Onko 41-vuotias liian vanha hakemaan lääkikseen?
Mitä mieltä olette? Tavoitteena tietysti tulla lääkäriksi.
Kommentit (104)
Ei suinkaan, vanhin lääketiett. kandiksi valmistinut on 97v. eli sinulla on yli 50v aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Meillä oli kirurgi, joka oli ensin opiskellut juristiksi ja sitten lääkikseen n 40v. Oli hyvä lääkäri ja kirurgi. Teki eläköidyttään työtä vielä yksityisellä.
Kenellä? Missä oli?
En menis potilaaksi.
Et ymmärtänyt. Kun sanon että meillä oli , oli kyse akuuttisairaanhoidon osastosta eräässä sairaalassa jossa itse tein pääosin työurani. Oli pidetty ja arvostettu kirurgi ja työkaveri. Tämä esh : n näkökulmasta ja kokemuksesta ja tykättiin yleisesti. Meillä oli hyvä henki hoitajien ja lääkäreiden kanssa ja saimme siitä kiitosta ja palautetta osastomme lääkäreiltä. Itsekin eläkkeellä ollut jo kauan.
Menin reilusti yli kolmekymppisenä oikikseen ja vaihdoin alaa totaalisesti. Olen nykyisin maailman onnellisin juristi. Rakastan työtäni ja ei haittaa myöskään, että siitä saa kunnollisen korvauksen. Olin opiskelut aloittaessani nuorempi kuin ap ja oikis ei todellakaan ole lääkis, joka on paljon pidempi ja vaativampi läsnäopintoineen, harjoitteluineen ja erikoistumisineen. Mutta haluan sanoa, että unelmiaan todella kannattaa seurata. Olen niin onnellinen, että itse uskalsin aikoinaan heittäytyä. Eli ei kun hakemaan, ap.
Ei ole! Olen tismalleen saman ikäinen ja aion hakea myös. Tosin ulkomaille, en tiedä sinusta haetko Suomeen? Hain jo viime vuonna ja harmillisesti jäi tosi pienestä kiinni sisäänpääsy. Minulla ei ole mitään luonnontieteellistä taustaa vaan talouden puolelta, joten biologia, kemia ja fysiikka olivat aluksi haastavia, mutta äärettömän mielenkiintoisia aiheita!
Uskon elämänkokemuksesta olevan hyötyä ja tosiaan jo opiskelujen aikana pääsee töihin ja meidän ikäluokalle ei eläke koita kovin aikaisin. Tosin itse uskon, että me emme tule eläkettä saamaan, joten hyvä olla mieluisa ammatti jota tehdä pitkäääään.
Vierailija kirjoitti:
Et ole liian vanha, sillä monet viisikymppiset hakevat lääkikseen, jos on vielä sh opinnot.
Tässä yksi nelikymppinen
Ruotsinkielinen, joten sisäänpääsy paljon helpompaa. Tai siis saahan sinne suomenkielinenkin hakea jos osaa ruotsia riittävän hyvin.
Riippuu haluuko erikoistua vai riittääkö esim. terveyskeskusläärin vakanssi.
Heistä on aina pulaa.
Kantsii hakea 57-vuotiaana. Ota täysi opintolaina jos pääset sisään
Lääkäri päättää jopa muiden ihmisten elämistä. Valitettavasti en luottaisi lääkäriin, joka olisi keski-ikäisillä aivoilla läpäissyt pääsykokeet ja tentit, ja lähtenyt sitten oppimaan käytännön työtä. Parikymppisenä ihmisten aivot raksuttaa tehokkaammin, ja se on parempi pohja. Jos olisi kyseessä joku muu ammatti, niin tilanne on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu haluuko erikoistua vai riittääkö esim. terveyskeskusläärin vakanssi.
Heistä on aina pulaa.
Terveyskeskuksissakin kovin tarve on yleislääketieteen erikoislääkäreille
Jos on rahulia niin miksipä ei. Mutta jos perheesi täytyy tämän vuoksi elää toimeentulotuella niin sitten ehkäpä ei.
Ihan sama kuin kysyin itseltäni 50-vuotiaana olenko liian vanha opiskelemaan diplomi-insinööriksi. Lähdin opiskelemaan silti, olipa muut siitä mitä mieltä tahansa
T. Tuleva DI, joskaan en ole se palstahullu
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ehdit hyvinkin olla töissä valmistumisen jälkeen parisenkymmentä vuotta,
Enemmänkin, ei meidän sukupolvi enää terveenä eläkkeelle pääse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ehdit hyvinkin olla töissä valmistumisen jälkeen parisenkymmentä vuotta,
Enemmänkin, ei meidän sukupolvi enää terveenä eläkkeelle pääse
Jep, ei tule eläkettä meille kasarmilla syntyneille enää.
Vierailija kirjoitti:
Halutessaan pidempään
Työura lääkärinä jä kyllä vähän lyhkäiseksi. Opinnot ja erikoistuminen vie sen 12v. Kyllähän siinä 10v vielä töitä paiskii erikoislääkärinäkin. Opiskelu ei ole nelikymppisenä välttämättä aivan yhtä helppoa kuin 20-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyeksi jää työnteon aika kyllä.
No ei jää. Eläkeikä on noussut 67 vuoteen ja ylikin. Moni korkeakoulutettu tekee töitä jopa yli 70-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri päättää jopa muiden ihmisten elämistä. Valitettavasti en luottaisi lääkäriin, joka olisi keski-ikäisillä aivoilla läpäissyt pääsykokeet ja tentit, ja lähtenyt sitten oppimaan käytännön työtä. Parikymppisenä ihmisten aivot raksuttaa tehokkaammin, ja se on parempi pohja. Jos olisi kyseessä joku muu ammatti, niin tilanne on erilainen.
Miksi et?
Jos hän on keski-ikäisillä aivoillaan läpäissyt tentit, hänhän on keskimääräistä parempi oppimaan ja muistamaan asioita sillä hän on keski-ikäisenä on yhtä hyvä kuin parikymppinen. Superhenkilö siis sinuun verrattuna.
PS. ikärasismi on aika noloa.
Ja 42-vuotiaana pääsee suoraan sisään ilman pääsykoetta eikä ole muitakaan vaatimuksia