Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla ongelmana lääkkeiden ottoajat? Näitä lääkkeitä ei samaan aikaan, tämä tyhjään mahaan ja tämä ruoan jälkeen jne

Vierailija
11.04.2026 |

Lääkärin määräyksestä syön C-vitamiinia ja kalsiumia, ja näitä ei saa ottaa samaan aikaan. C-vitamiinin suositteli kuitenkin ottamaan aamuisin, vaikka kalsium menee aamuin illoin. No, koska aamulla pitää ottaa myös kilpirauhaslääke, jota ei saa ottaa kalsiumin kanssa samaan aikaan, lopetin ottamasta kalsiumia aamuisin, otin sen vain illalla. Kunnes kuulin että kalsiumia ja magnesiumia ei saa ottaa samaan aikaan. Lopetin magnesiumin käytön. 

No sitten. Kilpirauhaslääke pitäisi ottaa aamulla hyvissä ajoin ennen aamupalaa, sitä ei saa ottaa kahvin kanssa samaan aikaan, kuten ei verenpainelääkettäkään, ja väli maitotuotteisiin pitäisi tosiaan olla 2-4 tuntia. No, en ole edes hereillä 2 tuntia ennen aamupalaa, no can do. Ja kaikkia lääkkeitä en ota ennen aamupalaa, koska kipulääkettä ei saa ottaa tyhjään mahaan.

En ala aikatauluttaa elämääni pillereiden mukaan, joten nyt ei enää voi mitään 😂 Otan miten otan.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan tyroksiinin nukkumaan mennessä. Ihan sallittua.

Vierailija
2/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne luulee että ihmisillä on tuntikaupalla aikaa aamuisin sutata näitä lääkkeitään. Itselläkin täysin kellotettu aamut niin että kellon soitosta olen jo puolessa tunnissa ulos ovesta. Jos tulee joku muutos, myöhästyn bussista ja töistä. Ei tässä ehdi minkään tablettien kanssa pluttaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo kilpirauhaslääke on thyroxin tms. korvaava hormonivalmiste, ne voi ottaa myös illalla, kunhan pitää sen varovälin että paria tuntia ennen ei enää syö tai juo mitään. Auttaisiko noihin lukkoihin sen siirtäminen iltaan? Toki se on yksilöllistä kenellä se toimii paremmin illalla otettuna.

Vierailija
4/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tyroksiini + kalsium/rauta/närästyslääkkeet joutuu aikattauluttaman melko tarkkaan. Joku näistä kannattaa ottaa illalla.

Tyroksiinin jälkeen saa syödä ihan normaalisti esim. yhden aamupalajugurtin tai siivun juustoa. Se ei haittaa. Ja lääkäriltä olen kuullut, että 15 minuuttiakin riittää lääkkeen ja aamupalan  väliksi, jos tiukkaa tekee. 

Vierailija
5/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne luulee että ihmisillä on tuntikaupalla aikaa aamuisin sutata näitä lääkkeitään. Itselläkin täysin kellotettu aamut niin että kellon soitosta olen jo puolessa tunnissa ulos ovesta. Jos tulee joku muutos, myöhästyn bussista ja töistä. Ei tässä ehdi minkään tablettien kanssa pluttaamaan.

Kuinka kauan parin tabletin ottaminen siis mielestäsi kestää, jos se on niin aikaavievää "pluttaamista"?

Vierailija
6/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt aamupalan 2 tuntia myöhemmin tai laitat kellon soimaan kun lääke täytyy ottaa ja menet takaisin nukkumaan. Yes can do.

Vierailija
7/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä vanhukset, joilla kotipalvelu käy antamassa lääkkeet. 

Eivät voi koko ajan käydä. 

Mun äidillä on aika paljon lääkkeitä, jotka ennen kotihoito jakoi dosetteihin neljään ottokertaan. Nyt jaan ne itse. Tulin lukeneeksi juuri tuollaisia ohjeita, mitä ap sanoi. Mahdotonta. 

Vierailija
8/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei tarvitse aamupaloja heti herättyään, joten ei tuossa ole mitään ongelmaa.

Vierailija
9/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien verenpainelääkkeitä ei saisi ottaa aamulla kahvin kanssa?

Vierailija
10/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, tyroksiini + kalsium/rauta/närästyslääkkeet joutuu aikattauluttaman melko tarkkaan. Joku näistä kannattaa ottaa illalla.

Tyroksiinin jälkeen saa syödä ihan normaalisti esim. yhden aamupalajugurtin tai siivun juustoa. Se ei haittaa. Ja lääkäriltä olen kuullut, että 15 minuuttiakin riittää lääkkeen ja aamupalan  väliksi, jos tiukkaa tekee. 

Apteekissa sanoivat, että ehdottomasti täytyy olla vähintään puoli tuntia, Thyroxinin ja aamupalan syömisen välissä. Vähintään. Mielellään kuulemma enemmän. 

Totesivat että se kannattaa ottaa heti herätessä, mutta kuten toinen kommentoijakin niin ei minulla aamutoimissa niin paljoa aikaa ole 😂 Ap

Vierailija
11/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan parin tabletin ottaminen siis mielestäsi kestää, jos se on niin aikaavievää "pluttaamista"?

Siis ymmärrän tuon kommentin hyvin, koska en itsekään vetelehdi kotona niin kauaa että ottaisin yhden lääkkeen, sitten yli 30 minuutin päästä vasta söisin aamupalan, ja sitten vasta lähtisin. Tuohon odotteluun sitä aikaa menisi, ei lääkkeen ottoon. Tietenkään. Ap

Vierailija
12/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ihan sun harmiksi ne suosittelevat miten on parasta ottaa lääkkeet. 

Vierailija
13/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä juo kahvia tai syö maitotuotteita aamupalalla.

Vierailija
14/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei tarvitse aamupaloja heti herättyään, joten ei tuossa ole mitään ongelmaa.

No jos on menossa aamulla töihin, eikä töissä ole aikaa kummemmin syödä ennen lounasta, on aamupala syötävä aika pian heräämisen jälkeen, jos sellaisen syödä aikoo.

Vierailija
15/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalsium ja magnesium nimenomaan kuuluvat yhteen. Niistähän on yhdistelmävalmisteitakin olemassa.

Vierailija
16/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä vanhukset, joilla kotipalvelu käy antamassa lääkkeet. 

Eivät voi koko ajan käydä. 

Mun äidillä on aika paljon lääkkeitä, jotka ennen kotihoito jakoi dosetteihin neljään ottokertaan. Nyt jaan ne itse. Tulin lukeneeksi juuri tuollaisia ohjeita, mitä ap sanoi. Mahdotonta. 

Just näin. Ja melko tympeää jättää lääke ottamatta tällaisen takia 😄 ap

Vierailija
17/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö aamupala nopeasti työmatkalla, tai et syö ollenkaan. Kokeile vaikka omena, jos jotain pitää syödä.

Vierailija
18/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa sanoivat, että ehdottomasti täytyy olla vähintään puoli tuntia, Thyroxinin ja aamupalan syömisen välissä. Vähintään. Mielellään kuulemma enemmän. 

Totesivat että se kannattaa ottaa heti herätessä, mutta kuten toinen kommentoijakin niin ei minulla aamutoimissa niin paljoa aikaa ole 😂 Ap

Olen tyroksiinin kanssa hoitanut homman niin, että otan sen heti herättyäni. Siitä puolen tunnin kuluttua hörppään kupin kahvia ja lähden töihin. Varsinaisen aamupalan syön vasta töissä aamukahvitauolla. Jos/kun on muita lääkityksiä mitkä ei sovi tuon tyroksiinin kaveriksi, olen niiden ottoajat pyrkinyt pitämään iltapäivässä/illassa.

Siis kun ei se lääkepurkki yleensä tunne kelloa. Se "tietää" vain sen, jos otat sen lääkkeen väärällä tavalla. Antibiootin maidon kanssa, särkylääkettä liian tiheään tahtiin, vääränlaisia ravintolisiä lääkkeiden kanssa yhtäaikaa tai rinnalla.

Vierailija
19/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa, kun itsellä (m60) oli sama. Eturauhaslääkkeet, ei saanut ottaa tyhjään vatsaan vaan piti syödä jotain. Sitten taas vti ja siihen ab-kuuri, se taas piti ottaa tyhjään vatsaan tai ei ainakaan rasvaista ruokaa "alle" ja siihen suojalääke. Tuumin jo, et pitääkö mun laittaa kännykkään häläri, et "ota pilleri, ota pilleri" :) No, onneksi ne kaikki loppui. Muuta ei ole kuin bisoprolol, tykytyksiin ja rytmihäiriöihin.

Äidillä oli joskus osteoporoosilääke - piti ottaa kerran viikossa, sattuvasti juuri pe-aamuna, kun kävin. Piti ottaa vesilasin kanssa, puoleen tuntiin ei saanut syödä mitään. Siinä sitä sitten äipän kanssa istuttiin sängynlaidalla ja "parannettiin maailmaa" :). Ja sen lisäksi vielä Alzheimer-laastari, eri paikkaan laitettava joka aamu. No se nyt oli helppoa, kunhan otti entisen pois ja laittoi toiseen paikkaan..

Vierailija
20/41 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärrän tuon kommentin hyvin, koska en itsekään vetelehdi kotona niin kauaa että ottaisin yhden lääkkeen, sitten yli 30 minuutin päästä vasta söisin aamupalan, ja sitten vasta lähtisin. Tuohon odotteluun sitä aikaa menisi, ei lääkkeen ottoon. Tietenkään. Ap

Nouset vähän aikaisemmin. Tyroksiini käkättimeen. Sitten kahvia / teetä plus muut tropit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi