Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ajat alinopeutta

Vierailija
11.04.2026 |

Satasen rajoituksella 80 jos sitäkään. Ymmärrätkö että olet riski liikenteessä.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh 

12.4.2026 (tänään)

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/384b4e47-3d2f-44c1-bffa-7178d1de5190

– Alinopeutta ajanut kuljettaja aiheutti vaaratilanteita moottoritiellä, tilannekeskuksesta kerrotaan.

Hämeen poliisin tilannekeskuksesta kerrotaan, että ”iäkkäämpi ihminen” ajoi alinopeutta, eikä suostunut pysähtymään.

moottoritiellä ajeli. Eikös siellä juuri ole voimassa alin sallittu nopeus. En nyt muista, että oliko se 60 vai 80

Suomessa moottoriteillä ei ole säädetty alinta sallittua nopeutta, mutta moottoritiellä saa ajaa vain ajoneuvot joiden rakenteellinen huippunopeus on vähintään 70km/h. Tästä voinee päätellä, että vähintään 70km/h nopeutta ajamalla välttyy sakolta. Perustellusta syystä saa kuitenkin ajaa hiljempaakin, esim hankalat keliolosuhteet.

Eikös uutisen tilanteessa ollut ihan perusteltu syy ajaa hitaasti, jos kerta kuski oli humalassa. Huumori sikseen. Käsittääkseni kuski ei ole epäiltynä alinopeudesta vaan rattijuoppoudesta.

Vierailija
42/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva tehdä kiusaa muille. 

Tämä asenne on todella hiuksianostattava, tarkisra nopeysmittarisi virhe ja aja sallittua nopeutta mittarivirhe korjaten.

Liikenteessä ei kaivata vitsailijoita eikä kiusantekijöitä, ne kaikki vaarantavat turvallisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska et itse huomaa ajavasi 120 satasen tiellä.

Vierailija
44/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla ajaa niin lujaa.

Sitten et kuulu liikenteeseen.

Vierailija
45/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään kiirettä. Niinpä ei muillakaan.

Lähde ajoissa. Ei sinun aikataulusi ole muiden tielläliikkujien ongelma.

Minäkin olin ennen se "kiireinen" joka ajoi aina ihan nopeusrajoituksen sakkorajoilla. Ajansäästö vaikka vain 200km matkalla ajaen 80 vs. 100km/h on kuitenkin todella mitätön. Kiire on sitä paitsi useimmiten vain itse kuviteltu pään sisäinen tunne. Kun tämän tajusin, autoilusta katosi paljon stressiä.

Sinullanon asennevamma. Liikenne on kilparata jossa on tarkoitus ajaa mahdollisimman lujaa.

Vierailija
46/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh 

12.4.2026 (tänään)

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/384b4e47-3d2f-44c1-bffa-7178d1de5190

– Alinopeutta ajanut kuljettaja aiheutti vaaratilanteita moottoritiellä, tilannekeskuksesta kerrotaan.

Hämeen poliisin tilannekeskuksesta kerrotaan, että ”iäkkäämpi ihminen” ajoi alinopeutta, eikä suostunut pysähtymään.

moottoritiellä ajeli. Eikös siellä juuri ole voimassa alin sallittu nopeus. En nyt muista, että oliko se 60 vai 80

Suomessa moottoriteillä ei ole säädetty alinta sallittua nopeutta, mutta moottoritiellä saa ajaa vain ajoneuvot joiden rakenteellinen huippunopeus on vähintään 70km/h. Tästä voinee päätellä, että vähintään 70km/h nopeutta ajamalla välttyy sakolta. Perustellusta syystä saa kuitenkin ajaa hiljempaakin, esim hankalat keliolosuhteet.

aivan, noin se menikin. 

Vierailija
47/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävarman kuljettajan perässä ei tee mieli ajaa. 

Vierailija
48/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska minulla on oikeus ajaa niin hitaasti kuin haluan.

Mene ajamaan motarille 70km/t ja katso mitä mieltä poliisi on asiasta.

Vierailija
49/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ohitettavia riittää. 

Vierailija
50/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ohita matelijaa ?

Vierailija
51/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jo nasta laudassa 🥹
https://m.youtube.com/shorts/FScjTCJUXZQ

Vierailija
52/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiirehtiä valmiissa maailmassa?

Vierailija
53/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun mittari näyttää 80kmh. Ei se ole minun ongelma, että mittari valehtelee 10%. Se on insinöörien syy.

Vierailija
54/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olemassa mitään alinopeutta. On vain suurin sallittu ja se ei ole mikään pakollinen. Miksi itse et osaa ajaa tilanteen mukaan? 

Vierailija
55/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoritielle liittyvällä rampilla mateleminen aiheuttaa ihan oikeita vaaratilanteita joten painakaa sitä kaasua!!!

Vierailija
56/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olemassa mitään alinopeutta. On vain suurin sallittu ja se ei ole mikään pakollinen. Miksi itse et osaa ajaa tilanteen mukaan? 

On olemassa ja ihan on kuule lakiin kirjattu, siitä saa sakot jos poliisi yhyttää sinut matelemasta kuuttakymppiä motarilla.

Vierailija
57/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sakottaa pitäisi matelijoita.

Käärmeilla ei ole taskuja eikä täten rahaakaan.

Vierailija
58/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska minulla on oikeus ajaa niin hitaasti kuin haluan.

Mene ajamaan motarille 70km/t ja katso mitä mieltä poliisi on asiasta.

Tuskin ovat 70 km/h nopeudesta mitään mieltä. Moottoritiellä saa ajaa ajoeuvolla, jonka rakenteellinen huippunopeus on 70 km/h. Ketjuun linkatussa jutussakin oli nopeus 40km/h ja auto seilasi kaistalla. Jos olisi ajanut tasaista 70 km/h nopeutta omalla kaistalla pysyen niin tuskin olisi pysäytetty tai mitään juttua kirjoitettu.

Vierailija
59/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa ja ihan on kuule lakiin kirjattu, siitä saa sakot jos poliisi yhyttää sinut matelemasta kuuttakymppiä motarilla.

Jos ei ole liikennemerkillä osoitettu alinta sallittua nopeutta niin kyseisellä tieosuudella mikään nopeus ei ole alinopeutta. Tosin huomattavasti liikennevirtaa hitaammin ajava saattaa syyllistyä liikenteen vaarantamiseen, mutta tapauskohtaista nämä on jos liikennemerkillä ei ole ilmoitettu alimmasta sallitusta nopeudesta.

Vierailija
60/66 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan yhtään tieosuutta Suomessa, jossa olisi liikennemerkillä osoitettu alin sallittu nopeus? Itselle niitä on tullut vastaan vain ulkomailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi