Suomalainen jätteidenkierrätys järjestelmähän on selkeintä ikinä. Lasia ei saakaan laittaa lasinkeräykseen, eikä muovia muoviastiaan.
Eli juomalasit eivät näköjään kuulukaan lasinkeräykseen, vaan sekajätteeseen. Sama koskee sellaista muovia joka ei ole elintarvikepakkaus.
Täähän on selkeää kuin mikä "👍"
Kommentit (159)
Selkenee, kun ajattelee, että kierrätyslaarit on tarkoitettu pakkauksille. Pullo ja tölkki on pakkaus, juomalasi tai ikkunalasi ei ole. Sama logiikka muissakin. Kotona on nyt odottamassa särkynyt kynttilälyhdyn lasi. Se pitäisi viedä jätekeskuksen lasinkeräykseen… Ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Eli olen kai sitten tehnyt oikein, jos olen laittanut ketsuppipullot ja shampoopullot sekajätteisiin. Vai onko ne "pakkaus"muovia? Hitsi, pitää teipata seinään ohjeet.
Väärin olet tehnyt. Ne nimenomaan on pakkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olen kai sitten tehnyt oikein, jos olen laittanut ketsuppipullot ja shampoopullot sekajätteisiin. Vai onko ne "pakkaus"muovia? Hitsi, pitää teipata seinään ohjeet.
Pakksusmuovia! Ostat kaupasta ketsuppi, et tyhjää ketsuppipulloa. Ketsuppi on pakattu ketsuppipulloon eli ketsuppipullo on muovipakkaus eli kierrätettävä.
Ei tämä kovin loogista ole. Jos ostan pakastusrasioita, niiden ympärillä oleva kääre on keräysmuovia, mutta ne rasiat ovat tuotteita ja sekajätettä.
Pannan kaikki vain yhteen samaan tötsään ja kustaan päälke, perkele!
Vierailija kirjoitti:
Sitten on näitä vastarannankiiskejä tai muuten ajattelemattomia. Meillä hienot , uudet roskikset ja siistiti tilat. Ja selkeät opasteet. Silti lehtiroskiksesta löytyy muovia, biojätteeseen kipattu vaippoja , pahvijätteeseen metallitölkkejä jne jne. Laittakaa sekajätteeseen kaikki, jos epäilyttää jaottelu.
Jos laittaa väärää jätettä astiaan niin roskakuski luokittelee sen sekajätteeksi ja sekajäte on kalleinta roskaa. Tästä tulee taloyhtiölle ylimääräinen maksettava. Eli jos joku taloyhtiössä lajittelee väärin roskia niin jätekulut nousee eli yhtiövastikkeet nousevat ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuu muovin kanssa katsomaan pakkauskohtaisesti, onko siihen merkitty "kierrätettävä". Ainakin mun pyykinpesunestepullot on kierrätettäviä, eikä liity elintarvikkeisiin mitenkään. Kyllä se muoviroskis täyttyy aika hyvin, en sitten tiedä onko siellä väärääkin tavaraa joukossa.
Edellisessä taloyhtiössä oli sellainen pieni ja kapea muoviroskis, johon piti kammella veivata muovit litteiksi. No, eihän kukaan veivannut ja se pursui aina yli ja lattialle.
Kyse ei ole elintarvikkeista VAAN PAKKAUKSISTA.
MuoviPAKKAUKSET voi ja pitää kierrättää. Niistä on maksettu roskaverotkin sitä varten, koska pakkaus on roska. Ja pakkaus tarkoittaa sitä mihin varsinainen tuote on pakattu. Ei koske pelkästään elintarvikkeita.
Jos oikein muistan niin Oulussa kerätty muovi menee polttoon ja kaukolämpöön. Ihan siis sama mikä muovi siellä palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä laitetaan kaikki samaan jäteastiaan lasia myötä
Meillä on myös sellainen neljän lokerikon jäteastia. Samaan menee muovi, metalli, kartonki ja lasi omiin lokerikkoihin. Sitten sekajätettä, biojätettä ja paperia varten on omansa.
Väärin. Ei sinne muoviin saa laittaa muovia. Vain pakkausmuovia! Ja sinne lasiastiaan ei saa laittaa lasia. Vain pakkauslasia. Jos se on kirkasta. Tai siis, on tää....
Kyllä myös värillinen lasi tyypillisesti sopii kierrätyslasiksi. Tarkista oman alueesi ohjeet.
Kyllä meillä lukee et vain kirkas lasi.
Ok, sit sitä ohjetta on syytä noudattaa, mitta ei levittää maanlaajuisens totuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakksusmuovia! Ostat kaupasta ketsuppi, et tyhjää ketsuppipulloa. Ketsuppi on pakattu ketsuppipulloon eli ketsuppipullo on muovipakkaus eli kierrätettävä.
Ei tämä kovin loogista ole. Jos ostan pakastusrasioita, niiden ympärillä oleva kääre on keräysmuovia, mutta ne rasiat ovat tuotteita ja sekajätettä.
Koska sinä ostat rasioita. Silloin ne rasiat ovat tuotteita. Kaikki mikä on tuotteen ympärillä on pakkausta. Riippuu mitä ostat? Jos ostat mansikoita rasiassa niin silloin mansikat on tuote ja rasia pakkaus, koska mansikat on pakattu rasiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kierrättäminen on niin vaikeaa että lopetin sen. Nyt menee kaikki sekajätteeseen. Poltetaan ne kuitenkin, joten ihassama. Lisäksi kierrätyspisteet ovat aina ihan sotkuisia ja aina täynnä. Ne myös rakennetaan mahdollisimman tuuliselle paikalle että tuuli varmasti vie kädestä tuomasi jutut. Ei kiinnosta kierrätys enää paskaakaan.
Sama täällä. Ei viitsi enää käyttää näistä jätepaskoista tehtyjä käyttöesineitä. Haisevatkin pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Kierrättäminen on niin vaikeaa että lopetin sen. Nyt menee kaikki sekajätteeseen. Poltetaan ne kuitenkin, joten ihassama. Lisäksi kierrätyspisteet ovat aina ihan sotkuisia ja aina täynnä. Ne myös rakennetaan mahdollisimman tuuliselle paikalle että tuuli varmasti vie kädestä tuomasi jutut. Ei kiinnosta kierrätys enää paskaakaan.
Suomessa on yllättävän paljon kaltaisiasi. Mistäköhän se johtuu, kun perinteisesti suomalaiset ovat helposti sääntöjä noudattavia, siistejä, luontoa kunnioittavia, järjestelmällisiä ja taloudellisia?
Ovatko ohjeet oikeasti niin vaikeita? Vai johtuuko se siitä, että pitkään kierrätyksen alkuaikoina ihmisten piti lajitella, mutta jätteet dumpattiin yhteen ja samaan paikkaan? Minua ainakin se ärsytti. Ärsyttää myös käyttää tämän maan kalleimpia neliöitä lajitteluastioiden ja puolilikaisten jätteiden säilytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tuotteet eivät kuulu myyntipakkausten keräykseen. En ymmärrä, mitä epäloogista siinä on.
Tyhmäähän se on, että sama muovilaatu tuotteena ei kelpaa, mutta ei se varsinaisesti epäloogista ole, koska muovipakkausten kierräty perustuu tuottajavastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Juu, muista kierrättää kaikki oikein, niin pelastat maapallon! Siis sen saman, jota sedät parhaillaan pommittaa pskaks...eli kaikki vaan samaan sekajäteroskikseen, ku ei muutkaan välitä hitustakaan...
Niinpä tuhannet rekat ympäri maapallon "lajittelevat" jätteet sinne mistä me kaivettukin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ole itse ihmetellyt
Miksi sitä pitää ihmetellä? Kierrätys koskee vain kaupallisia pakkauksia, koska niiden kierrätyksestä teollisuus maksaa. Kaikki muu samoista materiaaleista tehty menee sekajätteeseen.
Kyllä meidän lasinkeräys kelpuuttaa esim tummat viinipullot.
Muovin kierrätyksen säännöt ja rajoitukset on kyllä tyhmintä ikinä. Mutta taikasanat tässä on raha ja tuottajavastuu. Lasin kierrätys on sensijaan oikein järkevää. Juomalasit, uunivuuat. Muumimukit,yms(Kuka helevetin sääliö ajattelee, että tämä on edes lasia!?!?!) ovat erilaista lasia kuin säilykepurkkien lasi, eivätkä lasinkeräykseen tai kierrätykseen kuulu. Vääränlainen lasi pilaa ja heikentää kierrätyslasin laatua.
Eikä se kierrättäminen ole mitään rakettiedettä, 2 helppoa sääntöä kun muistaa niin kaikki menee hyvin: 1. Onko se pakkaus? 2. Jos kyllä niin se kuuluu kierrätykseen, muuten sekojätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ole itse ihmetellyt
Miksi sitä pitää ihmetellä? Kierrätys koskee vain kaupallisia pakkauksia, koska niiden kierrätyksestä teollisuus maksaa. Kaikki muu samoista materiaaleista tehty menee sekajätteeseen.
Mitä kauheaa tapahtuu, jos heitän vanhat juomalasit lasinkierrätyslootaan?
Vierailija kirjoitti:
Siis en tiennyt.tuota biopussijuttua. Millä mää sitten laitan ne sinne astiaan, ilman mitään pussia vai?
Alueokohtaisia eroja,lue ja tutustu paikallisen jätehuoltoyhtiön ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Siis en tiennyt.tuota biopussijuttua. Millä mää sitten laitan ne sinne astiaan, ilman mitään pussia vai?
Taittele pakettiin mainoslehtisen sisään kuin kala kaupassa, käytä paperipussia tai vaikka postissa tullutta hiukan tukevampaa kirjekuorta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on hankalaa? Pakkaukset kierrätykseen, valmiit tuotteet sekajätteeseen. Jos ostat muovilelun käärittynä muoviin niin kääre menee kierrätykseen, lelu sekajätteeseen. Sama lasin kanssa. Suolakurkkupurkki (pakkaus) keräykseen, kun taas juomalasi (tuote) sekajätteeseen.
Mitä hyötyä tuosta on, useinhan nuo kaikki kipataan samaan sekajätekasaan kaatopaikalla, tai sama jäteauto tyhjentää kaikki astiat samalla kertaa. Et pelastu, vaikka kuinka luulut.
Sitten on näitä vastarannankiiskejä tai muuten ajattelemattomia. Meillä hienot , uudet roskikset ja siistiti tilat. Ja selkeät opasteet. Silti lehtiroskiksesta löytyy muovia, biojätteeseen kipattu vaippoja , pahvijätteeseen metallitölkkejä jne jne. Laittakaa sekajätteeseen kaikki, jos epäilyttää jaottelu.