Jos tienaat bruttona 2000e, maksat tietyn % veroja. Jos taas tienaat 4000e bruttona, maksat veroja TUPLASTI!! Jotenkin ei mene kaaliin, mis
Jos tienaat bruttona 2000e, maksat tietyn % veroja. Jos taas tienaat 4000e bruttona, maksat veroja TUPLASTI!!
Jotenkin ei mene kaaliin, missä se "rikkaiden suosiminen" suomessa muka näkyy.. Rikkaatko eivät muka "osallistu talkoisiin"? Heidän toimestahan kaikki työ tehdään?
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan noin 5000 euroa kuukaudessa. Veroja ja muita kuluja siitä menee noin kolmannes. Turha valittaa. Mitä enemmän tienaa sen suuremmat verot. Minusta olisi väärin jos pienistä tuloista joutuisi maksamaan suuret verot.
minusta taas olisi oikein että kaikkia verotettaisiin samalla prosentilla. NÄin myös matalatuloisemmat alkaisivat kyselemään sen perään että mihin niitä yhteisiä rahoja syydetään, eikä vain vaatimaan lisää rahan syytämistä turhuuksiin. Nythän vaativat sitä koska eivät käytännössä joudu mitään siitä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä maksan itselleni palkkana 4000 kuussa plus kännykkäetu jonka verotusarvo on 20, yhteensä 4020 kuussa. Sama summa jo viidettä vuotta. Aikaisemminsain vähän enemmän, mutta kirjanpitäjä ehdotti palkan alentamista tähän optimisummaan. Tästä mulle jää käteen 2950, veroa siis 1070. Minusta tuo veron määrä on halpa. Saan sillä käyttööni yhteiskunnan palvelut, poliisin, maanpuolustuksen, terveydenhuollon, kadut, tiet, lentokentät, vesijohdon ja vimärin, jne jne
Sinun firmasta täytyu maksaa YEL tietty itsellesi. Palkansaajalle työeläkemaksu kiristää 7%-yksikköä verotusta. On veroluonteinen maksu. Mutta tuo tekee ison eron.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä maksan itselleni palkkana 4000 kuussa plus kännykkäetu jonka verotusarvo on 20, yhteensä 4020 kuussa. Sama summa jo viidettä vuotta. Aikaisemminsain vähän enemmän, mutta kirjanpitäjä ehdotti palkan alentamista tähän optimisummaan. Tästä mulle jää käteen 2950, veroa siis 1070. Minusta tuo veron määrä on halpa. Saan sillä käyttööni yhteiskunnan palvelut, poliisin, maanpuolustuksen, terveydenhuollon, kadut, tiet, lentokentät, vesijohdon ja vimärin, jne jne
Missä sä oikein asut kun mä saan ihan itse maksaa vesilaitokselle vedestä ja viemäröinnistä ja sulla ne sisältyy veroihin?
Ootko vankilassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos tienaa 2000€/kk, maksaa veroa 4%, eli 80€/kk.
Jos tienaa veroa 4000€/kk, veroa menee 19%, eli 760€/kk. Liki kymmenkertainen määrä veroa.
Jos tienaat 8000€/kk, veroa menee 31%, eli 2480€/kk. 31 kertaa enemmän kuin ensimmäinen.
2000e kk veroprosentti on noin 10 eli lopetetaan se oikeistolainen oyhöttäminen.
Vierailija kirjoitti:
No siinä se kieppuu n 25 % pyöreesti. Paljon vai vähän, no jaa. Mutta ton verotuksen voi kestää kyllä. Ylemmissä tuloissa se sitten nousee aika paljon
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin 4000€:sta jää enemmän käteen kuin 2000€, ei siis mene tuplasti = käteen jäisi saman verran. Ei viitsisi valehdella nyt.
Meillä on kova verotus, sekin on totta. Mutta joku roti nyt manipulatiivisiin valheisiin.
Ensin menee tellit ja muut maksut, ja sitten menee se prosenttiverotus.
Että ei ole ainoastaan pelkkä prosenttiverotus.
Mulla on bruttopalkka 5000 ja netto on noin 3000. Lainojen kuluihin se paljolti menee, ja elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tienaa veroa 4000€/kk, veroa menee 19%, eli 760€/kk. Liki kymmenkertainen määrä veroa.
Jos tienaat 8000€/kk, veroa menee 31%, eli 2480€/kk. 31 kertaa enemmän kuin ensimmäinen.
Veronmaksajain Keskusliitto
2 000e 15,0 %
4000e 29,3 %
8 000e 40,5 %
Bruttopalkkani on 2700€, veroprosentti 9,5. Verokortissa vuoden alussa annettu prosentti. Tulot pysyneet samana viimeiset 3 vuotta. Kuulun kirkkoon. Viime vuodelta tuli samaisella prosentilla palautusta 163€.
Laskitko mukaan kaikki muut veroluonteiset maksut kuten eläkevakuutusmaksut jne? Paljon siis sinun nettopalkkasi on 2700 eurin bruttotuloista on?
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…
Vai saatko jotain vähennyksi valtavat määrät?En laskenut mitään. Luvut palkkakuitista ja verokortista. Asuntolainaa alle 2000€, ei muita vähennyksiä. Verotuskunta Helsinki.
No, paljon se sinun nettopalkkasi on kuussa?!
2200€.
Eli maksat 2700 euron palkastasi 18,5% veroja ja veroluonteisia maksuja, etkä suinkaan 9,5%!
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan noin 5000 euroa kuukaudessa. Veroja ja muita kuluja siitä menee noin kolmannes. Turha valittaa. Mitä enemmän tienaa sen suuremmat verot. Minusta olisi väärin jos pienistä tuloista joutuisi maksamaan suuret verot.
Sama juttu täällä! Itse asiassa veroprosenttini on pysynyt vuosikausia suunnilleen samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000e kk veroprosentti on noin 10 eli lopetetaan se oikeistolainen oyhöttäminen.
No helsingissä asuva, ei vähennyksiä, se prosentti on n 15-16 suunnilleen noilla tuloilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 000e 15,0 %
4000e 29,3 %
8 000e 40,5 %
Bruttopalkkani on 2700€, veroprosentti 9,5. Verokortissa vuoden alussa annettu prosentti. Tulot pysyneet samana viimeiset 3 vuotta. Kuulun kirkkoon. Viime vuodelta tuli samaisella prosentilla palautusta 163€.
Laskitko mukaan kaikki muut veroluonteiset maksut kuten eläkevakuutusmaksut jne? Paljon siis sinun nettopalkkasi on 2700 eurin bruttotuloista on?
Vai saatko jotain vähennyksi valtavat määrät?En laskenut mitään. Luvut palkkakuitista ja verokortista. Asuntolainaa alle 2000€, ei muita vähennyksiä. Verotuskunta Helsinki.
2200€.
Eli maksat 2700 euron palkastasi 18,5% veroja ja veroluonteisia maksuja, etkä suinkaan 9,5%!
No tän takia tulee niitä eri lukuja. On veroprosentti, ja sitten on veroluonteiset maksut. jotka on siis pakollisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sä oikein asut kun mä saan ihan itse maksaa vesilaitokselle vedestä ja viemäröinnistä ja sulla ne sisältyy veroihin?
Ootko vankilassa?
Nää kaiketi on kunnallisveroon laskettu mukaan
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulot 2 000 euroa/kk ja verotus on 10 %. Mistä tuon 4 % keksit?
Valtion tulovero on progressiivinen, mutta esim. kunnallisvero ei ole, pieni- ja keskituloisetkin maksavat yhä kasvavia eläkemaksuja ja työttömyysvakuutusmaksuja, joten ei heilläkään neton ja bruton suhde ole kummoinen. Suurituloiset saavat paljon tuloihin suhteessa olevia etuisuuksia, kuten esim. vanhempainvapaakorvaus sekä ennen kaikkea suuria eläkkeitä. Vaikka tunnetusti kukaanhan ei itse läheskään kokonaan eläkettään maksa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko vankilassa?
Nää kaiketi on kunnallisveroon laskettu mukaan
Lisäys äskeiseen. Vesimaksut ei taida olla kunnallisverossa mukana, vaan ne katetaan käyttömaksuilla
Jos "köyhällä" on 100 euroa ja "rikkaalla" on 200 euroa ja molemmat ostavat 2 euron kahvin. On "köyhä" maksanut kahvista tuplasti enemmän kuin "rikas". Jotenkin ei mene kaaliin, missä se "köyhien suosiminen" suomessa muka näkyy.
100/2=2%
200/2=1%
Kyllä minä ymmärrän miksi ansiotulojen verotus on progressiivista ja sinällään se on mielestäni ihan hyvä ja oikeudenmukainen juttu. Olen kuitenkin sitä mieltä että progressio on vähän liian jyrkkä ja se alkaa jo kohtalaisen pienistä tuloista.
Viisi vuotta sitten bruttopalkkani oli 2300 euroa kuukaudessa ja käteen tästä jäi keskimäärin 1700-1800 euroa. Nyt bruttopalkkani on 3650 euroa ja käteen jäävä osuus on 2500-2600 euroa. Eli kuukausipalkkani on noussut 1350 euroa mikä tuntuu paljolta, mutta käteen jäävä osuus on tuosta vain noin puolet mikä ei enää tunnukaan kovin isolta korotukselta. Ystäväni bruttopalkka on 5500 euroa kuukaudessa, mutta hänen käteen jäävä osuutensa on vain noin tonnin enemmän kuin minulla tällä hetkellä.
Esimerkiksi tällä hetkellä jos saan satasen korotuksen kuukausipalkkaani niin en huomaa sitä tilipäivänä käytännössä mitenkään. 200 euron korotuksenkin huomaisin vaan juuri ja juuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 000e 15,0 %
4000e 29,3 %
8 000e 40,5 %
2200€.
Kyllä. Veroprosenttini verokortissa on 9,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minusta taas olisi oikein että kaikkia verotettaisiin samalla prosentilla. NÄin myös matalatuloisemmat alkaisivat kyselemään sen perään että mihin niitä yhteisiä rahoja syydetään, eikä vain vaatimaan lisää rahan syytämistä turhuuksiin. Nythän vaativat sitä koska eivät käytännössä joudu mitään siitä maksamaan.
TÄMÄ! Oikeasti olisi aika että pienituloiset ja tukiensaajatkin alkaisivat kantamaan vastuutaan yhteiskunnasta! Tuet tulisi muuttaa ainakin osittain vastikkeellisiksi eli edes vaikka 40 h/kk työvelvoite yhteiskunnallisesti hyödyllisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko vankilassa?
Mieti nyt hetki mitä höpiset.
Tasavero = tasaprosentti.