Suomalainen jätteidenkierrätys järjestelmähän on selkeintä ikinä. Lasia ei saakaan laittaa lasinkeräykseen, eikä muovia muoviastiaan.
Eli juomalasit eivät näköjään kuulukaan lasinkeräykseen, vaan sekajätteeseen. Sama koskee sellaista muovia joka ei ole elintarvikepakkaus.
Täähän on selkeää kuin mikä "👍"
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemit jotka toimii loogisesti, vaivattomasti ja yksinkertaisesti on myös enemmän käytettyjä kansan keskuudessa kuin nää suomalaiset joissa systeemistä tupataan tekemään mahdollisimman hankala ja epälooginen ja byrokraattinen ja vielä hidaskin jos mahdollista.
Pätee esim. verkkokauppoihin jossa amazonista tuli iso just sillä että ostaminen on todella vaivatonta, ja toisaalta tavarat tulee todella nopeasti kotiovelle. Suomalaisissa verkkokaupoissa osittain postin johdosta mutta osittain verkkokauppojen itsensä johdosta tilaaminen on hankalaa, kallista, ja toimitus vielä päälle hidasta ja epäluotettavaa kun ei ikinä tiedä minne se posti esim. saa päähänsä pakettisi kuskata kun "automaatti oli täynnä" taas kerran.
Siksipä kierrätyksestäkin tulisi tehdä loogista ja helppoa eikä jäädä johonkin byrokraattiseen "tuottajavastuu" roskaan jumiin. Toki helppoudesta huolimatta on aina se porukka jota vaan ei kiinnosta ja sitten on muoviroskis täynnä jotain pvc:tä jota sinne ei pitäisi laittaa (ainakaan meillä).
Onko sulla mitään käsitystä siitä, kuinka paljon osompi markkina Amazonilla on Amerikassa kuin mitä suomalaisilla verkkokaupoilla on?
Lisäksi siellä Amazonin kotimaassa kierrätys on ihan yhtä lailla alueellista ja siihen liittyy epäloogisia sääntöjä, jotka johtuvat siitä jätteen jatkokäsittelystä. Siellä on myös isoja, pahalta haisevia kaatopaikkoja.
Oliko tuossa joku muukin argumentti kuin se, että sinulle tuli tarve paasata omaa parempaa arvopohjaasi amazonin mainitsemalla?
Kannatan kierrätystä muuten mutta kun biojätteeseen pitää laittaa muovipusseja, eikä biojätteeseen saa laittaa kasveja tai pieniä määrää multaa, mulla meni mielenkiinto.
Antaa olla
N65
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkausmuovi ok, pakasterasiat ei ok. Onko muovinen jäätelörasia pakkausmuovia vai pakasterasia?
No onko se jäätelörasia jäätelöpakkaus vai ei? Hmm hmm hmm.
On tyhmää, että kaikkea kierrätyskelpoista muovia ei voi kierrättää. Siis että sama materiaali, kun se on ostettu jäätelön päällä, pn kierrätyskelpoinen, mutta ei, kun se on ostettu tyhjänä muovikelmun sisällä. Mutta se ei ole epäloogista, koska muovipakkausten kierrätyksen maksavat niiden tuottajat (käytännössä toki me lopputuotteiden käyttäjät), eivätkä he halua maksaa sellaisten tuotteiden kierrätyksestä, joiden. tuotantoprosessi ei osallistu kierrätyskulujen kattamiseen.
Miksi sinä välität noista ohjeista hevon perseen vertaa? Sen kuin työnnät kaiken sen muovin siihen muovinkeräykseen. En minä ainakaan sitä ala erottelemaan, ei ole minun ongelmani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on hankalaa? Pakkaukset kierrätykseen, valmiit tuotteet sekajätteeseen. Jos ostat muovilelun käärittynä muoviin niin kääre menee kierrätykseen, lelu sekajätteeseen. Sama lasin kanssa. Suolakurkkupurkki (pakkaus) keräykseen, kun taas juomalasi (tuote) sekajätteeseen.
Ei se olekaan hankalaa. Itseäni asiassa nyppii se, että siinä ei ole mitään järkeä, miksi suolakurkkutölkki sopii kierrätettäväksi, mutta juomalasi muka ei, vaikka molemmat ovat samanlaista lasia. Muovin kohdalla ymmärrän, että kaikki laadut eivät käy kierrätettäviksi, mutta siinäkin on sama kuin lasissa, että pakkauksena ostetun muovipussin voi laittaa kierrötykseen mutta pakastemuovipussia ei, vaikka ne olisivat tasan samaa laatua.
Ja kyllä, laitan juomalasit ym lasinkeräykseen ja pakastepussit muovinkeräykseen, vaikka osaisin olla laittamatta.
Teette yksinkertaisesta asiasta turhan vaikean miettimällä mihin jonkun muivipotan tai juomalasin laitatte, kun kumpikaan ei kuitenkaan liene ollut mikään pakkaus ja kuuluu näin ollen sekajätteeseen. Muovi-, kartonki-, metalli- ja lasikeräys säiliöihin laitetaan vain ne pakkauset/kääreet missä ostatte tuotteen kaupasta ja kannatte kotiin.
Minä taas en välitä tasan paskaakaan noista ohjeista ja työnnän ihan minkä tahansa lasin lasinkeräykseen ja minkä tahansa muovin muovinkeräykseen. Se, mikä on pakkaus tai kääre ei ole yksinkertaisesti minun ongelmani.
Se toinen vaihtoehto olisi sitten työntää kaikki sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni näistä kyselijöistä "mikä on pakkaus?", miksei "juomalasia voi laittaa lasinkeräykseen" yms. ihmettelijöistä vain röllää täällä. Ei voi olla noin tyhymiä ja avuttomia ihimisiä!
Kyllä voi! Niinkuin minä esimerkiksi. Olen luullut, että ilman muuta juomalasit voi laittaa lasinkeräykseen ja kyllä olisin sinne laittanut vanhan uunivuoankin. Lasinen uunivuoka, sekajätteeseen? Ei ole loogista.
Mitä niille kierrätykseen kelpaamattomille lasiesineille tapahtuu siellä sekajätteen seassa? Sulavatko sekajätteen poltossa?
Tarvitsevat kuulemma korkeamman lämpötilan kuin pakkauslasi.
Uskon, että jäävät (siltä osin kuin jäävät) tuhkan ja muun prosessissa palamattoman jätteen sekaan ja tulevat loppusijoitetuksi näin.
Minne?
Vierailija kirjoitti:
Jos te haluatte että Suomi on kuin joku kehitysmaa, jonka kaupunkeja ympäröi valtavat kilometrien levyiset haisevat kaatopaikat, niin toki jättäkää kierrättämättä. Näissä kehitysmaissa on porukkaa joille on haasteellista lukea, ehkä voitte muuttaa samankaltaistenne luo. Täällä sivistysmaassa systeemi pelaa sillä että koulujen käyneiden ihmisten oletetaan kykenevän toimimaan osana yhteiskuntaa.
Köyhät tienaamaan samalla tavalla kuin kehitysmaissa: kiertävät kaatopaikoilla keräämässä kierrätykseen kelpaavaa kamaa ja saavat palkkaa painon mukaan. Työllisyys nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkausmuovi ok, pakasterasiat ei ok. Onko muovinen jäätelörasia pakkausmuovia vai pakasterasia?
No onko se jäätelörasia jäätelöpakkaus vai ei? Hmm hmm hmm.
On tyhmää, että kaikkea kierrätyskelpoista muovia ei voi kierrättää. Siis että sama materiaali, kun se on ostettu jäätelön päällä, pn kierrätyskelpoinen, mutta ei, kun se on ostettu tyhjänä muovikelmun sisällä. Mutta se ei ole epäloogista, koska muovipakkausten kierrätyksen maksavat niiden tuottajat (käytännössä toki me lopputuotteiden käyttäjät), eivätkä he halua maksaa sellaisten tuotteiden kierrätyksestä, joiden. tuotantoprosessi ei osallistu kierrätyskulujen kattamiseen.
Miksi sinä välität noista ohjeista hevon perseen vertaa? Sen kuin työnnät kaiken sen muovin siihen muovinkeräykseen. En minä ainakaan sitä ala erottelemaan, ei ole minun ongelmani.
No niinhän minä laitankin, vaikka ei saisi. Siis kaikki sellaiset muovit, jotka vastaavat pakkausmuoveja. Mutta kyllä muoville pitäisi olla ihan luvallista kierrätystä, ja myös niille muoveille, jotka eivät ole pakkausmuovin kaltaisia.
Naapurin kanssa yhteinen sekajätelaatikko. Naapuri ei kierrätä yhtään mitään, kaikki vaan sekaisin sinne. Itse kierrätän biojätteen ja panttipullot. Nykyään mätän kaiken muun sinne sekajätteeseen naapurin tavoin syystä että kaupungin kierrätyspisteet ovat niin likaisia ja aina täynnä. En jaksa ajeluttaa roskia viikkokausia ympäri kylää.
Eikö Suomeen raahata poltettavaa jätettä Italiasta,,koska suomalaiset kierrättää liian ahkerasti?
Se, että kaksi tuotetta samasta raaka-aineesta toinen kelpaa kierrätykseen, ja toinen ei, kertoo vain siitä, ettei kyseessä ole oikeasti kierrätys. Kyseessä on vain tyhmien ihmisten pompottelu ympäristönsuojelun nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan kierrätystä muuten mutta kun biojätteeseen pitää laittaa muovipusseja, eikä biojätteeseen saa laittaa kasveja tai pieniä määrää multaa, mulla meni mielenkiinto.
Antaa olla
N65
Nyt oli sellaista tajunnanvirtaa, että en ihan pystynyt seuraamaan. Onko tämä joku paikallinen ohje? Kyllä meillä biojötteeseen saa laittaa niin kasvit kuin mullakin siinä määrin, mitä sitä esim. huonekasveista tulee. Isommat erät pitää kuljettaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis en tiennyt.tuota biopussijuttua. Millä mää sitten laitan ne sinne astiaan, ilman mitään pussia vai?
Jos biojätemuovipussia ei saa käyttää, niin silloin on tasan kaksi vaihtoehtoa, eli joko en välitä ohjeesta tasan paskaakaan ja jatkan biojätepussin käyttöä tai toisena vaihtoehtona minä työnnän sen jälkeen kaikki biojätteet täysin surutta sekajätteeseen. Voitte pitää tunkkinne, minkään valuvan paperipussin tai sanomalehtien tai munankennojen ja astianpesun kanssa en ala leikkimään.
Mutta tuo siis riippuu alueesta, mikä on ohje. Monella jätteenkeräysalueella biojätemuovipussit on ihan ok.
Jos biojätepusseja ei saa laittaa, älä pliis laita niitä. Kun se biojätepussi ei sovi sinne kompostointilaitokseen, jos ne on kielletty. Jos ne sopisi, niitä ei kiellettäisi.
Yhden kaverin alueella joskus kauan sitten oli muovipussit biojätteen kuorena sallittu, koska heidän prosessissaan ne muovipussit saatiin poimittua pois sieltä biojätteen seasta, kun massaa hämmennettiin. Biopussit oli kielletty, koska ne venyivät ja jäivät kiinni hämmentimeen niin, että se lakkasi toimimasta.
Siksi on tärkeää noudattaa juuri niitä paikallisia ohjeita.
Kuten sanoin, minä en ala leikkimään minkään paskan läpivaluvan paperipussin tai sanomalehtien tai jonkun hemmetin munankennojen kanssa. Minua ei yksinkertaisesti kiinnosta hevon paskan vertaa tuollaiset askartelut. Se on joko se muovinen biopussi tai ei biojätteen lajittelua ollenkaan. Minua ei kiinnosta jäteyhtiön ongelmat. Hankkikoot sellaiset prosessit, jotka toimivat. Tuo ei yksinkertaisesti ole minun ongelmani. Ei tasan tippaakaan. Sinä ja jäteyhtiö saatte vinkua tuosta vaikka maailman tappiin, minä en toimintaani muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemit jotka toimii loogisesti, vaivattomasti ja yksinkertaisesti on myös enemmän käytettyjä kansan keskuudessa kuin nää suomalaiset joissa systeemistä tupataan tekemään mahdollisimman hankala ja epälooginen ja byrokraattinen ja vielä hidaskin jos mahdollista.
Pätee esim. verkkokauppoihin jossa amazonista tuli iso just sillä että ostaminen on todella vaivatonta, ja toisaalta tavarat tulee todella nopeasti kotiovelle. Suomalaisissa verkkokaupoissa osittain postin johdosta mutta osittain verkkokauppojen itsensä johdosta tilaaminen on hankalaa, kallista, ja toimitus vielä päälle hidasta ja epäluotettavaa kun ei ikinä tiedä minne se posti esim. saa päähänsä pakettisi kuskata kun "automaatti oli täynnä" taas kerran.
Siksipä kierrätyksestäkin tulisi tehdä loogista ja helppoa eikä jäädä johonkin byrokraattiseen "tuottajavastuu" roskaan jumiin. Toki helppoudesta huolimatta on aina se porukka jota vaan ei kiinnosta ja sitten on muoviroskis täynnä jotain pvc:tä jota sinne ei pitäisi laittaa (ainakaan meillä).
Onko sulla mitään käsitystä siitä, kuinka paljon osompi markkina Amazonilla on Amerikassa kuin mitä suomalaisilla verkkokaupoilla on?
Lisäksi siellä Amazonin kotimaassa kierrätys on ihan yhtä lailla alueellista ja siihen liittyy epäloogisia sääntöjä, jotka johtuvat siitä jätteen jatkokäsittelystä. Siellä on myös isoja, pahalta haisevia kaatopaikkoja.
Oliko tuossa joku muukin argumentti kuin se, että sinulle tuli tarve paasata omaa parempaa arvopohjaasi amazonin mainitsemalla?
Enhän mä sanonut arvopohjastani mitään. Vain siitä, että Suomen kokoinen markkina ei ruoki Amazonin kokoista toimijaa.
Ja että ei ne kierrätyssysteemit sen parempia ole siellä Amerikan ihmemaassakaan. Ihan turha mollata Suomea tässä asiassa, ei tämä ole mikään Suomen erityispiirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On koskenut aina pakkauslasi ja pakkausmuovia. Ne kierrätysohjeet kun lukee kerran niin tietää.
Mikä on pakkauslasi?
Sen ymmärrän, ettei uunivuokia saa laittaa lasin keräykseen.
Pakkauslasi on esim lasinen suolakurkkupurkki.
No kerros nyt tämmöiselle ei-kemistille, miksi se Ikean juomalasi ei ole kierrätettävää raaka-ainetta, mutta se kurkkupurkki on.
Juomalasit on lämpökäsiteltyä lasia. Eli ne sulaa eri lämpötilassa kuin esim säilykepurkkilasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei biojätepussit kelpaa biojätteeseen , annan olla koko biojätteen kiertätyksen. Ei ole mielekästä käyttää paperisia pusseja, joissa suuaukko pieni ja kosteudenkestävyys huono.
https://yhteishyva.fi/koti/biojatepussin-taitteluohjeet-sanomalehdesta/…
Mitäs jos taittelisit ja työntäisit sen typerän sanomalehtisi vaikka poikittain perseeseesi?
Itseäni ei moinen askartelu ja läpivuotavat sanomalehtiaskareet kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On koskenut aina pakkauslasi ja pakkausmuovia. Ne kierrätysohjeet kun lukee kerran niin tietää.
Mikä on pakkauslasi?
No kerros nyt tämmöiselle ei-kemistille, miksi se Ikean juomalasi ei ole kierrätettävää raaka-ainetta, mutta se kurkkupurkki on.
Ne on valmistettu eri raaka-aineista erilaisiiin käyttötarkoituksiin. Kurkkupurkin tarkoitus on säilyttää ruokaa, juomalasin on tarkoitus kestää kulutusta. Jälkimmäinen on tehty vahvemmasta lasista ja siten siinä on sellaisia raaka-aineita mitkä tekee siitä hankalan kierrätettävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis en tiennyt.tuota biopussijuttua. Millä mää sitten laitan ne sinne astiaan, ilman mitään pussia vai?
Jos biojätemuovipussia ei saa käyttää, niin silloin on tasan kaksi vaihtoehtoa, eli joko en välitä ohjeesta tasan paskaakaan ja jatkan biojätepussin käyttöä tai toisena vaihtoehtona minä työnnän sen jälkeen kaikki biojätteet täysin surutta sekajätteeseen. Voitte pitää tunkkinne, minkään valuvan paperipussin tai sanomalehtien tai munankennojen ja astianpesun kanssa en ala leikkimään.
Mutta tuo siis riippuu alueesta, mikä on ohje. Monella jätteenkeräysalueella biojätemuovipussit on ihan ok.
Jos biojätepusseja ei saa laittaa, älä pliis laita niitä. Kun se biojätepussi ei sovi sinne kompostointilaitokseen, jos ne on kielletty. Jos ne sopisi, niitä ei kiellettäisi.
Yhden kaverin alueella joskus kauan sitten oli muovipussit biojätteen kuorena sallittu, koska heidän prosessissaan ne muovipussit saatiin poimittua pois sieltä biojätteen seasta, kun massaa hämmennettiin. Biopussit oli kielletty, koska ne venyivät ja jäivät kiinni hämmentimeen niin, että se lakkasi toimimasta.
Siksi on tärkeää noudattaa juuri niitä paikallisia ohjeita.
Kuten sanoin, minä en ala leikkimään minkään paskan läpivaluvan paperipussin tai sanomalehtien tai jonkun hemmetin munankennojen kanssa. Minua ei yksinkertaisesti kiinnosta hevon paskan vertaa tuollaiset askartelut. Se on joko se muovinen biopussi tai ei biojätteen lajittelua ollenkaan. Minua ei kiinnosta jäteyhtiön ongelmat. Hankkikoot sellaiset prosessit, jotka toimivat. Tuo ei yksinkertaisesti ole minun ongelmani. Ei tasan tippaakaan. Sinä ja jäteyhtiö saatte vinkua tuosta vaikka maailman tappiin, minä en toimintaani muuta.
Kuten sanoin, jos et pysty tai halua noudattaa kierrätysohjeita, älä kierrätä. Biojäte sekajötteessä polttoon on pienempi harmi kuin epäkuntoon menevä kierrätyslaitps tai pilaantuneet kierrätysjae-erät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on hankalaa? Pakkaukset kierrätykseen, valmiit tuotteet sekajätteeseen. Jos ostat muovilelun käärittynä muoviin niin kääre menee kierrätykseen, lelu sekajätteeseen. Sama lasin kanssa. Suolakurkkupurkki (pakkaus) keräykseen, kun taas juomalasi (tuote) sekajätteeseen.
Ei se olekaan hankalaa. Itseäni asiassa nyppii se, että siinä ei ole mitään järkeä, miksi suolakurkkutölkki sopii kierrätettäväksi, mutta juomalasi muka ei, vaikka molemmat ovat samanlaista lasia. Muovin kohdalla ymmärrän, että kaikki laadut eivät käy kierrätettäviksi, mutta siinäkin on sama kuin lasissa, että pakkauksena ostetun muovipussin voi laittaa kierrötykseen mutta pakastemuovipussia ei, vaikka ne olisivat tasan samaa laatua.
Ja kyllä, laitan juomalasit ym lasinkeräykseen ja pakastepussit muovinkeräykseen, vaikka osaisin olla laittamatta.
Teette yksinkertaisesta asiasta turhan vaikean miettimällä mihin jonkun muivipotan tai juomalasin laitatte, kun kumpikaan ei kuitenkaan liene ollut mikään pakkaus ja kuuluu näin ollen sekajätteeseen. Muovi-, kartonki-, metalli- ja lasikeräys säiliöihin laitetaan vain ne pakkauset/kääreet missä ostatte tuotteen kaupasta ja kannatte kotiin.
Tuo muovipakkausten kierrätys perustuu johonkin ihmeelliseen tuottajavastuuseen jossa pakkausten valmistajat on jotenkin velvoitettu hoitamaan nuo valmistamansa pakkaukset kuleksimasta mitä ei sitten ole muitten ja enemmän muovia sisältävien muovitavaroitten valmistajilla.
Vähän liian pienet "ympyrät" kierrätyksessä kun ei kaikki muovi kelpaa kerättäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pakkauslasi?
Juomalasit on lämpökäsiteltyä lasia. Eli ne sulaa eri lämpötilassa kuin esim säilykepurkkilasi
Leikit sitten tietäjää. Kerros mitä lämpötilaa lasinkierrätyslaitoksissa käytetään kun tehdään uutta kierrätyslasia. Meinaat ettei tavallinen juomalasi sula siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pakkauslasi?
Ne on valmistettu eri raaka-aineista erilaisiiin käyttötarkoituksiin. Kurkkupurkin tarkoitus on säilyttää ruokaa, juomalasin on tarkoitus kestää kulutusta. Jälkimmäinen on tehty vahvemmasta lasista ja siten siinä on sellaisia raaka-aineita mitkä tekee siitä hankalan kierrätettävän.
Mä lisäisin vielä, että muu lasi ei sula samassa lämpötilassa kuin pakkauslasi. Se tarkoittaa, että lasimassaan jää kiinteitä kappaleita, mikä tietysti heikentää lasista uudelleen valmistettavien tuotteiden laatua (vähän samalla lailla kuin esim. isot kivet betonin seassa, tai vaikka korrenpätkä villaneuleen seassa).