatuksia ihmisiltä, jos olet jo päättänyt, mitä aiot tehdä?
Mä en kysynyt minkäänlaisia neuvoja siihen ostanko 800 euron läppärin vai auton. Opettele lukemaan.
Ap
Läppäri kyllä
Auto ei
Se on rahasyöppö
Miksi juuri 799€ läppäriin? Et kai sä vaan sitä uutta macbook neo romua ole ostamassa??
Osta joku käytetty windows kannettava. Kaikki ohjelmat toimii. Saat paremman ja kestävämmän, jos osaat valita oikein.
Suoraan torista, ei mitään taitonetti tms kusettaja kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Läppäri kyllä
Auto ei
Se on rahasyöppö
Auto on edelleen tarpeellinen tällä seudulla. Sillä selvä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri 799€ läppäriin? Et kai sä vaan sitä uutta macbook neo romua ole ostamassa??
Osta joku käytetty windows kannettava. Kaikki ohjelmat toimii. Saat paremman ja kestävämmän, jos osaat valita oikein.
En osta muuta kuin Applea. En kysynyt neuvoja läppärin merkkiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läppäri kyllä
Auto ei
Se on rahasyöppö
Ap
Muuta kaupunkiin. Kummasti mielirauhaa tulee kun ei tarvii pelätä kokoajan että koska se romu hajoaa ja sitä jää keskelle motaria. Eikä maksella pensoja, renkaita, huoltoja, vakuutuksia, autopesuja ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Osta sitten joku käytetty m1 tai parempi läppäri jossa on vähintään 16gb muistia.
Tolla applen "chromebookilla" saat vaan pahan mielen.
Mä ostin auton, juuri tuollaisen pari tonnia maksavan. Ikinä et saa noin edullista lainaa, enkä itse ainakaan katunut hetkeäkään. Myin sen kyllä pois, kun auto oli käytössäni vain opiskeluajan ulkomailla, enkä enää Suomeen palattuani olisi tarvinnut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läppäri kyllä
Auto ei
Se on rahasyöppö
Ap
Muuta kaupunkiin. Kummasti mielirauhaa tulee kun ei tarvii pelätä kokoajan että koska se romu hajoaa ja sitä jää keskelle motaria. Eikä maksella pensoja, renkaita, huoltoja, vakuutuksia, autopesuja ym.
Voi luoja. En halua asua kaupungissa. Mulla on koti, elämä ja työt täällä. En ole kaupunki-ihminen. Ahdistuisin kaupungissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Osta sitten joku käytetty m1 tai parempi läppäri jossa on vähintään 16gb muistia.
Mene pois.
Ap
Lainaisin isän autoa niin pitkään kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Lainaisin isän autoa niin pitkään kuin mahdollista.
En halua riippuvainen toisesta. Tämä oikeasti rajoittaa mun menemisiä, kun ei ole omaa autoa. En voi lähteä extempore kuvausreissulle kauemmas. Kaupasta jos pitää tuoda enemmän tavaraa niin pitää pyytää kyytiä. Töihin menemiseen tarvitsen auton. Nyt on tulossa keskussairaalaan 90 km:n päähän kontrollikuvaus ja taas tarvitsen autoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mene pois.
Ap
Haista sä isopaska. Miksi tänään on niin paljon häiriintyinetä tällä palstalla? Eka toi lentokenttä junahullu, ja sitten tää..
Mikä ihme sua vaivaa? Mä en kysynyt mitään vinkkejä minkälaisen läppärin ostaisin. Ihan turhaan kiukuttelet siellä, kun et itse osannut lukea aloitusta.
Ap
Tee, mitä haluat. Minä käytin aikanaan yhden vuoden opintolainan perheen Floridan lomaan. Ei jäänyt mitään säästöön. Ei ole ikinä harmittanut. Sitä lomaa muistellaan vieläkin 20 vuoden jälkeen.