Suomalainen jätteidenkierrätys järjestelmähän on selkeintä ikinä. Lasia ei saakaan laittaa lasinkeräykseen, eikä muovia muoviastiaan.
Eli juomalasit eivät näköjään kuulukaan lasinkeräykseen, vaan sekajätteeseen. Sama koskee sellaista muovia joka ei ole elintarvikepakkaus.
Täähän on selkeää kuin mikä "👍"
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin kierrätyksen kun näin videon missä jossain Intiassa savuttava diesel kuorma-auto peruutettiin joen rantaan, kuski kippasi koko kuormallisen asbestijätettä jokeen ja sanoi leveä hymy naamalla sen olleen jo kolmas kuorma sinä päivänä.
Ja sä siis haluat samaa tänne? Sitten itket kun on ikävää käydä rantaterassilla sidukalla kun vesi haisee niin pahalta.
Sielläkö sinä aina istutkin
Miten musta tuntuu että ne terassien ylikuluttajat ovat niitä jotka pikkukrapulakiukuissaan lauantaiaamuna määkii että minähän en kierrätä, ihn tossi vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei biojätepussit kelpaa biojätteeseen , annan olla koko biojätteen kiertätyksen. Ei ole mielekästä käyttää paperisia pusseja, joissa suuaukko pieni ja kosteudenkestävyys huono.
https://yhteishyva.fi/koti/biojatepussin-taitteluohjeet-sanomalehdesta/…
Ei ole huushollissa enää ollenkaan paperisia sanomalehtiä. Kaikki luetaan diginä.
Jotkut kai tarvisi jonkun roskien wolt-palvelun, missä kuski hakee roskan suoraan kädestä. Tosin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On koskenut aina pakkauslasi ja pakkausmuovia. Ne kierrätysohjeet kun lukee kerran niin tietää.
Lasista ymmärtää ettei lämpökäsitelty lasi kelpaa, eli nää ruoanlaitto-astiat sun muut kun se on erilaista. Muovista en ymmärrä miksi heittäydytään nasseksi sen kanssa että muovilaatua x ei saa laittaa jos se ei ole tietynlaista pakkausmuovia mutta jos se on pakkausmuovia niin sitten kelpaa? Samaa muoviahan se on tuossa kohtaa. Ja mistä kuluttaja edes erottaa samanlaiset muovit jotka on erilaisia toisistaan.
Eli suomisysteemi on taas kerran liian byrokraattiseksi vedetty silkan byrokratian ilosta.
Tuottajavastuu vaikuttaa tähän pakkaus vs. tuote -jaotteluun.
Jos tarkoitus on kierrättää muoveja niin miksi puoli ketjua on jankuttamassa jotain kierrätyksen kannalta täysin epäolennaista yksityiskohtaa loogisena tekijänä asiassa?
Vertailun vuoksi, kaikki suomalaiset joutuu opiskelemaan pakkoruotsia, tarvitsi sitä jossain tai ei. Samoin kaikki suomalaiset maksaa noita tekijänoikeusmaksuja kiintolevyistä kait edelleen vaikkei juuri kukaan taida enää kopsata levyiltä musiikkia kiintolevyille. Samoin kaikki työssäolijat maksaa noita työttömyysmaksuja joilla maksetaan ansiosidonnaiset, ihan siitä riippumatta kuuluuko kassaan vai ei. Etc.
Miksi tässä on niin tärkeää nillittää siitä kuka maksaa mistäkin kun muuten tuntuu että oletetaan että kaikki on vastuussa ihan siitä riippumatta kuka oikeasti tarvitsee jotain tai ei.
Ei se ole tässä ketjussa merkityksetön yksityiskohta. Kun se tuottajavastuu on juuri se asia, mikä tekee ohjeista loogiset, ja sitä epäloogisuutta täällä juuri on ihmetelty.
Noin muuten tosiaan olen sitä mieltä, että kierrätys pitäisi saada koskemaan ihan kaikkia muovisia esineitä, käyttätarkoituksesta riippumatta. Vaikka ymmärrän, miksi pakkausmuoviin ei saa laittaa "pakkauksenkaltaisia" tuotteita enkä pidä sitä epälooogisena.
Se, että tällä hetkellä on asiassa epäkohta, ei tee asiasta automaattisesti epäloogista.
No se olisi huomattavasti kalliimpaa jos laitoksella pitäisi erotella kierrätettävä muovi muovista josta ei voi tehdä mitään. Sitten verot ja jätemaksut nousisivat. Halvempaa on katsoa minkä roska-astian yllä irroitat otteesi roskasta. Eikä sen ajattelukaan maksa kenellekään mitään. Mitä tyhmempi ja laiskempi kansa, sitä kalliimpaa se on kaikille.
Siis sä et nyt kyllä yhtään ymmärtänyt, mitä sanoin. Totta kai mä voin lajitella jätteeni ja lajittelenkin, kerätään niitä mitä vaan lajeja. Mutta onhan siinä ihan oikea epäkohta, että jos mä ostan muovipussirullan kaupasta, en saisi laittaa niitä käytön jälkeen pakkausjätteeseen, vaikka saan sinne laittaa kaikki muovipussit, joiden sisällä olen ostanut jotain muuta (tai vaikka niitä muovipussirullia 😂 ). Tätä tarkoitin, että mielestäni pitäisi ilman muuta pakkausjätteen ohella kerätä kaikki siihen kierrätykseen soveltuva muovi, vaikka se vähän lisää maksaisikin minulle yhteiskunnan jäsenenä. En sitä, että mun pitää saada dumpata kaikki jätteeni muovinkeräykseen ja jonkun muun on otettava vastuu sen edelleen lajittelemisesta.
Systeemit jotka toimii loogisesti, vaivattomasti ja yksinkertaisesti on myös enemmän käytettyjä kansan keskuudessa kuin nää suomalaiset joissa systeemistä tupataan tekemään mahdollisimman hankala ja epälooginen ja byrokraattinen ja vielä hidaskin jos mahdollista.
Pätee esim. verkkokauppoihin jossa amazonista tuli iso just sillä että ostaminen on todella vaivatonta, ja toisaalta tavarat tulee todella nopeasti kotiovelle. Suomalaisissa verkkokaupoissa osittain postin johdosta mutta osittain verkkokauppojen itsensä johdosta tilaaminen on hankalaa, kallista, ja toimitus vielä päälle hidasta ja epäluotettavaa kun ei ikinä tiedä minne se posti esim. saa päähänsä pakettisi kuskata kun "automaatti oli täynnä" taas kerran.
Siksipä kierrätyksestäkin tulisi tehdä loogista ja helppoa eikä jäädä johonkin byrokraattiseen "tuottajavastuu" roskaan jumiin. Toki helppoudesta huolimatta on aina se porukka jota vaan ei kiinnosta ja sitten on muoviroskis täynnä jotain pvc:tä jota sinne ei pitäisi laittaa (ainakaan meillä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni näistä kyselijöistä "mikä on pakkaus?", miksei "juomalasia voi laittaa lasinkeräykseen" yms. ihmettelijöistä vain röllää täällä. Ei voi olla noin tyhymiä ja avuttomia ihimisiä!
Kyllä voi! Niinkuin minä esimerkiksi. Olen luullut, että ilman muuta juomalasit voi laittaa lasinkeräykseen ja kyllä olisin sinne laittanut vanhan uunivuoankin. Lasinen uunivuoka, sekajätteeseen? Ei ole loogista.
Mitä niille kierrätykseen kelpaamattomille lasiesineille tapahtuu siellä sekajätteen seassa? Sulavatko sekajätteen poltossa?
Tarvitsevat kuulemma korkeamman lämpötilan kuin pakkauslasi.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä, ettei olisi liian helppoa, niin muovinkeräykseen ei saa sulloa sisäkkäin muovipakkauksia, koska laite tunnistaa vain sen päällimmäisen muovipakkauksen!!!!
Siis mä oon aina sullonut kaikki muovit muovipussiin, eli vuosia väärin.
Nyt heitän sekajätteeseen.
Siis että pitäisi jokainen muovipakkaus heittää yksitellen, huh huh.
Ainakin täällä muovit saa kierrättää muovipussissa, mutta niitä ei saa runtata sisäkkäin ja luulen, että erilaatuiset osat pitää irrottaa toisistaan ennen pussiin laittoa.
Suomalainen maksaa ja kompostitarkastajat tonkii ihmisten pihoilla roskiksia, ja Italian mitälie- sekajätettä roudataan ensin satamaan haisemaan ja sitten poltetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla ylivoimaista, mikäli älykkyysosamäärä on yli 75
Aivan älytöntä kerätä joitakin pierunkuoren ohuisia muovipakkauksia ja ja karkkikääreitä ja laittaa paksummista muoveista koostuvat tavarat kuten vaikkapa lasten pulkka tsi risa säilytyslaatikko, jossa satakertaisesti, ellei enemmänkin muovia, sekajätteeseen.
Muovi, jota ei voi kierrättää tulee kieltää lailla! Näin kierrätys yksinkertaistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Systeemit jotka toimii loogisesti, vaivattomasti ja yksinkertaisesti on myös enemmän käytettyjä kansan keskuudessa kuin nää suomalaiset joissa systeemistä tupataan tekemään mahdollisimman hankala ja epälooginen ja byrokraattinen ja vielä hidaskin jos mahdollista.
Pätee esim. verkkokauppoihin jossa amazonista tuli iso just sillä että ostaminen on todella vaivatonta, ja toisaalta tavarat tulee todella nopeasti kotiovelle. Suomalaisissa verkkokaupoissa osittain postin johdosta mutta osittain verkkokauppojen itsensä johdosta tilaaminen on hankalaa, kallista, ja toimitus vielä päälle hidasta ja epäluotettavaa kun ei ikinä tiedä minne se posti esim. saa päähänsä pakettisi kuskata kun "automaatti oli täynnä" taas kerran.
Siksipä kierrätyksestäkin tulisi tehdä loogista ja helppoa eikä jäädä johonkin byrokraattiseen "tuottajavastuu" roskaan jumiin. Toki helppoudesta huolimatta on aina se porukka jota vaan ei kiinnosta ja sitten on muoviroskis täynnä jotain pvc:tä jota sinne ei pitäisi laittaa (ainakaan meillä).
Onko sulla mitään käsitystä siitä, kuinka paljon osompi markkina Amazonilla on Amerikassa kuin mitä suomalaisilla verkkokaupoilla on?
Lisäksi siellä Amazonin kotimaassa kierrätys on ihan yhtä lailla alueellista ja siihen liittyy epäloogisia sääntöjä, jotka johtuvat siitä jätteen jatkokäsittelystä. Siellä on myös isoja, pahalta haisevia kaatopaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on hankalaa? Pakkaukset kierrätykseen, valmiit tuotteet sekajätteeseen. Jos ostat muovilelun käärittynä muoviin niin kääre menee kierrätykseen, lelu sekajätteeseen. Sama lasin kanssa. Suolakurkkupurkki (pakkaus) keräykseen, kun taas juomalasi (tuote) sekajätteeseen.
Ei se olekaan hankalaa. Itseäni asiassa nyppii se, että siinä ei ole mitään järkeä, miksi suolakurkkutölkki sopii kierrätettäväksi, mutta juomalasi muka ei, vaikka molemmat ovat samanlaista lasia. Muovin kohdalla ymmärrän, että kaikki laadut eivät käy kierrätettäviksi, mutta siinäkin on sama kuin lasissa, että pakkauksena ostetun muovipussin voi laittaa kierrötykseen mutta pakastemuovipussia ei, vaikka ne olisivat tasan samaa laatua.
Ja kyllä, laitan juomalasit ym lasinkeräykseen ja pakastepussit muovinkeräykseen, vaikka osaisin olla laittamatta.
Teette yksinkertaisesta asiasta turhan vaikean miettimällä mihin jonkun muivipotan tai juomalasin laitatte, kun kumpikaan ei kuitenkaan liene ollut mikään pakkaus ja kuuluu näin ollen sekajätteeseen. Muovi-, kartonki-, metalli- ja lasikeräys säiliöihin laitetaan vain ne pakkauset/kääreet missä ostatte tuotteen kaupasta ja kannatte kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni näistä kyselijöistä "mikä on pakkaus?", miksei "juomalasia voi laittaa lasinkeräykseen" yms. ihmettelijöistä vain röllää täällä. Ei voi olla noin tyhymiä ja avuttomia ihimisiä!
Kyllä voi! Niinkuin minä esimerkiksi. Olen luullut, että ilman muuta juomalasit voi laittaa lasinkeräykseen ja kyllä olisin sinne laittanut vanhan uunivuoankin. Lasinen uunivuoka, sekajätteeseen? Ei ole loogista.
Mitä niille kierrätykseen kelpaamattomille lasiesineille tapahtuu siellä sekajätteen seassa? Sulavatko sekajätteen poltossa?
Uskon, että jäävät (siltä osin kuin jäävät) tuhkan ja muun prosessissa palamattoman jätteen sekaan ja tulevat loppusijoitetuksi näin.
Maailmalla kierrätysjätteistä maksetaan kilohinta sille, kuka niitä viitsii edes alustavasti lajitella. Suomessa kotitaloudet maksavat korkeita ja pakollisia jätemaksuja, jotta saavat antaa materiaalia ilmaiseksi suuryrityksille ja kuunnella syyllistämisvalitusta milloin mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis en tiennyt.tuota biopussijuttua. Millä mää sitten laitan ne sinne astiaan, ilman mitään pussia vai?
Taittele pakettiin mainoslehtisen sisään kuin kala kaupassa, käytä paperipussia tai vaikka postissa tullutta hiukan tukevampaa kirjekuorta.
Jokainen vastuullinen ihminen laittaa postilaatikkoonsa ei ilmaisjakelua, toihan on tyhmintä metsänkäyttöä painattaa mainoksia, jotka tungetaan ihmisten laatikkoon/oviluukkuun biojätteitä varten...vai koska viimeksi luit sen paperimainoksen ja tuli persiinalla kävit ostaan sieltä tarjoustorilta niitä biojätepusseja 3 rullaa vitosella, joita ei saa laittaa biojätteisiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla ylivoimaista, mikäli älykkyysosamäärä on yli 75
Aivan älytöntä kerätä joitakin pierunkuoren ohuisia muovipakkauksia ja ja karkkikääreitä ja laittaa paksummista muoveista koostuvat tavarat kuten vaikkapa lasten pulkka tsi risa säilytyslaatikko, jossa satakertaisesti, ellei enemmänkin muovia, sekajätteeseen.
Kerääpä niitä pierunkokoisia kääreitäsi vaikka vuosi asuntoosi, niin ehkä ymmärrät tarkoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa noita siivotaan metallin yms. palamattoman roinan ohella uunin pohjalta aina välillä.
Amazon on muuten niin järkyttävä riistofirma ja tuuttaa niin järkyttäviä määriä turha tavaraa maailmaan, että toivottavasti Suomeen ei ikinä rantaudu vastaavalla tehokkuudella toimivaa yritystä.
Kannatan kierrätystä ehdottomasti.
Mutta kun biojätteeseen pitää laittaa muovipusseja, eikä biojätteeseen saa laittaa kasveja tai pieniä määrää multaa, mulla meni mielenkiinto. Tai oikeastaan se oli viimeinen niitti, kun biojätteeseen ei saa laittaa bioroskapusseja.
Antaa olla
N65
Sitten vielä, ettei olisi liian helppoa, niin muovinkeräykseen ei saa sulloa sisäkkäin muovipakkauksia, koska laite tunnistaa vain sen päällimmäisen muovipakkauksen!!!!
Siis mä oon aina sullonut kaikki muovit muovipussiin, eli vuosia väärin.
Nyt heitän sekajätteeseen.
Siis että pitäisi jokainen muovipakkaus heittää yksitellen, huh huh.