Suomalainen jätteidenkierrätys järjestelmähän on selkeintä ikinä. Lasia ei saakaan laittaa lasinkeräykseen, eikä muovia muoviastiaan.
Eli juomalasit eivät näköjään kuulukaan lasinkeräykseen, vaan sekajätteeseen. Sama koskee sellaista muovia joka ei ole elintarvikepakkaus.
Täähän on selkeää kuin mikä "👍"
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä laitetaan kaikki samaan jäteastiaan lasia myötä
Meillä on myös sellainen neljän lokerikon jäteastia. Samaan menee muovi, metalli, kartonki ja lasi omiin lokerikkoihin. Sitten sekajätettä, biojätettä ja paperia varten on omansa.
Väärin. Ei sinne muoviin saa laittaa muovia. Vain pakkausmuovia! Ja sinne lasiastiaan ei saa laittaa lasia. Vain pakkauslasia. Jos se on kirkasta. Tai siis, on tää....
No kelpaisko sinulle sitten, jos kierrätysastioiden nimet olisi "pakkausmuovin keräys" ja "pakkauslasin keräys"? Veikkaan että itkisit täällä silti että lukeminen on liian vaikeaa.
Maksan kesäasukkaan jätemaksua myös maalaiskuntaan, joka on nykyään itse asiassa osa Suomen mittakaavassa hyvänkokoista kaupunkia. Minua ärsyttää todella, että paikallisessa roskienkeruupaikassa on kahdeksan isoa sekajäteastiaa, mutta ei yhtään kierrätysastiaa.
Kaupunkilaisena olen tottunut lajittelemaan, joten tuntuu ikävältä lomaillessa heittää kaikki roskat samaan astiaan. Tuntuu myös väärältä, että maalla, jossa olisi helposti tilaa lajitteluastioille, ihmisiltä ei edes odoteta kierrätystä. Kaupungissa yksi asuinneliö maksaa helposti yli kymppitonnin, ja siinä seisoo lajitteluastioiden patteristo.
Maalla (tai tuolla maalaiskaupungissa) ihmisten pitää todella nähdä vaivaa, jos edes haluavat kierrättää. Kierrätysroskiksia näkyy lähinnä joidenkin isompien markettien pihoilla. Kaupungissa on omakotiasujille kompostitarkastajat ja pakolliset lajitteluastiat taloyhtiöissä, joissa on muistaakseni enemmän kuin viisi huoneistoa.
Vierailija kirjoitti:
Siis en tiennyt.tuota biopussijuttua. Millä mää sitten laitan ne sinne astiaan, ilman mitään pussia vai?
Se lienee jonkun alueen ohje. Kyllä meillä saa laittaa. Ostan hedelmät niihin kaupan vihreisiin biopusseihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän lasinkeräys kelpuuttaa esim tummat viinipullot.
Sehän on pakkauslasia siinä missä muutkin pullot, koska sen sisään on pakattu viiniä. Loogista?
Se tekee tästä sekavan, että on erilaisia ohjeita. Biojätteeseen ei saa laittaa muovia, mutta sitä on biolannoitteessa. Kun joku muu saa laittaa muovia biojätteeseen, miksi minäkin en saisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on pakkauslasilla ja juomalasilla?
No mitä jos käyttäisit päättelykykyä. Tännekin se on jo monta kertaa kerrottu.
Et sitten tiedä vaikka se on sinulle monta kertaa kerrottu, mutta koitat silti päteä muita haukkumalla?
Vierailija kirjoitti:
Maksan kesäasukkaan jätemaksua myös maalaiskuntaan, joka on nykyään itse asiassa osa Suomen mittakaavassa hyvänkokoista kaupunkia. Minua ärsyttää todella, että paikallisessa roskienkeruupaikassa on kahdeksan isoa sekajäteastiaa, mutta ei yhtään kierrätysastiaa.
Kaupunkilaisena olen tottunut lajittelemaan, joten tuntuu ikävältä lomaillessa heittää kaikki roskat samaan astiaan. Tuntuu myös väärältä, että maalla, jossa olisi helposti tilaa lajitteluastioille, ihmisiltä ei edes odoteta kierrätystä. Kaupungissa yksi asuinneliö maksaa helposti yli kymppitonnin, ja siinä seisoo lajitteluastioiden patteristo.
Maalla (tai tuolla maalaiskaupungissa) ihmisten pitää todella nähdä vaivaa, jos edes haluavat kierrättää. Kierrätysroskiksia näkyy lähinnä joidenkin isompien markettien pihoilla. Kaupungissa on omakotiasujille kompostitarkastajat ja pakolliset lajitteluastiat taloyhtiöissä, joissa on muistaakseni enemmän kuin viisi huoneistoa.
Onko jotain lappia. Tyttäreni kuljetti osaa jätteitään autossa kun ei löytänyt lajitteluastioita. Oulun korkeudella kysyi majapaikassa, ei meillä ole kuin nuo yhdet jäteastiat, sinne kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintähän ei ole, että homma toimii, vaan keksiä puhelinluettelon verran vittumaisia sääntöjä.
Tuollahan ne tiedot ovat nopeasti haettavissa netissä, jos jää jotain epäselvää. Ei nykyään kukaan pidä niitä ohjeita printattuna kotonaan, kuten ei ole myöskään fyysisiä puhelinluetteloita.
Kuinka moni on niin fanaattinen kierrättäjä, että ryhtyy etsimään oman alueensa kierrätysohjeet, ja sitten uudestaan kun muuttaa tai viettää aikaa eri alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on pakkauslasilla ja juomalasilla?
No mitä jos käyttäisit päättelykykyä. Tännekin se on jo monta kertaa kerrottu.
Tai ihan voi vaikka jonkun hakukoneen kautta kysäistä, mikä ero näillä kahdella on ja mitä tapahtuu jos lasinkeräykseen laittaa vääränlaista lasia. Se paljon parjattu tekoälykin varmasti osaa vastata kysymykseen tehokkaasti. Jos siis ei halua uskoa sitä, mitä asiaan perehtyneet täällä kertovat.
Juu meillä ei saa laittaa biopusseja biojätteeseen. Pitää käyttää paperisia pusseja ja ne kyllä kerää kosteutta tosi paljon, vaikka kuinka yrittää sitä talouspaperilla ja kananmunakennoilla sitoa. Päivittäin pitää viedä paperinen biopussi, kalliiksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päijät-hämeessä on jätekimppa kymmenen mökin kanssa. Sekajäte ja saatiin valita muovi vaiko bio toiseksi. Otettiin muovi. Lasit, metallit, pahvit kulkee kaupassa käydessä parkkialueen metsän reunassa olevaan laajaan lajittelupisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkausmuovi ok, pakasterasiat ei ok. Onko muovinen jäätelörasia pakkausmuovia vai pakasterasia?
No onko se jäätelörasia jäätelöpakkaus vai ei? Hmm hmm hmm.
On tyhmää, että kaikkea kierrätyskelpoista muovia ei voi kierrättää. Siis että sama materiaali, kun se on ostettu jäätelön päällä, pn kierrätyskelpoinen, mutta ei, kun se on ostettu tyhjänä muovikelmun sisällä. Mutta se ei ole epäloogista, koska muovipakkausten kierrätyksen maksavat niiden tuottajat (käytännössä toki me lopputuotteiden käyttäjät), eivätkä he halua maksaa sellaisten tuotteiden kierrätyksestä, joiden. tuotantoprosessi ei osallistu kierrätyskulujen kattamiseen.
Eli kierrätyksen idea ei ole oikea kierrätys vaan joku typerä finanssimotiivi. Niin arvelinkin, eli ihan tyypillinen (suomalainen) viherprojekti taas kerran jossa poseeraus on pääasia eikä asioiden toimiminen.
Vähän kuin jollain alueilla esim. otetaan kierrätysmuoviloota ja dumpataan se samaan yleisjäteroska-autoon kun ei ole järkätty erillistä kierrätystä. Palaahan se toki mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintähän ei ole, että homma toimii, vaan keksiä puhelinluettelon verran vittumaisia sääntöjä.
Tuollahan ne tiedot ovat nopeasti haettavissa netissä, jos jää jotain epäselvää. Ei nykyään kukaan pidä niitä ohjeita printattuna kotonaan, kuten ei ole myöskään fyysisiä puhelinluetteloita.
Kuinka moni on niin fanaattinen kierrättäjä, että ryhtyy etsimään oman alueensa kierrätysohjeet, ja sitten uudestaan kun muuttaa tai viettää aikaa eri alueella.
Onhan niitä meillä melkein joka kaupan pihassa lasit, metallit, yleensä kierrätyspiste. Siis mökkikunnassakin.
pientareille,levikkeille ja metsiin mahtuu kaikki rojut lajittelematta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What the heck, ne ohjeetha on myös astioiden kyljissä kierrätyspisteillä. Kyllä mä ihan säännöllisesti tarkistan, mitä meidän kierrätysohjeet sanovat, kun tulee jotain jätettä, minkä kierrätysohjeesta en ole varma.
Viimeksi meillä taidettiin käydä tämäntyyppinen keskustelu:
Puoliso: "Pitäisikö noi telkkarin styroksisuojukset viedä muovinkeräykseen?"
Minä: "Mun mielestä styroksi ei sovi sinne. Täytyy tarkistaa."
Edelleen väitän, että joskus on ollut näin, mutta nykyään näköjään puhdas pakkausstyroksi on kierrätettävää muovia.
Vierailija kirjoitti:
Täysin selkeää on sekin, että biojätteeseen saa laittaa muovia. Tämä oli yllätys minulle kun luulin, että ei saa laittaa edes kaikkia biojätepusseja.
Meidän kaupungista ainakin meni biojätteet ennen naapurikaupunkiin poltettavaksi lämpöenergiaksi. Eli ei ollut mitään järkeä kierrättää biojätettä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni näistä kyselijöistä "mikä on pakkaus?", miksei "juomalasia voi laittaa lasinkeräykseen" yms. ihmettelijöistä vain röllää täällä. Ei voi olla noin tyhymiä ja avuttomia ihimisiä!
Kyllä voi! Niinkuin minä esimerkiksi. Olen luullut, että ilman muuta juomalasit voi laittaa lasinkeräykseen ja kyllä olisin sinne laittanut vanhan uunivuoankin. Lasinen uunivuoka, sekajätteeseen? Ei ole loogista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkausmuovi ok, pakasterasiat ei ok. Onko muovinen jäätelörasia pakkausmuovia vai pakasterasia?
No onko se jäätelörasia jäätelöpakkaus vai ei? Hmm hmm hmm.
On tyhmää, että kaikkea kierrätyskelpoista muovia ei voi kierrättää. Siis että sama materiaali, kun se on ostettu jäätelön päällä, pn kierrätyskelpoinen, mutta ei, kun se on ostettu tyhjänä muovikelmun sisällä. Mutta se ei ole epäloogista, koska muovipakkausten kierrätyksen maksavat niiden tuottajat (käytännössä toki me lopputuotteiden käyttäjät), eivätkä he halua maksaa sellaisten tuotteiden kierrätyksestä, joiden. tuotantoprosessi ei osallistu kierrätyskulujen kattamiseen.
Miksi sitten kuluttaja maksaa uudestaan samasta roskasta jäteyhtiölle, jos ne on jo kertaalleen maksettu tuottajan toimesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On koskenut aina pakkauslasi ja pakkausmuovia. Ne kierrätysohjeet kun lukee kerran niin tietää.
Lasista ymmärtää ettei lämpökäsitelty lasi kelpaa, eli nää ruoanlaitto-astiat sun muut kun se on erilaista. Muovista en ymmärrä miksi heittäydytään nasseksi sen kanssa että muovilaatua x ei saa laittaa jos se ei ole tietynlaista pakkausmuovia mutta jos se on pakkausmuovia niin sitten kelpaa? Samaa muoviahan se on tuossa kohtaa. Ja mistä kuluttaja edes erottaa samanlaiset muovit jotka on erilaisia toisistaan.
Eli suomisysteemi on taas kerran liian byrokraattiseksi vedetty silkan byrokratian ilosta.
Tuottajavastuu vaikuttaa tähän pakkaus vs. tuote -jaotteluun.
Jos tarkoitus on kierrättää muoveja niin miksi puoli ketjua on jankuttamassa jotain kierrätyksen kannalta täysin epäolennaista yksityiskohtaa loogisena tekijänä asiassa?
Vertailun vuoksi, kaikki suomalaiset joutuu opiskelemaan pakkoruotsia, tarvitsi sitä jossain tai ei. Samoin kaikki suomalaiset maksaa noita tekijänoikeusmaksuja kiintolevyistä kait edelleen vaikkei juuri kukaan taida enää kopsata levyiltä musiikkia kiintolevyille. Samoin kaikki työssäolijat maksaa noita työttömyysmaksuja joilla maksetaan ansiosidonnaiset, ihan siitä riippumatta kuuluuko kassaan vai ei. Etc.
Miksi tässä on niin tärkeää nillittää siitä kuka maksaa mistäkin kun muuten tuntuu että oletetaan että kaikki on vastuussa ihan siitä riippumatta kuka oikeasti tarvitsee jotain tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän lasinkeräys kelpuuttaa esim tummat viinipullot.
Sehän on pakkauslasia siinä missä muutkin pullot, koska sen sisään on pakattu viiniä. Loogista?
Se tekee tästä sekavan, että on erilaisia ohjeita. Biojätteeseen ei saa laittaa muovia, mutta sitä on biolannoitteessa. Kun joku muu saa laittaa muovia biojätteeseen, miksi minäkin en saisi?
Mä en tiedä, miksi biolannoitteessa on muovia (koska ei se sinne kuulu, eli prosessissa on jotain pielessä), mutta eri kierrättäjillä on erilaiset säännöt, koska kierrätysjätettä käsitellään eri tavoin eri paikoissa. Esim. mun muinaiselle työpaikalle tuli noottia elintarvikepakkauksista biojätteessä, koska se paikka, mihin meidän biojäte meni, ei pystynyt poistamaan sitä muovia. Lisämaksusta oltaisiin voitu saada keräys, johon saa laittaa elintarvikepakkaukset, niin se meidän biojäte olisi viety eri paikkaan tai käsitelty eri lailla.
Lopetin kierrätyksen kun näin videon missä jossain Intiassa savuttava diesel kuorma-auto peruutettiin joen rantaan, kuski kippasi koko kuormallisen asbestijätettä jokeen ja sanoi leveä hymy naamalla sen olleen jo kolmas kuorma sinä päivänä.