Miksi ajat alinopeutta
Satasen rajoituksella 80 jos sitäkään. Ymmärrätkö että olet riski liikenteessä.
Kommentit (43)
Minulla ei ole mitään kiirettä. Niinpä ei muillakaan.
suomessa nopeusrajoitukset ovat pääasiallisesti ylimpiä sallittuja nopeuksia, joten en aja alinopeutta.
joskus on tullut ajeltua alle ylimmän sallitun nopeuden. Syynä on ollut huono sää, olen saattanut itse tuntea oloni hiukan väsyneeksi, mutta silti on ollut pakko ajaa eikä väsymys ole ollut niin pahaa, mutta silti kokenut, että parempi ajaa kymppiä vähemmän kuin ylin sallittu nopeus. kerran oli kyydissä matkapahoinvoiva henkilö ja kaikki halusivat välttää hänen oksentelunsa, kerran olen ollut kyyditsemässä leikkauksesta haettua sukulaista, jonka vuoksi pitää ajaa mahdollisimman tasaisesti ja välttää kaikki nopeita jarrutuksia. Kerran on etsitty oikeaa tienhaaraa, joten on ollut pakko ajellavähän hitaammin ja katsella mitä tienviitoissa lukee. Onhan noita syitä.
En tajua miksi ihmisiä ärsyttää maksimininopeutta hitaammin ajavat. Kyllähän ne voi ohittaa.
Alinopeutta voi olla vain jos miniminopeus on osoitettu liikennemerkillä. En muista nähneeni.
Heh
12.4.2026 (tänään)
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/384b4e47-3d2f-44c1-bffa-7178d1de5190
– Alinopeutta ajanut kuljettaja aiheutti vaaratilanteita moottoritiellä, tilannekeskuksesta kerrotaan.
Hämeen poliisin tilannekeskuksesta kerrotaan, että ”iäkkäämpi ihminen” ajoi alinopeutta, eikä suostunut pysähtymään.
Vierailija kirjoitti:
Heh
12.4.2026 (tänään)
– Alinopeutta ajanut kuljettaja aiheutti vaaratilanteita moottoritiellä, tilannekeskuksesta kerrotaan.
Hämeen poliisin tilannekeskuksesta kerrotaan, että ”iäkkäämpi ihminen” ajoi alinopeutta, eikä suostunut pysähtymään.
moottoritiellä ajeli. Eikös siellä juuri ole voimassa alin sallittu nopeus. En nyt muista, että oliko se 60 vai 80
Vierailija kirjoitti:
Heh
12.4.2026 (tänään)
No joo. 40 kilsaa motarilla 120 alueella vaarantaa turvallisuuden.
80 satasen alueella ei.
Pakettiauto ajelehti keskiviivalle ja välillä pientareelle. Vauhti myös seilasi 70-90km/h välillä 100 alueella. Viimein kun tuli ohituspaikka niin polkaisin ohi ja vilkaisin kuskia niin kaksi 60v mammaa pakettiauton kapiinissa jutteli ja auton kyljessä luki tyylin "Mairen kirppis".
Vierailija kirjoitti:
Pakettiauto ajelehti keskiviivalle ja välillä pientareelle. Vauhti myös seilasi 70-90km/h välillä 100 alueella. Viimein kun tuli ohituspaikka niin polkaisin ohi ja vilkaisin kuskia niin kaksi 60v mammaa pakettiauton kapiinissa jutteli ja auton kyljessä luki tyylin "Mairen kirppis".
Mulla muuten sama kokemus, mutta ohittaessani huomasin, että kuskin paikalta näkyi pikkuisen Jonnen päätä ja kädessä kännykkä.
Vierailija kirjoitti:
Dieseli on niin kallista, että pakko säästää.
Pitkät alamäet kun laskee vaihde vapaalla niin polttoainetta säästyy. Tosin säästö menee joskus pieleen, jos eteen sattuu joku nopeusmittaria palvova urpo joka jarruttelee alamäessäkin, ettei vaan aja yhtäkään kilometriä(per tunti) ylinopeutta.
Ei 80 kilometriä tunnissa ole missään tilanteessa alinopeutta. Sehän on monen ajoneuvon suurin sallittu nopeus. Jos edessä on omaa nopeutta hitaampi ajoneuvo niin ohi vaan. Oikean jalan suoristus muutamaksi sekuntiksi ja paluu omalle kaistalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh
12.4.2026 (tänään)
moottoritiellä ajeli. Eikös siellä juuri ole voimassa alin sallittu nopeus. En nyt muista, että oliko se 60 vai 80
Suomessa moottoriteillä ei ole säädetty alinta sallittua nopeutta, mutta moottoritiellä saa ajaa vain ajoneuvot joiden rakenteellinen huippunopeus on vähintään 70km/h. Tästä voinee päätellä, että vähintään 70km/h nopeutta ajamalla välttyy sakolta. Perustellusta syystä saa kuitenkin ajaa hiljempaakin, esim hankalat keliolosuhteet.
Taidat olla tollo puskurissa roikkuja ja ylinopeuden ajaja.
Vierailija kirjoitti:
Koska minulla on oikeus ajaa niin hitaasti kuin haluan.
Niin minäkin tuon asian koen. Ajan ihan fiiliksen mukaan. Minulla ei ole mitään suorituspaineita liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Lähde ajoissa. Ei sinun aikataulusi ole muiden tielläliikkujien ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että tie on huonossa kunnossa, ei ole näkyvyyttä, en pääse ohittamaan (koska 100 on ylin sallittu nopeus) jne. Onhan noita syitä.
Nykyisin voimassa olevassa tieliikennelaissa on jopa liikennemerkki, joka kieltää liian hitaasti ajamisen tai liian hitailla kulkuneuvoilla ajamisen tietyillä teillä ja tietyin ehdoin.
Liikennemerkin nimi on ”vähimmäisnopeus”. Merkki tuli käyttöön uuden lain myötä kesäkuun alussa vuonna 2020.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3f1411d9-2ed3-4e94-987e-abca3384…
En ole nähnyt tuollaisia liikennemerkkejä missään.
Vierailija kirjoitti:
suomessa nopeusrajoitukset ovat pääasiallisesti ylimpiä sallittuja nopeuksia, joten en aja alinopeutta.
joskus on tullut ajeltua alle ylimmän sallitun nopeuden. Syynä on ollut huono sää, olen saattanut itse tuntea oloni hiukan väsyneeksi, mutta silti on ollut pakko ajaa eikä väsymys ole ollut niin pahaa, mutta silti kokenut, että parempi ajaa kymppiä vähemmän kuin ylin sallittu nopeus. kerran oli kyydissä matkapahoinvoiva henkilö ja kaikki halusivat välttää hänen oksentelunsa, kerran olen ollut kyyditsemässä leikkauksesta haettua sukulaista, jonka vuoksi pitää ajaa mahdollisimman tasaisesti ja välttää kaikki nopeita jarrutuksia. Kerran on etsitty oikeaa tienhaaraa, joten on ollut pakko ajellavähän hitaammin ja katsella mitä tienviitoissa lukee. Onhan noita syitä.
En tajua miksi ihmisiä ärsyttää maksimininopeutta hitaammin ajavat. Kyllähän ne voi ohittaa.
Niin ja miksihän ne ovat useimmiten bemarilla tai audilla ajavia ne joita ärsyttää?
Vierailija kirjoitti:
Heh
12.4.2026 (tänään)
Tänään on kylläkin 11.4.2026.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde ajoissa. Ei sinun aikataulusi ole muiden tielläliikkujien ongelma.
Minäkin olin ennen se "kiireinen" joka ajoi aina ihan nopeusrajoituksen sakkorajoilla. Ajansäästö vaikka vain 200km matkalla ajaen 80 vs. 100km/h on kuitenkin todella mitätön. Kiire on sitä paitsi useimmiten vain itse kuviteltu pään sisäinen tunne. Kun tämän tajusin, autoilusta katosi paljon stressiä.
Näin minäkin teen. Kun on kauniit maisemat, mutkainen, kuoppainen ja kapea tie peuravaroituksella niin ei nappaa ajaa 100km/h.